دوره منتور شیپ
چهر‌ه‌های تاثیرگذار کریپتو

آشنایی با خالق اندیکاتور بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها (Indicators) نقش مهمی در تحلیل تکنیکال ایفا می‌کنند. پیاده‌سازی اندیکاتورها بر روی نمودار قیمت، اطلاعات زیادی در خصوص قیمت یک کالا یا ارز در اختیار تریدر قرار می‌دهد. این شاخص‌های تکنیکال انواع متفاوتی دارند که فرد معامله‌گر با توجه به استراتژی معاملاتی خود می‌تواند از میان آن‌ها انتخاب کند.

«بیل ویلیامز» (‌Bill Williams) یک معامله‌گر آمریکایی بود که اندیکاتورهای پرکاربردی را برای استفاده در بازارهای مالی مختلف خلق و معرفی کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با شخص بیل ویلیامز خالق اندیکاتورهای تکنیکال بیل ویلیامز آشنا کنیم.

خالق اندیکاتور بیل ویلیامز

بیل ویلیامز از چهره‌های تاثیرگذار در دنیای معامله‌گری، یک تریدر مشهور آمریکایی‌‌ست که چندین نوع اندیکاتور برای بازارهای مالی خلق و معرفی کرده است. وی شهرت خود را مدیون اندیکاتورهای پرکاربرد و مهمی‌ست که برای ترید در پلتفرم‌های معاملاتی مختلف معرفی کرد.

بیل ویلیامز، متولد سال ۱۹۳۲ با بیش از ۵۰ سال سابقه معامله‌گری در بازارهای کامودیتی، کتاب‌های زیادی در خصوص روانشناسی معامله، «نظریه آشفتگی» (chaos theory) و تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نوشته است. علاوه بر این، نتیجه تحقیقات وی موجب شکل‌گیری اندیکاتورهای مهم برای استفاده در بازارهای مالی مختلف شد. اندیکاتورهایی که شهرت زیادی پیدا کردند و به دلیل کارآمدی، طرفداران بی‌شماری دارند.

تحصیلات دانشگاهی ویلیامز در زمینه مهندسی فیزیک و دکترای روانشناسی بود. به همین خاطر توانایی زیادی در تجزیه و تحلیل رفتار در معاملات مالی داشت. همین مطلب، پایه و اساس تمام مطالعات و تحقیقات او در زمینه بازارهای سرمایه‌گذاری بود.

بیل ویلیامز با تکیه بر روانشناسی تجارت معتقد بود که ابزارهای مالی هرگز به طور صد درصد قابل شناخت و پیش‌بینی نیستند. وی باور داشت که بهترین راه کسب درآمد از بازارهای سرمایه‌گذاری، تمرکز بر جنبه‌های رفتاری است. وی خود را یک معامله‌گر روند می‌دانست که سعی دارد، نقاط مطلوب برای معامله را با ادامه‌دار شدن یک روند پیدا کند.

 

اندیکاتورهای بیل ویلیامز

بیل ویلیامز به عنوان فردی که بیش از ۵۰ سال در زمینه معاملات مالی تجربه دارد و تحصیلات خود را در این زمینه انجام داده، شهرت جهانی پیدا کرده است. مطالعات این تریدر معروف باعث کشف اندیکاتورها و شاخص‌های کاربردی در تحلیل رفتار بازارهای مالی شد.

ویلیامز چندین اندیکاتور مختلف برای استفاده در بازارهای مالی معرفی کرده که هر یک از آن ها با انجام محاسبات گوناگون اطلاعات خاصی را در اختیار فرد تریدر قرار می‌دهد. در ادامه هر یک از این اندیکاتورها را معرفی خواهیم کرد.

 

اسیلاتور اکسلریتور(Accelerator Oscillator)

اسیلاتور نوع خاصی از شاخص‌های فنی است که در لایه‌ای پایین نمودار قیمت نمایش داده می‌شود. اسیلاتور اکسلریتور (AC) میزان سرعت نوسانات قیمت یک دارایی را در بازار نشان می‌دهد. این اسیلاتور به عنوان هشدار اولیه از تغییرات احتمالی بازار عمل می‌کند.

 

اندیکاتور الیگیتور (Alligator)

اندیکاتور الیگیتور (Alligator) یکی از معروف‌ترین اندیکاتورهای بیل ویلیامز به شمار می‌آید که از سه خط بالانس با مووینگ اوریج‌هایی با تنظیمات مختلف تشکیل شده است. این اندیکاتور عدم وجود یک روند قابل توجه در بازار را به خوبی نشان می‌دهد. همچنین مانند یک سیگنال از شکل‌گیری و جهت‌گیری یک روند جدید در بازار خبر می‌دهد.

 

اوسیلاتور اوسم (Awesome Oscillator)

اوسیلاتور اوسم (Awesome Oscillator) یکی دیگر از اندیکاتورهای بیل ویلیامز است که تغییرات و حرکت قیمت را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین، اوسیلاتور اوسم (AO) تاییدی برای شکل‌گیری یک روند و هشداری برای بازگشت‌‌های احتمالی است.

 

فرکتالز (Fractals)

اندیکاتور فرکتالز (Fractals) نوعی اندیکاتور است که با مشخص کردن سقف‌ها و کف‌های قیمتی در معاملات، جایی را که ممکن است بازگشت یا شکست در روند اتفاق افتد، نمایش می‌دهد. این اندیکاتور نیز مانند چند اندیکاتور پیشین،‌با کمک محاسبات بیل ویلیامز ایجاد شده است.

 

اسیلاتور گیتور (Gator Oscillator)

گیتور (Gator Oscillator) مبتنی بر اندیکاتور الیگیتور عمل می‌کند و سیگنالی برای حرکت نزولی در بازار و ابزار خوبی برای زمان‌بندی معاملات به شمار می‌آید. این اندیکاتور درجه همگرایی و واگرایی خطوط الیگیتور را نشان می‌دهد که می‌تواند مکملی برای اندیکاتور الیگیتور باشد.

 

شاخص تسهیل بازار بیل ویلیامز (‌BW MFI)

کار اصلی شاخص تسهیل بازار بیل ویلیامز (BW MFI) ارزیابی راندمان یا سود کسب شده بازار است که معمولا با اندازه‌گیری تغییرات قیمت نسبت به حجم معاملات بازار انجام می‌شود. این شاخص می‌تواند نتیجه جامعی از رفتار بازار در اختیار تریدر قرار دهد. همچنین،‌ حرکات کاذب قیمت را فیلتر می‌کند تا مطمئن شود که تریدرها تنها در شرایط ایده‌آل بازار دست به معامله می‌زنند.

شاخص MFI و افزایش حجم، مهمترین ترکیبی هستند که احتمال ادامه روند را نشان می‌دهد.

پیشنهاد ویلیامز استفاده از اندیکاتور MFI و اندیکاتور فراکتال همزمان و در کنار هم است. در صورتیکه به دنبال یک نتیجه مطلوب و دقیق هستید، می‌توانید این دو اندیکاتور را با هم استفاده کنید. نکته قابل توجه در مورد اندیکاتورهای بیل ویلیامز این است که همه آن‌ها به صورت استاندارد با انواع نرم‌افزارهای نمودارگیری از جمله پلتفرم معاملاتی متاتریدر ۴ قابل دسترسی هستند.

 

ساختار بازار طبق نظریه ویلیامز

با توجه به نظریه بیل ویلیامز، بازار یک ساختار خاص دارد که هر تریدر برای موفقیت باید قادر به درک این ساختار باشد. ویلیامز معتقد است که این ساختار دارای ۵ بعد به شرح زیر است:

ساختار بازار مالی طبق نظریه بیل ویلیامز

به عقده بیل ویلیامز درک ابعاد بازار ضروری است. زمانی که بازار ساختار فرکتال به خود می‌گیرد، به معنای آن است که از الگوهایی تشکیل شده که می‌توانند به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم شوند. از این رو، هر تصمیمی که تریدر می‌گیرد یک فرکتال رفتاری است. برای کسب سود در معاملات باید فرکتال رفتاری معامله‌گران را تشخیص داد. این امر به تریدر کمک می‌کند تا جهت بازار را پیش‌بینی کند.

علاوه بر این، معامله‌گران باید آشفتگی بازار را به‌عنوان یک فاکتور منفی در نظر بگیرند. ویلیامز آشفتگی بازار را چیزی فراتر از نظم می‌داند که از هیچ رابطه علت و معلول تبعیت نمی‌کند و کاملا تصادفی است. لازم است بدانید که بازار مسیری با کمترین مقاومت را دنبال می‌کند که توسط یک ساختار پنهان تعریف می‌شود، مانند جریان یک رودخانه که در ساختار زیرین بستر یک رودخانه، شکل می‌گیرد، لازم است که یک معامله‌گر ساختار بازار را کشف کند و معاملات خود را بر اساس آن، برنامه‌ریزی کند.

از دیگر نکاتی که به عقیده ویلیامز باید در معاملات به آن توجه شود، ساختار زیر بنایی فرد تریدر است که به عادت‌های روزانه و شخصیت او باز می‌گردد.

هدف اصلی تریدر، ترکیب دانش معاملاتی خود با ساختار بازار است. بیل ویلیامز باور دارد که برای انجام معاملات باید شک و تردید را کنار گذاشت و از انجام معامله لذت برد. همچنین، وی توصیه می‌کند که در کنار معامله و کسب درآمد، باید بیاموزید و تجربه کسب کنید.

 

سخن پایانی

بیل ویلیامز یک تریدر آمریکایی است که بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در بازارهای مالی دارد. وی سال‌های زیادی را به تحصیل در زمینه مهندسی فیزیک و روانشناسی پرداخته و توانسته مطالعات زیادی در خصوص معاملات و بازارهای سرمایه‌گذاری داشته باشد. نتیجه مطالعات و تحقیقات ویلیامز موجب طراحی چندین اندیکاتور پرکاربرد برای تحلیل بازار شد که در حال حاضر توسط معامله گران زیادی در معاملات خرید و فروش استفاده می‌شوند.

ویلیامز کتاب‌های متعددی در خصوص بازارهای مالی نوشته و یک نظریه معروف به نام آشفتگی (Chaos Theory) دارد که در اغلب مباحث سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد. وی ساختار بازار را به ابعاد مختلف دسته‌بندی می‌کند و رفتار معامله‌گران را در معاملات، عامل تاثیرگذار و مهمی می‌داند.

در این مقاله، ‌علاوه بر معرفی خالق اندیکاتورهای بیل ویلیامز،  انواع این شاخص‌ها را معرفی کردیم که در اغلب تحلیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا