دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

پدر علم تحلیل تکنیکال چه کسی است؟

دوره حضوری منتور شیپ

تحلیل تکنیکال یکی از قدیمی‌ترین و پربحث‌ترین روش‌های تحلیل و پیش‌بینی بازارهای مالی است که هر روز صدها هزار معامله‌گر و سرمایه‌گذار در سرتاسر جهان از آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. فرقی هم نمی‌کند که مشغول معامله روی ارزهای دیجیتال باشید یا فارکس، سهام و بازارهای دیگر، تحلیل تکنیکال در همه آن‌ها قابل استفاده است.

در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که چه کسی بیش از هر شخص دیگر برای علم تحلیل تکنیکال خدمت کرده و به نوعی پدر علم تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید؟ در طول این سال‌ها متخصصان و سرمایه‌گذاران خبره بسیاری برای این علم زحمت کشیده‌ و تئوری‌ها و نظریه‌های قابل‌توجهی را نیز ارائه کرده‌اند. با این حال، از نظر بسیاری از فعالان بازارهای مالی این آقای «چارلز هنری داو» (Charles Henry Dow) است که باید از او به عنوان پدر علم تحلیل فنی یا همان تحلیل تکنیکال یاد کرد.

از همین رو در ادامه مقاله ابتدا نگاه کوتاهی به تعریف تحلیل تکنیکال و تاریخچه آن می‌اندازیم و سپس در مورد بیوگرافی چارلز داو و خدماتی که برای تحلیل بازارهای مالی ارائه کرده است، صحبت می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

به تحلیل نمودار قیمت دارایی‌های مختلف و پیدا کردن الگوها و ترکیب‌های خاص تحلیل تکنیکال گفته می‌شود.

در علم اقتصاد و بازارهای مالی «تحلیل تکنیکال» (Technicl Analysis) به نوعی تحلیل و پیش‌گویی مسیر حرکت قیمت یک دارایی گفته می‌شود که این کار معمولا با مطالعه داده‌های ثبت شده در گذشته مثل تاریخچه قیمت و حجم معاملات انجام می‌شود. در منابع فارسی نیز به تحلیل تکنیکال، تحلیل فنی گفته می‌شود و اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

طرفداران تحلیل تکنیکال معتقدند تمام اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل قیمت یک دارایی مثل طلا یا «بیت کوین» (Bitcoin) در دل نمودار قیمت آن دارایی نهفته است و برای همین نیازی به تعیین ارزش ذاتی آن دارایی وجود ندارد. علاوه بر این، یکی از پایه‌های اصلی تحلیل تکنیکال این است که سرمایه‌گذاران احساسات مشابهی دارند و همگی مانند یک گله رفتار می‌کنند. برای همین تاریخ در بازارهای مالی تکرار می‌شود و معامله‌گران می‌توانند با پیدا کردن الگوها و ترکیب‌های تکراری در نمودار، معامله کرده و به سود برسند.

تحلیل تکنیکال موضوع جدیدی نیست و از سال‌ها پیش توسط افراد مختلف در بیشتر بازارهای مالی استفاده شده است. در حقیقت بسیاری از متخصصان و فعالان این بازار معتقدند آقای چارلز داو بیش از هر شخص دیگری برای علم تحلیل تکنیکال خدمت کرده و باید او را به عنوان پدر علم تحلیل تکنیکال شناخت. برای آشنایی با خدمات چارلز داو و علت اینکه چرا او را پدر این علم می‌دانند، بیایید در بخش بعدی با زندگی‌نامه او آشنا شویم.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

 

زندگی‌نامه چارلز داو

چارلز داو به عنوان پدر علم تحلیل تکنیکال در سال ۱۸۵۱ میلادی متولد شد و در ۵۱ سالگی درگذشت. مهم‌ترین دست‌آورد‌های او شامل انتشار وال استریت ژورنال، ایجاد شاخص میانگین صنعتی داو جونز و نظریه‌پردازی تئوری داو است.

پدر تحلیل تکنیکال

چارلز هنری داو، یک روزنامه‌گار آمریکایی است که در سال ۱۸۵۱ میلادی در این کشور متولد شد و در عمر کوتاه ۵۱ ساله خود خدمات زیادی را برای علم تحلیل تکنیکال و بازارهای مالی انجام داد. آقای داو در سال ۱۸۸۲ میلادی به همراه «ادوارد جونز» (Edward Jones) و «چارلز برگسترسر» (Charles Bergstresser) شرکت انتشاراتی «داو جونز» (Dow Jones) را تاسیس کرده و اقدام به انتشار روزنامه «وال استریت ژورنال» (Wall Street Journal) کردند. مهم‌ترین چیزی که در این روزنامه منتشر می‌شد، شاخصی به نام «میانگین صنعتی داو جونز» (Dow Jones Industrial Average) بود که از ترکیب سهام چند شرکت بزرگ آمریکایی به دست می‌آمد. امروزه این شاخص به عنوان ابزاری برای ارزیابی اقتصاد کلی آمریکا استفاده می‌شود.

از دیگر خدمات چارلز داو برای علم تحلیل تکنیکال فرموله کردن نظریه‌ای موسوم به «داو تئوری» (Dow Theory) است که حداقل و حداکثر نوسان بازار را تحلیل می‌کند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

او فعالیت روزنامه‌نگاری خود را در ۲۱ سالگی و در ایالت «ماساچوست» (Massachusetts) آمریکا شروع کرد، اما چند سال بعد با مهاجرت به نیویورک به همراه ادوارد جونز تمرکز خود را روی بازارهای مالی که در آن زمان به تازگی در حال شکل‌گیری بود، منعطف کرد.

در ادامه با جزئیات کامل‌تری در مورد دست‌آورد‌های چارلز داو صحبت شده است.

 

میانگین صنعتی داو جونز

در سال ۱۸۸۲ میلادی چارلز داو به همراه ادوارد جونز شرکت داو جونز را تاسیس کردند که توسط شخص ثالثی به نام چارلز برگسترسر تامین مالی می‌شد. این شرکت قرار شد به عنوان دفتری برای انتشار روزنامه اقتصادی و مالی جدید آن‌ها عمل کند.

در این روزنامه که در آن زمان توانسته بود تعداد اشتراک‌های خود را به هزار نفر برساند میانگین سهام ۹ شرکت فعال در حوزه کشتی‌رانی و راه‌آهن محاسبه و منتشر می‌شد تا مخاطبان با یک نگاه ساده به آن بتوانند روند کلی حرکت بازار را تشخیص دهند.

این همان ریشه اولیه شاخص «میانگین صنعتی داو جونز» (Dow Jones Industrial Average) است که امروزه از میانگین وزنی ۳۰ شرکت بزرگ آمریکا تشکیل می‌شود و یکی از شاخص‌های مهم در تحلیل تکنیکال و نشان‌دهنده وضعیت کلی اقتصاد آمریکا است. اولین شاخص داو جونز رسمی نیز در سال ۱۸۹۶ و با محاسبه ۱۲ سهام بازار منتشر شد. در آن زمان این میانگین به صورت ساده و با جمع و تقسیم سهام این شرکت‌ها به دست می‌آمد و اولین بار عدد ۴۰.۹۴ را نمایش داد.

 

وال استریت ژورنال

موفقیت روزنامه اول شرکت داو جونز باعث شد تا چارلز داو و ادوارد جونز، روزنامه دیگری به نام وال استریت ژورنال را تاسیس کرده و اولین شماره آن را در ۸ جولای ۱۸۸۹ میلادی منتشر کنند. سبک جدید این روزنامه باعث می‌شد تا خوانندگان آن به صورت روزانه اطلاعات و اخبار مهم مالی را در کمترین زمان دریافت کنند.

تا قبل از انتشار وال استریت ژورنال بسیاری از شرکت‌ها درآمد و عواید خود را از دید سرمایه‌گذاران پنهان می‌کردند که این کار باعث می‌شد، سرمایه‌گذاران نتوانند با آگاهی کامل در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

تئوری داو

با گذشت زمان و تکامل میانگین صنعتی داو جونز، آقای جونز رفته‌رفته الگوهایی را در میانگین خود پیدا کرد. امروزه این الگوها در قالب نظریه‌ای به نام نظریه داو یا «داو تئوری» (Dow Theory) شناخته می‌شوند که براساس آن‌ها می‌توان حداکثر و حداقل نوسان بازار را تشخیص داده و پیش‌بینی‌های دقیقی از روند حرکت بازار انجام داد.

جالب است بدانید که خود چارلز داو، هیچ‌وقت به طور رسمی اسمی از داو تئوری نبرد و بعد از مرگ او افراد دیگر براساس نوشته‌های او در وال استریت ژورنال این نظریه را گردآوری کردند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما مقاله جامع «تئوری داو چیست و چه تاثیری بر تحلیل تکنیکال می گذارد» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

تحلیل تکنیکال نوعی تحلیل در بازارهای مالی است که تنها با نمودار قیمت دارایی‌های مختلف کار دارد و اساس کار آن تاریخچه قیمت همان دارایی در گذشته است. این نوع تحلیل تاریخچه طولانی‌مدتی دارد و موضوع جدیدی نیست. برای همین در طول این سال‌ها افراد زیادی در تکامل آن نقش داشته‌اند.

با این حال، یک اسم در این بین بیش از هر اسم دیگری به چشم می‌خورد و آن چارلز هنری داو است. در واقع از نظر بسیاری از تحلیل‌گران و فعالان حوزه بازارهای مالی، چارلز داو پدر علم تحلیل تکنیکال است که کارها و خدمات او توانسته تاثیر بسیار زیادی روی این علم بگذارد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا