🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی کامل با الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال

الگوی خرچنگ یا Crab یکی از الگوهای هارمونیک شناخته ‌شده است که روی نمودار دارایی‌های مختلف ظاهر می‌شود و با استفاده از آن می‌توان نقاط احتمالی تغییر روند را شناسایی کرد.

همان‌طور که می‌دانید الگوهای هارمونیک نیز مانند سایر الگوهای کلاسیک مثل الگوی مثلث و پرچم قابل رسم روی نمودار هستند و می‌توان براساس قوانین آن‌ها به انجام معامله پرداخت. الگوی خرچنگ نیز تنها یکی از الگوهای هارمونیک است که در مقاله امروز می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

بنابراین اگر شما هم به الگوهای هارمونیک علاقه‌مند هستید و می‌خواهید یک بار برای همیشه با الگوی خرچنگ و نحوه معامله با آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله امروز را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

الگوی خرچنگ چیست؟

یکی از الگوهای پرکاربرد هارمونیک الگوی خرچنگ نام دارد که به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم می‌شود.

الگوی خرچنگ یا «کرب» (Crab) به الگوی کندل استیکی گفته می‌شود که جزو الگوهای هارمونیک محسوب شده و از آن برای شناسایی نقاط تغییر روند و برگشت بازار استفاده می‌شود. این الگو از نظر ظاهری شباهت زیادی به دیگر الگوی هارمونیک یعنی الگوی «پروانه» (Butterfly) دارد و از نظر متخصصان این حوزه به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود.

الگوی خرچنگ در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط تحلیل‌گر مطرح بازار آقای «اسکات کارنی» (Scott Carney) مطرح شد و از آن زمان تاکنون معامله‌گران زیادی از آن استفاده می‌کنند. این الگو نیز مانند سایر الگوهای هارمونیک براساس نسبت‌های «فیبوناچی» (Fibonacci) رسم می‌شود و برای همین شاید یادگیری آن برای افراد کم‌تجربه کار سختی باشد.

نکته مهم دیگری که در مورد الگوی خرچنگ وجود دارد این است که این الگو نیز مانند دیگر الگوهای هارمونیک از پنج نقطه و چهار گام حرکتی تشکیل شده است. این پنج نقطه با استفاده از حروف انگلیسی X ،A ،B ،C و D نام‌گذاری شده و برای همین چهار گام حرکتی نیز با استفاده از عبارت‌های XA ،AB ،BC و CD شناخته می‌شوند.

الگوی هارمونیک خرچنگ از نظر ساختاری بسیار شبیه دیگر الگوهای هارمونیک است؛ با این حال ویژگی‌ مهم این الگو این است که گام حرکتی CD طولانی‌تر بوده و برای همین نقطه D فاصله بیشتری از نقطه X دارد.

علاوه بر این، الگوی خرچنگ دو نسخه صعودی و نزولی دارد. در واقع الگوی خرچنگ به دو نوع الگوی خرچنگ صعودی و الگوی خرچنگ نزولی تقسیم می‌شود که محل شکل‌گیری الگو صعودی یا نزولی بودن آن را مشخص می‌کند؛ با این حال شکل‌گیری هر کدام از این دو الگو روی نمودار نشان می‌‌دهد که به احتمال زیاد به پایان روند فعلی رسیده‌ایم و قرار است به‌زودی شاهد شکل‌گیری روند جدید باشیم.

 

آموزش رسم صحیح الگوی خرچنگ

برای رسم صحیح الگوی خرچنگ نیز مانند بقیه الگوهای هارمونیک باید نسبت‌های خاص فیبوناچی متناسب با آن رعایت شود.

اولین قدم برای شروع معامله‌گری با الگوی هارمونیک خرچنگ و کسب درآمد از آن این است که بتوانید آن را روی نمودار شناسایی کرده و به درستی  آن را رسم کنید؛ با این حال رسم الگوی خرچنگ مانند بقیه الگوهای هارمونیک به راحتی کشیدن یک مثلث یا پرچم که جزو پرکاربردترین الگوهای کلاسیک هستند، نیست. دلیل آن هم این است که برای رسم صحیح الگوهای هارمونیک نیازمند رعایت کردن نسبت‌های فیبوناچی خاص هستید که این نسبت‌ها در مورد هر کدام از این الگوها متفاوت هستند.

در مورد الگوی خرچنگ این نسبت‌ها و قوانین را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • ابتدا قیمت از نقطه X تا نقطه A افزایش پیدا کرده و گام XA را تشکیل می‌دهد؛
  • گام AB به اندازه ۳۸.۲ درصد تا ۶۱.۸ درصد گام XA با اصلاح مواجه می‌شود؛
  • گام BC به اندازه ۳۸.۲ درصد تا ۸۸.۶ درصد گام AB گسترش پیدا می‌کند؛
  • گام CD طولانی‌ترین گام است و تا ۱۶۱.۸ درصد گام XA و ۲۲۴ درصد و ۳۶۱.۸ درصد گام BC اصلاح می‌کند؛
  • نقطه D در نسبت ۱۶۱.۸ درصد فیبوناچی گام XA قرار دارد.

با توجه به نکات گفته شده الگوی خرچنگ نزولی و صعودی به ترتیب به شکل‌های زیر رسم می‌شوند.

الگوی خرچنگ

زمانی که الگوی خرچنگ روی نمودار یک دارایی ظاهر می‌شود، معامله‌گران معمولا در نقطه D به دنبال موقعیت‌های معاملاتی خرید یا فروش می‌گردند. در واقع نقطه D در الگوی خرچنگ نقش ناحیه بازگشت قیمت را بازی می‌کند. بیایید در بخش بعدی بیشتر در مورد نحوه معامله با الگوی هارمونیک خرچنگ صحبت کنیم.

 

آموزش معامله با الگوی خرچنگ

به طور کلی ورود به معامله به کمک الگوی خرچنگ در نقطه D انجام می‌شود و برای حد ضرر نیز می‌توان از نسبت‌های فیبوناچی استفاده کرد.

شاید سخت‌ترین قسمت معامله با الگوی خرچنگ شناسایی و رسم آن روی نمودار باشد. زمانی که توانستید به درستی  الگوی خرچنگ را روی نمودار دارایی مورد نظر خود مثل «بیت کوین» (Bitcoin) رسم کنید، مراحل بعدی بسیار راحت خواهد بود.

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، برای باز کردن معامله به کمک الگوی خرچنگ معمولا در نقطه D باید ورود کرده و حد ضرر خود را نیز به کمک نسبت‌های فیبوناچی در نزدیکی‌های نقطه X قرار دهید. با این حال بهتر است همیشه با استفاده از اندیکاتورهای دیگرِ تحلیل تکنیکال، تغییر روند را تایید کنید.

برای درک بهتر موضوع بیایید به صورت جداگانه در مورد تک تک مراحل انجام معامله به کمک الگوی خرچنگ صحبت کنیم.

 

پیدا کردن نقطه ورود به معامله با الگوی خرچنگ

اولین کار برای معامله با الگوی خرچنگ این است که یک نقطه ورود مطمئن پیدا کنید. خوشبختانه یکی از مزایای مهم الگوهای هارمونیک این است که یک نقطه ورود دقیق برای شما مشخص می‌کند. برای تایید تغییر روند نیز می‌توان از اندیکاتورهایی مثل RSI و MACD استفاده کرد.

بنابراین بعد از شناسایی این الگو روی نمودار می‌توانید در نقطه D اندیکاتورهای یاد شده را چک کنید و اگر آن‌ها نیز تغییر روند را تایید کردند، وارد معامله شوید.

 

تعیین حد ضرر (Stop Loss) برای الگوی خرچنگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های داشتن یک معامله پرسود و موفق این است که برای خود، یک حد ضرر تعیین کنیم. این یعنی باید نقطه‌ای را در نظر داشته باشیم که در صورت رسیدن قیمت به آن، با ضرر کم و معقول از معامله خارج شده و منتظر موقعیت‌های دیگر بمانیم.

در الگوی خرچنگ نیز معمولا حد ضرر معامله با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی مشخص می‌‌شود. برای این کار می‌توانید از اندیکاتور نسبت‌های فیبوناچی استفاده کرده و فیبوناچی را با استفاده از پایین‌ترین و بالاترین نقطه گام حرکتی قبلی رسم کنید. در این صورت می‌توانید سطح ۷۸.۶ درصد را به عنوان حد ضرر معامله خود در نظر بگیرید.

 

نقطه خروج از معامله یا تارگت قیمتی

آخرین نکته در مورد معامله با الگوی هارمونیک خرچنگ این است که بدانید در کدام نقطه با سود از معامله خارج شوید. این کار با تعیین حد سود یا تارگت قیمتی انجام می‌شود. خوشبختانه یکی از مزایای الگوی خرچنگ این است که می‌توانید از هر کدام از نقاط X ،B ،C و A به عنوان حد سود استفاده کرده و در آنجا با سود از معامله خارج شوید.

البته از آنجایی که نقاط A ،B و C با سطوح اصلاحی فیبوناچی تداخل دارند، می‌توانید از این نقاط برای کسب سود حداکثری استفاده کنید.

مزایا و معایب الگوی خرچنگ

 

سخن پایانی

الگوی خرچنگ یکی از الگوهای هارمونیک است که به کمک آن می‌توان تغییر و شروع روند جدید را شناسایی کرد. این الگو که شامل الگوی خرچنگ صعودی و خرچنگ نزولی می‌شود پنج نقطه و چهار گام حرکتی دارد که با نسبت‌های فیبوناچی خاصی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

برای معامله با الگوی خرچنگ بعد از شناسایی و رسم آن روی نمودار، در نقطه D وارد معامله می‌شوید. نقاط خروج از معامله و حد ضرر نیز در طول مقاله آموزش داده شد.

در کل الگوی خرچنگ را می‌توان یکی از الگوهای پرکاربرد هارمونیک دانست که از سال ۲۰۰۰ میلادی مورد استفاده معامله‌گران قرار می‌گیرد. امیدواریم با خواندن این مقاله آشنایی نسبی با این الگو پیدا کرده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا