دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

سرمایه گذاری در بازار مسکن | فرصتی مناسب برای کسب سود!

زمانیکه به دنبال سرمایه‌گذاری هستید، بازارهای زیادی برای اینکه پول خود را در آن قرار دهید و سود کسب کنید وجود دارد. بازار فارکس، اوراق بهادار، ارزهای دیجیتال و املاک و مسکن گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. مهم نیست که تا چه حد در زمینه سرمایه‌گذاری تجربه داشته باشید؛ بازار فارکس و ارزهای دیجیتال از بازارهای مالی پرنوسان و پرریسک هستند. به همین دلیل، به سرمایه‌گذاران تازه کار پیشنهاد نمی‌شوند. اینکه چه گزینه‌ای را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید نیز به علاقه، مقدار سرمایه و ریسک‌پذیری شما بستگی دارد.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از شیوه‌های رضایت‌بخش و سودآور سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند درآمدهای کوتاه مدت و سودهای بلند مدت به همراه داشته باشد. برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن برخلاف سایر بازارهای مالی، شخص سرمایه‌گذار باید سرمایه زیادی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن همواره سودآور بوده، زیرا قیمت مسکن همیشه در حال رشد است. همین امر بازار مسکن را به یک بازار محبوب و جذاب در میان سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. اما، باید بدانید که این بازار نیز مانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری چالش‌ها و ریسک‌های خاص خود را دارد.

سرمایه‌گذاری در مسکن از روش‌های رایج سرمایه‌گذاری در ایران است. این روش سرمایه‌گذاری ابعاد مختلفی دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ایران و مزایا و معایب این نوع سرمایه‌گذاری آشنا کنیم.

روش‌ های سرمایه گذاری در مسکن

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ایران با توجه به مقدار سرمایه شخص متفاوت است.

مزایا و معایب سرمایه گذرای در بازار مسکن

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رشد روز افزون تورم، بازار مسکن از جمله بازارهای کم نوسان و کم ریسک به حساب می‌آید. این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. اساسی‌ترین و مهم‌ترین رکن در سرمایه‌گذاری مسکن کسب اطلاعات کافی، بررسی بازار و شیوه‌های کسب درآمد از این مسیر است.

  • با توجه به مقدار سرمایه و هدفی که تعیین می‌کنید، روش‌های زیادی برای کسب درآمد از طریق خرید املاک و مستغلات وجود دارد. اگر به دنبال روشی آسان برای سرمایه‌گذاری بدون هیچگونه فعالیت اضافه هستید، می‌توانید پول خود را به یک ملک تبدیل کرده و منتظر بمانید که با رشد تورم قیمت ملک شما هم افزایش پیدا کند. این روش از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در مسکن است که به دلیل ضربه‌ای که به اقتصاد کشور می‌زند، پیشنهاد نمی‌شود.
  • از روش‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات می‌توان به روش ساخت‌وساز اشاره کرد. در صورتیکه امکان خرید ملک و ساخت آن را دارید، با خرید یک ساختمان یا زمین می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. البته لازم است که برای این منظور توانایی ساخت ملک را داشته یا با راه‌های آن آشنا باشید. همچنین باید هزینه حقوق کارگران و خرید ملزومات ساخت یک ساختمان را هم در نظر بگیرید.
  • اگر سرمایه کافی برای خرید ملک و ساخت را ندارید می‌توانید به صورت مشارکتی اقدام کنید. به این ترتیب، به اندازه‌ای که سرمایه دارید در خرید ملک یا ساخت و ساز سهیم می‌شوید و به سود مشترک می‌رسید. فقط باید بر سر درصد سود خود با شریک‌تان یا پیمانکار به توافق برسید.
  • از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن خرید ملک قدیمی و بازسازی آن است. این روش هم می‌تواند سودآور باشد،‌ اما باید برای ساخت امکانات لازم را داشته باشید. همانطور که می‌دانید قیمت ملک نوساز و جدید نسبت به ملک قدیمی بیشتر است. به همین دلیل بازسازی ملک می‌تواند بهینه و سودآور باشد.
  • خرید ساختمان قدیمی برای ساخت نیز می تواند از روش‌های سودآور در بازار مسکن باشد. با خرید خانه کلنگی یا قدیمی شما تنها هزینه‌ای نزدیک به هزینه زمین را پرداخت می‌کنید و بعد با ساخت مسکن جدید، ‌به سود قابل توجهی خواهید رسید. البته برای رسیدن به سود بیشتر باید سرمایه بیشتری داشته باشید.

 

ریسک‌ های سرمایه گذاری در مسکن

هر نوع سرمایه‌گذاری علاوه بر سودآوری، درصدی از ریسک را به همراه دارد که سرمایه شما را تهدید می‌کند. از آنجا که نسبت به بازارهای مالی دیگر، نوسان زیادی متوجه بازار مسکن نیست، تنها فعالیت‌های کلاهبرداری را می‌توان به عنوان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مسکن در نظر گرفت.

سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارند باید با ریسک‌های موجود در این بازار آشنا باشند. از ریسک های جدی در بازار مسکن می‌توان به مواجهه با افراد سودجو و خطر کلاهبرداری اشاره کرد. با توجه به سرمایه‌های کلانی که در این بازار مبادله می‌شود، ریسک کلاهبرداری در بازار املاک بسیار زیاد است.

در صورتیکه تمایل دارید دارایی و سرمایه خود را در این بازار قرار دهید،‌ حتما از صحت قراردادها و اسناد و مدارک اطمینان حاصل کنید. حتی می‌توانید برای این منظور از مشاوران حقوقی و افراد متخصص کمک بگیرید.

علاوه بر این، نقدشوندگی پایین این بازار از جمله ریسک‌هایی است که در زمان سرمایه‌گذاری باید به آن توجه کنید. این بازار تنها برای افرادیست که سرمایه ‌زیادی دارند. ممکن است زمانیکه شما تصمیم می‌گیرید سرمایه خود را نقد کنید، تعداد افرادیکه تمایل به خرید داشته باشند محدود باشد. یا حتی ممکن است فروش مسکن زمان‌بر باشد. بنابراین، پیش از هر اقدامی این نکات را در نظر بگیرید.

 

زمان مناسب برای سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه‌گذاری در بازار املاک نیز مانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیاز به زمان‌بندی مناسب دارد. موقعیت مناسب برای خرید مسکن، زمان رکود و ثبات در بازار است.

بهترین موقعیت برای خرید ملک و مسکن زمانی‌ست که بازار در آرامش بوده و در حال اوج‌گیری نباشد. متخصصان این بازار معتقدند که قیمت مسکن در ایران یک دوره چهار ساله دارد و هر چهار سال یکبار قیمت ها جهش پیدا می‌کنند. برای اینکه این زمان را تشخیص دهید، می‌توانید از مشاوران املاک مشاوره بگیرید.

معمولا قیمت‌ها در بازار مسکن پس از یک جهش ناگهانی، برای مدتی به ثبات می‌رسند. این زمان بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است. اگر زمان درستی را برای خرید انتخاب کنید، می‌توانید سود خوبی از این بازار بدست آورید.

 

مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن

همانطور که اشاره کردیم امکان سرمایه‌گذاری در مسکن به روش‌های مختلف وجود دارد. هر یک از این روش‌ها نقاط ضعف و قوت خود را دارد.

معایب:

  1. نقدشوندگی پایین
  2. سرمایه مورد نیاز بالا
  3. انواع کلاهبرداری‌ها و تقلب در این بازار
  4. طولانی مدت بودن سرمایه‌گذاری
  5. هزینه‌های اداری و هزینه معاملات بالا

مزایا:

  1. سود کلان
  2. ریسک پایین
  3. تنوع در انواع سرمایه‌گذاری
  4. عدم امکان به سرقت رفتن دارایی

 

فرصتی مناسب برای کسب سود

در صورتیکه روش سرمایه‌گذاری را به درستی انتخاب کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید، بازار مسکن فرصت مناسبی برای کسب سودهای کلان خواهد بود.

بازار مسکن همواره سودهای خوبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده که اگر سرمایه زیاد و استراتژی مناسبی داشته باشید، قادر خواهید بود سود خوبی کسب کنید. این بازار از گذشته تاکنون از بازارهای رو به رشد و پر سود بوده که مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

از آنجا که این نوع سرمایه‌گذاری به تحلیل بازار نیازی ندارد و برای فعالیت در این بازار تنها باید عوامل تعیین قیمت ملک را بررسی کرد، به افرادی پیشنهاد می‌شود که سرمایه زیاد دارند و به خرید ملک به عنوان یک سپرده‌گذاری طولانی مدت نگاه می‌کنند. البته زمان سرمایه‌گذاری این نکته را در نظر بگیرید که نقدشوندگی در بازار املاک و مستغلات بسیار پایین است.

 

سخن پایانی

در دنیای امروز فرصت‌‌های فراوانی برای کسب سود و ثروت وجود دارد. سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که مورد توجه افراد با سرمایه زیاد قرار می‌گیرد. در این بازار احتمال کسب سود بسیار بالاست، زیرا قیمت ملک و مسکن همواره در حال رشد و افزایش بوده است.

این بازار پیچیدگی‌های بازارهای مالی مانند فارکس و ارزدیجیتال را ندارد و تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت نقدشوندگی پایین است. البته که امکان کلاهبرداری در همه بازارهای سرمایه‌گذاری وجود دارد و این بازار مستثنی نیست. اما کسانی‌ که وارد این بازار می‌شوند باید به این نکته توجه کنند که ممکن است نقد کردن سرمایه در این بازار کار ساده‌ای نباشد.

اگر قصد ورود به بازار مسکن را دارید، برای جلوگیری از خسارت‌های کلان پیش از هر اقدامی اطلاعات کافی کسب کنید و در صورت نیاز از مشاوران متخصص کمک بگیرید. همچنین، باید دقت داشته باشید که زمان مناسبی برای خرید و فروش انتخاب کنید.

در این مقاله انواع شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، مزایا و معایب این بازار و ریسک‌هایی که این سرمایه‌گذاری به همراه دارد را معرفی کردیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارید مطالب مطرح شده برای شما مفید خواهد بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
investopedia.com

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سرمایه گذاری در املاک واقعا یکی از پرسود ترین کارهایی هست که میتونید به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت بهش فکر کنید اشخاص برجسته ای مثل مانی خوشبین هم حرف اول آخرشون سرمایه گذاری در ملک هست

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله سرمایه گذاری در بازار مسکن نه تنها پر سود هست بلکه در بلند مدت همیشه سود خوبی رو نصیبتون می‌کنه.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا