دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

اسلیپیج (Slippage) چیست و چرا در معاملات فارکس رخ می‌دهد؟

انجام معامله در بازار فارکس و کسب درآمد مستمر از آن نیازمند دانش و تجربه کافی است. برای مثال شما باید با انواع اصطلاحات مورد استفاده در فارکس آشنا باشید و چالش‌ها و ریسک‌های آن را نیز بشناسید. یکی از این اصطلاحات مهم که اهمیت زیادی هم دارد، مفهوم لغزش قیمت یا به‌اصطلاح «اسلیپیج» (Slippage) است که در مقاله امروز در مورد آن صبحت خواهیم کرد.

ابتدا اسلیپیج قیمت در فارکس را تعریف می‌کنیم و سپس به سراغ علت اتفاق افتادن آن می‌رویم. در واقع به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا در معاملات فارکس اسلیپیج رخ می‌دهد و وقوع آن نوعی تخلف است یا خیر. همچنین در مورد عوامل رخ دادن اسلیپیج و استراتژی‌هایی که ما را از مضرات اسلیپیج فارکس در امان نگه می‌دارند، صحبت خواهیم کرد.

بنابراین اگر شما هم به‌تازگی وارد بازار فارکس شده‌اید و می‌خواهید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید، حتما تا انتها همراه ما باشید زیرا درک مفهوم اسلیپیج می‌تواند احتمال موفقیت معاملات شما را افزایش دهد.

اسلیپیج یا لغزش قیمت چیست؟

زمانی که یک معامله در قیمتی متفاوت‌تر از قیمت ثبت سفارش اجرا می‌شود، اسلیپیج یا لغزش قیمت رخ داده است. اسلیپیج یک امر طبیعی در بازار است اما با استفاده از روش‌هایی می‌توان آن را به حداقل رساند.

زمانی که شما سفارش خرید یا فروشی را در بازار فارکس ثبت می‌کنید و قیمت اجرای سفارش با قیمت ثبت آن تفاوت پیدا می‌کند، به‌اصطلاح گفته می‌شود که اسلیپیج یا Slippage رخ داده است. این اختلاف قیمت به این دلیل به وجود می‌آید که در حدفاصل ثبت سفارش و اجرای آن، قیمت دارایی مورد نظر تغییر کرده است. این فاصله زمانی با اینکه بسیار کوتاه است ولی در بازار بزرگی مثل فارکس که در هر لحظه چندین سفارش و معامله به‌صورت همزمان اجرا می‌شود، امری طبیعی به حساب می‌آید.

اسلیپیج که در زبان فارسی می‌توان معادل لغزش قیمت را برای آن در نظر گرفت، تنها مختص بازار فارکس نیست و در بازارهای مالی دیگری همچون بورس و ارز دیجیتال نیز اتفاق می‌افتد. با این حال نکته مثبتی که بازار فارکس دارد، این است که اسلیپیج قیمت در آن بسیار کمتر است. دلیل آن هم نقدینگی و فعال‌بودن بیشتر فارکس در مقایسه با سایر بازارهاست.

اسلیپیج یا لغزش قیمت

وقوع اسلیپیج معمولا به‌عنوان یک اتفاق ناگوار در بازار فارکس به حساب می‌آید اما جالب است بدانید که گاهی اوقات اسلیپیج ممکن است به نفع معامله‌گر نیز عمل کند. بیایید در بخش بعدی ضمن معرفی انواع اسلیپیج، توضیحات بیشتری را در این زمینه ارائه کنیم.

 

انواع اسلیپیج در معاملات فارکس

اسلیپیج فارکس به دو دسته اسلیپیج مثبت و اسلیپیج منفی تقسیم می‌شود. اسلیپیج مثبت به نفع معامله‌گر و اسلیپیج منفی به ضرر او است. همچنین بیشتر معاملات اسلیپیج ندارند.

هر اختلاف قیمتی که بین قیمت سفارش و قیمت اجرای آن وجود داشته باشد، اسلیپیج نام دارد و فرقی هم نمی‌کند که این اختلاف قیمت به نفع معامله‌گر باشد یا به ضرر او. با اینکه برای داشتن یک تجربه معامله‌گری باثبات، نبود اسلیپیج شرایط بهتری را رقم می‌زند، اما اسلیپیج همیشه هم چیز بدی نیست. در واقع اسلیپیج را می‌توان در حالت کلی به دو دسته اسلیپیج مثبت و اسلیپیج منفی تقسیم کرد.

 

اسلیپیج مثبت (Positive Slippage)

زمانی که در هنگام خرید یا فروش، قیمت اجرای سفارش بهتر از قیمت ثبت سفارش باشد، اسلیپیج مثبت رخ داده است. برای مثال فرض کنیم قصد داشتید دارایی مورد نظر خود را در قیمت ۱.۵۶ دلار بفروشید ولی به دلیل وقوع اسلیپیج مثبت، سفارش شما در قیمت ۱.۵۸ اجرا شده است. در این شرایط به ازای هر واحد از آن دارایی ۰.۰۲ دلار بیشتر سود کرده‌اید.

همان‌طور که دیدید، اسلیپیج مثبت به نفع معامله‌گر است و معمولا به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

 

اسلیپیج منفی (Negative Slippage)

زمانی که معامله شما با قیمتی بدتر از قیمت ثبت سفارش اجرا شود، اسلیپیج منفی رخ داده است. اسلیپیج منفی در مقایسه با اسلیپیج مثبت به‌دفعات بیشتری رخ می‌دهد و به ضرر معامله‌گر است.

وقوع اسلیپیج منفی ممکن است باعث از دست دادن مبلغ بیشتری در هر معامله شود. این نوع اسلیپیج شکل غالب اسلیپیج در بازارهای مالی است و در بازار فارکس نیز شاهد وقوع آن هستیم. برای همین معمولا وقتی از اسلیپیج صحبت می‌شود منظور همان اسلیپیج منفی است.

انواع اسلیپیج در معاملات فارکس
اسلیپیج مثبت اسلیپیج منفی
سفارش با قیمتی بهتر اجرا می‌شود سفارش با قیمتی بدتر اجرا می‌شود
به نفع معامله‌گر است به ضرر معامله‌گر است

اما چه زمانی در فارکس شاهد وقوع اسلیپیج هستیم و اصلا چرا در فارکس اسلیپیج رخ می‌دهد؟ در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

 

چه زمانی در معاملات فارکس اسلیپیج رخ می‌دهد؟

هرگونه تغییر در قیمت یک جفت ارز فارکس که بالاتر یا پایین‌تر از قیمت ثبت سفارش باشد، منجر به وقوع اسلیپیج در معاملات خواهد شد. زمانی که می‌خواهید جفت ارزی را بخرید یا بفروشید، برای سفارش خود یک قیمت مشخص تعیین می‌کنید که آن قیمت نقطه ورود یا خروج شما به آن معامله را مشخص می‌کند. با این حال سفارش شما توسط بروکر، با بهترین قیمت بازار معامله می‌شود که بسته به شرایط می‌تواند کمتر، بیشتر یا برابر با قیمت مورد نظر شما باشد.

گاهی اوقات سفارش دقیقا در همان قیمت مورد نظر شما اجرا می‌شود که در این صورت سفارش مورد نظر بدون اسلیپیج خواهد بود. در این صورت می‌گوییم که اسلیپیج در معامله وجود نداشته است. اما برخی مواقع سفارش با قیمت بهتری نسبت به قیمت مورد نظر شما اجرا می‌شود. برای مثال اگر سفارش شما از نوع خرید یا «لانگ» (Long) است، سفارش مورد نظر با قیمتی پایین‌تر از قیمت مورد نظر شما اجرا خواهد شد که باعث می‌شود معامله شما سود بیشتری داشته باشد. در این صورت اسلیپیج مثبت رخ داده است.

در طرف دیگر اگر فرض کنیم در معامله خرید شما قیمت اجرای سفارش بالاتر از قیمتی باشد که مدنظر شما بود، در این صورت اسلیپیج منفی رخ داده و از نظر سود و زیان به ضرر شماست.

اسلیپیج معمولا در مواقعی رخ می‌دهد که قیمت جفت ارز فارکس یا هر دارایی دیگر در بازارهای مالی مختلف با شدت زیادی نوسان می‌کند. عمده‌ترین دلیلی که باعث می‌شود بسیاری از معامله‌گران در دام اسلیپیج گرفتار شوند، معامله در زمان اعلام اخبار اقتصادی یا شرایط محیطی منحصربه‌فرد همچون وقوع جنگ است.

بیایید در بخش بعدی عوامل رخ دادن اسلیپیج در فارکس را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

 

عوامل رخ دادن اسلیپیج در معاملات فارکس

چند عامل مهم باعث ایجاد اسلیپیج در معاملات کاربران در بازار فارکس می‌شود که تغییر در نرخ دارایی، نوسان، شکاف قیمت و کمبود نقدینگی از جمله آن‌ها هستند.

به‌طور کلی رخ دادن اسلیپیج در فارکس به عوامل مختلفی نسبت داده می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «تغییر در نرخ دارایی»، «کمبود نقدینگی»، «نوسان»، «شکاف‌های قیمتی» و «عدم تعادل خریداران و فروشندگان» اشاره کرد.

ایجاد اسلیپیج

اما هر کدام از این عوامل چگونه باعث به‌ وجود آمدن اسلیپیج در معاملات فارکس می‌شوند؟

 

تغییر در نرخ دارایی

سرعت انجام معاملات در فارکس بسیار زیاد است و در هر لحظه تعداد زیادی از سفارش‌های خرید و فروش اجرا می‌شود. برای همین گاهی اوقات در همان لحظه‌ای که شما سفارش خود را ثبت می‌کنید، قیمت آن جفت ارز به دلیل عرضه و تقاضای موجود، تغییر می‌کند. این موضوع به‌ویژه در مواقع پرنوسان بازار بیشتر اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود قیمت اجرای سفارش با قیمت ثبت شده متفاوت باشد.

 

کمبود نقدینگی

اگر جفت ارز مورد معامله در فارکس به اندازه کافی نقدشوندگی نداشته باشد، ممکن است در قیمتی که شما سفارش ثبت کرده‌اید، به اندازه کافی خریدار یا فروشنده وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی همه یا بخشی از سفارش با سطح قیمتی بعدی اجرا می‌شود که این موضوع نیز باعث به وجود آمدن اسلیپیج خواهد شد.

برای مثال فرض کنیم می‌خواهید ۱۰۰ واحد از جفت ارز یورو/دلار را در قیمت ۱.۱۰ خریداری کنید اما تنها ۳۰ واحد از این جفت ارز در این قیمت قابل معامله است. در این شرایط ۳۰ واحد قابل معامله در همان قیمت ۱.۱۰ که شما مشخص کرده بودید، اجرا شده و ۷۰ واحد باقی‌مانده با بهترین قیمت بعدی اجرا می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مفهوم نقدینگی در فارکس می‌توانید مقاله «نقدینگی چیست؟» را مطالعه کنید.

 

نوسان

عامل دیگری که باعث ایجاد اسلیپیج در معاملات فارکس می‌شود، نوسان است. جفت ارزهای فارکس که نوسان بسیار زیادی دارند، احتمال وقوع اسلیپیج در آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. نوسان زیاد باعث تغییر مداوم قیمت می‌شود و این موضوع باعث ایجاد اختلاف در قیمت ثبت شده و قیمت اجرای سفارش خواهد شد.

برای مثال اگر در زمان انتشار اخبار اقتصادی همچون انتشار داده‌های مهمی مثل تورم، معامله کنید، متوجه می‌شوید که در زمان بسیار کمی نوسانات شدیدی در قیمت آن دارایی رخ می‌دهد. در این مواقع احتمال وقوع اسلیپیج در معاملات بسیار بالاست و اگر حواس خود را جمع نکنید ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل شوید.

 

شکاف‌های قیمتی

زمانی که خبرهای مهمی در رابطه با بازار پخش می‌شود و قیمت‌ها در سطوح متفاوتی باز و بسته می‌شوند، به‌اصطلاح گفته می‌شود که شکاف قیمت یا «گپ» (Gap) رخ داده است. ایجاد شکاف قیمت نیز منجر به اسلیپیج می‌شود. در آخر هفته‌ها گاهی اوقات قیمت آغازین تفاوت بسیار زیادی نسبت به قیمت پایانی روز قبل دارد که باعث می‌شود سفارش یک معامله‌گر در سطحی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت ثبت شده اجرا شود.

بنابراین وقوع شکاف قیمت در قیمت جفت ارزهای فارکس نیز اسلیپیج را به‌همراه دارد.

 

عدم تعادل خریداران و فروشندگان

هرچقدر تعادل بین تعداد خریداران و فروشندگان یک جفت ارز کم باشد،‌ احتمال وقوع اسلیپیج نیز افزایش خواهد یافت. برای جلوگیری از اسلیپیج باید به ازای هر خریداری که مقداری از جفت ارز مورد نظر خود را در یک قیمت مشخص ثبت سفارش کرده است، باید به همان نسبت فروشنده‌ای نیز وجود داشته باشد.

برای همین اگر بین تعداد خریداران (تقاضا) و فروشندگان (عرضه) اختلاف وجود داشته باشد، قیمت آن جفت ارز نیز در معرض تغییر و وقوع اسلیپیج قرار می‌گیرد.

 

چگونه از اسلیپیج در امان بمانیم؟

اسلیپیج امری عادی در معاملات فارکس است اما با دانستن یک سری نکات می‌توان آن را به حداقل رساند. برای مثال می‌توانید از ویژگی تنظیم سطح تحمل اسلیپیج در بروکرها استفاده کرده یا سفارش خود را از نوع لیمیت ثبت کنید.

اسلیپیج مفهومی طبیعی در بازار فارکس است و نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. با این حال با استفاده از یک سری روش‌ها و استراتژی‌های خاص می‌توانید احتمال وقوع اسلیپیج و شدت آن را به حداقل برسانید. در ادامه هرکدام از این روش‌ها را به‌صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

چگونه از اسلیپیج در امان بمانیم؟

 

تنظیم سطح تحمل اسلیپیج

بیشتر بروکرهای فارکس به کاربران خود اجازه می‌دهند تا سطح تحمل اسلیپیج معاملات خود را تغییر دهند. منظور از سطح تحمل اسلیپیج یا Slippage Tolerance درصدی است که اسلیپیج مورد قبول کاربران را مشخص می‌کند. برای مثال اگر شما سطح تحمل اسلیپیج معاملات خود را در یک بروکر فارکس روی ۱ درصد قرار دهید، اگر اختلاف بین قیمت ثبت سفارش و قیمت اجرای آن بیش از ۱ درصد باشد، سفارش اجرا نخواهد شد.

بنابراین اگر اسلیپیج معاملات برای شما مهم است، می‌توانید از بروکرهایی استفاده کنید که ویژگی تنظیم سطح تحمل اسلیپیج را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

 

استفاده از سفارش‌های استاپ لاس تضمینی

استفاده از سفارش‌ استاپ لاس تضمینی باعث می‌شود تا در صورت حرکت بازار بر خلاف پیش‌بینی شما، معامله‌تان دقیقا در همان قیمتی که خودتان ثبت کرده‌اید، بسته شود. این کار حتی در شرایط پرنوسان بازار از معاملات شما محافظت می‌کند و باعث می‌شود به‌خاطر اسلیپیج، بیشتر از آن چیزی که برایتان قابل‌قبول است، ضرر نکنید.

برای کسانی که اطلاع ندارند باید بگوییم که «سفارش استاپ لاس» (Stop Loss Order) نوعی سفارش در فارکس است که برای جلوگیری از ضررهای هنگفت ثبت می‌شود. این نوع سفارش در زبان فارسی به سفارش حد ضرر نیز مشهور است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استاپ لاس خواندن مقاله «استاپ لیمیت چیست؟» را توصیه می‌کنیم.

 

استفاده از سفارش‌های لیمیت به جای مارکت

دو مورد از مهم‌ترین روش‌های ثبت سفارش در بازار فارکس سفارش محدود یا «لیمیت» (Limit Order) و سفارش بازار یا «مارکت» (Market Order) است. در سفارش لیمیت جفت ارز مورد نظر در همان قیمتی که خودتان مشخص کرده‌اید (یا قیمتی بهتر از آن)، اجرا می‌شود و اگر قیمت به عدد مورد نظر شما نرسد، سفارش هیچ‌وقت اجرا نمی‌شود.

در حالی که در سفارش مارکت، معامله با بهترین قیمت فعلی بازار و به‌صورت آنی انجام می‌شود و برای همین ممکن است قیمت اجرای سفارش با قیمت مورد نظر شما تفاوت داشته باشد. بنابراین همان‌طور که می‌بینید برای جلوگیری از وقوع اسلیپیج می‌توان از سفارش لیمیت به جای سفارش مارکت استفاده کرد.

 

معامله نکردن در زمان اخبار و رویدادهای مهم

اسلیپیج معمولا در زمان رویدادهای اقتصادی و انتشار داده‌های مهمی همچون تورم و نرخ بهره اتفاق می‌افتد. برای همین اگر می‌خواهید از گزند اسلیپیج در امان بمانید، تاریخ این رویدادها را از قبل پیدا کرده و سعی کنید در زمان‌هایی که چنین داده‌هایی منتشر می‌شوند، معامله نکنید.

علاوه بر این، توصیه می‌شود برای جلوگیری از اسلیپیج در شرایط منحصربه‌فردی همچون وقوع پاندمی یا شروع جنگ که فارکس و سایر بازارهای مالی نوسان بسیار زیادی دارند، معامله نکنید.

 

معامله در زمان‌های غیرمرسوم

یکی دیگر از راه‌های دوری از اسلیپیج معامله در زمان‌هایی از روز است که بیشتر معامله‌گران در آن ساعت‌ها معامله نمی‌کنند. در چنین ساعاتی نوسان بازار بسیار کم می‌شود و احتمال وقوع اسلیپیج نیز پایین است.

در اولین و آخرین ساعات معاملاتی روز تعداد خریداران و فروشندگان کمتر است و برای همین نوسان نیز به حداقل می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود تا سفارش‌های کاربران در قیمت‌های مشخص‌شده اجرا شوند.

 

معامله در زمان‌هایی که بازار نقدینگی بالاتری دارد

معامله در بازاری که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد بدین معناست که بین خریداران و فروشندگان تعادل وجود دارد و به ازای هر فروشنده‌ای با یک خریدار مواجه هستیم. این موضوع نیز احتمال وقوع اسلیپیج در معاملات فارکس را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سفارش‌های کاربران در همان قیمت‌های ثبت‌شده اجرا شوند.

زمانی که حجم معاملات یک جفت ارز در فارکس بالا باشد، لغزش قیمت معاملات کمتر می‌شود و سفارش‌ها به‌راحتی اجرا می‌شوند.

 

استفاده از بروکرهایی که سرعت اجرای سفارش بالاتری دارند

برای ورود به بازار فارکس اولین قدم انتخاب یک بروکر مناسب است. یکی از ویژگی‌های مهمی که در انتخاب بروکر فارکس باید به آن توجه داشته باشید، سرعت اجرای سفارش‌ها است. بهتر است همیشه از بروکری استفاده کنید که سرعت اجرای سفارش‌ها در آن بالاست و هر سفارش در کمترین زمان و بدون تاخیر اجرا می‌شود.

تاخیر در اجرای سفارش باعث می‌شود تا فاصله بین ثبت سفارش و اجرای سفارش بیشتر شود و قیمت جفت ارز مورد نظر زمان بیشتری برای تغییر داشته باشد. برای همین در چنین بروکرهایی اسلیپیج معاملات بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

در مقابل، بروکرهایی که سرعت اجرای سفارش‌ در آن‌ها زیاد است و سفارش‌ها را بلافاصله در قیمت ثبت شده اجرا می‌کنند، جفت ارزها زمان زیادی برای نوسان ندارند و معمولا قیمت اجرای سفارش و قیمت ثبت سفارش یکی است.

 

بررسی نحوه برخورد بروکر با اسلیپیج

برخی بروکرهای فارکس حتی زمانی که اختلاف قیمت ثبت سفارش و اجرای آن بیشتر از سطح تحمل اسلیپیج مشخص‌شده است، سفارش کاربر را با بهترین قیمت بازار اجرا می‌کنند. البته بسیاری از بروکرهای معتبر تنها زمانی چنین سفارشی را اجرا می‌کنند که اختلاف قیمت در همان محدوده تنظیم شده باشد.

برای همین همیشه سعی کنید قبل از شروع معامله در یک بروکر فارکس، به سایت رسمی آن مراجعه کنید و نحوه برخورد آن با اسلیپیج را بسنجید. این کار باعث می‌شود تا از اختلاف‌ قیمت‌های ناخواسته در امان بمانید.

 

سخن پایانی

اسلیپیج یا لغزش قیمت یکی از مفاهیم اساسی در بازار فارکس است که به‌شکل طبیعی رخ می‌دهد. در واقع منظور از اسلیپیج همان اختلاف بین قیمت ثبت سفارش و قیمت اجرای آن است که معمولا در زمان‌هایی که نوسان بازار زیاد و نقدینگی در آن کم است، اتفاق می‌افتد.

در حالت کلی دو نوع اسلیپیج داریم که شامل اسلیپیج مثبت و منفی می‌شود. همچنین اگر معامله‌ای اسلیپیج نداشته باشد، جفت ارز مورد نظر در همان قیمت معامله می‌شود و می‌گوییم اسلیپیج معامله صفر بوده است.

برای آشنایی شما با اسلیپیج، در طول مقاله امروز ابتدا با مفهوم این پدیده در بازار فارکس آشنا شدیم و سپس به سراغ روش‌های جلوگیری یا کاهش اسلیپیج رفتیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده در مقاله امروز کمک حال شما بوده باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
b2binpayblueberrymarkets

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا