دوره پرایس اکشن ict
چهر‌ه‌های تاثیرگذار کریپتو

ویتالیک بوترین کیست؟ با خالق اتریوم آشنا شوید!

دوره حضوری منتور شیپ

ویتالیک بوترین نویسنده و برنامه‌نویس روسی کانادایی است. او فعالیت خود را در انجمن بیت کوین از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و از آن پس، مقالاتی در مجله‌ بیت کوین توسط وی نوشته می‌شد.

ویتالیک در ابتدا به‌عنوان یک نابغه در اتریوم که دومین پایگاه ارز دیجیتال است، شناخته شد. وی همچنین ادعا می‌کرد که به نوشتن پروژه‌ای خلاقانه و رو به رشد با ارزش بیش از ۶۵ میلیارد دلار مشغول است. با‌این‌حال ویتالیک تنها یک پسر ۲۳ ساله بود که ایده‌های خلاقانه و رویاهای بزرگی را در سر می‌پروراند.

دوران کودکی ویتالیک بوترین

۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۴ روزی بود که ویتالیک در شهر کلومنا واقع در مسکو چشم به جهان گشود. ویتالیک تنها ۶ سال داشت که خانواده‌ او برای ساختن یک زندگی بهتر به کشور کانادا مهاجرت کردند. ویتالیک همزمان با تحصیل در مقطع سوم ابتدایی در یک برنامه‌ استعدادیابی شرکت کرد. شرکت در این برنامه باعث شد تا فرصت‌های زیادی بر سر راه او قرار بگیرد و به جایگاهی دست یابد که در بین همسن‌و‌سالان وی بی‌سابقه بود.

ویتالیک در این برنامه به استعداد و مهارت‌ خارق‌العاده‌ خود نسبت به افراد دیگر و حتی معلمانش پی برد. او در رشته‌های برنامه‌نویسی و ریاضی استعداد ذاتی داشت، علاقه و اشتیاق زیاد او برای یادگیری علم اقتصاد به گونه‌ای بود که نظر همه را به خود جلب می‌کرد. او به‌راحتی می‌توانست اعداد هشت رقمی را به‌صورت ذهنی و  بسیار سریع‌تر از هم‌سن‌وسالان خود جمع ببندد.

بوترین با همایش‌ها و اجتماعات مردمی بیگانه بود و اکثر مردم نیز او را به‌عنوان نابغه‌ ریاضی می‌شناختند. وی در همان دوره به این موضوع می‌اندیشید که چرا نمی‌تواند همانند دیگر افراد جامعه، یک زندگی عادی داشته باشد.

برخی بر این عقیده‌اند که ویتالیک به‌سختی با فرهنگ کشور کانادا وفق پیدا کرده است. استعداد ذهنی خارق‌العاده و مهارت‌های باورنکردنی ویتالیک، او را به یکی از پیش‌تازان این عرصه تبدیل کرده بود. از سوی دیگر آموزش‌های مداوم در زمینه‌ سیستم‌های اینترنتی که در اختیار او قرار می‌گرفت، باعث ایجاد تاثیرات منفی در روابط حرفه‌ای و شخصی او شده بود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

ویتالیک چهار سال در مدرسه‌ خصوصی آبلارد تورنتو تحصیل کرد. وی همیشه از آن دوره به‌عنوان یکی از دور‌ه‌های شگفت‌انگیز و پرثمر زندگی‌اش یاد می‌کند. مدرسه آبلارد، نگرش ویتالیک را نسبت به تحصیلات و درس به کلی تغییر داد. ایجاد تغییرات ناگهانی در دیدگاه او بعد از ورود به این مدرسه قابل توجه بود.

ویتالیک در این مدرسه اشتیاق ذاتی خود را برای یادگیری کشف کرد و از آن پس، کسب علم و دانش به عنوان یکی از اهداف اصلی زندگی او محسوب می‌شد. او همیشه نمرات بسیار خوبی کسب می‌کرد، اما طی یک دوره‌ کوتاه وقت و تمرکز اصلی ویتالیک به‌جای انجام تکالیف، صرف جلو رفتن مراحل بازی دنیای «وارکرفت» (Warcraft) شد.

او از سن ۱۳ سالگی از طرفداران این بازی بود و این روند نیز تا سال ۲۰۱۰، درست قبل از تغییرات شخصیت ویتالیک در نسخه‌ جدید این بازی ادامه داشت. ویتالیک تمام شب گریه کرد، در حقیقت این موضوع  باعث شد که او از آن پس به اثرات منفی خدمات توزیع‌شده در زندگی افراد بیندیشد. به همین دلیل هم بود که بازی دنیای وارکرفت را برای همیشه کنار گذاشت.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

زندگی دانشجویی ویتالیک بوترین

برخی اظهار می‌کنند که ویتالیک برای پیدا کردن یک حوزه‌ کاری جدید به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شده است. اولین اطلاعات مربوط به بیت کوین توسط پدر ویتالیک که در سال ۲۰۱۳ مشغول راه‌اندازی یک نرم‌افزار بود، در اختیار او قرار گرفت. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که او مستقیما وارد این حوزه نشده است.

علاوه بر این ویتالیک در ابتدا بر این عقیده بود که ارز‌های دیجیتال از ارزش مادی برخوردار نیستند و بدون شک با شکست مواجه خواهند شد. اگرچه او بعدها اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرد و به مرور به این حوزه علاقه‌مند شد. بنابر گفته‌ ویتالیک اگر دو بار با یک موضوع مواجه شدید، بهتر است که اطلاعات بیشتری در آن زمینه کسب کنید.

ویتالیک از هرگونه فعالیتی که بر پایه‌ قوانین دولت و شرکت‌ها صورت می‌گرفت به عنوان فساد آشکار یاد می‌کرد و همین دیدگاه موجب علاقه‌مندی او به خدمات توزیع‌شده و مهارناپذیر این صنعت شد. قطعا سیاست و عقیده‌ ویتالیک در این مدت نسبت به مفاهیمی از قبیل فساد و شایستگی تغییر پیدا کرده است، اما او همچنان بر این باور است که سلطه‌ قدرت‌مندان بر افراد دیگر جامعه، بیش از حد معمول است.

بنابراین ویتالیک وقت زیادی را به جستجو در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های مربوط به بیت کوین اختصاص داد. در ابتدا خود صنعت ارزش دیجیتال بود که نظر او را به خود جلب کرد، اما بعد‌ها با گذر زمان و حضور در انجمن‌های مختلف به پتانسیل نامحدود آن پی برد. او به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بود.

ویتالیک همواره خواستار شروع فعالیت رسمی خود در این صنعت جدید و آزمایشی بود اما دانش کافی برای استخراج بیت کوین و همچنین پول کافی برای خرید آن را نداشت. بنابراین وی در انجمن‌های گوناگون به دنبال مشاغلی بود که در آن‌ها حقوق به صورت بیت کوین پرداخت می‌شود و در نهایت توانست کار خود را در یک وبلاگ شروع کند. او برای وبلاگ مقاله می‌نوشت و در ازای هر مقاله حدودا پنج بیت کوین دریافت می‌کرد.

هنگامی که ویتالیک مشغول به کار در مؤسسه و نوشتن مقالات مربوط به بیت کوین شد، اطلاعات مفیدی را به دست آورد و با انجمن‌هایی که در این زمینه مشغول به کار بودند آشنایی پیدا کرد. او به‌طور همزمان به بررسی جنبه‌های اقتصادی، فنی و سیاسی ارز دیجیتال می‌پرداخت. مقالات ویتالیک نظر میهای آلیسی، ساکن رومانی را که بسیار به صنعت بیت کوین علاقه‌‌مند بود به خود جلب کرد.

این اتفاق باعث شد تا مکاتباتی بین آن‌ها شکل بگیرد و سرانجام اواخر سال ۲۰۱۱ در مجله‌ بیت کوین با یکدیگر همکاری داشته باشند. شغل اصلی بوترین در آن دوره نویسندگی در مجله محسوب می‌شد، بااین‌حال او توانسته بود که سمت دستیار پژوهشی شرکت گلدبرگ را هم از آن خود کند. ویتالیک به‌طور همزمان مشغول به تحصیل در پنج دوره‌ تخصصی دانشگاه واترلو هم بود.

او در ماه می سال ۲۰۱۳ به شهر سن خوزه در کالیفرنیا سفر کرد تا در یک کنفرانس مرتبط با بیت کوین به عنوان نماینده‌ مجله‌ حضور پیدا کند. ویتالیک برای اولین بار در همین اجتماع با علاقه‌مندان ارز دیجیتال روبه‌رو شد و حقیقی بودن این صنعت را به چشم خود دید. این کنفرانس ویتالیک را متقاعد کرد که ورود به این حوزه ارزشمند خواهد بود.

او در همان سال  انصراف خود را از تحصیل در دانشگاه اعلام کرد و تمام پولی را که از صنعت بیت کوین به دست آورده بود، صرف سفر به کشور‌های مختلف جهان کرد تا از این طریق بتواند با تمام افرادی که برای توسعه و پیشرفت قابلیت‌های شبکه‌ بیت کوین تلاش می‌کنند ملاقات داشته باشد.

ویتالیک در این سفرها با پروژه‌های متفاوتی در زمینه‌ بیت کوین آشنا شد، برای مثال بعضی از رستوران‌های ایالت نیوهامشایر بیت کوین قبول می‌کنند و حتی در بعضی مناطق دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین قرار گرفته شده است. جامعه‌ کوچکی در سراسر جهان از این خدمات استفاده می‌کنند، اگرچه تمام این افراد سعی دارند تا در پیشرفت و گسترش بیت کوین به عنوان یک واحد پول جهانی قدمی مثبت بردارند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

وی در اکتبر سال ۲۰۱۳ به کشور اسرائیل سفر کرد و در آنجا با پروژه‌هایی آشنا شد که به بررسی کاربرد سیستم بلاک چین در نرم‌افزارهای مختلف می‌پرداختند. مشکلاتی که در این پروژه‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت مربوط به توکن، ایجاد قابلیت برقراری قراردادهای مالی بین کاربر‌ها و… بود. در حقیقت افراد در حال حاضر هم از سیستم بنیادین بلاک‌ چین استفاده می‌کنند و تنها به دنبال ایجاد ویژگی‌ها و مشخصه‌های جدید در آن هستند.

ویتالیک بعد از بررسی دقیق روند پروژه‌های تحقیقاتی به این نتیجه رسید که می‌توان تمامی روند پژوهشی را به کمک تورین که یک زبان برنامه‌ریزی است و همچنین جایگزینی عملکرد به نمایش درآورد. زبان برنامه‌ریزی تورین این امکان را به کامپیوترها می‌دهد تا هر مشکلی را با استفاده از الگوریتم‌های مناسب در بازه‌ زمانی و حافظه‌ی لازم برطرف کند. او در ابتدا، پروژه‌ خود را معرفی کرد و اکثر افراد با وجود جالب دانستن ایده‌ پیشنهادی او، حال را زمان خوبی برای اجرای این طرح نمی‌دانستند. بنابراین او تصمیم گرفت که خودش به تنهایی این ایده را عملی کند.

 

اتریوم چیست؟

اتریوم بلاک چینی است که امکان اجرای کدهای برنامه‌نویسی‌شده را نیز دارد.

در اواخر سال ۲۰۱۳ ویتالیک بوترین عقاید خود را در یک کاغذ نوشت و تعداد معدودی از دوستان خود را از این موضوع مطلع کرد. ایده‌ ویتالیک به مرور بین افراد مختلف بیان شد، بعد از این اتفاق حدود ۳۰ نفر با وی ارتباط برقرار کردند و ایده‌ پیشنهادی او را مورد بحث قرار دادند. دوستان او درباره‌ ایده‌های خلاقانه ویتالیک با افراد دیگر صحبت کردند. ویتایک انتظار داشت که مورد انتقاد قرار بگیرد و افراد به اشتباهاتی در مفهوم کلی ایده‌ او اشاره کنند، اما هیچ‌چیز مطابق با انتظارات او پیش نرفت.

مفهوم اتریوم در آن دوره بیشتر به گردش پول می‌پرداخت و ایده‌ اصلی طی جلسات مشاجره بین افراد مختلف و گذر زمان شکل گرفت. اعضای تیم بعد از رسیدن به یک زبان برنامه‌نویسی واحد هر هفته ایده‌های جدیدی را برای به‌‌کارگیری آن ارائه می‌دادند. آن‌ها در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسیدند که به‌راحتی می‌توانند با راه‌اندازی یک سیستم غیر‌متمرکز فایل‌ها را ذخیره و با چند خط کدنویسی درگاه ثبت‌‌نام را راه‌اندازی کنند. تمام این اتفاقات و ایده‌های جدیدی که روز‌به‌روز توسط افراد مختلف ارائه می‌شد، تغییرات اساسی را در ایده‌ ویتالیک به وجود آورد و در نهایت باعث شکل‌گیری اتریوم امروزی شد.

خبر شروع این پروژه در ژانویه سال ۲۰۱۴ برای اولین‌بار و به صورت رسمی توسط تیم اصلی یعنی ویتالیک بوترین، میهای آلیسی، انتونی دی لوریو، چارلز هاسکینسون، جو لوبین و گوین وود اعلام شد. پروژه‌ اتریوم توسط بوترین و در کنفرانس بیت کوین واقع در شهر میامی ارائه شد و بعد از گذشت چند ماه این تیم پژوهشی به منظور ایجاد توسعه و پیشرفت، فروش جمعی اتر را که همان توکن اختصاصی شبکه محسوب می‌‌شود، آغاز کردند. درست در همان دوره بود که ویتالیک مبلغ ۱۰۰ هزار دلار را از انجمن تیل دریافت کرد.

بر اساس برآورد‌های صورت‌گرفته در زمینه‌ فروش جمعی که در آن اتر به عنوان بیت کوین فروخته می‌شد، اعضای تیم به این نتیجه رسیدند که با کمک انجمن ارز دیجیتال قادر به افزایش بیش از ۳۱ هزار بیت کوین هستند که در آن دوره ارزشی برابر با ۱۸ میلیون دلار داشت.

بیت کوین در دوره‌ فروش جمعی با قیمت ۶۵۰ دلار خرید و فروش می‌شد اما ناگهان با کاهش شدید قیمت مواجه شد، اعضای تیم نیز ناچار به پذیرفتن این ضرر میلیون دلاری اجتناب‌ناپذیر بودند. این تیم تحقیقاتی پولی را که در این مدت به دست آورده بودند صرف تأسیس مؤسسه خیریه اتریوم در کشور سوئیس کردند که وظیفه‌ نظارت بر نرم‌افزار آزاد را داشت.

برخلاف آشفتگی‌های پیش‌آمده سازمان اتریوم به عنوان سومین سازمان خیریه‌ موفق آن دوره انتخاب شد و پایگاه‌های اصلی گزارش مالی از جمله روزنامه‌ وال استریت را تحت پوشش خود درآورد. اعضای این مؤسسه پیش از راه‌اندازی رسمی شبکه چندین الگو‌ی اولیه از اتریوم را به‌صورت آزمایشی طراحی کردند. آخرین نسخه‌‌ طراحی شده و قبل از انتشار نسخه‌ی اصلی، المپیک نام داشت.

بسیاری از کاربران از خطاهای موجود در شبکه، اظهار نارضایتی می‎‌کردند بنابراین اعضای تیم برای رفع این مشکل تصمیم گرفتند که با استفاده از نرم‌افزار باگ بونتی ۲۵ هزار اتر را مورد بررسی قرار دهند و از این طریق به بهبود شبکه کمک کنند.

اولین نسخه‌ این نرم‌افزار با نام فرانتیر در تاریخ ۳۰ جولای به‌صورت رسمی در دسترس عموم مردم قرار گرفت اما این نسخه همچنان یک نسخه‌ آزمایشی محسوب می‌شد. در حقیقت طراحی قسمت‌های اصلی نرم‌افزار به اتمام رسیده بود، اما این امکان برای برنامه‌نویسان وجود داشت تا با ساختن نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز شرایط کنونی را بیازمایند.

نسخه‌ نهایی نرم‌افزار بعد از رسیدن به ثبات کافی و همچنین تأیید برنامه‌نویسان و بازرسان منتشر شد. این نرم‌افزار در تاریخ ۱۴ مارس سال ۲۰۱۶ و درست در زمانی که شبکه‌ اتریوم تولید محصولات خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده بود، منتشر شد.

انتشار این نرم‌افزار به گونه‌ای به نمایانگر شدن ویژگی‌های نسل بعد تکنولوژی بلاک چین کمک می‌کند و همچنین آزادی بیشتری در اختیار برنامه‌نویسان و افراد دیگر جامعه قرار می‌دهد که استفاده از آن هم بسیار ساده است. بعد از این اتفاق شاهد پیشرفت‌های فنی قابل توجهی در این زمینه بوده‌ایم.

در همین دوره، اتریوم توانست در دنیای ارز دیجیتال شروعی قدرتمند داشته باشد. آن‌ها با مقایسه‌ اتریوم و بیت کوین به نتایج قابل توجهی دست پیدا کردند، برای مثال تعداد اتریوم و بیت کوین در یک دوره به ترتیب برابر با ۵۱۰۰ و ۶۰۰۰ بود.

ناگهان تعداد مبادلات ارز دیجیتال به‌وسیله‌ اتر افزایش یافت، این موضوع نیز باعث افزایش قیمت اتر شده و تیم ویتالیک به عنوان اولین عرضه‌کننده‌ اتریوم شناخته شدند. شرکت‌های بزرگی از قبیل ماکروسافت و آی‌بی‌ام که مشغول به انجام پروژه‌هایی در حوزه‌ اتریوم بودند به تیم ویتالیک پیشنهاد همکاری دادند.

نسخه‌ بعدی که متروپلیس نام داشت در دو قسمت ارائه شد. انتشار قسمت اول آن که بیزیانتیوم نام داشت و قرار بر این بود که بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر منتشر شود به تعویق افتاد.

این نسخه به نحوی طراحی شده است که فضای شبکه را در مقایسه با گذشته به محیطی دوستانه، امن و پر سرعت تبدیل کند. مرحله‌ بعد که سرندی نام دارد، به‌زودی منتشر خواهد شد ولی هنوز تاریخ مشخصی برای انتشار  آن اعلام نشده است.

 

هکرها، داده‌‌های بانک اطلاعاتی و هارد فورک

اتریوم علاوه بر به وجود آوردن نرم‌افزارهایی که از کارایی‌های متفاوتی برخوردارند، امکان ایجاد و تأسیس بانک‌های اطلاعاتی و سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز را هم فراهم کرده است. آن‌ها اساسا شامل برنامه‌های دائم‌الاجرایی هستند که به‌وسیله‌ ابزار‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس قوانین نسبتا پیچیده و ازپیش‌تعیین‌شده‌‌ای اجرا می‌شوند.

جالب است بدانید که این قوانین توسط گروهی از افراد نخبه نوشته می‌شوند. در ابتدا کاربران با خرید توکن می‌توانستند در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند و بودجه‌ موجود در بانک اطلاعاتی را افزایش دهند. بانک اطلاعاتی نیز فعالیت خود را بعد از اتمام دوره‌ جذب سرمایه آغاز می‌کرد.

کاربران از این اختیار برخوردار بودند تا روش‌های پیشنهادی خود را برای استفاده از توکن‌ها مطرح کنند و پس از آن کاربرانی که توکن خریداری کرده‌ بودند، نظرات مثبت و منفی خود را نسبت به پیشنهادات آن‌ها اعلام می‌کردند. البته حقوقی که برای خریداران توکن در نظر گرفته شده است با حقوق مالکیت برابر نیست، اما کاربران در مورد موضوعات مختلف حق اظهار نظر دارند.

در حقیقت بیت کوبن با همراهی تیم اصلی و شبکه‌ استخراجی خود توانست به عنوان اولین بانک اطلاعاتی شناخته ‌شود. سایر بانک‌های اطلاعاتی بعدها‌ و در سیستم اتریوم به وجود آمدند. مثلا «دی ای او» متعلق به بانک اطلاعاتی خصوصی، شرکت آلمانی اسلاک است. این شرکت نوپا به نحوی همانند نسخه‌ غیرمتمرکز وب‌سایت اجاره‌ اقامتگاه توانست با تولید قفل‌های هوشمند امکان استفاده‌ اشتراکی از وسایل مختلف از قبیل ماشین، واحد‌های آپارتمانی و… را برای افراد فراهم کند.

این تیم هر طور که شده، در پی دستیابی به عنوان اولین و بزرگ‌ترین پروژه‌ سرمایه‌گذاری جمعی بودند و پس از مدتی توانستند با کمک ۱۱ هزار عضو، سرمایه‌ی خود را تا سقف ۱۵۰ میلیون دلار افزایش دهند. البته بدیهی است که این حجم از استقبال و سرمایه‌گذاری آن‌ها را به‌شدت غافلگیر کرد.

سپس بانک اطلاعاتی هک شد. نکته‌ قابل توجه این بود که مشکلی در شبکه‌ اتریوم وجود نداشت که امکان هک شدن سیستم را فراهم سازد، در حقیقت در تمام این مدت هیچ‌گونه نقص و یا ایرادی در سیستم اتریوم به وجود نیامده بود.

تمام شبکه‌های اینترنتی تا حدی در معرض تهاجم هکرها قرار می‌گیرند و به‌راحتی می‌توانند از طریق خلأ‌های قانونی وارد بانک اطلاعات شوند. با‌این‌حال در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۲۰۱۶ شخصی با ساختن نسخه‌ کپی شده از شبکه، پول‌ها را به بانک اطلاعاتی تقلبی منتقل می‌کرد.

در آخر هم توانست از این طریق مبلغی برابر با ارزش ۵۰ میلیون دلار اتر را به دست بیاورد. ارزش اتر نیز با یک کاهش ناگهانی مواجه شد و قیمت آن از بالای ۲۰ دلار به ۱۳ دلار رسید. تیم اتریوم هم که در هک شدن بانک اطلاعاتی بی‌تقصیر بودند، چاره‌ای به جز کنار آمدن با نابه‌سامانی پیش آمده نداشتند.

آنها بالاخره توانستد از برداشت‌های مکرر هکر جلوگیری کنند و مبلغ باقی مانده را به قراردادی هوشمند انتقال دهند، اما این تصمیم تنها یک راه‌حل موقت محسوب می‌شد زیرا کد بانک اطلاعاتی به گونه‌ای طراحی شده بود که هکر همچنان می‌توانست به بودجه دسترسی پیدا کند. در شرایط پیش آمده لازم بود که تیم اتریوم اقداماتی ضروری را انجام دهند.

در دنیای ارز دیجیتال به این گونه اقدامات «فورک» (Fork) گفته می‌شود. اولین بار سافت فورک به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز و به منظور بازسازی شبکه ارائه شد. فرایند مذکور می‌تواند به تنهایی موجب بازگرداندن کلی سیستم اتریوم شود، در این صورت بانک‌های اطلاعاتی از بین می‌روند. وجه موجود در قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بازپرداخت سرمایه‌گذاران از این طریق صورت بگیرد.

این پیشنهاد موجب طرح یک سوال اساسی در ذهن جامعه‌ اتریوم و دو دستگی آ‌ن‌ها شد، یکی از دلایل اصلی و مهم‌ آن هم خصوصیت غیر متمرکز بودن این شبکه است که تصمیم‌گیری را به طور کلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بر طرف کردن این مشکلات تنها با نادیده گرفتن قوانین و قواعد موجود امکان‌پذیر می‌شود.

ارائه‌ یک پیشنهاد ساده‌تر موجب ‌شد تا اکثر ماینر‌های اتریوم با کاهش قیمت‌ها موافقت کنند. اگرچه خطای امنیتی پیش‌آمده در روند رأی‌گیری موجب سرکوب و حذف این پیشنهاد شد.

شرایط به گونه‌ای پیش رفت که گزینه‌ای به‌جز استفاده از هارد فورک پیش روی تیم اتریوم قرار نگرفت. تمام اتفاقات پیش‌آمده باعث ایجاد تغییرات اندک و طراحی نسخه‌ جدید شبکه‌ اتریوم شد. ماینرها، تبادل‌کنندگان و همچنین کاربران معمولی از این حق برخوردار بودند که بین نسخه‌ جدید شبکه‌ اتریوم و نسخه‌ اصلی یکی را انتخاب کنند.

در حقیقت دارندگان اتر، هارد فورک را پیشنهاد کردند و هارد فورک با رأی اکثریت که شامل ۸۹ درصد افراد می‌شد در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۶ به کار گرفته شد. اتریوم کلاسیک هم که یک ارز دیجیتال جدید محسوب می‌شد در همین دوره به وجود آمد. این نوع از ارز دیجیتال دارای سیستم بلاک چین و اتریوم مستقل خود است.

تنها تفاوت سیستم بلاک چین اتریوم کلاسیک در بلاک ۱ میلیون و ۹۲۰ هزار است، زیرا در این قسمت بانک اطلاعاتی عملیات باز پرداخت سرمایه‌گذاران را پیاده‌ سازی کرده است. اتریوم کلاسیک همچنان ویژگی‌ها و خدمات مشابه با اتریوم را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

شرایط کنونی مشکل‌ساز است زیرا وجود دو سیستم بلاک چین به‌صورت هم زمان باعث ایجاد سردرگمی در کاربران و سرمایه‌گذاران می‌شود و همچنین امکان حمله‌های مکرر به دو سیستم موجود را افزایش می‌دهد. این امکان همچنان وجود دارد که اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، بدون رضایت و آگاهی کاربران در هر دو سیستم بلاک چین ثبت شود.

 

ویتالیک بوترین و رسانه‌ های جمعی

ویتالیک بوترین بنیان‌گذار و نویسنده‌ اصلی مجله‌ بیت کوین است. این ایده نیز ابتدا توسط بوترین و بنیان‌گذار دیگری با نام میهای آلیسی به‌صورت یک پروژه‌ آنلاین فعالیت خود را آغاز کرده است. وضعیت آن‌ها به گونه‌ای بود که حتی در مواقعی به دلیل شرایط نا‌مطلوب مالی مقاله‌های بیت کوین را به سازمان‌های مختلف می‌فروختند. اگرچه بعدها در سال ۲۰۱۲ این تیم برای اولین بار عرضه‌ نسخه‌ چاپی ارز دیجیتال را آغاز کردند.

نسخه‌های چاپی از طریق پست برای تمام خریداران سطح جهان ارسال می‌شد، فروش آنلاین نیز توسط برخی از کتاب فروشی‌ها مانند بارنز اند نوبل و… صورت می‌گرفت. ویتالیک بین ۱۰ الی ۲۰ ساعت در هفته را صرف چاپ این نسخه‌ها می‌کرد، او تا سال ۲۰۱۴ هم به فعالیت خود در انتشارات ادامه داد.

در حال حاضر مدیریت این مجله توسط بیت کوین مدیا صورت می‌گیرد. ویتالیک در دفتر کل مشارکت داشت و دفتر کل تحقیقات علمی خود را در قالب مقالات مربوط به ارز دیجیتال و سیستم بلاک چین به همراه نظرات کارشناسی شده و  توسط کتاب‌خانه دانشگاه پیتسبرگ در مجله به چاپ می‌رساند.

 

سازمان همبستگی شرکت اتریوم

در ماه مارس سال ۲۰۱۷ کسب‌وکار‌های نوپا، ۵۰۰ شرکت دارایی، مؤسسات عرضه‌کننده‌ خدمات علمی و فناوری خبر تأسیس سازمان همبستگی شرکت اتریوم را تنها با حضور ۳۰ عضو اصلی به‌صورت رسمی اعلام کردند. در حال حاضر این سازمان علاوه بر شرکت‌های بزرگ جهانی از قبیل مسترکارت، سیسکو سیستمز، سامسونگ اس‌دی‌اس، مایکروسافت، اینتل و… بیش از ۱۵۰ عضو دارد.

هدف اصلی این سازمان آشنایی کاربران با موضوع اصلی و مباحث تخصصی اتریوم است. آن‌ها می‌‌خواهند تا از طریق این دانش و بستر به وجود آمده، نرم‌افزار‌های پیچیده و با کاربرد بالاتری را ارائه کنند تا به تمامی درخواست‌های سرمایه‌گذاران رسیدگی شود.

تیم کارشناسان اتریوم با کارخانه‌های زیادی در رشته‌های بانکداری، مدیریت، مشاوره، تکنولوژی، سرگرمی و… در حال فعالیت‌اند تا از این طریق بتوانند تکنولوژی بلاک چین را در مؤسسات و سازمان‌های متفاوت به کار بگیرند.

 

بوترین در کشور چین

برخلاف مخالفت‌ها و مواضع سخت‌گیرانه‌ای دولت کشور چین نسبت به بیت کوین، ارز‌های دیجیتال، تکنولوژی بلاک چین و اتریوم، صنعت ارز دیجیتال به مرور در کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک این کشور مورد استفاده قرار گرفت. شخصیت ویتالیک هم به گونه‌ای در پیشرفت و توسعه‌ این صنعت مؤثر واقع شد. ویتالیک تنها در طول چند ماه و با کمک یک نرم‌افزار زبان چینی را فرا گرفت.

این صنعت در کشور چین به یک جایگاه بنیادی و سازمانی دست پیدا کرده است. پیشرفت به گونه‌ای بوده که پژوهشگاه اتریوم به تازگی در دانشگاه پرکینگ، برترین دانشگاه کشور چین راه‌اندازی شده است. هدف اصلی این پژوهشکده پیشرفت در قوانین مقدماتی کشور چین و همچنین ایجاد توسعه‌ در نرم‌افزارهای قابل استفاده در زنجیره‌ تأمین‌کنندگان و تبادل انرژی است.

رویال مینت چین، واحد تابع چاپ و ضرب اسکناس به همراه تیم اتریوم در حال آزمودن توکن ای‌آر‌سی ۲۰ معتبر هستند تا از این طریق به راه‌اندازی سریع‌تر مبادلات هوشمند توسط نسخه‌ دیجیتال یوآن کمک کنند. تمرکز بسیاری از کارخانه‌ها و همچنین کسب و کار‌های نوپای عضو سازمان همبستگی اتریوم تحقیق و به‌کارگیری جنبه‌های مختلف این صنعت است.

در می سال ۲۰۱۶، ۱۱ صرافی محلی با همکاری و کمک یکدیگر اتحادیه‌ لجر چین را تأسیس کردند. این تیم با ایجاد منابع آزاد بلاک چین فرصتی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار دادند تا سیستمی طراحی کنند که تحت پوشش سازمان‌های نظارتی نباشد و تنها از کشور چین تبعیت کند.

انجمن امنیت شبکه‌ چین با حضور ویتالیک بوترین، شخصیت برجسته‌ انجمن بلاک چین به عنوان مشاور اصلی این صنعت شناخته شد. علاوه بر این ویتالیک در سازمان سرمایه‌‎‌گذاری خطرپذیر فن بوشی، مقام شریک تضامنی را از آن خود کرده بود. این سازمان اولین و بزرگ‌ترین شرکت چینی است که منحصرا در صنعت بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده است.

 

بوترین در کشور روسیه

ویژگی و خاصیت قابل توجه سیستم ارز‌های دیجیتال پراکندگی و غیرقابل کنترل بودن آن است. این سیستم نافرمان و جسور بدون تبعیت از هیچ قانون و سازمان مشخصی مردم روسیه را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این روسیه نابغه‌های زیادی در رشته‌ کامپیوتر دارد و مثال بارز آن هم خود ویتالیک بوترین است که در سن ۶ سالگی از کشور روسیه به کانادا مهاجرت کرده است.

تمام این عوامل ویتالیک بوترین را به فردی برجسته و تأثیر‌گذار در کشور روسیه تبدیل کرده است. در آگوست سال ۲۰۱۷ بیش از ۵ هزار نفر در مرکز نوآوری اسکولکوو جمع شدند تا در سخنرانی ویتالیک بوترین شرکت کنند. وی در سخنان خود اظهار کرد که بعد از انگلستان و سنگاپور، روسیه سومین کشور جهان است که به جمع‌آوری اطلاعات و آزمودن صنعت بلاک چین مشغول است. علاوه بر این بخش عظیمی از صنعت بلاک چین متعلق به مردم روسیه است.

ویتالیک مدعی شد که ویلادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز از این صنعت مطلع است. تمام اظهارات بیان‌شده نشان‌دهنده‌ گسترش این صنعت در سطح جهانی است. ویتالیک طی ملاقاتی که با رئیس جمهور داشت، تمام موقعیت‌های موجود برای به‌کارگیری این تکنولوژی در حال پیشرفت در روسیه را بازگو کرد. رئیس جمهور هم در پاسخ حمایت خود را نسبت به ایده‌های پیشنهادی ویتالیک اعلام کرد.

پوتین علاقه‌مندی خود به اقتصاد دیجیتال را در گذشته هم اعلام کرده بود. طبق بیانات وی، در حال حاضر کشور روسیه مبلغ زیادی را صرف ردیابی کالا‌های دیجیتال، شناسایی افراد و حقوق مالکان معنوی کالا‌های دیجیتال کرده است. تمام مواردی که پیش‌تر نام برده شد زیر شاخه‌ای از صنعت بلاک چین هستند.

بزرگ‌ترین بانک روسیه در اکتبر سال ۲۰۱۷ عضویت خود را به‌صورت رسمی در سازمان همبستگی اتریوم اعلام کرد. قبل از این اتفاق تنها یک شرکت روسی که خدمات الکترونیکی ارائه می‌‌داد، در این انجمن حضور داشت. این شرکت بعد از گذشت یک مدت کوتاه اعلام کرد که عضویت در انجمن اتریوم باعث ایجاد همکاری آن‌ها با وزیر اقتصاد، اتاق بازرگانی بین‌الملل و سایر بانک‌ها شده است. آن‌ها همچنین مدعی شدند که دوره‌ بررسی اسناد الکترونیکی و ضمانت‌نامه‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

ویتالیک در طی سفر خود به روسیه در آگوست ۲۰۱۷ با مدیر عامل یک شرکت روسی که در زمینه‌ سیستم‌های مخابراتی سیار و ابزار ارتباطی فعالیت می‌کرد، قرارداد بست. هدف اصلی از بسته شدن این قرارداد تولید واحد روسی اتریوم است که قادر به ارائه‌ خلاصه‌ای از گزارشات علمی، حوادث و مطالب مربوط به رشته‌ معماری یک بانک روسی باشد.

این بانک همچنین قصد دارد که در آینده‌ نزدیک هزینه‌های ناشی از تأسیس نسل جدید بلاک چین را که در دانشگاه علم و فناوری صورت می‌گیرد تأمین کند. تمام امور ذکرشده تحت کنترل و حمایت انجمن اتریوم روسیه صورت می‌گیرد و نسل جدید ارزهای دیجیتال با کمک و همکاری نهاد‌های دولتی و شرکتی به رفع مشکلات موجود در خدمات دولت می‌پردازند.

 

شایعات مربوط به مرگ ویتالیک بوترین

۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ روزی بود که خبر مرگ ویتالیک بوترین در پی یک گزارش ساختگی در رسانه‌ها منتشر شد. درست بعد از انتشار این خبر شاهد افت چهار میلیارد دلاری قیمت اتر در بازار جهانی بودیم. منبع اصلی این خبر تنها یک عکس ناشناس بود.

تیم ویتالیک توانست با گذر زمان ضرر به وجود آمده را جبران کند. آن‌ها بعد از اتفاقات پیش آمده به این حقیقت پی بردند که وجود و حضور ویتالیک بوترین در صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین بسیار تأثیرگذار است و به این نتیجه رسیدند که ناشناس بودن سازندگان بیت کوین حرکتی هوشمندانه بوده است.

 

زندگی کنونی ویتالیک بوترین

ویتالیک هم اکنون در سنگاپور زندگی می‌کند و جدی‌تر از گذشته مشغول به کار کردن بر روی طرح و ایده‌های خلاقانه‌ی خود است. در ابتدای این مسیر تنها سه نفر در تیم تحقیقاتی اتریوم مشغول به کار بودند. ویتالیک امیدوار بود که در آینده‌ نزدیک تیم تحقیقاتی پروژه تا حدی پیشروی کند که اعضای تیم، دیگر نیازی به حضور مداوم او نداشته باشند.

وی به آینده‌ این صنعت خوش‌بین است و همچنان باور دارد که هیچ سازمان و یا شرکتی قادر به شکست اتریوم نخواهد بود. تیم ویتالیک خود را برای تولید و توزیع نوع جدیدی از اتریوم که ثبات، امنیت و بازده بالاتری دارد، آماده کرده است‌. مشکلات اصلی تیم در روند ساخت و تولید اتریوم جدید مسائلی از قبیل ایجاد قابلیت توسعه، بهینه‌سازی، تأثیرگذاری هزینه و امنیت را شامل می‌شود.

جوایز دریافتی ویتالیک بوترین

  • کمک هزینه‌ تیل در سال ۲۰۱۴
  • جایزه‌ جامعه‌ جهانی فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۴
  • رتبه‌ ۴۰ در لیست فورچون جهانی
  • رتبه‌ ۳۰ در فوبرز جهانی

 

اظهارات ویتالیک بوترین درباره‌ صنعت بلاک چین و آینده‌ آن

من همیشه رضایت و خرسندی خودم را از فعالیت در این صنعت بیان کردم. این شغل بستری را برای من و اعضای تیمم فراهم کرده تا بتوانیم با برنامه‌نویسان، ریاضی‌دانان و اقتصاددانان مطرح جامعه در ارتباط باشیم. ما در حقیقت مشغول به طراحی نرم‌افزاری هستیم که زندگی هزاران نفر در سراسر جهان را تغییر داده است. تیم ما همواره به دنبال یافتن بهترین راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات موجود در علوم کامپیوتری، اقتصاد و فلسفه هستند. قطعا نتایج حاصل از این پروژه تا حدی موجب ارتقا و بهبود سازمان‌های متمرکز می‌شود.

تعداد تراکنش‌های خرید و فروش بیت کوین و اتریوم در هر ثانیه به ترتیب سه و پنج تخمین زده شده است. سرویس مسافربری اوبر هم در هر ثانیه ۱۲ مسافر و وسیله را جابه‌جا می‌کند. بنابراین بر اساس شواهد موجود، می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که بلاک چین در آینده‌ نزدیک جای شرکت‌هایی از قبیل اوبر را خواهد گرفت.

در طی سال اخیر به این نتیجه رسیدم که دلیل اصلی علاقه‌مندی افراد به صنعت دیجیتال کمک به روند ارتقا و بهبود در ساختن نرم‌افزار است. پی بردن به هدف اصلی اعضای انجمن برای شرکت در معاملات اتر و همچنین عضویت در انجمن ارز‌های دیجیتال باعث شد تا دیدی خوش‌بینانه‌تر نسبت به آینده این پروژه داشته باشم.

برای اولین بار تعداد تراکنش‌های روزانه بیش از ۵۰۰ هزار یعنی چیزی برابر با ۷ تراکنش در هر ثانیه گزارش شده است.

 

سخن پایانی

در این مقاله خلاصه‌ای از مسیر زندگی ویتالیک بوترین، توسعه دهنده‌ اتریوم را برای شما بازگو کردیم. همانطور که مشاهده کردید ویتالیک هم درست مانند سایر افراد جامعه یک انسان معمولی بوده. تنها با این تفاوت که او هیچ وقت زندگی را در یک چهار چوب مشخص نمی‌دید.

ایده‌ ویتالیک تغییرات قابل توجهی را در سیستم‌های مالی به وجود آورد و بی شک جهان برای بهتر شدن نیازمند وجود چنین انسان‌هایی است. پس ریسک پذیر باشید و قوه‌ خلاقیت خود را پرورش دهید چرا که چنین خصوصیاتی مسیر زندگی شما را به کلی تغییر خواهد داد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا