دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

تقاطع مرگ (Death Cross) چیست؟ گورستانی پنهان در دل مووینگ اوریج‌

دوره حضوری منتور شیپ

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک معامله‌گر در بازارهای مالی موفق باشید، باید تحلیل تکنیکال را به‌خوبی بشناسید. برای انجام اینکار یادگیری اندیکاتورهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است. تقاطع مرگ یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال بوده و از جمله شاخص‌های مهم است که به روند بلند مدت بازار اشاره می‌کند.

این الگو از تلاقی دو میانگین متحرک شکل می‌گیرد و به خوبی بازارهای بزرگ خرسی را پیش‌بینی می‌کند. به همین دلیل اگر به‌دنبال یک سیگنال خروج مطمئن هستید تا با سود قابل توجهی معاملات خود را ببندید، این مقاله را دنبال کنید. ما قصد داریم، در این مطلب الگوی تقاطع مرگ را به‌عنوان یک سیگنال قوی برای خروج از بازار بررسی کنیم.

تقاطع مرگ چیست؟

تقاطع مرگ یک الگوی تحلیل تکنیکال است که میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت را از بالا به سمت پایین قطع کرده و پایین‌تر می‌رود.

«تقاطع مرگ» (Death Cross) در زمان تلاقی دو مووینگ اورینج یا میانگین متحرک شکل می‌‌گیرد. یعنی زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت را قطع کرده و از آن پایین‌تر می‌رود. به‌طور کلی، می‌توان گفت تقاطع مرگ در خلاف جهت «تقاطع طلایی» (Golden Cross) حرکت می‌کند.

تقاطع مرگ، یک تابلوی هشدار برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است که خبر از شروع یک بازار نزولی یا به اصطلاح بازار خرسی می‌دهد. برای مثال، معامله‌گرانی که به‌صورت نقدی معامله می‌کنند، با مشاهده الگوی تقاطع مرگ متوجه می‌شوند که باید معاملات خود را ببندند. در صورتی که برای معامله‌گران فیوچرز، نوید یک معامله پر سود را می‌‌دهد.

همچنین معامله‌گران در بازار سرمایه نباید تنها از الگوی تقاطع مرگ به‌عنوان سیگنالی برای خروج از بازار استفاده کنند و باید پارامترهای دیگری را نیز برای انجام یک معامله موفق در نظر بگیرند. به طور مثال، در صورتی که استراتژی‌های معاملاتی شما خبر از یک اصلاح قیمت می‌دهد، با استفاده از الگوی تقاطع مرگ، می‌توانید از این تغییرات قیمت مطمئن شوید.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

نمونه تقاطع مرگ

در اینجا نمونه‌ای از الگوی تقاطع مرگ را روی چارت ۵۰۰ S&P مشاهده می‌کنید:

نمونه الگوی تقاطع مرگ

در این نمودار زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت که روی دوره ۵۰ تنظیم شده است، میانگین متحرک بلند مدت (با طول دوره ۲۰۰) را به‌سمت پایین قطع می‌کند، تقاطع مرگ رخ می‌دهد. همانطور که در نمودار نیز مشخص است، پس از تقاطع مرگ بازار روند نزولی یا به‌عبارتی اصلاحی خواهد داشت.

به طور کلی می‌توان گفت الگوی تقاطع مرگ در سه مرحله اتفاق می‌افتد:

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

در مرحله اول میانگین متحرک کوتاه مدت روند صعودی داشته و بالاتر از میانگین متحرک بلند مدت است. در این حالت، تعداد فروشندگان بیشتر از تعداد خریداران در بازار است، در نتیجه بازار پس از طی یک روند صعودی دچار ریزش می‌شود.

سپس در صورتی که این روند نزولی ادامه پیدا کند؛ میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت را به سمت پایین قطع می‌کند و در نتیجه تقاطع مرگ رخ می‌دهد.

در نهایت زمانی که مووینگ اوریج کوتاه مدت به حرکت خود در زیر مووینگ اوریج بلند مدت ادامه می‌دهد، الگوی تقاطع مرگ کامل شده است و قیمت سهام مد نظر در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد.

 

مزایا و معایب تقاطع مرگ

تقاطع مرگ نیز همانند سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال در کنار مزایایی که دارد با معایبی نیز همراه است. در زیر لیستی از مزایا و معایب تقاطع مرگ به صورت مختصر آورده شده است:

مزایا و معایب تقاطع مرگ

 

محدودیت‌‌های تقاطع مرگ

تقاطع مرگ نیز همانند سایر اندیکاتورها و ابزارهای پیش‌بینی بازار از روند اصلی عقب است. بنابراین، بهتر است پیش از انجام معامله، تقاطع مرگ توسط سایر اندیکاتورها تایید شود.

تمام اندیکاتورها و ابزارهایی که برای پیش‌بینی روند بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند، از روند اصلی بازار عقب هستند و به‌طور کلی می‌توان گفت، هیچ یک از آن‌ها نمی‌تواند به‌صورت دقیق، آینده را پیش‌بینی کند. الگوی تقاطع مرگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است گاهی اوقات سیگنال‌های اشتباه ایجاد کند. به همین دلیل، بهتر است پیش از عملی کردن یک معامله، تقاطع مرگ را با دیگر اندیکاتورها و سیگنال‌ها بررسی و تایید نمایید.

 

آیا تقاطع مرگ زمان خوبی برای خرید است؟

تقاطع مرگ نشان دهنده شروع یک بازار نزولی است که می‌تواند زمان خوبی برای خرید باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران زمانی که ارزش یک دارایی کاهش می‌یابد، اقدام به خرید آن می‌کنند، اما انتظار دارند با توجه به تجزیه و تحلیل‌هایی که انجام داده‌اند، ارزش این دارایی‌ها مجدد افزایش یابد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

قیمت یک دارایی ممکن است به‌دلایل متعددی کاهش یابد که لزوما نشان‌دهنده ضعیف بودن آن دارایی نیست، بلکه ممکن است به‌دلیل یک محیط ضعیف اتفاق بیافتد و در نتیجه، زمانی که محیط اصلاح شد، ارزش دارایی نیز افزایش می‌یابد.

 

تفاوت تقاطع مرگ و تقاطع طلایی

الگوی تقاطع مرگ خلاف جهت تقاطع طلایی است، زیرا پس از شکل‌گیری الگوی تقاطع مرگ انتظار کاهش قیمت را داریم، در حالیکه بعد از شکل‌گیری الگوی تقاطع طلایی بازار با رشد قیمت همراه خواهد بود.

تقاطع طلایی نقطه مقابل تقاطع مرگ است. به‌عبارتی، زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت یک سهام بالاتر از میانگین متحرک بلند مدت باشد، تقاطع طلایی اتفاق افتاده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران از این الگو به‌عنوان یک الگوی شاخص صعودی استفاده می‌کنند. در واقع، پس از شکل‌گیری تقاطع طلایی انتظار رشد قیمت داریم.

تمام اجزای تقاطع طلایی مشابه تقاطع مرگ است. در این الگو نیز دو میانگین متحرک کوتاه مدت و بلند مدت با طول‌های ۵۰ و ۲۰۰ وجود دارد. اما، در الگوی تقاطع طلایی پس از قطع مووینگ اوریج بلندمدت توسط مووینگ اوریج کوتاه مدت،حرکت به سمت بالا بوده، در حالی که در تقاطع مرگ این حرک به‌سمت پایین است.

 

سخن پایانی

تقاطع مرگ یک الگوی تحلیل تکنیکال برای تعیین زمان خروج از بازار است. در واقع این الگو به شما هشدار می‌دهد که بازار وارد روند نزولی شده و قیمت سهام مد نظر شما به‌شدت دچار ریزش خواهد شد. نکته مهمی که باید در رابطه با تقاطع مرگ به یاد داشته باشید این است که این الگو یک الگوی معتبر نیست و ممکن است گاهی دچار خطا گردد. تقاطع مرگ در معاملات بلند مدت اعتبار بیشتری دارد و در بازه‌های کوتاه مدت مانند بازه‌های چند ساعته و چند روزه خیلی پایدار نیست.

به طور کلی می‌توان گفت، برای تعیین زمان ورود و خروج و انجام معاملات خود بهتر است از چند الگو برای تصمیم‌گیری استفاده نمایید تا بتوانید روند بازار را به‌طور دقیق پیش‌بینی نمایید. زیرا تنها با تکیه بر روی الگو تقاطع مرگ ممکن است معاملات شما دچار ضرر گردد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا