🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

کجا زمین بخریم؟ | سرمایه گذاری در زمین ارزان

بازار ملک یکی از بازارهای پرطرفدار و پرسود برای سرمایه‌گذاری است که به‌دلیل ریسک کم و سود قابل‌توجهی که در پی دارد، مورد استقبال مردم ایران نیز قرار گرفته است.

این بازار در کنار بازارهای دیگری مثل خودرو، بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد و موفقیت در آن نیازمند داشتن دانش و آگاهی کافی است. برای مثال یکی از اولین سوالاتی که به ذهن سرمایه‌گذاران این حوزه خطور می‌کند این است که کجا زمین بخریم که به سود خوبی برسیم؟

مقاله امروز به همین موضوع می‌پردازد و قرار است در ادامه در مورد بهترین مکان‌ها برای خرید زمین تجاری و مسکونی که با هدف سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول انجام می‌شود، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذاری با خرید زمین

با خرید زمین در داخل شهر یا خرید زمین ذخیره شهری می‌توان در بازار ملک سرمایه‌گذاری کرد.

کجا زمین بخریم

همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاری در بازار املاک با خرید واحد آپارتمانی، ویلا، سویت، زمین تجاری و مسکونی، مغازه و حتی زمین کشاورزی انجام می‌شود که هر کدام مستلزم رعایت یک سری نکات و قوانین خاص هستند. در این بین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ خرید زمین رفته و احتمالا خودشان خانه یا مغازه مورد نظر خود را بسازند. اما خرید زمین باید از کدام منطقه و ناحیه باشد؟

قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که برای خرید زمین انتخاب‌های متنوعی وجود دارد. برای مثال زمین می‌تواند تجاری باشد یا مسکونی. علاوه بر این زمین ممکن است در داخل شهر واقع شده یا به‌عنوان زمین‌های ذخیره شهری در خارج از شهر قرار داشته باشد.

بیایید در ادامه نکات مهم خرید هر کدام از انواع زمین را با جزئیات بیشتری مرور کرده و سپس به سوال اصلی این مقاله که «کجا زمین بخریم؟» است، پاسخ دهیم.

 

خرید زمین‌ از داخل شهر

برای خرید زمین از داخل شهر باید به عواملی مثل نوساز بودن منطقه، موقعیت مکانی و طول بَر زمین توجه داشت.

کسب سود از خرید زمین‌های درون شهری معمولا زمانی حاصل می‌شود که بعد از خرید زمین مورد نظر خود، ساخت و ساز انجام دهید و آن را به فروش برسانید. این کار می‌تواند با خرید زمین ساخته نشده یا خرید ملک کلنگی و تخریب آن انجام شود.

عوامل مختلفی هم در انتخاب بهترین زمین درون شهری برای سرمایه‌گذاری دخیل هستند. برای مثال، موقعیت مکانی زمین و فاکتورهای دیگری مثل طول بَر زمین، تراکم و نوساز بودن منطقه اهمیت زیادی دارند. در این بین باید به عامل نوساز بودن منطقه بیش از سایر عوامل توجه داشته باشید، زیرا حتی اگر زمین انتخابی شما تراکم و بَر مناسبی داشته اما ارزش معاملاتی آن منطقه پایین باشد عملا از ساخت و ساز خود به سود دلخواه‌تان نخواهید رسید.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید هزینه ساخت و ساز در تمام مناطق شهری به یک اندازه است، اما قیمت فروش ملک ساخته شده در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود. بنابراین بهترین کار این است که از مناطقی زمین بخرید که قیمت املاک نوساز در آنجا گران‌تر است. البته فراموش نکنید که قیمت زمین در چنین منطقه‌ای بیشتر از جاهای دیگر خواهد بود و مجبور هستید هزینه اولیه بیشتری را متحمل شوید.

 

خرید زمین ذخیره شهری

زمین ذخیره شهری به زمینی گفته می‌شود که توسط مدیران شهری قطعه‌بندی شده و با هدف توسعه در آینده به مزایده گذاشته می‌شود.

مدیران شهری معمولا برخی از زمین‌هایی را که در اطراف شهرها واقع هستند، به‌عنوان زمین‌های ذخیره شهری انتخاب می‌کنند که این کار با هدف توسعه شهر و همچنین کنترل قیمت بازار املاک انجام می‌شود. این زمین‌ها در آینده به شهر ملحق شده و بخشی از آن به حساب می‌آیند.

شهرداری هر شهر نیز در حالت عادی بعد از قطعه‌بندی این زمین‌ها اقدام به فروش مزایده‌ای آن‌ها می‌کند. چنین زمین‌هایی به زمین‌های ذخیره شهری مشهور هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک به اینگونه زمین‌ها نیز فکر کنند.

اما برای خرید زمین ذخیره شهری یا خارج از شهر به چه نکاتی باید توجه کرد؟ اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که عامل اصلی جذابیت این زمین‌ها قیمت پایین آن‌ها است که با گذشت زمان و اضافه شدن امکانات شهری به این مناطق روزبه‌روز به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاری در زمین‌های ذخیره شهری یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و بسیاری از مردم با خرید و نگه داشتن چنین زمین‌هایی برای چندین سال در نهایت سودهای چندین برابری را نصیب می‌شوند.

 

برای سرمایه گذاری از کجا زمین بخریم؟

با مشخص کردن عواملی مثل بازه زمانی سرمایه‌ گذاری، میزان سود مورد انتظار و داشتن یا نداشتن تجربه می‌توان به این سوال که از کجا زمین بخریم پاسخ داد.

برای پاسخ به این سوال که از کجا زمین بخریم، باید ابتدا به چند نکته توجه داشت. اولین مورد بازه زمانی بازگشت سرمایه و کسب سود است. اگر به دنبال سود کوتاه مدت هستید که نهایتا یک الی دو سال طول بکشد بهتر است به سراغ زمین‌های درون شهری رفته و با خرید زمین یا ملک کلنگی و ساخت و ساز در آن کسب درآمد کنید. در حالی که اگر هدف شما بلند مدت و کسب سود بیشتر است، سرمایه‌گذاری در زمین‌های ذخیره شهری می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

علاوه بر این، به این نکته هم توجه داشته باشید که خرید زمین و ساخت و ساز در داخل شهر نیازمند اشراف به یک سری نکات و تخصص‌های خاص است و هر کسی نمی‌تواند از پس آن بربیاید. بنابراین اگر شما تجربه کافی در این زمینه را ندارید و تنها می‌خواهید با گذر زمان به سود برسید، خرید زمین در خارج از شهر پیشنهاد می‌شود.

عامل دیگری که در انتخاب موقعیت مکانی زمین تاثیرگذار است به میزان سودی بستگی دارد که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار به دنبال آن هستید. اگر می‌خواهید پولتان بیش از ده برابر شود، خرید زمین ذخیره شهری در بازه زمانی ده ساله این سود را برای شما به دنبال خواهد داشت، در حالیکه خرید زمین درون شهری و ساخت و ساز در آن در ایده‌آل‌ترین حالت سودی دو برابری برای شما در پی خواهد داشت که البته به‌دلیل مدت زمان کمتر آن قابل توجیه است.

در نهایت، دوباره به این سوال می‌رسیم که بالاخره کجا زمین بخریم؟ پاسخ این سوال را شما باید طبق اطلاعات و عواملی که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم، بدهید. آیا به دنبال سود در کوتاه مدت هستید؟ آیا تجربه کافی در ساخت و ساز یا خرید و فروش املاک دارید؟ به سود دو برابری راضی هستید یا ترجیح می‌دهید با صبر بیشتر، بالای ده برابر سود کنید؟ زمانی که به این سوالات پاسخ دهید، جواب سوال از کجا زمین بخریم نیز خود به خود معلوم خواهد شد.

 

سخن پایانی

خرید زمین با هدف سرمایه‌گذاری در بازار ملک یکی از روش‌های محبوب و کم‌ریسک برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود است. این کار به دلیل امنیت در سرمایه‌گذاری، نبود کلاه‌برداری و همچنین به خاطر ریسک پایینی که دارد مورد استقبال مردم قرار گرفته و تبدیل به یک جریان نقدی ثابت شده است.

برای همین زمانی که افراد وارد این بازار می‌شوند، یکی از اولین سوالاتی که ذهنشان را مشغول می‌کند این است که کجا زمین بخریم؟ آیا خرید زمین‌ یا خانه کلنگی در داخل شهر انتخاب خوبی است یا بهتر است به سراغ زمین‌های ذخیره شهری برویم؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به یک سری فاکتورها مثل بازه زمانی سرمایه‌گذاری و انتظار سودی که از آن دارید، توجه کرده و سپس براساس آن‌ها موقعیت مکانی زمین را انتخاب کنید. موضوعی که در طول این مقاله به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا