🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

چگونه اوراق مسکن بخریم؟ بهترین راه برای خرید اوراق مسکن

سرمایه‌گذاری در مسکن و خانه‌دار شدن از تصمیم‌‌های مهم در زندگی افراد است. هر فرد با توجه به مقدار سرمایه‌ای که دارد، ممکن است روش خاصی را برای خرید مسکن انتخاب کند. در صورتیکه فرد متقاضی پول کافی برای خرید یک خانه را نداشته باشد، یکی از گزینه‌های خانه دار شدن برای او تهیه وام مسکن است. این روزها با رشد قیمت مسکن،‌ تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.

بانک‌ها برای اعطای این وام، شرایط خاصی را تعریف کرده‌اند که در صورت واجد شرایط بودن فرد متقاضی می‌تواند از آن استفاده کند. در حالت معمول، برای دریافت وام مسکن، فرد باید مقداری از سرمایه خود را برای مدتی در گرو بانک قرار دهد. اما، خرید اوراق تسهیلات مسکن یک روش میان‌بر برای کسانی‌ست که نیاز فوری به وام مسکن دارند.

‌خرید اوراق بهادار مسکن، از روش‌های دیگر برای خرید مسکن به شمار می‌آید که آن هم نیاز به مقداری سرمایه دارد. اوراق بهادار مسکن مانند سایر اوراق بهادار در بازار بورس (فرابورس) خرید و فروش می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی اوراق مسکن و نحوه خرید آن بپردازیم.

اوراق مسکن یا تسه چیست؟

تسه مسکن یا همان تسهیلات مسکن، اوراق بهاداری‌ست که در بازار فرابورس ایران خرید و فروش می‌شود. نماد معاملاتی آن در بازار فرابورس تسه است که از سه حرف اول کلمه تسهیلات گرفته شده است.

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، اوراق بهاداری است که توسط بانک مسکن منتشر و در بازار فرابورس معامله می‌شود. ارزش این اوراق با در نظر گرفتن نسبت عرضه و تقاضا مشخص می شود. افرادیکه اوراق تسهیلات مسکن را دارند، برای دریافت وام مسکن در اولویت قرار می‌گیرند. در واقع،‌ تسه مسکن یک حق امتیاز برای دریافت وام مسکن محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که اوراق تسه مسکن تا دو سال پس از صدور، اعتبار دارد. از این رو، هنگام خرید به تاریخ صدور توجه کنید. خرید تسهیلات مسکن یکی از راه‌های دریافت وام مسکن است. در صورتیکه متقاضی دریافت وام مسکن باشید، لازم است که در بانک حساب داشته و به مدت یکسال، نیمی از مبلغ وام خود را در بانک به ودیعه گذارید. اما خرید تسه روش ساده‌تری برای دریافت وام مسکن به شمار می‌آید.

تسه با چهار عدد نمایش داده می‌شود که دو رقم ابتدایی از چپ، سال صدور و دو رقم بعدی ماه صدور را نشان می‌دهد. به عنوان مثال،‌ تسه ۹۹۱۰ متعلق به دی ماه سال ۱۳۹۹ است.

از آنجا که این اوراق در بازار بورس معامله می شوند، لازم است که برای خرید و فروش آن‌ها کد بورسی داشته باشید. برای این منظور حتما باید در سامانه سجام احراز هویت انجام دهید. پس از انجام این اقدامات، می‌توانید اوراق مورد نظر را خریداری و برای دریافت وام به بانک مراجعه کنید.

 

روش‌های دریافت تسهیلات مسکن

از روش‌های دریافت تسهیلات مسکن می‌توان به افتتاح حساب در بانک یا خرید اوراق مسکن از طریق بورس اشاره کرد.

بطور کلی، دو روش برای استفاده از تسهیلات خرید مسکن وجود دارد؛ سپرده‌گذاری در بانک برای مدتی محدود و دریافت وام مسکن و همچنین خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) که در فرابورس خرید و فروش می‌شود.

سپرده‌گذاری به چندین روش قابل انجام است که برای همه آن‌ها باید در صندوق پس‌انداز مسکن یا پس‌انداز جوانان و یا حساب ممتاز بانک مسکن اقدام به افتتاح حساب کنید. هر کدام از انواع این حساب‌ها شرایط مخصوصی دارند. اما، شرط ودیعه گذاشتن سرمایه نزد بانک برای بیش از ده سال در همه آن‌ها مشترک است.

درصورتیکه زمان کافی برای افتتاح حساب و طی فرایند بانکی را ندارید،‌ می‌توانید اوراق تسهیلات را خریداری کنید. این بدان معناست که شما امتیاز وام فرد دیگری را که از پیش در بانک حساب داشته و در نوبت دریافت وام قرار گرفته را خریداری می‌کنید. البته که شما باید هزینه فرصت این امتیاز را به آن شخص پرداخت کنید که این کار از طریق خرید اوراق صورت می‌گیرد. این اوراق، از نقدشوندگی و شفافیت بالایی برخودارند.

راه‌های زیادی برای خرید اوراق بهادار مسکن وجود دارد. این اوراق در فرابورس لیست می‌شوند و خرید و فروش آن‌ها از طریق تمام شرکت‌های کارگزاری صورت می‌گیرد، اما ساده‌ترین مسیر برای خریداران مسکن، مراجعه حضوری به شعب بانک مسکن است.

علاوه بر این‌، خرید اوراق مسکن از طریق اینترنت امکان‌پذیر است. می توانید با مراجعه به سایت tsetmc.com لیست اوراق و جزئیات را مشاهده و برای خرید و فروش اقدام کنید.

قیمت اوراق بهادار مسکن برحسب میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ یعنی هرقدر نسبت عرضه به تقاضا بیشتر باشد قیمت کمتر می‌شود و بالعکس. اگر تقاضا برای خرید اوراق بالا رود قیمت آن ‌هم بالاتر می‌رود؛ بنابراین ممکن است قیمت اوراق حتی در طول یک روز چند بار تغییر کند.

لازم به ذکر است زمانیکه بازار معاملات مسکن پررونق باشد، قیمت اوراق هم افزایش م‎یابد. اما به هنگام رکود بازار، قیمت اوراق مسکن نیز کاهش خواهد یافت.

 

مزایای خرید اوراق مسکن

خرید اوراق مسکن روشی میان‌بر برای سپرده‌گذاری در بانک و دریافت وام مسکن است.

خرید ملک

با خرید این اوراق دیگر لازم نیست از یک سال قبل از اعلام تقاضا برای دریافت وام، سپرده‌گذاری کنید؛ پس از خرید تعداد کافی از اوراق به نسبت میزان وام دریافتی و طی کردن مراحل اداری و قانونی، با گذشت چند روز می‌توانید وام مسکن را دریافت کنید و آن را در اختیار فروشنده ملک قرار دهید. بعلاوه، اوراق تسهیلات مسکن شفافیت زیادی به همراه دارند.

برخی از مزایای اوراق تسهیلات مسکن عبارتند از:

  • حذف دوره سپرده‌گذاری در بانک
  • قیمت یکسان در سراسر کشور
  • حذف واسطه‌گران
  • اعطای سند مسکن به شخص وام‌گیرنده
  • دریافت تسهیلات با مبالغ مختلف
  • نقل و انتقال آسان به صورت آنلاین
  • امکان خرید اوراق تسهیلات برای تمام افراد

 

نکات مهم در مورد خرید اوراق مسکن

با خرید اوراق تسهیلات مسکن می‌توانید در زمان کوتاهی،‌ وام خرید مسکن دریافت کنید. این اوراق قیمت مشخصی دارند که برای دریافت وام تا سقف قیمتی معین، باید به مقدار لازم از این اوراق را تهیه کنید.

به عنوان مثال، زمانیکه در دی ماه ۱۴۰۱ قیمت هر ورق از این تسهیلات ۱۲۸ هزارتومان بود، ارزش ریالی آن ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شد. در آن زمان، در صورتیکه شما متقاضی یک وام ۴۰۰ میلیونی برای مسکن بودید باید ۸۰۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن (تسه) خریداری می‌کردید. علاوه بر بهره ۱۸ درصدی بازپرداخت وام، هزینه خرید این اوراق ۱۰۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شد.

نکته دیگر این است که هنگام ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی مبلغ چک وام از طرف نماینده بانک در اختیار فروشنده قرار خواهد گرفت.

 

سخن پایانی

خرید مسکن از جمله خریدهای بزرگ به شمار می‌آید که نیاز به یک سرمایه قابل توجه دارد. بسیاری از فراد این سرمایه را ندارند. از این رو، در صورتیکه تصمیم جدی به خرید مسکن بگیرند و درآمدی داشته باشند که بتوانند از وام‌های بانکی در طولانی مدت استفاده کنند، می‌توانند برای دریافت وام یا خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنند.

به منظور دریافت وام بانکی باید طی یک فرایند زمان‌بر سپرده خود را برای مدتی مشخص در بانک قرار دهید. ممکن است برخی با این روش موافق نباشند که راه دیگر یعنی خرید اوراق بهادار مسکن را انتخاب خواهند کرد. در مقاله حاضر نحوه دریافت اوراق تسهیلات مسکن را شرح دادیم؛ در صورت نیاز می‌توانید از موارد ذکر شده استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا