دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش کامل تصویری اندیکاتور ADX (شاخص هدایتی میانگین)

هنگام انجام یک معامله، اندازه‌گیری قدرت روند، صرف نظر از جهت آن، می‌تواند مفید باشد. زمانی که نوبت به ارزیابی قدرت یک روند می‌رسد، شاخص هدایتی میانگین یک شاخص تکنیکال محبوب برای این منظور است. شاخص Average Directional Index یا به اختصار ADX نمونه دیگری از یک نوسانگر است که قدرت روند را نشان می‌دهد.

معامله در جهت یک روند قوی باعث کاهش ریسک و افزایش پتانسیل سود می‌شود. شاخص هدایتی میانگین (ADX) برای تعیین زمانی که قیمت در حال ایجاد یک روند خاص است، استفاده می‌شود. در این مقاله، ADX را به عنوان شاخص قدرت روند بررسی خواهیم کرد.

معرفی اندیکاتور شاخص هدایتی میانگین

شاخص هدایتی میانگین (ADX) یک ابزار تکنیکال است که برای اندازه‌گیری قدرت روند بازار طراحی شده است.

شاخص هدایتی میانگین بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می‌کند که اعداد زیر ۲۰ نشان‌دهنده یک روند ضعیف و اعداد بالای ۵۰ نشان‌دهنده یک روند قوی هستند.

بر خلاف استوکستیک، ADX صعودی یا نزولی بودن روند را مشخص نمی‌کند؛ بلکه صرفا میزان قدرت روند فعلی را می‌سنجد. به همین دلیل، معمولا اندیکاتور ADX برای شناسایی اینکه بازار در حالت نوسانی است یا یک روند جدید را شروع کرده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور ADX از نوع اندیکاتورهای روند است و از ۳ بخش اصلی منحنی DI+، منحنی DI- و منحنی اصلی ADX تشکیل شده که به شرح زیر هستند:

۱. اندیکاتور جهت‌دار مثبت (Positive Directional Indicator) که به اختصار با DI+ مشخص می‌شود. منحنی نمایشگر فشار خرید یا قدرت خریدار است.

۲. اندیکاتور جهت‌دار منفی (Negative Directional Indicator) که به اختصار DI- نامیده می‌شود و نمایشگر فشار فروش یا قدرت فروشنده است.

۳. نمودار اصلی ADX نیز نمایش‌دهنده روند بازار است و بین اعداد صفر تا صد نوسان می‌کند.

خط ADX خود از دو اندیکاتور DI+ و DI- به وجود می‌آید. زمانی که خط ADX در فرایند تحلیل سهم، روند صعودی داشته باشد، یعنی بازار روند دارد. بازار رونددار می‌تواند شامل روند نزولی یا صعودی باشد. حالت افقی و بدون شیب این خط هم به معنای راکد بودن معاملات سهم (بازار رنج) در بازار بورس است.

 

کاربرد اندیکاتور ADX

شاخص هدایتی میانگین برای تعیین اینکه آیا یک بازار روند دارد یا خیر استفاده می‌شود. همچنین برای تعیین قدرت یک روند در بازار نیز کاربرد دارد.

شاخص ADX مانند سایر اندیکاتورهای مومنتوم اغلب برای نشان دادن یک معکوس بالقوه در روند استفاده می‌شود. زمانی که مقدار میانگین خط شاخص عددی زیر ۲۵ را نشان دهد، بازار به جای ایجاد روند، در حال نوسان است. برخی تحلیل‌گران میانگین شاخص هدایتی میانگین زیر ۲۰ را عدم وجود روند تفسیر می‌کنند و بین ۲۰ تا ۲۵ را سیگنالی از وجود روند در بازار در نظر می‌گیرند.

در صورتی که  شاخص هدایتی میانگین عددی بیش‌تر از ۲۵ را نشان دهد، وجود یک روند واقعی تفسیر می‌شود. عددی بین ۲۵ تا ۵۰ نشان دهنده آغاز یک روند قوی است. بین ۵۰ تا ۱۰۰ نیز نشان می‌دهد که روند قوی به‌طور فزاینده در حال قدرت گرفتن است.

در ادامه تصویر یک شاخص هدایتی میانگین را می‌بینید که یک روند قوی و در حال افزایش را با عددی نزدیک به ۵۰ نشان می‌دهد.

کاربرد اندیکاتور ADX

یک خط ADX با شیب تند،‌ قدرت روند را نشان می‌دهد و هر چه این شیب کم‌تر باشد حاکی از آن است که قدرت روند کمتر است.

اما پیش از اقدام به خرید یک دارایی به خاطر داشته باشید هر بار که شیب ADX از پایین به بالا زیاد می‌شود، ممکن است قیمت پیش از ایجاد روند صعودی به سمت پایین افت کند و در دام بیافتید. پس بسیار مراقب باشید و برای تایید روند از اندیکاتورهای دیگر نیز کمک بگیرید.

تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران به ندرت از شاخص هدایتی میانگین به تنهایی استفاده می‌کنند. از آنجایی که جهت روند را نشان نمی‌دهد، معمولا همراه با اندیکاتورهای روند، مانند میانگین‌های متحرک استفاده می‌شود.

علاوه براین، شاخص ADX  ممکن است گاهی اوقات، مانند سایر اندیکاتورهای مومنتوم، به‌عنوان یک شاخص واگرایی که می‌تواند تغییر روند قریب الوقوع یا معکوس شدن بازار را نشان دهد، ‌استفاده شود.

اگر مقادیری که ADX نشان می‌دهد منفی ولی قیمت در حال افزایش باشد، ‌واگرایی در نظر گرفته می‌شود؛ به این معناست که بازار در حال از دست دادن مومنتوم خود است و بنابراین ممکن است به دلیل چرخش قیمت در حال ریزش باشد. در چنین شرایطی، تحلیل‌گران برای نشانه‌های بیشتر از تغییر روند احتمالی به دقت حرکت قیمت را زیر نظر خواهند گرفت، زیرا کاهش ADX به عنوان نوعی سیگنال هشدار اولیه عمل کرده است.

بسیاری از معامله‌گران، ADX بالای ۲۵ را یک روند قوی برای دنبال کردن می‌دانند؛ ADX زیر ۲۵ زمان انباشت یا توزیع است. هنگامی که ADX برای ۳۰ میله (کندل) زیر ۲۵ می‌ماند، قیمت معمولا وارد محدوده‌ای بین سطوح حمایت و مقاومت در نوسان است تا بین خریداران یا فروشندگان یکی بر دیگری تسلط یابد و بازار یک روند پیدا کند.

تفسیر صحیح اندیکاتور ADX بخش مهمی از معاملات تحلیل تکنیکال است. در حین مطالعه ADX، باید در نظر داشته باشید که ADX نشان دهنده تغییر روند نیست، تنها تعیین می‌کند که آیا روند به اندازه کافی قوی است یا نه. اغلب کاهش ADX به عنوان نشانه‌ای از یک روند معکوس تفسیر می‌شود.

 

آموزش نحوه استفاده از ADX

شاخص هدایتی میانگین از قابل اعتمادترین اندیکاتورها برای تشخیص قدرت روند است که به بسیاری از تحلیل‌گران کمک می‌کند تا بازارهای رنج را به درستی شناسایی کنند و بنابراین فریب شکست‌های کاذب یا خرید در بازارهایی که اساسا بدون نوسان هستند و به جایی نمی‌رسند را نخورند.

شاخص هدایتی میانگین می‌تواند عددی مثبت، ‌منفی یا صفر را نشان دهد. نمی‌تواند همزمان هم مثبت و هم منفی باشد؛ بنابراین وقتی +DM مقداری غیر از صفر دارد، -DM  صفر است و زمانی که -DM مقداری غیر از صفر داشته باشد، +DM صفر است.

هنگامی که +DMI بالاتر از -DMI قرار بگیرد، قیمت در حال افزایش و ADX قدرت روند صعودی را اندازه می‌گیرد. در حالی‌که وقتی -DMI بالاتر از +DMI باشد، قیمت به سمت پایین حرکت و ADX قدرت روند نزولی را اندازه‌گیری می‌کند.

خبر خوب برای معامله‌گران، این است که نرم افزار معاملاتی کاربردی، پلتفرم استاندارد متاتریدر ۴، به‌طور پیش‌فرض اندیکاتور ADX را دارد، بنابراین نیازی به دانلود جداگانه آن وجود ندارد.

 

استفاده از اندیکاتور ADX در متاتریدر ۴

برای اجرای این اندیکاتور بر روی نمودار قیمت یک دارایی، ابتدا باید وارد پلتفرم معاملاتی خود شوید. برای این مقاله ما متاتریدر ۴ را انتخاب کردیم. از قسمت بالای صفحه، از منوی Indicators قسمت Trend اندیکاتور Average Directional Movement Index را انتخاب کنید.

استفاده از اندیکاتور ADX در متاتریدر ۴

زمانی که اندیکاتور را انتخاب کردید، پنجره تنظیمات آن برای شما باز خواهد شد که در آنجا می‌توانید تنظیمات ظاهری و فنی آن را تغییر دهید.

استفاده از اندیکاتور ADX در متاتریدر ۴

بعد از انتخاب تنظیمات با فشردن OK این اندیکاتور در قسمت پایین نمودار قیمت ظاهر خواهد شد.

استفاده از اندیکاتور ADX در متاتریدر ۴

 

ساده‌ترین استراتژی برای استفاده از اندیکاتور ADX

یکی از ساده‌ترین و بهترین استراتژی‌ها برای استفاده از اندیکاتور ADX استراتژی «ترید روزانه» (Day Trading) است. این استراتژی به دلیل اینکه نحوه استفاده ساده‌ای دارد، می‌تواند توسط تریدرهای تازه‌کار و حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

در این استراتژی اندیکاتور را به یک چارت کوتاه‌مدت اضافه می‌کنیم و برای اینکه به کوچک‌ترین نوسانات حساس شود باید تنظیمات آن را بر روی ۳ «دوره» (period) قرار دهیم. با این شرایط، می‌توان بهترین نقاط را به‌طور دقیق برای ورود و خروج معامله شناسایی کرد.

هنگامی که ارزش ADX عددی بیش‌تر از ۵۰ را نشان دهد و قیمت دارایی به طور همزمان در حال افزایش باشد، به معامله‌گران سیگنال می‌دهد که وارد معاملات لانگ شوند.

در مقابل، هنگامی که ADX به زیر ۵۰ برسد و قیمت دارایی همزمان کاهش یابد، به معامله‌گران سیگنال می‌دهد که از معاملات خارج شوند یا سفارشات شورت قرار دهند. این یک استراتژی ساده است که تنها با حرکت قیمت دارایی و عددی که شاخص نشان می‌دهد، سروکار دارد.

ساده‌ترین استراتژی برای استفاده از اندیکاتور ADX

 

سخن پایانی

اندیکاتور ADX ابزار ارزشمندی برای معامله‌گرانی است که به دنبال شناسایی و اندازه‌گیری قدرت روند قیمت یک دارایی هستند. معامله‌گران با درک آن و نحوه تفسیر صحیح آن می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و به طور بالقوه سودآوری خود را افزایش دهند.

این اندیکاتور در کنار سایر اندیکاتورها می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری ارائه دهد. اندیکاتور ADX از نوع اندیکاتورهای روند است و با کمک منحنی‌های DI+ و DI- دارایی مورد نظر  را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این مقاله ما شما را با اندیکاتور ADX و نحوه استفاده آن آشنا کردیم که حتما در معاملات به کارتان می‌آید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا