🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش اتریومآموزش استخراج رمزارز

آموزش استخراج اتریوم کلاسیک | روش ماین ارز ETC

پس از پیدایش بیت کوین و استقبال از این ارز دیجیتال نوپا در جهان اقتصاد، ارزهای دیجیتال دیگری برای هم‌پا شدن با پادشاه ارزهای دیجیتال پدید آمدند که اتریوم از اصلی‌ترین آن‌ها بود. اتریوم به عنوان رقیب بیت کوین با معرفی قراردادهای هوشمند، میان بسیاری از دوستداران تکنولوژی و طبیعتا ارزهای دیجیتال محبوب شد، اما مانند بیت کوین، اتریوم نیز دارای مشکلاتی بود.

به همین دلیل تصمیم بر ایجاد «فورک» (Fork) آن یعنی «اتریوم کلاسیک» (Ethereum Classic) گرفته شد. اتریوم کلاسیک که امروزه جزو برترین و شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال است، همانند همتایان خود نیاز به استخراج دارد. استخراج اتریوم کلاسیک موضوعی است که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

چرا اتریوم کلاسیک به وجود آمد؟

هاردفورک به‌وجود آمده در اتریوم به دلیل مشکلات فنی این ارز دیجیتال باعث تبدیل اعضای این جامعه به دو قسمت شد که تعدادی از بلاک چین قبلی و تعدادی از بلاک چین جدید استفاده کردند. همین موضوع اتریوم کلاسیک را به وجود آورد.

چند سال پس از پیدایش ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک،‌ جامعه‌ اتریوم تصمیم بر ایجاد نهادی مستقل برای سرمایه‌گذاری و تامین هزینه‌های مالی پروژه‌های مختلف گرفتند. سال ۲۰۱۶ بود که «صندوق مالی مستقل و غیرمتمرکز» (DAO)، برای تامین هزینه‌های مالی و هم‌چنین سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها و پروژ‌های مبتنی بر بستر «قرارداد هوشمند» شکل گرفت و سرمایه‌ای ۱۶۸ میلیون دلاری را جمع کرد.

پس از گذشت مدتی از شکل‌گیری این صندوق مالی همراه با انتشار مقاله‌ای در رابطه با آسیب‌پذیری‌های DAO حدودا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اتریوم از حساب‌های این صندوق مالی به سرقت رفت.

پس از رخ دادن چنین اتفاقی اعضای جامعه‌ اتریوم پس از رای‌گیری و توافق نظر تصمیم به ایجاد هارد فورکی جدید برای برطرف ساختن این قبیل مشکلات کردند. در همان سال یک هاردفورک در کد بلاک چین اتریوم پیاده شد که اترها را به قرارداد هوشمند جدید انتقال داد تا از این راه بتوان ضررهایی را که برای کاربران به‌وجود آمده جبران کند.

بعد از تغییرات در کد بلاک چین تعدادی از اعضای جامعه‌ اتریوم هارد فورک به وجود آمده را کاملا رد کردند، زیرا اعتقاد داشتند تغییر بلاک چین ممکن نبوده و نسخه‌ اصلی اتریوم باید مرجع باشد و به استفاده از همان نسخه‌ قبلی ادامه دادند. پس از رخ دادن تمامی این‌ها اتریوم کلاسیک به وجود آمد که اولین بلاک جدیدِ آن شماره‌ یک میلیون و ۹۲۰ هزار در تاریخ بیستم جولای ۲۰۱۶ به وسیله‌ ماینرها یا استخراج کنندگان به وجود آمد.

 

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

تولید ارزهای دیجیتال به دست هیچ سازمانی مقدور نیست و دولت‌ها قادر نیستند به تولید و انتشار این نوع ارزها بپردازند. برای رسیدن به ارزهای رمزپایه احتیاج به استخراج یا ماینینگ این ارزها وجود دارد.

«استخراج ارزهای دیجیتال» یا ماینینگِ (Mining) رمزارزها شیوه‌ای است که به وسیله‌ آن می‌توان به ارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم دست یافت. تولید و توزیع رمزارزها به دست هیچ ارگان مرکزی مقدور نیست و دولت‌ها یا بانک‌ها قادر نیستند به تولید و انتشار این نوع ارزها بپردازند. برای رسیدن به ارزهای رمزپایه احتیاج به استخراج یا ماینینگ این ارزها وجود دارد.

ارزهای دیجیتال در شبکه‌هایی غیرمتمرکز و بدون نظارت از سمت سازمان، ‌نهاد دولت و… ساخته می‌شوند، به همین دلیل تراکنش‌ها و ارتباط‌های ارزهای دیجیتال وابسته به هیچ بانک و مؤسسه‌ مالی و دیگر سازمانی نیست. ارزهای دیجیتال در پلتفرم شبکه‌های غیرمتمرکزی مثل بلاک ‌چین به فعالیت مشغول هستند.

«بلاک‌ چین» (Blockchain) نوعی دفتر کل توزیع شده است که در آن، تمامی تراکنش‌های مرتبط انجام شده با ارزهای دیجیتال از سوی کاربران حاضر در شبکه ثبت می‌شود. تراکنش‌ها و اقدامات مختلفی که در بستر این شبکه انجام می‌گیرد، در قالب بلاک‌هایی در آن جای می‌گیرد که تک‌تک به سیستم اضافه می‌شوند و به هم وابسته هستند. همان‌طور که از نامش هم مشخص است، بلاک چین مجموعه‌ای زنجیره‌ای از بلاک‌هایی است که در راستای اقدامات مختلفِ صورت‌گرفته در شبکه پدیدار شده و نظامی کلی را می‌سازند.

در بلاک‌ چین مرتبط با هر رمز ارز، به عنوان مثال بیت کوین، هر کاربر و کامپیوتر آن که در شبکه حضور داشته و مشغول فعالیت‌های مالی هستند، به‌عنوان «گره» (Node) شناخته می‌شوند. هر نود یا کاربر نسخه‌ کاملی از شبکه‌ بلاک ‌چین را در اختیار دارد. با اضافه‌شدن هر بلاک جدید به شبکه، بلاک‌ چین جدید با همه‌ نسخه‌های دیگری که در دسترس کاربران است، قیاس می‌شود. اگر تفاوتی میان نسخه‌ جدید و کپی‌های نودهای دیگر وجود نداشته باشد، فعالیت‌های به‌روزرسانی در شبکه صورت‌گرفته و امنیت آن تأیید خواهد شد.

 

الگوریتم جدید استخراج اتریوم کلاسیک

با توجه به هاردفورک «تانوس» (Thanos) رخ داده در اتریوم کلاسیک، روند استخراج اتریوم کلاسیک از Ethash به Etchash تغییر کرد. اگر بخواهیم به‌صورت دقیق این موضوع را ذکر کنیم باید به این موضوع که Etchash نسخه‌ تغییریافته و اصلاح شده‌ Dagger Hashimoto در اتریوم کلاسیک است اشاره کنیم. قبل از پرداختن به الگوریتم جدید اتریوم کلاسیک باید به شرح این موضوع که هارد فورک تانوس چیست بپردازیم.

 

هارد فورک تانوس در اتریوم کلاسیک

در آذرماه سال ۹۹ بود که اتریوم کلاسیک کاربردهایی از قبیل توانایی استخراج با کارت گرافیک ۴ گیگ و پایین‌تر را به ماینرها ارائه داد. تا پیش از این تاریخ، استخراج اتریوم کلاسیک با این مشخصات امکان‌پذیر نبود. تمامی این اتفاقات به دلیل به وجود آمدن هاردفورکی به نام «تانوس» (Thanos) در اتریوم کلاسیک بود.

هارد فورک تانوس توانست طرح EСIP-1099 را اجرایی کند. تانوس هدفی مبنی بر کاهش اندازه‌ دگ داشت که با توجه به این شرایط پردازنده‌های ۳ و ۴ گیگابایتی قادرخواهند بود به استخراج اتریوم کلاسیک ادامه دهند. تانوس توانست اندازه‌ فایل دگ را از ۳۹۰ به ۱۹۵ برساند. (به مجموعه‌ای از داده‌هایی که از پیش محاسبه‌شده است و در فرایند استخراج مورد استفاده قرار می‌گیرد «دگ» (Dag) می‌گویند.)

بعد از گریز کوتاهی به هارد فورک تانوس به توضیح الگوریتم‌های جدید استخراج اتریوم کلاسیک خواهیم پرداخت؛ همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، طبق این الگوریتم جدید استخراج‌کنندگان قادر خواهند بود با پردازنده‌های گرافیکی کم حافظه (۳، ۴ و ۶ گیگابایت) به استخراج در اتریوم کلاسیک ادامه دهند. تغییرات جدید در الگوریتم اتریوم کلاسیک این ارز دیجیتال را از خطرات ناشی از آی‌سیک‌ها مصون خواهد کرد. به دلیل تغییرات Ethash به Etchash دستگاه‌های سخت‌افزاری اسیک دیگر نمی‌توانند الگوریتم جدیدی (به غیر از الگوریتم تانوس) را اجرا کنند.

 

استخراج اتریوم کلاسیک چگونه انجام می‌شود؟

پس از درک این موضوع که استخراج چیست هم اکنون به شرح روند انجام استخراج ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک خواهیم پرداخت:

۱. خرید دستگاه سخت افزاری مناسب برای استخراج

اگر می‌خواهید به استخراج اتریوم کلاسیک بپردازید بهتر است از یک پردازنده‌ گرافیکی یا همان GPU استفاده کنید و نه CPU.

۲. کیف پول اتریوم کلاسیک

پس از انتخاب دستگاه مناسب، باید فکری برای کیف پول اتریوم کلاسیک کنید، کوین‌های استخراجی به کیف پول واریز خواهند شد.

اگر برای استخراج در استخرهای استخراج عضو شده‌اید، میزان سودی که از آن‌ها کسب می‌کنید متفاوت است. برای مثال سود در استخر استخراج f2pool به‌صورت ۳ درصد PPS محاسبه شده و این درآمد اگر به یک دهم اتریوم کلاسیک برسد به کیف پول استخراج کننده واریز می‌شود. در ادامه‌ این مقاله در رابطه با استخرهای استخراج بیشتر خواهید خواند.

۳. نصب نرم افزار استخراج اتریوم کلاسیک

برای استخراج نیاز به نصب نرم‌افزارهای مخصوص بر روی کامپیوتر خود دارید. نرم‌افزارهای GMiner و NBMiner دو نرم‌افزار برتری هستند که معمولا برای استخراج ارزدیجیتال اتریوم کلاسیک استفاده می‌شوند.

دیگر نرم‌افزارهای مورد استفاده برای استخراج این ارز دیجیتال به ترتیب زیر هستند:

  • Claymore
  • MinerGate
  • Ethminer
  • Geth

۴. تنظیم نرم افزار استخراج اتریوم کلاسیک

پس از نصب نرم‌افزار استخراج، باید برنامه را از حالت فشرده خارج کرده و فایل‌های (start.bat یا start.cmd) را انتخاب کرده و با کلیک راست روی آن‌ها بر روی گزینه‌ ویرایش کلیک کنید. با توجه به دستورالعمل‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، دستورالعمل‌های نرم‌افزارها را تغییر دهید.

نرم‌افزار

GMiner

دستورالعمل

miner.exe –algo etchash –server etc.f2pool.com:8118 –user wallet_address.worker_name

 

نرم‌افزار

NBMiner

دستورالعمل

nbminer -a etchash -o stratum+tcp://etc.f2pool.com:8118 -u wallet_address.worker_name

به جای گزینه‌ wallet_address باید آدرس کیف پول خود را وارد نمایید. در آخر نیز باید فایل اصلی را ذخیره کنید.

۵. استخراج ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

در این مرحله شما قادر خواهید بود که به استخراج اتریوم کلاسیک بپردازید،‌ این دو برنامه از استخر استخراج f2pool پیروی می‌کنند یعنی شما ناخودآگاه در این استخر استخراج مشغول به فعالیت خواهید شد.

 

دستگاه‌های استخراج اتریوم کلاسیک

دستگاه‌های استخراج زیادی برای استخراج اتریوم کلاسیک وجود دارد که ما در ادامه به معرفی ۳ سخت افزار گرافیکی برتر برای استخراج اتریوم کلاسیک اشاره خواهیم کرد:

 

کارت گرافیک AMD RX 470/570

  • قدرت دستگاه: ۲۰۰ تا ۸۰۰ وات
  • هش ریت دستگاه:‌ ۲۰ تا ۳۰ Mh/s
  • حافظه دستگاه:‌ ۴ تا ۸ گیگابایت GDDR5
  • مزایای دستگاه:‌ این دستگاه جزو کم‌مصرف‌ترین دستگاه‌های استخراج است که صرفه‌جویی چشمگیری را در مصرف انرژی دارد.
  • معایب دستگاه:‌ این دستگاه مخصوص اتریوم کلاسیک است و برای دیگر آلت‌کوین‌ها مناسب نیست بنابراین اگر قصد استخراج دیگر ارزهای دیجیتال را دارید این دستگاه مناسب شما نخواهد بود.

قیمت بالای این دستگاه نیزو جز دیگر معایب آن شناخته می‌شود با توجه به این که AMD مخصوص به اتریوم کلاسیک است ممکن است استخراج کنندگان دیگر رمز ارزها علاقه‌ای به استفاده از این دستگاه نداشته باشند.

 

کارت گرافیک AMD RX 480/580

  • قدرت دستگاه: ۱۰۰ تا ۲۵۰ وات
  • هش ریت:‌ ۲۰ تا ۳۰ Mh/s
  • حافظه کارت گرافیک:‌ ۴ تا ۸ گیگابایت GDDR5
  • مزایای کارت گرافیک: این دستگاه دقیقا همان میزان هش‌ریت رقیب خود یعنی RX 470/570  را دارد اما قدرت این دستگاه نسبت به همتای خود بیشتر است. همچنین با این دستگاه می‌توان به استخراج دیگر آلت‌کوین‌ها نیز پرداخت.
  • معایب کارت گرافیک: این دستگاه بسیار گران قیمت است و با الگوریتم‌های خاصی کار می‌کند.

 

کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega series

  • قدرت دستگاه: ۱۵۰ تا ۲۵۰ وات
  • هش ریت دستگاه:‌ ۳۰ تا ۴۵ Mh/s
  • حافظه دستگاه:‌ ۸ گیگابایت HBM2
  • مزایای کارت گرافیک: این دستگاه نسبت به رقیبان خود بسیار قدرتمند‌تر بوده و یکی از جدیدترین دستگاه‌های AMD است. RX با دارا بودن ۸ گیگ رم، جایی برای رقابت دیگر دستگاه‌ها باقی نمی‌گذارد. این دستگاه‌ها در استخراج زی‌کش و مونورو هم توانایی بالایی دارند.
  • معایب کارت گرافیک: قیمت بالا و گرم شدن سریع این کارت گرافیک را می‌توان جزو مشکلات این دستگاه شناخت.

 

ریگ‌های ماینینگ برای استخراج اتریوم کلاسیک

برای علاقه‌مندان استخراج با کارت‌های گرافیک باید ذکر کنیم دستگاه‌هایی وجود دارند که ۱۰ کارت گرافیک را در خود جای داده و به اصطلاح ریگ‌های استخراج یا ماینینگ را به وجود می‌آورند. امروزه بیشتر افراد اقدام به استخراج اتریوم با استفاده از کارت‌های گرافیک می‌کنند زیرا هم درآمد بالاتری داشته و هم می‌توانند تعداد بیشتری اتریوم استخراج کنند. ریگ‌های ماینینگ مصرف انرژی کمتری دارند به همین دلیل می‌توان در خانه چند ریگ ماینینگ داشته و به استخراج اتریوم پرداخت.

 

جزئیات استخر استخراج اتریوم کلاسیک

به مکانی که تعدادی از ماینرها به‌صورت مجازی در آن گرد هم آمده‌اند و قدرت دستگاه‌های خود را برای کسب درآمد بیشتر به اشتراک می‌گذارند استخر استخراج می‌گویند.

استخر استخراج، به مکانی مجازی گفته می‌شود که در آن جامعه‌ای از استخراج‌کنندگان و ماینرها قدرت پردازش دستگاه‌های خود را در آن به اشتراک گذاشته و با هم ادغام می‌کنند تا شانس کسب سود خود را در حوزه‌ ماین کردن افزایش دهند. هر ماینر بسته به خصوصیات سخت‌افزاری خود که به استخر اضافه می‌کند سود کسب می‌کند. برای مثال اگر یک ماینر ده درصد هش‌ریت کل استخر را تأمین کند، ده درصد سود حاصل از استخراج را می‌برد. اگرچه میزان سود در استخرهای مختلف متفاوت است. در ادامه به تعدادی از استخر استخراج برتر برای ماین اتریوم کلاسیک اشاره خواهیم کرد.

 

آیا استخراج اتریوم کلاسیک از لحاظ اقتصادی عاقلانه است؟

با توجه به ارقام به دست آمده ۴۵ درصد از کار‌های گرافیک دارای حافظه‌ ۴ گیگی هستند. این موضوع به معنای این است که اگر اندازه‌ فایل دگ به ۴ گیگ در شبکه‌ اتریوم برسد، تعداد زیادی از ماینرها به اتریوم کلاسیک روی خواهند آورد. ولی از آنجایی که پاداش استخراج یکسان خواهد بود، با اضافه شدن ماینرهای بیشتر، سختی شبکه افزایش پیدا می‌کند و بنابراین امکان دارد در آینده‌ای نزدیک سود‌دهی استخراج اتریوم کلاسیک کاهش یابد.

 

آینده ی اتریوم کلاسیک

هارد فورک ایجاد شده در این ارزدیجیتال روندی مهم برای پیشرفت اتریوم کلاسیک است، زیرا این هاردفورک امنیت شبکه در صورت بروز حمله‌ ۵۱ درصدی را تأمین می‌کند. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دوستداران ارزدیجیتال قرار گرفته است. کارشناسان عنوان کرده‌اند که این ارز دیجیتال می‌تواند دیگر شگفتی‌های چشمگیری را در حوزه‌ ارزهای دیجیتال به وجود آورد.

 

سخن پایانی

باتوجه به شگفتی‌هایی که ارز دیجیتال اتریوم به‌وجود می‌آورد باید به این موضوع اشاره کنیم که برادر این ارز دیجیتال یعنی اتریوم کلاسیک نیز روزبه روز در حال پیشرفت است و فناوری‌های جدیدی را در حوزه‌ ارزهای دیجیتال برای دوستداران این حوزه ارائه می‌دهد. هاردفورک‌های جدید و الگوریتم‌های تازه باعث پیشرفت‌های چشمگیر و به وجود آوردن فضایی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان این حوزه در اتریوم کلاسیک می‌شوند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا