دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالچهر‌ه‌های تاثیرگذار کریپتو

پدر نمودارهای شمعی مدرن کیست؟ آشنایی با استیو نیسون

این روزها به نمودار قیمت هر دارایی در بازارهای مالی مختلف نگاه کنید با شمع‌های ژاپنی مواجه می‌شوید که روند تغییرات قیمت آن دارایی را در طول بازه‌های زمانی خاص نمایش می‌دهد. اما جالب است بدانید که تا قبل از سال ۱۹۸۹ میلادی دنیای غرب هیچ آشنایی با این نمودار نداشت و هیچ سرمایه‌گذاری، در تحلیل‌های خود از نمودارهای شمعی استفاده نمی‌کرد.

«استیو نیسون» (Steve Nison) اولین کسی که بود با تالیف کتاب «الگوهای شمعی ژاپنی» (Japanese Candlestick Charting Techniques) نمودارهای شمعی را به بازارهای مالی غربی معرفی کرد و باعث محبوبیت آن در سرتاسر جهان شد. برای همین است که بسیاری از متخصصان بازار، استیو نیسون را پدر نمودارهای مدرن شمعی می‌دانند.

از همین رو در مقاله امروز قصد داریم به‌طور کامل با استیو نیسون آشنا شویم و تاثیر کارهای او را در تحلیل تکنیکال مدرن بررسی کنیم. اگر به تحلیل تکنیکال و مباحثی مثل «پرایس اکشن» (Price Action) علاقه‌مند هستید، خواندن این مقاله برای‌تان هیجان‌انگیز خواهد بود. با ما همراه باشید.

استیو نیسون کیست؟

استیو نیسون نویسنده کتاب الگوهای شمعی ژاپنی است که در دهه ۹۰ میلادی منتشر شد و جهان غرب را با مفهوم کندل استیک‌ها آشنا کرد. برای همین استیو نیسون به عنوان پدر نمودارهای مدرن شمعی شناخته می‌شود.

استیو نیسون نویسنده و تحلیل‌گر مطرح بازار است که همه ما او را به‌خاطر معرفی نمودارهای شمعی به جهان غرب می‌شناسیم. او که مدرک مدیریت کسب‌وکار در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری دارد، اولین کسی بود که با انتشار کتاب الگوهای شمعی ژاپنی، مفهوم «کندل استیک» (Candlestick) را به بازارهای مالی غربی معرفی کرد و باعث محبوبیت آن شد. تا قبل از تالیف این کتاب، هیچ شخص یا سازمان غربی از الگوهای شمعی در تحلیل‌های خود استفاده نمی‌کرد و از قدرت بالای آن خبر نداشت.

استیو نیسون علاوه بر کتاب الگوهای شمعی ژاپنی، کتاب‌های دیگری نیز تالیف کرده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو کتاب «فراتر از نمودارهای شمعی» (Beyond Candlesticks) و «استراتژی‌هایی برای کسب سود از الگوهای شمعی» (Strategies for Profiting with Japanese Candlestick Charts) اشاره کرد. این کتاب‌ها همگی جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند و به بیش از ۲۱ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند.

تجربه بیش از ۳۰ سال استیو نیسون در زمینه الگوهای نمودار شمعی و تحلیل تکنیکال باعث شده تا از او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تحلیل‌گران بازارهای مالی یاد شود. علاوه بر این، آقای نیسون در ۱۸ کشور مختلف افراد زیادی را در موسسات مالی آموزش داده و حتی سابقه تدریس در بانک جهانی، بانک مرکزی آمریکا یا «فدرال رزرو» (Federal Reserve) و دانشگاه‌های مختلف را نیز در کارنامه دارد.

استیو نیسون جزو اولین کسانی بود که توانست جایزه «تحلیل‌گر خبره بازارهای مالی» (Chartered Market Technician) یا به‌اختصار CMT‌ را دریافت کند. این جایزه از طرف «انجمن تحلیل‌گران بازارهای مالی» (Market Technicians Association) یا MTA به متخصصان فعال در حوزه تحلیل بازار اعطا می‌شود و از اعتبار بسیاری بالایی برخوردار است.

از دیگر سوابق کاری استیو نیسون می‌توان به فعالیت به‌عنوان تحلیل‌گر تکنیکال ارشد شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری «مریل لینچ» (Merrill Lynch) و شرکت خدمات مالی «دایوا سکوریتیز» (Daiwa Securities) اشاره کرد.

در حال حاضر نیز استیو نیسون ریاست سایت «کندل چارتز» (Candlecharts.com) را برعهده دارد و سمینارها و محصولات آموزشی مختلفی را برای علاقه‌مندان سازمانی ارائه می‌کند.

 

نمودارهای شمعی ژاپنی

نمودار شمعی ژاپنی نوعی نمودار در بازار فارکس، بورس، ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی است که اطلاعات مفیدی همچون قیمت آغاز، پایان، حداقل و حداکثر را در خود جای داده است.

نمودار شمعی ژاپنی نوع خاصی از نمایش تغییرات قیمت یک دارایی در بازارهای مالی است که با یک نگاه به آن، می‌توان اطلاعات بیشتری از روند قیمت آن دارایی کسب کرد. از آن جهت به این نوع نمودار، نمودار شمعی ژاپنی گفته می‌شود که اولا برای اولین‌بار توسط معامله‌گران برنج ژاپنی در قرن ۱۸ میلادی مورد استفاده قرار گرفته و دوما شکل نمایش آن بسیار شبیه شمع‌دان‌های قدیمی است.

هر شمع در نمودار شمعی چهار داده مهم در خود دارد که شامل قیمت آغازین و پایانی آن دارایی در بازه زمانی انتخاب‌شده و حداقل و حداکثر قیمتی می‌شود که آن دارایی در همان بازه زمانی به آن رسیده است. برای مثال با یک نگاه گذرا به نمودار شمعی یک جفت ارز در بازار فارکس در بازه زمانی یک روزه می‌توان فهمید که بالاترین و پایین‌ترین قیمت آن جفت ارز در همان روز چقدر بوده است. مهم‌تر از همه اینکه می‌توان فهمید در آغاز روز و پایان آن، قیمت دارایی مورد نظر چقدر بوده است.

امروزه نمودار شمعی در کنار نمودارهای خطی و میله‌ای از محبوب‌ترین روش‌های نمایش قیمت یک دارایی در بازارهای مالی مختلف به حساب می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله «آموزش نمودارهای شمعی در تحلیل تکنیکال» را مطالعه کنید یا با «مهم‌ترین الگوهای نموداری کلاسیک در تحلیل تکنیکال» آشنا شوید.

 

کتاب‌های استیو نیسون

استیو نیسون علاوه بر کتاب الگوهای شمعی ژاپنی خود چندین کتاب دیگر نیز در این زمینه تالیف کرده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب فراتر از نمودارهای شمعی اشاره کرد.

استیو نیسون در طول بیش از ۳۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود در بازارهای مالی، کتاب‌های مختلفی را تالیف کرده که بدون شک مهم‌ترین آن کتاب «الگوهای شمعی ژاپنی» یا «تکنیک‌های نمودار شمعی ژاپنی» است که با عنوان کامل Japanese Candlestick Charting Techniques شناخته می‌شود. با این حال چند کتاب پرفروش دیگر نیز توسط استیو نیسون منتشر شده‌ که در این بخش با جزئیات بیشتری در مورد هرکدام صحبت می‌کنیم.

کتاب استیو نیسون

 

کتاب الگوهای شمعی ژاپنی اثر استیو نیسون

کتاب الگوهای شمعی ژاپنی همان کتابی است که برای اولین‌بار الگوهای شمعی را به جهان غرب معرفی کرد. در آن زمان با اینکه مفاهیم کندل استیک‌ها وجود داشتند اما کمتر کسی در اروپا و آمریکا بود که از مزایای آن‌ها با خبر باشد یا از آن استفاده کند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین کتابی که در مورد الگوهای کندل استیکی و نمودار شمعی ژاپنی وجود دارد، همین کتاب Japanese Candlestick Charting Techniques است. برای همین اگر شما هم به این الگوها علاقه‌مند هستید و می‌خواهید سطح تحلیل تکنیکال خود را بالاتر ببرید، خواندن این کتاب باید جزو اولویت‌های شما باشد.

استیو نیسون در این کتاب حاصل چندین سال تجربه و مطالعات خود را در مورد الگوهای شمعی گردآوری کرده و در مورد هر چیزی که در رابطه با این تکنیک وجود دارد، صحبت کرده است.

علاوه بر این، موضوعی که باعث محبوبیت زیاد این کتاب شده این است که هم برای حرفه‌ای‌ها و هم برای افراد مبتدی مناسب است. افراد حرفه‌ای و متخصصان می‌توانند استراتژی‌های ترکیب الگوهای شمعی را با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال یاد بگیرند. افراد مبتدی و کم‌تجربه نیز با مفهوم الگوهای شمعی آشنا شده و قدرت بالای استفاده از آن‌ها را درک خواهند کرد.

جالب است بدانید که تالیف و انتشار این کتاب باعث شد تا از استیو نیسون به‌عنوان پدر نمودارهای شمعی مدرن یاد شود.

 

کتاب فراتر از نمودارهای شمعی

چند سال بعد از انتشار اولین کتاب استیو نیسون در زمینه الگوهای شمعی، شاهد عرضه دومین کتاب این نویسنده برتر در این زمینه بودیم. استیو نیسون بعد از موفقیت کتاب اول خود، در سال ۱۹۹۴ میلادی کتاب دیگری با عنوان «فراتر از نمودارهای شمعی» یا «فراتر از کندل استیک‌ها» را منتشر کرد که امروزه آن را با نام کامل Beyond Candlesticks می‌شناسیم.

او در این کتاب تکنیک‌ها و استراتژی‌های معاملاتی بیشتری را بر پایه نمودارهای شمعی و کندل استیک‌ها معرفی کرده است و برای همین می‌توان آن را دنباله کتاب اول این نویسنده در نظر گرفت.

 

کتاب استراتژی‌هایی برای کسب سود از الگوهای شمعی

این کتاب که با عنوان کامل Strategies for Profiting with Japanese Candlestick Charts شناخته می‌شود، در واقع نسخه جدید و مدرن‌تر کتاب اصلی استیو نیسون است که برای عملکرد بهتر در بازارهای امروزی به‌روزرسانی شده است.

در این کتاب راهنمای کامل نمودارها و الگوهای شمعی توضیح داده شده است و علاوه بر آن، می‌توانید از استراتژی‌های معاملاتی مطرح شده در این کتاب به درآمد دلاری بیشتری برسید.

نکته جالبی که در مورد این کتاب وجود دارد این است که استیو نیسون در آن نه‌تنها الگوهای شمعی را معرفی می‌کند، بلکه دلیل شکل‌گیری و منطق پشت‌شان را نیز توضیح می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا چنین الگوهایی را به‌درستی بشناسید و خیلی راحت روی نمودار آن‌ها را شناسایی کنید. مهم‌تر از همه نحوه استفاده از هر الگو و کسب سود از آن نیز در این کتاب توضیح داده شده است.

 

کتاب دوره کندل استیک از استیو نیسون

کتاب دیگری که استیو نیسون در مورد نمودارهای شمعی و کندل استیک‌ها تالیف کرده است، کتاب دوره کندل استیک یا دوره نمودار شمعی نام دارد. عنوان کامل این کتاب به انگلیسی The Candlestick Course نام دارد و اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی به بازار عرضه شد.

شما می‌توانید از کتاب دوره کندل استیک به عنوان مکملی برای دو کتاب قبلی استیو نیسون در مورد نمودارهای شمعی استفاده کنید یا اگر هیچ‌کدام از کتاب‌های قبلی او را نخوانده‌اید، به عنوان نقطه شروع خود این کتاب را مطالعه کنید.

ضمن اینکه مزیت بزرگ این کتاب در این است که تنها با یک بار خواندن نمی‌توانید آن را کنار بگذارید. در عوض بارها از آن به عنوان یک مرجع استفاده خواهید کرد و مدام به سراغ آن خواهید رفت.

 

سخن پایانی

استیو نیسون نویسنده و تحلیل‌گری است که با انتشار اولین کتاب خود، نمودارهای شمعی ژاپنی را به بازارهای مالی غربی معرفی کرد. تا پیش از این زمان هیچ کس در غرب از مزیت‌های بی‌شمار نمودار شمعی خبر نداشت و از آن در تحلیل‌ها و معاملات خود استفاده نمی‌کرد. اما کتاب الگوهای شمعی ژاپنی استیو نیسون همه‌چیز را تغییر داد و این سبک از نمایش تغییرات قیمت دارایی‌ها را به‌محبوبیت رساند.

امروزه به هر پلتفرم مالی که مراجعه کنید و نمودار قیمت یک دارایی را ببینید، با نمودارهای شمعی مواجه خواهید شد که همه این‌ها مدیون استیو نیسون و انتشار کتاب اول اوست. برای همین استیو نیسون به‌عنوان پدر نمودارهای شمعی مدرن شناخته می‌شود.

برای آشنایی هرچه‌ بیشتر شما با استیو نیسون، مقاله امروز حسینی فایننس را به معرفی کامل این نویسنده و تحلیل‌گر مطرح بازار اختصاص دادیم. همچنین مهم‌ترین کتاب‌های استیو نیسون نیز در این مقاله معرفی شد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا