🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

سرمایه گذاری روی زمین‌ مسکونی | نکات مهم و کاربردی که باید از قبل بدانید

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و مستغلات خرید زمین‌های مسکونی است که نسبت به سایر روش‌ها محبوبیت بیشتری دارد. همانطور که می‌دانید، ورود به بازار مسکن می‌تواند به شکل خرید خانه نوساز، آپارتمان، ویلا، خانه کلنگی و زمین انجام شود که در این بین خرید زمین به دلیل عدم افت ناشی از سن ساختمان و نداشتن هزینه‌های تخریب انتخاب مناسب‌تری برای این کار است.

از طرف دیگر، خرید زمین مسکونی نیز مانند سایر روش‌های سرمایه‌گذاری نیازمند رعایت یک سری نکات و ریزه‌کاری‌های خاص است که داشتن آگاهی و رعایت کردن آن‌ها می‌تواند نه تنها جلوی ضرر و زیان ما را بگیرد، بلکه باعث سود بیشترمان نیز شود. برای همین در جریان مقاله امروز قصد داریم نکات مهم را در رابطه با سرمایه‌گذاری روی زمین‌های مسکونی برایتان لیست کنیم تا اگر قصد ورود به بازار مسکن را دارید بتوانید از آن‌ها استفاده ببرید.

اصول سرمایه گذاری در زمین‌های مسکونی

نکات مهم سرمایه‌ گذاری روی زمین‌های مسکونی شامل مدیریت بودجه، مشخص کردن هدف، تعیین بازه زمانی، توجه به اخبار و شایعات، تحقیق در مورد زمین و رعایت مسائل حقوقی می‌شود.

کسانی که مایلند از بین بازارهای مالی موجود، در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده و زمین مسکونی بخرند، اغلب با سوالاتی بسیار مهم مواجه هستند. در سرمایه‌گذاری روی زمین مسکونی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ اصول سرمایه‌گذاری در زمین چیست؟ آیا خرید زمین مسکونی فوت‌وفن خاصی دارد که باید از آن‌ها باخبر باشیم؟ چگونه در خرید زمین مسکونی سرمان کلاه نرود؟

اینها همگی سوالاتی هستند که به ذهن چنین افرادی خطور می‌کند و اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بگوییم که خوشبختانه در این بخش می‌خواهیم پاسخ همه نگرانی‌های شما را بدهیم. بنابراین یک نفس عمیق کشیده و در ادامه با نکات مهم سرمایه‌گذاری روی زمین‌های مسکونی با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: راهنمای سرمایه گذاری در بازار املاک

سرمایه گذاری در زمین مسکونی

مدیریت بودجه خرید زمین مسکونی

یکی از اولین مسائلی که باید در سرمایه‌گذاری روی زمین مسکونی رعایت کنید، این است که به هیچ وجه با قرض و بدهی زمین نخرید. در واقع خرید زمین مسکونی باید با پول نقد کافی انجام شده و تمام هزینه‌های جانبی آن از جمله مالیات، عوارض، هزینه‌ نگهداری و تعمیرات نیز در نظر گرفته شود.

بنابراین حتما با پول نقد خود زمین مسکونی بخرید و تمام هزینه‌های جانبی آن را نیز از قبل حساب کنید. بدین ترتیب، نه با کمبود بودجه مواجه خواهید شد و نه مشکلی در زندگی شخصی خودتان به وجود خواهد آمد.

 

مشخص کردن هدف از خرید زمین مسکونی

خرید زمین مسکونی معمولا با دو هدف انجام می‌شود. فردی که زمین مسکونی می‌خرد، یا می‌خواهد خانه یا آپارتمانی را در آن بسازد یا مدتی بعد زمین خریداری شده را با قیمت بالاتری بفروشد و از این راه سود کند. بنابراین، بهتر است از همان ابتدا هدف خود را از خرید زمین مسکونی مشخص کرده و متناسب با آن زمین مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

مشخص کردن بازه زمانی سرمایه‌گذاری در زمین مسکونی

اگر هدف شما از خرید زمین مسکونی سرمایه‌گذاری باشد، پس حتما باید مشخص کنید که سرمایه‌گذاری شما کوتاه مدت است یا می‌خواهید در میان مدت و بلند مدت سود کنید. اگر این کار با هدف کسب سود در کوتاه مدت انجام می‌شود، بهتر است زمین مسکونی خریداری شده در منطقه‌ای باشد که میزان معاملات خرید و فروش زمین در آنجا بالاست.

بدین ترتیب، می‌توانید زمین مسکونی خود را در زمان کمتری به فروش برسانید. به عنوان مثال می‌توانید در فصول کم تقاضا زمین مسکونی مورد نظر خود را در منطقه‌ای که تقاضا برای چنین زمین‌هایی بالا است، خریداری کرده و در فصول پر تقاضا آن را به فروش برسانید.

اگر هم هدفتان از خرید زمین مسکونی سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت است، می‌توانید در مناطق در حال رشد و آینده‌دار زمین مسکونی بخرید.

 

توجه به تاثیر اخبار و شایعات بر قیمت زمین مسکونی

اخبار و شایعات روی تمام بازارهای مالی تاثیر می‌گذارند و این تاثیر می‌تواند آنی یا در یک بازه زمانی خاص باشد. بنابراین، بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در زمین مسکونی به اتفاقات و خبرهای پیرامون حوزه مسکن توجه داشته باشید.

البته اخبار مثبتی که منجر به کاهش قیمت سایر بازارهای مالی می‌شود، معمولا تاثیر کمتری روی حوزه مسکن دارد. در عوض در چنین شرایطی رکود در بازار ملک به وجود می‌آید و ممکن است کسانی که به دنبال فروش زمین مسکونی خود هستند، نتوانند در مدت زمان دلخواه خود این کار را انجام دهند.

 

تحقیق در مورد زمین مسکونی مورد نظر

زمانی که یک زمین مسکونی برای خرید انتخاب کرده‌اید، قبل از تکمیل عملیات خرید حتما در مورد آن تحقیق کنید. این کار باعث می‌شود تا در آینده احتمال بروز مسائل حقوقی و مشکلات دیگر وجود نداشته باشد یا حداقل احتمال آن کم باشد. برای مثال، می‌توانید زمین مسکونی دلخواه خود را بررسی کرده و ارزش واقعی آن را پیدا کنید. همچنین باید در مورد موقعیت جغرافیایی زمین، شرایط اقلیمی، شرایط زندگی، دسترسی زمین به راه‌ها و مراکز خدماتی، همسایگان و امتیازهای زمین مسکونی مدنظر خود تحقیق کنید.

 

نکات حقوقی خرید زمین مسکونی

شاید مهمترین نکته‌ای که باید در هنگام سرمایه‌گذاری در زمین‌های مسکونی رعایت شود توجه به نکات حقوقی است. برای این کار حتما یک مشاور املاک قابل اعتماد پیدا کنید که دارای مجوز بوده و رفتار حرفه‌ای داشته باشد. همچنین بهتر است تمام مراحل پرداخت را در دفترخانه‌های ثبت اسناد رسمی انجام دهید و از پرداخت وجوه اضافی یا تسویه در زمان قولنامه بپرهیزید.

علاوه بر این، اگر معامله توسط یک فرد حقوقی یا از طرف یک شرکت یا نهاد خاص انجام می‌شود، حتما باید مدارک وکالت‌نامه را به‌دقت بررسی کنید تا قربانی کلاه‌برداری و سوء استفاده نشوید. همچنین، مطمئن شوید که سند زمین مسکونی مورد نظر شما در رهن نیست که با یک استعلام می‌توان این موضوع را فهمید.

 

سخن پایانی

اگر در بهترین زمان سرمایه خود را صرف خرید زمین‌های مسکونی کنید، می‌توانید سود بسیار زیادی را به دست بیاورید. موضوعی که باعث شده بسیاری از مردم به سرمایه‌گذاری در بازار ملک و به‌خصوص خرید و فروش زمین علاقه‌مند شوند. با این حال سرمایه‌گذاری روی زمین‌های مسکونی نیز مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر نیازمند رعایت یک سری قوانین و نکات مهم است.

از همین رو برای تجربه یک سرمایه‌گذاری موفق روی زمین مسکونی باید هدف و بازه زمانی سوددهی سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید، بودجه خود را به خوبی مدیریت کنید، قبل از نهایی شدن معامله به طور کامل زمین مورد نظر را بررسی کنید، به اخبار و شایعات پیرامون بازار مسکن توجه داشته باشید و در نهایت نکات حقوقی مربوط به آن را رعایت کنید. موضوعی که به طور کامل‌تر در طول این مقاله در مورد آن صحبت کردیم و امیدواریم که کمک حال شما بوده باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا