دوره منتور شیپ
آموزش اتریوم

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) چیست و چگونه عمل می‌کند؟

ایده‌ اصلی پروژه‌ اتریوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) ارائه شد. ویتالیک مهندس کامپیوتر روسی-کانادایی بعد از آشنایی با بیت کوین و قابلیت‌های باور نکردنی تکنولوژی بلاک چین به این نتیجه رسید که اعضای تیم بیت کوین می‌توانند با پیش گرفتن یک رویکرد جدید و اعمال تغییرات جزئی در شبکه‌ بیت کوین، تحولات عظیمی را در سراسر جهان به وجود آورند.

او بارها طرح پیشنهادی خود را به سازمان‌ها و افراد مختلف ارائه داد، اما با استقبال چندانی رو‌به‌رو نشد. گذشت بیشتر زمان به ویتالیک ثابت می‌کرد که هیچ مسئله‌ای نمی‌تواند فکر انجام این پروژه را از سر او بیرون کند. بنابراین تصمیم گرفت به تنهایی دست به کار شود و خودش این ایده‌ ذهنی و خلاقانه را عملی کند. نتیجه‌ تلاش‌های بی‌وقفه‌ ویتالیک به وجود آمدن ارز دیجیتال اتریوم بود، اما چه ارتباطی بین اتریوم و اتریوم کلاسیک وجود دارد؟

این مقاله علاوه بر بازگو کردن قسمتی از تاریخچه‌ اتریوم، ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد اتریوم کلاسیک را نیز مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. اگر به دنبال شناختن این ارز دیجیتال هستید، مقاله پیش رو را از دست ندهید.

اتریوم کلاسیک

به طور کلی می‌توان گفت که شبکه‌ «اتریوم» (Ethereum) به‌منظور اجرای «قراردادهای هوشمند» (Smart contacts) و همچنین ساخت «نرم‌افزارهای غیر متمرکز» (Decentralized applications) طراحی شده است.

بنابر گفته‌ تحلیل‌گران قابلیت بسیار بالای شبکه طی یک مدت کوتاه نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا روزی که شبکه‌ اتریوم توسط فرد ناشناسی هک شد و ۵۰ میلیون اتر از دارایی کاربران به سرقت رفت. تمام این اتفاقات باعث شد که در سال ۲۰۱۶ شاهد پدیده‌ «هارد فورک» (Hard fork) در شبکه‌ اتریوم باشیم. اما هارد فورک دقیقا به چه معناست؟

اگر تا‌به‌حال نرم‌افزارهای مختلف را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده‌ باشید، دیده‌اید که سازندگان نرم‌افزار هر چند وقت یک بار نسخه‌ جدیدی ارائه می‌دهند که دیگر ایرادهای قبلی را ندارد و از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. در حقیقیت هارد فورک به تغییراتی گفته می‌شود که به‌منظور بهبود عملکرد بر روی «بلاک چین» (Blockchain) اعمال می‌شود و نسخه‌ جدیدی از شبکه را به وجود می‌آورد که دیگر با سیستم قدیمی همخوانی ندارد.

طبق گزارشات صورت گرفته بعد از این اتفاقات برخی از کاربران بر این عقیده بودند که هک شبکه‌ اتریوم از عدم کارایی و ایرادات موجود در شبکه نشات می‌گیرد، بنابراین بهتر است که هرچه سریع‌تر اصلاحات لازم اعمال شوند تا دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

از سوی دیگر گروهی از کاربران کاملا با این رویکرد مخالف بودند و نمی‌خواستند هیچ تغییری در ساختار اتریوم به وجود بیاید. می‌توان گفت که اختلاف نظرها موجب دو دستگی جامعه‌ اتریوم شده بود و در نهایت همین موضوع موجب شکل‌گیری دو شبکه‌ اتریوم و اتریوم کلاسیک شد که از ساختار اولیه‌ یکسانی برخوردارند.

به بیان ساده‌تر «اتریوم کلاسیک» با نماد اختصاری ETC همان شبکه‌ای است که ویتالیک بوترین برای اولین‌بار تاسیس کرد و «اتریوم» نسخه‌ اصلاح‌شده‌ شبکه‌ اتریوم کلاسیک است. جالب است بدانید که تمام بنیان‌گذاران اصلی این پروژه به کلی جامعه‎‌ اتریوم کلاسیک را ترک کرده‌اند و دیگر با یکدیگر همکاری نمی‌کنند.

البته شباهت‌هایی بین این دو ارز دیجیتال به چشم می‌خورد. برای مثال هر دو شبکه‌ اتریوم کلاسیک و اتریوم از یک زبان برنامه‌نویسی به نام سالیدیتی استفاده می‌کنند و استخراج آن‌ها نیز تا حد زیادی شبیه به یکدیگر صورت می‌گیرد، تنها با این تفاوت که اتریوم کلاسیک از الگوریتم «اثبات کار» (Proof of Work) برای انجام فرایند استخراج بهره می‌گیرد. جالب است بدانید که گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که جامعه‌ طرفداران اتریوم کلاسیک به‌عنوان مخالفان سرسخت اتریوم شناخته می‌شوند.

اگر بخواهیم از قابلیت‌های شبکه‌ اتریوم کلاسیک بگوییم باید به تنظیم قراردادهای هوشمند اشاره کنیم، به‌طور کلی شما با استفاده از قابلیتِ غیرمتمرکز بودن، بدون نیاز به واسطه یا حضور شخص ثالث قراردادهای مورد نظر خود را به اجرا درمی‌آورید. البته قراردادهای هوشمند زمانی به اجرا درمی‌آیند که تمام مفاد قرارداد به درستی رعایت شده باشد. نکته‌ قابل توجه دیگر اینکه در این مرحله شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید قرارداد را لغو کنید.

در بخش بعدی قصد داریم ساختار و نحوه‌ عملکرد اتریوم کلاسیک را با هم بررسی کنیم.

 

اتریوم کلاسیک چگونه کار می‌‌کند؟

همان‌‎طور که گفته شد دلیل اصلی راه‌اندازی پروژه‌ اتریوم کلاسیک تنظیم قراردادهای هوشمند و ساخت نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بوده است. سیستم شبکه به گونه‌ای طراحی شده که قراردادهای هوشمند بعد از رعایت مفاد تعیین‌شده از جانب دو طرف به‌صورت خودکار به اجرا درمی‌آیند. در حقیقت می‌توان گفت که اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر نحوه‌ عملکرد شباهت زیادی با یکدیگر دارند و سازندگان اتریوم در حال اعمال تغییرات لازم بر روی شبکه هستند.

جالب است که با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در دنیای تکنولوژی امروزه شاهد آن هستیم، هنوز برخی از افراد بر این باورند که عملکرد یک کامپیوتر نمی‌تواند بیشتر از یک ماشین تورینگ که الگوریتم‌های مختلف کامپیوتری را بر روی پردازشگرهای مرکزی شبیه‌سازی می‌کند باشد. بنیان‌گذاران اتریوم کلاسیک رویکرد کاملا متفاوتی را در پیش گرفته‌اند، زیرا به گفته‌ آن‌ها قراردادهای هوشمند در آینده‌ نزدیک بسیاری از امور اداری و بانکی از قبیل تنظیم پرونده‌ها، بیمه‌ کارمندان، احراز هویت و… را انجام خواهند داد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اعضای تیم اتریوم کلاسیک با به‌کارگیری تکنولوژی بلاک چین خدمات غیرحضوری مالی و بانکی را به کاربران شبکه ارائه می‌دهند و در نهایت خواستار رسیدن به جایگاهی هستند که مردم سراسر جهان با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک قراردادهای هوشمند خود را تنظیم و اجرا کنند.

 

مزایای اتریوم کلاسیک

ثبات و تغییر ناپذیری معاملات، ارائه‌ خدمات توزیع ‌شده، سرعت بالا و کارمزد کم معاملات، اعتبار شبکه و قابلیت برنامه‌نویسی از مزایای اتریوم کلاسیک به شمار می‌رود.

ساختار اتریوم کلاسیک بر پایه‌ تکنولوژی بلاک چین بنیان‌گذاری شده است. بنابراین می‌توان گفت که ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک، علاوه بر تمام قابلیت‌های شبکه‌‌ بلاک چین، مزایای منحصربه‌فرد و قابل توجه دیگری هم دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این بخش شما را با قابلیت‌های اختصاصی شبکه‌ اتریوم کلاسیک آشنا کنیم.

 

ثبات و تغییر ناپذیری معاملات

هنگامی که شما قراردادی را در شبکه‌ اتریوم کلاسیک به ثبت می‌رسانید، دیگر به هیچ عنوان قادر به تغییر مفاد یا لغو قرارداد نخواهید بود. بنیان‌گذاران اتریوم کلاسیک با بهره‌گیری از این قابلیت، امنیت و ثبات را در شبکه برقرار می‌کنند. بنابر گفته‌ کارشناسان، همین ویژگی یکی از عوامل تأثیرگذار در جداسازی جامعه‌ اتریوم و اتریوم کلاسیک‌ بوده است.

 

ارائه‌ خدمات توزیع ‌شده

سیستم اتریوم کلاسیک با به‌کارگیری روش اثبات کار، قرارداد‌های هوشمندِ کاربران را به ثبت و اجرا می‌رساند، بنابراین می‌توان گفت که قرارداد‌های شما در شبکه‌ اتریوم کلاسیک توسط هیچ سازمان و نهادی مورد بررسی و نظارت قرار نمی‌گیرد. به بیان ساده‌تر اتریوم کلاسیک، بستری را برای کاربران خود فراهم کرده تا آزادانه و بدون در نظر گرفتن قوانین مشخص و تعیین‌شده‌ توسط سازمان‌ها تصمیم‌گیری کنند.

 

سرعت بالا و کارمزد کم معاملات

عدم نیاز به حضور واسطه و شخص ثالث هنگام اجرای قرارداد باعث شده است تا سرعت انجام تراکنش‌ها تا حد زیادی افزایش یافته و از سوی دیگر هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. بنابراین شما می‌توانید با به‌کارگیری این قابلیت شبکه‌ اتریوم کلاسیک، با صرف کمترین هزینه به اهداف مورد نظر خود برسید.

 

اعتبار شبکه

شبکه‌ اتریوم کلاسیک طی سال‌های اخیر توانسته است به تنهایی و با استفاده از تکنولوژی بلاک چین نرم‌افزار‌های متنوعی را تولید کند. بنابر گفته‌ متخصصان حوزه‌ ارزهای دیجیتال، اجرای قراردادهای هوشمند و مدیریت تراکنش‌های کاربران به خودی خود گواه روشنی بر اعتبار و کارآمدی شبکه‌ اتریوم کلاسیک است.

 

قابلیت برنامه‌نویسی

توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از خدمات شبکه، نرم‌افزارهای غیرمتمرکز طراحی کنند و در اختیار سایر کاربران قرار دهند. در حقیقت هرچه تعداد نرم‌افزارهای ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک بیشتر باشد، شما هم از خدمات مالی و قابلیت‌های بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

 

معایب اتریوم کلاسیک

اگر بخواهیم با رویکرد منطقی، ویژگی‌های اتریوم کلاسیک را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، قطعا به اشکالاتی بر می‌خوریم. بنابراین تصمیم گرفتیم معایب شبکه‌ اتریوم کلاسیک را هم به‌صورت مختصر برای شما شرح دهیم.

 

عدم حمایت توسعه‌دهندگان

همان‌طور که در بخش‌های قبل هم گفته شد سازندگان اصلی اتریوم کلاسیک بعد از هارد فورک پروژه را به طور کلی کنار گذاشتند و تصمیم گرفتند با همکاری یکدیگر نسخه‌ اصلاح‌شده‌ شبکه‌ اتریوم را طراحی کنند. برخی از تحلیل‌گران عدم حمایت و حضور توسعه‌دهندگان اصلی این پروژه را یکی از معایب ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک می‌دانند.

 

نقص سیستم امنیتی شبکه

هک شبکه‌‌ اتریوم کلاسیک علاوه بر ضرر مالی، مشکلات زیادی را با خود به همراه داشت. اکثریت کاربران به همین دلیل خواستار ایجاد تغییرات در راستای بهبود عملکرد سیستم امنیتی شبکه بودند. اگر شما هم جز کسانی هستید که تصمیم دارید سرمایه‌ زیادی را صرف خرید اتریوم کلاسیک بکنید باید این حقیقت را در نظر بگیرید که ممکن است در آینده هم با چنین مشکلاتی مواجه شوید.

 

استقبال کم کاربران

اگر جامعه‌ کاربران اتریوم و اتریوم کلاسیک را با یکدیگر مقایسه کنید به این نتیجه می‌رسید که مقبولیت اتریوم در جوامع جهانی بسیار بیشتر از اتریوم کلاسیک است. با در نظر گرفتن تمام نکاتی که گفته شد و دیدگاه تحلیل‌گران می‌توان دید که به طور کلی شبکه‌ اتریوم خدمات بهتری را نسبت به شبکه‌ اتریوم کلاسیک به شما ارائه می‌دهد.

 

قیمت اتریوم کلاسیک

شما برای بررسی نمودار قیمت‌ها می‌توانید از اطلاعات موجود در سایت‌ صرافی‌های بزرگ و معتبر جهانی از قبیل «بایننس» (Binance)، «بیت فینکس» (Binfinex)، «بیت استمپ» (Bitstamp) و… استفاده کنید. در زمان نوشته شدن این مقاله، ارزش اتریوم کلاسیک برابر با ۵.۳۰ دلار است. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از نمودارهای موجود در سایت‌های مختلف، روند لحظه‌ای قیمت را مشاهده کنید. یکی از فواید قابل توجه دنبال کردن این‌گونه نمودارها، تقویت قدرت تحلیل برای مبتدیان و تازه‌واردان به حوزه‌ ارزهای دیجیتال است.

 

آینده‌ اتریوم کلاسیک

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که اتریوم کلاسیک در بازار ارزهای دیجیتال چه آینده‌ای خواهد داشت؟ با توجه به تحقیقات صورت گرفته، اخیرا برخی از شرکت‌های بزرگ با هدف توسعه و پیشرفت پروژه‌ اتریوم کلاسیک در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنابر گفته‌ سرمایه‌گذاران بهره‌گیری از شیوه‌ پرداخت اتریوم کلاسیک برای آن‌ها کاربردی و مفید واقع شده است.

مواردی که گفته شد پیشرفت‌های قابل توجهی محسوب می‌شوند که قطعا تأثیر زیادی در آینده‌‌ اتریوم کلاسیک خواهند داشت اما در حقیقت قابلیت توسعه‌ شبکه‌ اتریوم خیلی بیشتر است. سیستم امنیتی ضعیف و از سوی دیگر هک‌ شبکه عواملی هستند که باعث شدند تا ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک در میان کاربران از مقبولیت بسیار کمی برخوردار باشد. اما از سوی دیگر این حقیقت را هم نمی‌توان انکار کرد که اتریوم کلاسیک نقش مهمی در شکل‌گیری قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز داشته است.

 

بهترین کیف پول‌های اتریوم کلاسیک

از آنجایی که کیف پول نقش بسیار مهمی در زمینه‌ حفظ امنیت ارزهای دیجیتال شما ایفا می‌کند، پس تصمیم گرفتیم تا در این بخش تعدادی از کیف پول‌های قابل اطمینان که در دسته‌ بهترین‌ها قرار گرفته‌اند را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

کیف پول Ledger Nano S

«لِجر نانو اِس» (Ledger Nano S) در دسته‎‌ کیف پول‌های سخت‌افزاری قرار می‌گیرد و محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران دارد. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از یک کابل USB سخت‌افزار لجر نانو اِس را به هر دستگاهی متصل کنید. این کیف پول خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال اتریوم، بیت کوین، لایت کوین و بسیاری از آلت کوین‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. در حقیقت امنیت بالای این محصول یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن در جامعه‌ کاربران محسوب می‌شود.

 

 کیف پول Trust

«تراست» (Trust) یک کیف پول نرم‌افزاری است که می‌توانید آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید، بنابر گفته‌ کارشناسان، کیف پول تراست یکی از کاربردی‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است زیرا شما به راحتی می‌توانید نسخه‌ اندروید و iOS نرم‌افزار را در سایت‌های مختلف پیدا کنید. جالب است بدانید که این کیف پول اخیرا توسط صرافی بین‌المللی بایننس هم خریداری شده است.

 

کیف پول Classic Ether

نحوه‌ استفاده از کیف پول «کلاسیک اِتِر» (Classic Ether) اندکی با سایر کیف پول‌ها متفاوت است، چرا که رمز عبور در هیچ قسمتی ذخیره نخواهد شد و خود شما هستید که وظیفه‌ حفظ و نگهداری از آن‌ را دارید. طراحی ساده‌ی این محصول باعث شده تا به راحتی و با سرعت بیشتری قادر به استفاده از خدمات نرم‌افزار باشید.

 

کیف پول Trezor

کیف پول «ترزور» (Trezor) یکی از سخت‌افزارهایی است که خدمات مربوط به ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک را تحت پوشش قرار می‌دهد. در حقیقت کیف پول ترزور در ابتدای کار تنها به منظور ذخیره و نگهداری بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با گذر زمان مدیریت سایر ارزهای دیجیتال هم امکان‌پذیر شد. همان‌طور که می‌دانید، کیف پول سخت‌افزاری نسبت به سایر گزینه‌ها خدمات امنیتی بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، برای مثال Trezor از روش تعیین هویت دو عاملی بهره می‌گیرد.

 

کیف پول Atomic

کیف پول «اتمیک» (Atomic) با ارائه‌ی خدمات غیرمتمرکز، سرمایه و اطلاعات شخصی شما را به‌خوبی مدیریت می‌کند. این نرم‌افزار بر روی کامپیوتر نصب می‌شود، البته ناگفته نماند که می‌توانید با استفاده از خدمات این کیف پول نرم‌افزاری، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را هم مدیریت کنید.

 

کیف پول Jaxx Liberty

این کیف پول نرم‌افزاری برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به منظور ساده‌تر کردن به‌کارگیری سیستم بلاک چین ساخته شد. کیف پول «جکس لیبرتی» (Jaxx Liberty) خدمات هفت ارز دیجیتال متفاوت را تحت پوشش قرار می‌دهد و به همین دلیل برخی از کاربران این محصول را گزینه‌ خوبی برای گوشی‌های اندروید و اپل می‌دانند، البته نسخه‌ کامپیوتری نرم‌افزار هم ساخته شده است. این کیف پول بستری را برای شما فراهم می‌کند که بیت کوین، اتریوم کلاسیک، اتریوم و… را به ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کنید. بنابر گفته‌ بسیاری از تحلیل‌گران، این محصول تمام ویژگی‌های یک کیف پول خوب را دارد.

 

کیف پول MyEtherWallet

«مای اِتِر ولت» (MyEtherWallet) به عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های اتریوم کلاسیک شناخته شده است اما یک تفاوت اساسی با سایر گزینه‌ها دارد. در حقیقت سازندگان به منظور حفظ امنیت، اطلاعات و رمز عبور را فقط بر روی کامپیوتر شخصی شما ذخیره می‌کنند. بنابراین برای بهره‌گیری از خدمات این کیف پول باید به‌صورت مداوم به کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید.

شما با استفاده از این نرم‌افزار قراردادهای هوشمند تنظیم می‌کنید و می‌توانید حساب کاربری خودتان را به سخت‌افزارهایی از قبیل Trezor و Ledger Nano S منتقل کنید. سیستم بلاک چین این محصول به صورت خودکار بر روی اتریوم تنظیم شده است، بنابراین قبل از شروع کار باید بلاک چین اتریوم کلاسیک را انتخاب کنید.

 

کیف پول Coinomi

کیف پول «کوینومی» (Coinomi) یکی از نرم‌افزارهای بسیار قدیمی است که بیش از ۲ میلیون کاربر از آن استفاده می‌کنند و خدمات امنیتی قابل توجهی را به شما ارائه می‌دهند. سازندگان ادعا می‌کنند که سیستم نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که حتی نام کاربری افراد هم قابل شناسایی نیست. جالب است بدانید که کوینومی به ۲۵ زبان دنیا ترجمه شده و با تحت پوشش قرار دادن خدمات چندین ارز دیجیتال این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا کنترل تمام هزینه‌ها را در دست بگیرید.

 

سخن پایانی

در حقیقت شما با خرید ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک شبکه‌ا‌ی تغییرناپذیر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید، اعضای تیم اتریوم کلاسیک هنوز هم بر این باورند که پایبندی به اصول شبکه موفقیت را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. اما همان‌طور که می‌دانید اتریوم کلاسیک در گذشته با شکست بزرگی مواجه شد، بنابراین بروز چنین مشکلاتی در آینده هم امکان‌پذیر است. به طور کلی بهتر است که قبل از گرفتن هر تصمیمی تمام نکاتی که گفته شد را در نظر بگیرید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا