🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آشنایی با شاخص دلار آمریکا (USDX یا USDY) در فارکس

کارشناسان و معامله‌گران بازار فارکس همواره به دنبال نشانه‌های مطمئن برای معامله هستند. درحقیقت این افراد با داشتن اطلاعات کافی و کامل می‌توانند میزان اشتباهات خود را در معاملات کاهش دهند و به سودهای قابل‌توجهی دست یابند. همچنین ازآنجایی‌که قدرت دلار آمریکا یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد جهان است، به همین دلیل سرمایه‌گذاران با اطلاع از ارزش فعلی دلار می‌توانند تاثیر این ارز را بر شرایط کلی اقتصاد بسنجند.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای معامله در بازار فارکس، شاخص دلار آمریکا است. شاخص دلار آمریکا معیاری برای اندازه‌گیری ارزش دلار آمریکا نسبت به سبدی از ارزهای خارجی است. درواقع، با مقایسه ارزش دلار آمریکا نسبت به این شش ارز، شاخص دلار بدست می‌آید که نشان‌دهنده ارزش نسبی دلار آمریکا است. در این مقاله قصد داریم به معرفی شاخص دلار آمریکا بپردازیم و کاربرد این شاخص را در معاملات بازار فارکس به‌طور کامل شرح دهیم.

شاخص دلار آمریکا چیست؟

شاخص دلار آمریکا معیاری برای اندازه‌گیری ارزش دلار آمریکا نسبت به سبدی از ارزهای خارجی نظیر یورو، ین ژاپن، دلار کانادا، پوند انگلیس، کرون سوئد و فرانک سوئیس است. این شش کشور از شرکای تجاری اصلی ایالات متحده هستند.

شاخص دلار آمریکا با نماد USDX یا USDY نشان داده می‌شود و شاخصی برای اندازه‌گیری ارزش دلار آمریکا نسبت به سبدی از ارزهای خارجی دیگر است. این سبد ارزی شامل شش ارز نظیر «یورو» (EUR)، «ین ژاپن» (JPY)، «دلار کانادا» (CAD)، «پوند انگلیس» (GBP)، «کرون سوئد» (SEK) و «فرانک سوئیس» (CHF) است. گفتنی است که این شش کشور در آن زمان شرکای تجاری اصلی آمریکا محسوب می‌شدند.

یورو بزرگ‌ترین جزء این شاخص است که ۵۷.۶ درصد از سبد را تشکیل می‌دهد. وزن بقیه ارزهای موجود در این شاخص عبارت است از: ین (۱۳.۶ درصد)، پوند (۱۱.۹ درصد)، دلار کانادا (۹.۱ درصد)، کرون (۴.۲ درصد) و فرانک (۳.۶ درصد).

گفتنی است که بین USDX و USDY هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو این کلمات به شاخص دلار آمریکا اشاره دارند. درواقع، برخی بروکرها از USDX استفاده می‌کنند و در برخی دیگر از کلمه USDY استفاده می‌شود. شاخص دلار آمریکا ارتباط مستقیمی با ارزش دلار دارد؛ به همین دلیل با افزایش ارزش دلار نسبت به آن شش ارز، مقدار شاخص هم بیشتر می‌شود. برعکس این موضوع هم صدق می‌کند، یعنی هرچه ارزش دلار نسبت به آن شش ارز پایین‌تر برود، مقدار شاخص هم کمتر می‌شود.

برای مثال اگر شاخص USDX عدد ۱۲۰ را نشان دهد، یعنی دلار آمریکا ۲۰ درصد نسبت به سبد ارزها افزایش یافته است. به همین ترتیب، اگر شاخص دلار آمریکا درحال‌حاضر ۸۰ باشد، به این معنی است که دلار آمریکا ۲۰ درصد نسبت به سایر ارزها کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تغییرات شاخص دلار آمریکا نیز بر روی اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل معامله‌گران و تحلیل‌گران بازارهای مالی باید به‌طور مداوم تغییرات USDX را زیر نظر بگیرند.

شاخص دلار آمریکا

 

تاریخچه شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا اندکی پس از انحلال توافقنامه برتون وودز در سال ۱۹۷۳ با پایه ۱۰۰ ایجاد شد و مقادیر از آن زمان نسبت به این پایه در نظر گرفته می‌شود.

شاخص دلار آمریکا توسط فدرال رزرو ایالات متحده در سال ۱۹۷۳ پس از انحلال توافقنامه برتون وودز و برای ردیابی ارزش دلار ایجاد شد. درحقیقت، پس از اینکه دولت آمریکا نیاز به یک شاخص برای محاسبه ارزش دلار آمریکا را احساس کرد، توافقنامه برتون وودز منحل و شاخص دلار آمریکا جایگزین آن شد.

شاخص USDX با پایه ۱۰۰ شروع شد و مقادیر این شاخص از آن زمان نسبت به این پایه محاسبه می‌شود. بیشترین مقدار این شاخص در سال ۱۹۸۴ میلادی بوده که به مقدار ۱۶۵ رسید. این‌درحالی است که شاخص دلار آمریکا در سال ۲۰۰۷ به کمترین مقدار خود یعنی ۷۰ رسید.

گفتنی است که شاخص دلار آمریکا در سال‌های اخیر تقریبا بین ۹۰ تا ۱۱۰.۳ متغییر بوده است. عوامل زیادی بر روی مقدار شاخص دلار آمریکا تاثیرگذار هستند که از بین این موارد می‌توان به نرخ تورم، رکود و رشد اقتصادی در این کشورها اشاره کرد.

از زمان بکارگیری شاخص دلار آمریکا تا به امروز، محتویات سبد ارزی این شاخص تنها یکبار تغییر کرده است. درواقع، در سال ۱۹۹۹ میلادی ارز یورو جای برخی از ارزهای اروپایی موجود در این سبد را گرفت. همچنین این احتمال وجود دارد که در آینده ارزهایی مانند «یوان چین» (CNY) و «پزو مکزیک» (MXN) جایگزین ارزهای دیگر در شاخص شوند؛ زیرا چین و مکزیک در این سال‌ها شرکای تجاری اصلی ایالات متحده هستند.

شاخص دلار

 

فرمول محاسبه شاخص دلار آمریکا

همانطورکه قبلا نیز به آن اشاره کردیم، شاخص دلار آمریکا با اندازه‌گیری نسبت ارزش دلار با سبدی از ارزهای خارجی محاسبه می‌شود. درحقیقت فرمول محاسبه شاخص USDX به‌صورت زیر است:

USDX = × ۵۰.۱۴۳۴۸۱۱۲ EUR/USD × (۰.۵۷۶ -)^USD/JPY (۰.۱۳۶)^ × GBP/USD× (۰.۱۱۹-)^ USD/CAD(۰.۰۹۱)^ × USD/SEK(۰.۰۴۲)^ × USD/CHF (۰.۰۳۶)^

علامت «^» در فرمول بالا نشان دهنده توان است. در این معامله یورو بیشترین وزن را دارد. همچنین برای ارزهایی که براساس دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، وزنی مثبت و برای جفت ارزهایی که براساس سایر ارزها قیمت‌گذاری می‌شوند، وزنی منفی در نظر گرفته شده است.

 

کاربرد شاخص دلار آمریکا در فارکس

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار فارکس می‌توانند با استفاده از شاخص دلار آمریکا، روند قیمت جفت ارزهایی را که در یک طرف آن‌ها دلار آمریکا قرار دارد به‌خوبی شناسایی کنند.

شاخص دلار آمریکا یک ابزار مناسب برای تحلیل بازار فارکس است، درواقع این شاخص قدرت دلار را در برابر تعدادی ارز دیگر نشان می‌دهد؛ درنتیجه، تحلیل‌گران و معامله‌گران می‌توانند با بررسی این شاخص به تحلیل‌های خوبی در مورد جفت ارزها در بازار فارکس دست یابند.

همچنین ازآنجایی‌که جفت ارزهایی که در یک طرف آن‌ها دلار آمریکا قرار دارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل می‌توانید از این طریق سودهای خوبی در بازار فارکس کسب کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت معامله‌گران بازار فارکس از شاخص دلار آمریکا به عنوان اندیکاتوری برای تشخیص جهت حرکت دلار آمریکا استفاده می‌کنند. همچنین همواره باید به موقعیت دلار آمریکا در جفت ارزی که معامله می‌کنید، توجه کنید. در معاملات جفت ارزهایی که در آن دلار آمریکا ارز پایه است (مانند جفت ارزUSD/CHF)، در این صورت این جفت ارز با شاخص USDX همبستگی مثبت دارد؛ یعنی با افزایش شاخص، قیمت این جفت ارز نیز افزایش خواهد یافت و با کاهش آن نیز این جفت ارز کاهش می‌یابد.

اما در مبادله جفت ارزهایی که در آن دلار آمریکا به عنوان ارز پایه در نظر گرفته نشده است (مانند EUR/USD)، جفت ارز با شاخص رابطه معکوس خواهد داشت.

 

سخن پایانی

شاخص دلار آمریکا معیاری برای اندازه‌گیری قدرت دلار آمریکا در برابر سبدی متشکل از شش ارز بانفوذ ازجمله یورو، پوند، ین، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس است. امروزه سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بازارهای مالی با استفاده از شاخص دلار آمریکا می‌توانند آینده جفت ارزهای بازار فارکس را به‌خوبی تخمین بزنند و به تحلیل‌های خوبی در مورد جفت ارزها در بازار فارکس دست پیدا کنند.

گفتنی است که محتویات سبد ارزی این شاخص ممکن است در سال‌های آینده تغییر کند؛ زیرا چین و مکزیک درحال‌حاضر جزو شرکای تجاری اصلی ایالات متحده هستند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا