🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

نگاهی به انواع شکاف‌های قیمتی (GAPs) در تحلیل تکنیکال

هر شکل یا حالتی بر روی نمودار قیمت تحلیل تکنیکال، اطلاعاتی با خود به همراه دارد. گپ یا شکاف قیمتی یکی از علائمی‌ست که انواع مختلف دارد و هر یک حاوی اطلاعات خاصی هستند. گپ‌ها اتفاقات خیلی رایجی نیستند، اما ممکن است گاهی اوقات در نمودار برخی از دارایی‌ها برای مدتی ظاهر شوند.

شناسایی گپ‌ها و دلیل ایجاد آن‎‌ها در حالیکه کار ساده‌ای است نیاز به دانش و آموزش دارد. گپ‌ها معمولا با اخبار فاندامنتال رابطه دارند. زمانی که خبری منتشر شود و در بازار تاثیر بگذارد، گپ قیمتی در نمودار ظاهر می‌شود. در مقاله حاضر قصد داریم به معرفی انواع شکاف‌های قیمتی بپردازیم.

شکاف قیمت چیست؟

گپ (Gap) یا شکاف قیمتی، فاصله‌ای میان قیمت بسته شدن معاملات و آغاز معاملات جدید است که در نمودار قیمت ظاهر می‌شود.

نمودار قیمت اطلاعات زیادی درخصوص روند گذشته و آینده یک دارایی در اختیار تریدر قرار می‌دهد. به‌طور معمول قیمت در نمودار به شکل خطی پیوسته از کندل‌ها یا میله‌ها است که در محدوده‌های زمانی مختلف بالاترین و پایین‌ترین قیمت را نمایش می‌دهد. گاهی در نمودارها فاصله‌ای خالی می‌بینیم که به این فاصله گپ یا شکاف قیمت می‌گویند. این فاصله بدان معناست که هیچ معامله خرید یا فروشی در آن بازه زمانی انجام نشده است.

معمولا زمانی که اخبار باعث می‌شود در ساعاتی که بازارها بسته هستند، عوامل بنیادی بازار تغییر کنند، شکاف‌ها اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال، اگر سود شرکت بالاتر از حد انتظار باشد، ارزش سهام در روز بعد افزایش پیدا می‌کند.

 

چرا گپ ایجاد می‌شود؟

به طور معمول، زمانی که نقدینگی در بازار کاهش می‌یابد، شکاف قیمتی ایجاد می‌شود. دلیل این کمبود نقدینگی عدم وجود خریدار و فروشنده به اندازه کافی برای معامله سهام است. همچنین، ممکن است به دلیل حجم بالای آن سهام باشد.

رویدادهای مهمی مانند انتشار سود و اخبار مربوط به شرکت که پس از بسته شدن معاملات سهام بر احساسات یا سنتیمنت بازار تاثیر می‌گذارند، منجر به شکاف در قیمت سهام هنگام باز شدن سهام در روز بعد می‌شوند.

دلایل ایجاد گپ روی نمودار قیمت

 

انواع شکاف قیمت

به عقیده ژاپنی‌ها، گپ‌ها در حالت کلی به دو نوع «صعودی» (Rising) و «نزولی» (Falling) تقسیم می‌شوند، این در حالی‌ست که غربی‌ها انواع شکاف قیمت را در چهار دسته قرار می‌دهند.

گپ معمولی Common Gap: گپ معمولی یا گپ معاملاتی Trading Gap از شکاف‌های قیمتی رایج است که به‌طور متداول اتفاق می‌افتد. این نوع شکاف قیمت در مارکت‌های عصبی رخ می‌دهد و اغلب طی چند روز بسته می‌شود. ممکن است دلیل ایجاد این نوع گپ خروج سهام بدون تقسیم سود در زمانی که حجم کم است، باشد.

گپ معمولی

گپ‌های معمولی در رنج معاملاتی ظاهر می‌شوند و عدم تمایل به خرید سهام را تقویت می‌کنند. شناسایی این نوع گپ می‌تواند مفید باشد، اما اغلب اوقات موجب ایجاد تردید برای انجام معاملات می‌شود.

گپ شکست Breakaway Gap: معمولا این نوع گپ در همان ابتدا پر نمی‌شود. زمانی که گپ شکست ایجاد می‌شود سطح حمایت یا مقاومت شکسته می‌شود. تقریبا شبیه به شکست روند است با این تفاوت که شکست به‌صورت گپ ظاهر می‌شود. این نوع گپ یک مومنتوم قوی را نشان می‌دهد که قیمت پس از نمایان شدن گپ، شکست خیلی قوی به روند خود ادامه می‌دهد.

گپ شکست

گپ فرار Runaway Gap: گپ فرار یا گپ ادامه‌دار Continuation Gap در یک روند صعودی نشان از حضور تریدرهایی‌ست که به ابتدای روند نرسیده‌اند و در حالی که منتظر یک اصلاح قیمت بودند، تصور کردند اتفاق نمی‌افتد. از این رو، به ناگهان تمایل برای خرید افزایش پیدا می‌کند. این نوع گپ موجب ترس تریدر می‌شود. بعلاوه، گپ فرار ممکن است در اثر اخبار مثبت در مورد سهام ایجاد شود. از طرف دیگر، این نوع گپ در روند نزولی حاکی از افزایش نقدینگی سهام از طریق خریداران است.

گپ فرار

گپ خستگی Exhaustion Gap: معمولا شکاف‌های خستگی پر می‌شوند و بهترین راه برای معامله این نوع شکاف استفاده از اطلاعات برای زمان خروج و ورود به الگو است. اغلب گپ خستگی یا فرسودگی در پایان یک روند یا در یک سطح حمایت و مقاومت مهم شکل می‌گیرد. ممکن است این گپ شبیه به گپ فرار ظاهر شود، اما کندل‌های بعدی می‌توانند آن را تایید کنند.

گپ خستگی

 

پر شدن گپ قیمت

پر شدن گپ به معنای بازگشت قیمت به سطحی است که شکاف یا گپ در آن اتفاق افتاده است. در برخی موارد، گپ‌ها پس از مدت کوتاهی با بازگشت قیمت پر می‌شوند. اتفاق مهمی که با پر شدن گپ رخ می‌دهد ادامه روند قبلی قیمت پیش از ایجاد گپ است.

اغلب پر شدن گپ به‌عنوان نوعی استراتژی معاملاتی استفاده می‌شود. بسیاری از تریدرها با تشخیص گپ‌هایی که احتمال پر شدن آن‌ها وجود دارد، نقاط ورود و خروج معامله را انتخاب می‌کنند.

 

نکته مهم در مورد شکاف قیمتی

با وجود اینکه شکاف‌ها به‌راحتی قابل تشخیص هستند، محدودیت‌هایی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. البته همه فاکتورها به توانایی فرد برای شناسایی انواع مختلف شکاف بستگی دارد. درصورت تفسیر اشتباه شکاف، ممکن است فرد فرصت خرید یا فروش اوراق بهادار را از دست بدهد.

 

گپ در نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده

نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده انواعی از نمودار هستند که به دلیل وجود و عدم وجود گپ‌ها بر این دو نوع تقسیم شده‌اند.

نمودارهای تعدیل نشده نمودارهایی هستند که گپ‌ها در آن قابل مشاهده هستند، اما در نمودارهای تعدیل شده این گپ‌ها که به دلیل افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی و… در سهام ایجاد می‌شوند، از نمودار حذف خواهند شد.

 

نحوه استفاده از شکاف قیمت در معاملات

پس از اینکه شکاف را در نمودار تشخیص دادید و توانستید نوع آن را بر مبنای اصول صحیح شناسایی کنید، نوبت به آن می‌رسد که با استفاده از آن ادامه روند قیمت را پیش‌بینی و معامله خود را تنظیم کنید.

برای این کار دانستن این نکته که گپ‌های معمولی و خستگی خیلی زود پر می‌شوند می‌تواند مهم باشد. زیرا معامله‌گران قادر خواهند بود تصمیم به معامله خلاف جهت روند بگیرند. گپ خستگی حاکی از تغییر روند است که در روند صعودی نشان از آغاز یک حرکت نزولی دارد.

علاوه بر این، گپ شکست و فرار که ادامه روند را تایید می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای برای تنظیم معاملات در جهت روند باشد. اگر در یک روند صعودی یک گپ فرار یا ادامه‌دهنده مشاهده کردید، می‌شود آن را به عنوان سیگنال خرید قوی در نظر گرفت.

 

سخن پایانی

شکاف یا گپ (Gap) در نمودار قیمت به شکل فاصله‌ای بین قیمت پایانی معاملات در روز گذشته و قیمت آغازین معاملات در روز بعد ظاهر می‌شود. این شکاف ممکن است به دلیل انتشار اخبار بنیادی مهم در رابطه با یک دارایی یا کاهش نقدینگی اتفاق افتد.

گپ‌ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. لازم است که یک تریدر حرفه‌ای این گپ‌ها و سیگنال‌هایی را که می‌دهند، به درستی شناسایی کند تا بتواند به موقع به معامله وارد یا از آن خارج شود.

برای اینکه با تحلیل بازار اقدام به معامله کنید باید با انواع گپ‌ها آشنا باشید و نحوه صحیح تشخیص آن‌ها را از یکدیگر بلد باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا