دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

قدرالسهم زمین چیست؟ محاسباتی که قبل از خرید آپارتمان باید بدانید

قدرالسهم زمین یکی از اصطلاحات مهم بازار ملک و مستغلات است که تمام فعالان این حوزه و حتی مردم عادی که قصد خرید زمین یا خانه دارند، باید با آن آشنا باشند. به ویژه افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری روی ملک‌های قدیمی داشته و می‌خواهند از این راه کسب سود کنند، قبل از هرگونه خریدی حتما باید نحوه محاسبه قدرالسهم را یاد بگیرند.

آشنایی با قدرالسهم زمین در هنگام خرید چند واحد از یک ملک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید دلیل آن را بدانید و فرمول محاسبه قدرالسهم زمین را یاد بگیرید پس حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قدرالسهم زمین یعنی چه؟

به سهمی که هر واحد آپارتمانی از زمینی که آپارتمان روی آن ساخته شده قدرالسهم زمین می‌گویند.

قدرالسهم و فرمول محاسبه آن

قدرالسهم یعنی سهمی که هر واحد آپارتمانی از زمینی که آپارتمان روی آن ساخته شده است، دارد. به عبارت دیگر، زمانی که در یک زمین، آپارتمان چند واحدی ساخته می‌شود به هر کدام از واحدها قسمتی از زمین به عنوان سهم آن واحد داده می‌شود که به آن قدرالسهم می‌گویند.

اگر مساحت یک واحد از آپارتمان بیشتر از واحدهای دیگر باشد قدرالسهم آن واحد نیز به همان نسبت بیشتر از واحدهای دیگر خواهد بود. برای اینکه مفهوم قدرالسهم و نحوه محاسبه آن را یاد بگیرید یک مثال می‌زنیم. فرض کنید یک آپارتمان ۶ واحدی داریم که روی زمینی به مساحت ۳۰۰ متر ساخته شده است.

اگر مساحت تمام واحدها را یکسان در نظر بگیریم قدرالسهم هر واحد از تقسیم مساحت کل زمین بر تعداد واحدها به دست می‌آید که در این مثال برابر ۵۰ متر مربع خواهد بود. حال اگر مساحت یک واحد نسبت به سایر واحدها بیشتر باشد قدرالسهم آن نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود.

نکته مهمی که در مورد قدرالسهم اهمیت دارد این است که معمولا در زمان‌هایی که بحث خرید و فروش آپارتمان با تعداد واحدهای کم مطرح است، قدرالسهم ارزش بیشتری پیدا می‌کند. به عنوان مثال در آپارتمان‌های قدیمی که تعداد واحدهای آن زیاد است ارزش قدرالسهم به اندازه آپارتمان‌های چند واحدی نیست.

دلیل آن هم این است که در چنین آپارتمان‌هایی به دلیل تعدد بالای واحدها سهم هر واحد کاهش می‌یابد و سخت‌تر می‌توان تمام واحدها را راضی کرد.

اما سوال مهم‌تر اینکه قدرالسهم زمین چگونه محاسبه می‌شود؟ آیا فرمول خاصی برای پیدا کردن قدرالسهم وجود دارد؟ بیایید در بخش بعدی با ذکر مثال و به زبانی ساده این موضوع را شرح دهیم.

 

آموزش محاسبه قدرالسهم زمین

محاسبه قدرالسهم زمین یک فرمول کلی دارد که با استفاده از آن می‌توان قدرالسهم هر آپارتمان با هر تعداد واحد و متراژ را محاسبه کرد.

محاسبه قدرالسهم در زمان‌هایی که می‌خواهید با هدف سرمایه‌گذاری یک آپارتمان بخرید یا قصد دارید یک آپارتمان چند واحده که چند مالک مختلف دارد را به یک خریدار بفروشید، اهمیت پیدا می‌کند. در این شرایط برای محاسبه قدرالسهم تنها کافی است طبق فرمول زیر عمل کنید:

  • اگر آپارتمان مورد نظر تک متراژ است و تمام واحدها مساحت یکسانی دارند برای محاسبه قدرالسهم زمین متراژ کل تقسیم بر تعداد واحدهای آپارتمان می‌شود. به عنوال مثال در آپارتمان ۳۰۰ متری که دارای ۲ طبقه بوده و در هر طبقه ۳ واحد داریم قدرالسهم برابر با ۵۰ متر مربع خواهد بود. در واقع در این آپارتمان تعداد کل واحدها ۶ واحد است که از تقسیم ۳۰۰ بر ۶ عدد ۵۰ به دست می‌آید که همان قدرالسهم زمین است.
  • اگر آپارتمان مورد نظر چند متراژی بوده و مساحت تمام واحدها یکسان نباشد برای محاسبه قدرالسهم زمین متراژ هر واحد از آپارتمان در متراژ کل ساختمان ضرب شده و عدد به دست آمده بر جمع مساحت کل واحدهای مسکونی تقسیم می‌شود. به عنوان مثالی از این حالت یک مجتمع مسکونی را در نظر بگیرید که متراژ کل آن ۲۰۰۰ متر بوده و دارای ۵ واحد ۱۰۰ متری و ۲ واحد ۲۵۰ متری است. اگر بخواهیم قدرالسهم یکی از واحدهای ۲۵۰ متری را محاسبه کنیم باید بدین شکل عمل کنیم. با ضرب متراژ این واحد ۲۵۰ متری در متراژ کل ساختمان که ۲۰۰۰ متر است عدد ۵۰۰ هزار به دست می‌آید. جمع مساحت کل واحدهای مسکونی نیز با جمع کردن متراژ واحدها به دست می‌آید که چون گفتیم ۵ واحد ۱۰۰ متری و ۲ واحد ۲۵۰ متری داریم، مجموع آن‌ها با عدد ۱۰۰۰ برابر می‌شود. اکنون اگر ۵۰۰ هزار بر ۱۰۰۰ تقسیم شود عدد ۵۰۰ به دست می‌آید که همان قدرالسهم زمین است. در واقع در این آپارتمان قدرالسهم یکی از واحدهای ۲۵۰ متری ۵۰۰ متر خواهد بود. قدرالسهم بقیه واحدها نیز به همین شکل محاسبه می‌شود.

اگر بخواهیم فرمول هر دو حالت را به شکل ساده داشته باشیم فرمول محاسبه قدرالسهم زمین را می‌توان به شکل زیر بیان کرد:

فرمول قدرالسهم آپارتمان‌هایی که متراژ واحدها یکسان است:

قدرالسهم زمین = تعداد کل واحدهای آپارتمانی ÷ متراژ کل ساختمان

فرمول قدرالسهم آپارتمان‌هایی که متراژ واحدها یکسان نیست:

قدرالسهم زمین =  جمع مساحت کل واحدهای مسکونی ÷ (متراژ واحد آپارتمانی * متراژ کل ساختمان)

البته توجه داشته باشید که فرمول دوم حالت کلی‌تر فرمول اول است و با استفاده از آن می‌توان قدرالسهم تمام آپارتمان‌ها را با هر متراژی که داشته باشند، به دست آورد.

 

تاثیر پارکینگ و انبار در محاسبه قدرالسهم زمین

فضاهایی مثل پارکینگ و انبار در صورت اشاره شدن در سند ملک باید در محاسبه قدرالسهم نیز دخالت داده شوند.

اکنون سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا فضاهایی مثل پارکینگ و انبار هم در محاسبه قدرالسهم زمین نقش دارند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر در سند ملک به پارکینگ و انبار اشاره شده باشد باید در محاسبه قدرالسهم نیز آن‌ها را لحاظ کرد. در غیر این صورت فضاهایی مثل پارکینگ و انبار در محاسبه قدرالسهم زمین تاثیری نخواهند داشت.

با این حال به این نکته توجه داشته باشید که ارزش چنین فضاهایی نسبت به فضاهای مسکونی بسیار کمتر است و تنها درصد کمی از قیمت واحد مسکونی را شامل می‌شود. در واقع ارزش پارکینگ و انبار به نسبت یک دهم یا یک بیستم متراژ اصلی آپارتمان محاسبه می‌شود.

 

سخن پایانی

منظور از قدرالسهم زمین سهم هر واحد آپارتمانی از زمین اختصاص داده شده به کل مجتمع آپارتمانی است. هر چه قدرالسهم آپارتمان بیشتر باشد ارزش نهایی آن ملک نیز افزایش می‌یابد. برای همین زمانی که قصد خرید یک واحد آپارتمان از یک ملک کلنگی دارید یا می‌خواهید با هدف سرمایه‌گذاری یک آپارتمان بخرید، همچنین زمانی که می‌خواهید دو آپارتمان را با یکدیگر مقایسه کرده و یا چندین واحد با چندین مالک را به یک خریدار بفروشید، باید حتما به قدرالسهم آن آپارتمان توجه داشته باشید.

نحوه محاسبه قدرالسهم زمین آپارتمان نیز یک فرمول کلی دارد که این فرمول را می‌توان در شرایطی که متراژ تمام واحدها برابر است ساده‌سازی کرد. ضمن اینکه در محاسبه قدرالسهم زمین فضاهایی مثل پارکینگ و انبار نیز تنها در صورتی لحاظ می‌شوند که در سند به وجود چنین فضاهایی اشاره شده باشد.

ما نیز تلاش کردیم در طول مقاله امروز با تمام اصطلاحات مرتبط با قدرالسهم زمین آشنا شده و به سوالاتی نظیر «هر سهم چند متر مربع است؟» پاسخ دهیم. همچنین نحوه محاسبه قدرالسهم زمین را نیز آموزش دادیم و دیدیم که برای محاسبه آن از فرمول خاصی استفاده می‌شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قدرالسهم زمین یعنی قسمت تو کل زمین که به تو تعلق داره. فرمولشم به سادگی اینه: برنده‌شو تقسیم بر تعداد کل قسمت‌های زمین که داری می‌کنی. اینجوری میفهمی چقدر از زمین بهت تعلق داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا