دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

ساختارهای کامپلکس در امواج الیوت

نظریه امواج الیوت یکی از نظریه‌های شناخته‌شده در تحلیل تکنیکال است که البته نسبت به سایر روش‌ها پیچیدگی بیشتری دارد. براساس این نظریه تمام بازارهای مالی در همه بازه‌های زمانی براساس موج‌ها و الگوهای تکرارشونده و خاصی حرکت می‌کنند که این موج‌ها و الگوها نوع رفتار و طرز تفکر معامله‌گران و افراد حاضر در بازار را نشان می‌دهد.

این نظریه که در دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی توسط تحلیل‌گر بازارهای مالی آقای «رالف نلسون الیوت» (Ralph Nelson Elliott) مطرح شد، به چند بخش تقسیم می‌شود که به‌طور کلی می‌توان آن را شامل ساختارهای ساده و ساختارهای کامپلکس یا پیچیده در نظر گرفت.

ساختارهای ساده در امواج الیوت به ساختارهایی گفته می‌شود که از پیچیدگی پایینی برخوردار بوده و امواج تشکیل‌دهنده آن‌ها معمولا تک موج هستند. اما جالب است بدانید که با ترکیب این تک موج‌ها می‌توان ساختارهای پیچیده‌تری را نیز تشکیل داد که به آن‌ها ساختارهای «کامپلکس» (Complex) در امواج الیوت گفته می‌شود و در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

فراموش نکنید که نظریه امواج الیوت و ساختارهای موجود در آن بحث پیچیده‌ای است که پرداختن جامع و کامل به آن‌ها نیازمند یک دوره آموزشی پیشرفته یا نوشتن کتاب است. از همین رو، در این مقاله تنها به‌صورت کلی و خلاصه با مفهوم ساختارهای کامپلکس آشنا خواهیم شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع شناخته‌شده مراجعه کنند.

موج‌های اصلاحی در امواج الیوت

امواج اصلاحی در نظریه الیوت شامل الگوهای تخت، زیگزاگ و مثلث می‌شود.

در نظریه امواج الیوت موج‌های اصلاحی ساده به سه دسته الگوهای تخت، زیگزاگ و مثلث تقسیم می‌شوند.

یک الگوی تخت به الگویی گفته می‌شود که ساختاری سه موجی دارد. در این الگو دو موج اول از نوع اصلاحی و یک موج آن از نوع «تکانشی» (Impulsive) است که آن‌ها را با اسامی a-b-c نام‌گذاری می‌کنند. تنها موج c از نوع تکانشی است و از تمام قوانین امواج تکانشی الیوت پیروی می‌کند. همچنین نکته مهم الگوهای تخت به میزان اصلاح موج b مربوط می‌شود که باید حداقل ۶۱.۸ درصد موج a قبلی را اصلاح کرده باشد. جالب است بدانید که الگوی تخت معمول‌ترین نوع امواج اصلاحی است.

الگوی تخت

زیگزاگ نیز یکی دیگر از الگوهای سه موجی است که از دو موج تکانشی تشکیل می‌شود. برای نام‌گذاری این نوع نیز از a-b-c استفاده می‌شود که در آن موج‌های a و c از نوع تکانشی بوده و تنها موج b از نوع اصلاحی است. در الگوی زیگزاگ نیز مقدار اصلاح موج b اهمیت دارد و باید کمتر از ۶۱.۸ درصد موج a قبلی اصلاح کند.

الگوی زیگ زاگ

نوع دیگر امواج اصلاحی ساده در نظریه امواج الیوت مثلث‌ها هستند که تقریبا در تمام تایم فریم‌های معاملاتی شکل می‌گیرند. مثلث هم علی رغم داشتن پنج بخش جزو ساختارهای سه موجی به حساب می‌آید که از a-b-c-d-e برای نامگذاری آن‌ها استفاده می‌شود.

الگوی مثلث

الگوی مثلث به‌ندرت به عنوان الگوی اصلاحی ساده ظاهر می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد معمولا تنها در موج ۴ شاهد آن هستیم و نه در موج دوم. مثلث همچنین ممکن است در موج b زیگزاگ نیز ظاهر شود اما در بیشتر مواقع در موج‌های اصلاحی کامپلکس شاهد شکل‌گیری مثلث هستیم.

اما این ساختارها جزو موج‌های اصلاحی ساده به حساب می‌آیند و قرار است در بخش بعدی در مورد ساختارهای کامپلکس یا پیشرفته در امواج الیوت صحبت کنیم.

 

موج‌های اصلاحی کامپلکس یا پیشرفته

منظور از ساختارهای کامپلکس در نظریه الیوت امواجی هستند که از ترکیب دو یا چند موج اصلاحی ساده و یک یا دو موج میانجی ساخته می‌شوند.

موج اصلاحی کامپلکس به موجی گفته می‌شود که از دو یا چند موج اصلاحی ساده و یک یا دو موج میانجی تشکیل شده باشد. ترکیب‌های دوقلو و سه‌قلو از جمله ترکیب‌های موجود از امواج اصلاحی ساده و یک یا دو موج x هستند که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهد شد.

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم موج‌های اصلاحی ساده در نظریه امواج الیوت می‌توانند یکی از امواج تخت، زیگزاگ یا مثلث باشند. از ترکیب این‌ها نیز امواج کامپلکس شکل می‌گیرد، اما یک سری قوانین و مقررات نیز در نوع ترکیب شدن آن‌ها باید رعایت شود. برای مثال، هیچ‌کدام از امواع کامپلکس الیوت با مثلث شروع نمی‌شوند.

یک ساختار اصلاحی کامپلکس می‌تواند به شکل ترکیب‌های زیر ظاهر شود:

مثلث – موج x – تخت
تخت – موج x – زیگزاگ
تخت – موج x – تخت
مثلث – موج x – زیگزاگ – موج x – زیگزاگ

این لیست تنها برخی از ترکیب‌های احتمالی است و به جز این‌ها نیز می‌توان ترکیبات بیشتری را پیدا کرد. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ‌وقت یک ترکیب با مثلث شروع نمی‌شود و حداکثر دو موج x می‌توانند سه موج اصلاحی ساده را به یکدیگر متصل کنند.

 

مثالی از امواج اصلاحی پیشرفته در نظریه الیوت

در این بخش قصد داریم در مورد یک ساختار کامپلکس سه‌قلو که از سه موج اصلاحی ساده و دو موج x تشکیل شده، صحبت کنیم تا بهتر بتوانید با مفهوم ساختارهای کامپلکس در امواج الیوت آشنا شوید.

در ساختارهای کامپلکس طول موج x اهمیت بالایی دارد. برای مثال، در ترکیب‌های دوقلو و سه‌قلو، زیگزاگ‌های دوقلو و سه‌قلو و همچنین در تخت‌های دوقلو و سه‌قلو طول موج x کوتاه است. این یعنی این موج کمتر از ۶۱.۸ درصد اصلاح قبلی اصلاح می‌کند.

اما در برخی دیگر از ترکیب‌ها طول موج x بلندتر بوده و بیشتر از ۶۱.۸ درصد اصلاح می‌کند. علاوه بر این، یک ترکیب سه‌قلو همیشه دو موج x کوتاه دارد که دومین موج آن ممکن است طبق تصویر زیر ظاهر شود:

امواج الیوت

طبق یافته‌های الیوت موج اصلاحی کامپلکس معمولا همیشه با یک مثلث به پایان می‌رسد. بنابراین طبق این قانون الگویی که بعد از موج x دوم یا موج اصلاحی ساده سوم می‌آید همیشه یک مثلث خواهد بود.

امپاج الیوت

در این مثال که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید از یک مثلث انقباضی افقی استفاده کردیم که البته شکل این مثلث می‌تواند یکی از انواع مختلف زیر باشد:

  • مثلث نامنظم
  • مثلث گسترشی
  • مثلث غیرمحدود
  • مثلث در حال حرکت

این مثال تنها نمونه‌ای از ترکیبات قابل شکل‌گیری در ساختارهای کامپلکس یا پیچیده امواج الیوت بود و ممکن است ترکیبات مشابه دیگری نیز به همین ترتیب شکل بگیرد. با این حال فراموش نکنید که چهار قانون مهم در ساختارهای کامپلکس وجود دارد که عبارتند از:

  • امواج اصلاحی کامپلکس حداقل یک و حداکثر دو موج x دارند.
  • امواج اصلاحی کامپلکس هیچ وقت با یک مثلث شروع نمی‌شوند.
  • امواج اصلاحی کامپلکس از ترکیب امواج اصلاحی ساده و موج‌های x تشکیل می‌شوند.
  • در هر موج اصلاحی کامپلکس حداکثر ۳ موج اصلاحی ساده می‌تواند وجود داشته باشد.

 

سخن پایانی

نظریه امواج الیوت اسم نظریه‌ای در تحلیل تکنیکال است که در دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی توسط فردی به همین نام مطرح شد. براساس این نظریه تمام بازارهای مالی را می‌توان با مشاهده و شناسایی امواج و الگوهایی تکرارشونده پیش‌بینی کرد.

امواج اصلاحی که در این نظریه به آن‌ها اشاره شده به دو نوع ساده و پیچیده تقسیم می‌شود که به نوع پیچیده آن امواج اصلاحی کامپلکس گفته می‌شود. این امواج از ترکیب دو یا چند موج ساده و موج‌های میانجی به نام موج x تشکیل می‌شوند که البته ترکیب آن‌ها قوانین خاص خود را دارد.

در طول مقاله امروز نیز تلاش کردیم قوانین مربوط به ترکیب موج‌های ساده با موج‌های x را برایتان لیست کنیم تا بهتر بتوانید با مفهوم ساختارهای کامپلکس در امواج الیوت آشنا شوید.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که این نظریه و الگوهایی که در آن مطرح می‌شود جزو مسائل سخت و پیشرفته تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید و اگر در درک و استفاده از آن‌ها مشکل دارید می‌توانید از مباحث ساده‌تر تحلیل تکنیکال مثل الگوهای کلاسیک استفاده کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا