🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

راهنمای سرمایه گذاری در بازار املاک | نکاتی که املاکی‌ها نمی‌خواهند شما بدانید

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول در ایران سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است که در آن فرد سرمایه‌گذار بسته به سرمایه‌ای که در اختیار دارد، اقدام به خرید خانه یا زمین می‌کند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند با خرید ملک تجاری، واحد آپارتمان، زمین مسکونی، ویلا، سویت و حتی زمین کشاورزی انجام شود.

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن که باعث می‌شود افراد مختلف علاقه‌ زیادی به این کار نشان دهند امکان اجاره دادن ملک‌های مختلف است. بدین ترتیب نه‌تنها از افزایش قیمت مسکن بهره‌مند می‌شوید، بلکه می‌توانید از طریق دریافت اجاره نیز هر ماه مبلغی را به عنوان درآمد منفعل داشته باشید.

اما سرمایه‌گذاری در مسکن نیز مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر نیازمند رعایت کردن یک سری قوانین و داشتن دانش کافی است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و زمین آشنا شده و یک راهنمای کلی از آن داشته باشید، این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود. لطفا همراه ما باشید.

سرمایه گذاری در مسکن

برای سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان خانه، آپارتمان، مغازه، زمین و هر ملک دیگری را خریداری کرده و هم از راه اجاره و هم از راه افزایش قیمت مسکن کسب درآمد کرد.

وضعیت اقتصادی فعلی کشور به گونه‌ای است که هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم و نرخ تورم بسیار بالاست. در چنین شرایطی که در عرض چند روز احتمال دارد سرمایه یک عمر شما درصد زیادی از ارزش خود را از دست بدهد، بهترین راه سرمایه‌گذاری در یکی از بازارهای موجود است. خرید ملک و واحد آپارتمان و در حالت کلی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و مستغلات به دلیل اینکه چندان به دانش و تجربه آن‌چنانی نیاز ندارد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد میان ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

کسی که سرمایه نقدی در اختیار دارد و آن را به خرید ملک اختصاص می‌دهد نه تنها با افزایش قیمت مسکن سود خواهد کرد، بلکه می‌تواند با کمترین دردسر از راه دریافت اجاره نیز مبلغی را دریافت کند. برای همین از نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار مسکن یکی از کم‌ریسک‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است.

نکته دیگر این است که داشتن خانه و سقف بالای سر یکی از نیازهای اساسی هر خانواده‌ای است. برای همین تقاضا برای خرید مسکن همیشه وجود خواهد داشت. عوامل دیگری مثل افزایش جمعیت نیز روی بالا رفتن نرخ تقاضا و در نتیجه افزایش ارزش ملک و زمین تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر این، با خرید مسکن و زمین می‌توانید با وثیقه قرار دادن سند آن‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنید.

راهنمای سرمایه گذاری در مسکن

 

مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن

مزایای بازار مسکن:

  • امکان کسب سود مستمر از راه اجاره
  • عدم امکان سرقت دارایی
  • عدم نیاز به دانش تحلیل و استراتژی‌های معاملاتی

معایب بازار مسکن:

  • هزینه بالای سرمایه اولیه مورد نیاز
  • نقدشوندگی پایین
  • هزینه بالای معامله
  • چالش‌های موجود در تعیین قیمت املاک

خرید خانه و زمین یک سری مزایا و معایب خاص دارد که در این بخش می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

در بازارهای مالی دیگر مثل بازار فارکس، بورس، بازار طلا و بازار ارز دیجیتال نمی‌توان تنها با خرید یک دارایی سود دوره‌ای مستمر و تضمین‌شده داشت. در این بازارها معمولا عمده‌ترین راه کسب سود از راه نوسان قیمت است که با خرید و فروش در زمان‌های خاص محقق می‌شود. اما در بازار مسکن امکان کسب سود دوره‌ای منظم از طریق دریافت اجاره یا مبلغ رهن وجود دارد.

مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در مسکن این است که احتمال سرقت دارایی شما وجود ندارد. برخلاف خرید دارایی‌های دیگری مثل طلا، دلار و خودرو که همیشه خطر به سرقت رفتن آن‌ها وجود دارد، عملا هیچ کس نمی‌تواند زمین یا خانه شما را بدزدد!

علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در مسکن نیازی به تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال و آشنایی با استراتژی‌ها و شگردهای ترید و معامله‌گری ندارد. به همین علت افراد عادی و کم‌تجربه نیز می‌توانند از مزایای این بازار بهره‌مند شوند.

اما از آن طرف معایبی نیز برای سرمایه‌گذاری در مسکن تعریف شده است. شاید مهم‌ترین عیب بازار مسکن هزینه بالای سرمایه اولیه باشد. به عبارت دیگر برای ورود به این بازار نیاز به سرمایه زیادی دارید که شاید افراد عادی قادر به تامین این هزینه‌ها نباشند.

جالب است بدانید که براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های ابتدایی سال گذشته، میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان بوده است. این یعنی خرید یک واحد ۳۰ متری بالای یک میلیارد تومان هزینه برای سرمایه‌گذار در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از معایب بازار مسکن چالش‌های موجود در تعیین قیمت مسکن است. قیمت هر ملک و زمین در هر محله با ملک و زمین مشابه محله دیگر متفاوت است و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این هزینه بالای معامله مسکن نیز به عنوان یکی دیگر از عیب‌های قابل‌توجه خرید خانه و زمین به حساب می‌آید. شما مجبور هستید در زمان خرید و فروش یک ملک هزینه‌های جانبی دیگری مثل مالیات، عوارض و کارمزد معامله را نیز بپردازید.

نقدشوندگی پایین و احتمال استهلاک ساختمان دو مورد دیگر از معایب سرمایه‌گذاری در مسکن هستند که باید قبل از خرید هر ملک به آن توجه داشته باشید.

 

ریسک‌های سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شامل ریسک قرارداد، سیاست‌های دولت، نداشتن دانش کافی و ریسک بلای طبیعی می‌شود.

با اینکه سرمایه‌گذاری در مسکن نسبت به دیگر بازارهای مالی، بازاری کم ریسک محسوب می‌شود، ولی خرید خانه، ملک و زمین ریسک‌های خاص خود را نیز به همراه دارد.

اولین ریسکی که سرمایه‌گذار در زمان خرید مسکن با آن مواجه می‌شود، مربوط به ریسک قرارداد معامله ملک است. با توجه به اینکه این قراردادها جنبه حقوقی دارند، ممکن است در قراردادهایی مثل قرارداد پیش‌خرید، کلاه‌برداری‌هایی صورت بگیرد.

علاوه بر این، سیاست‌ها و تصمیماتی که دولت‌مردان در خصوص مسکن می‌گیرند، می‌تواند تقاضا برای خرید ملک در یک منطقه و ناحیه از شهر را تحت تاثیر قرار داده و باعث رونق یا رکود آن شود.

ریسک دیگر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به نداشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه مسکن برمی‌گردد. همان‌طور که قبلا هم گفتیم قیمت یک ملک ممکن است در یک منطقه بسیار بیشتر از قسمت دیگر شهر باشد. برای همین سرمایه‌گذار باید بتواند موقعیت ملک و پتانسیل آن در آینده را بررسی کرده و متناسب با آن ملک یا زمین مورد نظر خود را خریداری کند.

ضمن اینکه همیشه ریسک و خطر بلایای طبیعی نیز وجود دارد و اتفاقات ناگواری مثل زلزله، آتش‌سوزی، رانش زمین، سیل و تخریب می‌توانند در قیمت مسکن تاثیرگذار باشند.

 

نکات مهم برای سرمایه گذاری در مسکن

تعیین هدف سرمایه‌گذاری و تحلیل موقعیت ملک دو نکته بسیار مهم در هنگام سرمایه‌گذاری در مسکن است که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید.

بعد از اینکه با مزایا، معایب و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در مسکن آشنا شدید، باید اصول این کار را نیز یاد بگیرید. به عبارت دیگر افرادی که برای حفظ ارزش پول و کسب سود اقدام به خرید املاک مسکونی، تجاری، زمین و واحدهای آپارتمانی می‌کنند، باید علاوه بر دانستن خطرات و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مسکن یک سری نکات مهم را نیز رعایت کنند.

اولین اصل برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار املاک تعیین هدف سرمایه‌گذاری است. شاید برای کسانی که به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستند، خرید واحد آپارتمانی یا زمین تجاری در یک نقطه خاص از شهر بهتر باشد. بنابراین قبل از اقدام به خرید هرگونه ملک باید هدف خود را از این سرمایه‌گذاری مشخص کرده و متناسب با آن مسکن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نکته بعدی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، موقعیت ملک مورد نظر است. اگر در یک منطقه از شهر که امکان پیشرفت ندارد ملکی خریداری کنید، حتی اگر آن ملک نوساز هم باشد، ممکن است به دلیل موقعیت بد آن نتوانید به این راحتی‌ها خریداری برای آن پیدا کنید. علاوه بر این ممکن است به خاطر همین موقعیت بد افزایش قیمت آن ملک نیز به اندازه‌ی بقیه املاک شهر نباشد. بنابراین دومین اصل مهم سرمایه‌گذاری در مسکن موقعیت‌سنجی ملک یا زمین مورد نظر است.

 

سخن پایانی

سرمایه گذاری در مسکن یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران است که با خرید واحد آپارتمانی، خانه، ویلا، مغازه و زمین‌های مسکونی و حتی کشاورزی انجام می‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری نیاز به دانش و مهارت‌های تحلیلی ندارد و می‌توان با اجاره دادن ملک‌ها نیز مبلغ اضافه‌تری را در هر ماه کسب کرد.

با این حال، سرمایه گذاری در مسکن با تمام مزایایی که دارد، خالی از عیب و ریسک هم نیست که در این مقاله سعی کردیم شما را با این موارد آشنا کنیم. برای مثال خرید خانه و زمین نیازمند سرمایه اولیه بالایی است که شاید بیشتر افراد توان آن را نداشته باشند. علاوه بر این، بازار مسکن بازاری با نقدشوندگی پایین به حساب می‌آید و برای همین ممکن است نتوانید ملک یا زمین خود را در زمان کوتاه به فروش برسانید.

در هر صورت، سرمایه گذاری در مسکن یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ارزش پول و فرار از آسیب‌های تورم است که در طول سال‌های گذشته نیز سود خوبی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا