دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

بورس مسکن یا املاک چیست؟

خرید زمین، خانه، آپارتمان و هر ملک دیگر از گذشته یکی از انتخاب‌های ساده و پرطرفدار مردم برای سرمایه‌گذاری بوده است. از طرف دیگر داشتن خانه یکی از حقوق اولیه هر شهروند است و هر خانواده‌ای در نهایت ممکن است نیاز به خرید مسکن و املاک داشته باشد.

در شرایط فعلی برای این کار تنها می‌توان به صورت سنتی به مشاوران املاک مراجعه کرده و اقدام به خرید ملک مورد نظر کرد. اما این روش یک مشکل بزرگ دارد و آن این است که فروشنده تعیین‌کننده‌ی صرف قیمت معامله است و خریدار عملاً در این معادله نقش پررنگی ندارد.

اما بورس مسکن یا بورس املاک نوع دیگری از سرمایه گذاری در بازار مسکن است که اخیراً زمزمه‌هایی از اجرایی شدن آن در داخل کشور نیز شنیده می‌شود. این که بورس مسکن چیست و چه مزایایی دارد موضوعی است که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این، در مورد مزایای بورس املاک نسبت به روش سنتی خریدوفروش ملک نیز صحبت خواهیم کرد.

بورس مسکن یا املاک چیست؟

بورس مسکن که به آن بورس املاک نیز گفته می‌شود، بستری برای خریدوفروش دارایی‌های زیرمجموعه املاک و مستغلات مثل خانه و زمین است.

بورس مسکن یا املاک به بستری گفته می‌شود که در آن آپارتمان، زمین، ملک، مسکن و موارد این چنینی معامله می‌شود. درست مانند بورس سهام که سهام شرکت‌ها در آن خریدوفروش می‌شود، در بورس مسکن نیز دسته املاک و مستغلات مورد معامله قرار می‌گیرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در بورس املاک واحد فروش به شکل متری خواهد بود و هر سهم را می‌توان معادل یک متر مربع در نظر گرفت.

بورس مسکن یا بورس املاک به دو دلیل عمده معرفی شده و دولت امیدوار است با عملیاتی شدن آن به هر دو هدف خود که عرضه املاک و دارایی‌های شرکت‌های دولتی و تامین سرمایه و نقدینگی مورد نیاز برای ساخت و ساز است، برسد.

 

چرا به بورس مسکن نیاز داریم؟

بورس مسکن مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به شفافیت قیمت مسکن در بازار، تامین سرمایه مورد نیاز اولیه برای ساخت و ساز و امکان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با سرمایه‌های کم اشاره کرد.

بورس املاک بستری جدید و رقابتی برای سروسامان دادن به وضعیت مسکن کشور فراهم می‌کند. علاوه بر این، با راه‌اندازی بورس املاک یک کلاس دارایی جدید به سایر دارایی‌های قابل معامله در بورس اضافه می‌شود که این کار به خودی خود می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد جدیدی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

اما مزایای بورس مسکن به همین جا ختم نمی‌شود. در حقیقت با شروع فعالیت بورس مسکن قیمت زمین‌ها، آپارتمان‌ها و خانه‌های خریدوفروش شده، شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد. مهم‌تر از همه اینکه تامین مالی پروژه‌های ساخت و ساز نیز به لطف بورس مسکن راحت‌تر انجام خواهد شد.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که با استفاده از بورس مسکن می‌توان اوراق سلف مسکن را نیز ارائه کرد. این اوراق در واقع نوعی پیش فروش مسکن هستند که افراد می‌توانند با خرید آن‌ها هم سرمایه‌ی مورد نیاز برای ساخت و ساز انبوه‌سازان را تامین کنند و هم خودشان صاحب خانه شوند.

 

پتانسیل‌های دیگر بورس مسکن

بورس مسکن پتانسیل‌های دیگری نیز دارد. برای مثال، شرکت‌های برق و گاز و آب می‌توانند حق انشعاب خود را به شکل اوراق عرضه کرده و سرمایه مورد نیاز برای انجام پروژه‌های زیرساختی خود را از این راه تامین کنند.

مزایای بورس مسکن یا املاک

علاوه بر مسائل گفته شده، بورس مسکن یا املاک می‌تواند مزایا و پتانسیل‌های خوب دیگری را نیز در پی داشته باشد. به عنوان مثل اگر مبنای خریدوفروش مسکن براساس متر باشد، در این صورت افرادی که سرمایه‌ی کمتری دارند هم می‌توانند بسته به سرمایه‌ی خود در بورس مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

در حال حاضر، برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و خرید یک آپارتمان ۵۰ متری مجبور هستید چیزی بیش از ۱ میلیارد تومان هزینه کنید که این رقم برای بسیاری از افراد قابل تهیه نیست. در صورتی که اگر خریدوفروش متری مسکن در بورس اجرایی شود، علاقه‌مندان می‌توانند با مبالغ بسیار کمتر نیز از نوسانات بازار مسکن بهره‌مند شوند.

علاوه‌براین، خبرهایی شنیده می‌شود که براساس آن‌ها شرکت‌هایی مثل آب، گاز و برق قصد دارند با عرضه اوراق مخصوص حق انشعاب را پیش فروش کرده و سرمایه‌ی مورد نیاز برای انجام پروژه‌های زیرساختی خود را تامین کنند.

 

سخن پایانی

این روزها اگر سری به مشاورین املاک و بنگاه‌های خریدوفروش مسکن بزنید با قیمت‌هایی روبه‌رو می‌شوید که شاید خیلی از مردم توان خرید آن را نداشته باشند. اما با اجرایی شدن بورس مسکن یا املاک و در صورتی که مبنای معامله براساس متر مربع باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند با مبالغ بسیار کمتر و در حد توان و سرمایه‌ی خود در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین باید ذکر کرد که بورس مسکن یا املاک باعث می‌شود هم قیمت خریدوفروش خانه، زمین، آپارتمان و سایر املاک شفافیت بیشتری پیدا کند و هم از طریق ارائه اوراق سلف مسکن سرمایه‌ی مورد نیاز برای ساخت و ساز فراهم شود. ضمن اینکه ارائه و فروش املاک و دارایی‌های دولتی نیز یکی از کاربردهای اصلی بورس مسکن یا املاک خواهد بود.

در هر صورت بازار املاک و مسکن یکی از بازارهای پرطرفدار در ایران است که در سال‌های اخیر تلاش چندانی برای مدیریت آن صورت نگرفته است. با این حال معرفی بورس املاک می‌تواند به عنوان سروسامان‌دهنده‌ی این بازار محبوب ایفای نقش کند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا