🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدواژه‌نامه و اصطلاحات

مفهوم شورت و لانگ در ارز دیجیتال چیست؟ | معاملات Short و Long

این روزها و پس از چند سال از شروع فعالیت، بازار رمزارزها کاربران و فعالان خاص خود را پیدا کرده و شاهد این هستیم که تعداد زیادی از افراد متمایل به سرمایه‌گذاری در این عرصه هستند. ولی نکته حائز اهمیت در این میان این است که ضرورت ورود به چنین بازار پر نوسانی، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات رایج در آن است. در این میان، یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین اصطلاحاتی که در بحث‌ترید رمز ارزها، دو مفهوم موقعیت شورت و لانگ است. ازاین‌رو در این مطلب قصد داریم تا به معرفی و آموزش این دو مفهوم مهم در این حوزه بپردازیم.

اما همچون برخی دیگر از موضوعات این حوزه، ضروری است تا ابتدا با برخی مفاهیم پایه‌ای که درواقع پیش‌زمینه درک این موضوعات هستند آشنا باشیم. درنتیجه، یکی از این مفاهیم پایه‌ای که لازمه درک موقعیت‌های شورت و لانگ است، مفهوم قراردادها یا معاملات آتی است.

معاملات یا قراردادهای آتی (Future)

در معاملات آتی (Future)، طرفین یک معامله تعهد می‌دهند که یک رمز ارز یا سهام را در تاریخی معین در آینده و باقیمتی مشخص، معامله کنند.

اساسا قراردادهای آتی به قراردادهایی اطلاق می‌گردد که طی آن طرفین معامله متعهد می‌شوند که یک سهام یا ارز دیجیتال به‌خصوص را در تاریخی مشخص در آینده و باقیمتی معین، معامله کنند. این قراردادها در بازارهای مالی جهانی همچون بازار فارکس و بازار رمز ارزها و بازارهای آتی فعال در داخل کشور ما مثل بازار آتی سکه و زعفران نیز به همین شکل تعریف می‌شوند.

ولی نکته مهم این است که زمانی که صحبت از قراردادهای آتی در بازار رمز ارزها می‌شود، تعریف این مفهوم کمی متفاوت خواهد بود. در حقیقت در قراردادهای آتی رمز ارزها که تنها در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال در دسترس است، معامله یک رمز ارز در آینده و در قیمتی مشخص انجام خواهد شد، ولی تفاوت اینجاست که دیگر خبری از مشخص کردن زمانی به‌خصوص برای انجام معامله وجود نخواهد داشت.

از طرفی مفهوم دیگری تحت عنوان قرض گرفتن یا دریافت وام در معاملات آتی وجود دارد که بر اساس این مفهوم، با تشخیص روند نزولی قیمت یک رمز ارز در آینده، کاربر می‌تواند مقداری مشخص از آن رمز ارز را از صرافی قرض گرفته و در قیمت فعلی، آن را بفروشد و با شروع روند نزولی پیش‌بینی‌شده و پس از کاهش قیمت آن رمز ارز، اقدام به خرید آن کرده و علاوه بر پرداخت قرض خود به صرافی، کسب سود نیز کند.

به‌عنوان مثال تصور کنید که قیمت بیت کوین ۴۰ هزار دلار باشد و پیش‌بینی شما این است که قیمت این رمز ارز در روزهای پیش رو صعودی بوده و حداقل ۱۰ درصد افزایش قیمت را خواهیم داشت. ازاین‌رو شما مقداری بیت کوین را در قیمت ۴۰ هزار دلار خریداری کرده و بعد از افزایش قیمت ۱۰ درصدی که درواقع همان پیش‌بینی شما است، بیت کوین‌های خود را باقیمت ۴۴ هزار دلار خواهید فروخت و از این طریق کسب سود می‌کنید.

درواقع در این معاملات، تریدرها به‌نوعی بر روی آینده قیمت یک رمز ارز شرط‌بندی می‌کنند و به‌اصطلاح به معاملاتی که در این شرایطی انجام می‌شود، در بازارهای دوطرفه، معاملات لانگ (Long) یا خرید (Buy) گفته می‌شود.

حال تصور کنید که قیمت بیت کوین ۴۰ هزار دلار است، و شما اقدام به خرید بیت کوین می‌کنید و پیش‌بینی شما این است که قیمت در روزهای آینده ۱۰ درصد افت خواهد داشت. حال شما مقداری بیت کوین را از صرافی قرض گرفته و در قیمت فعلی (۴۰ هزار دلار) اقدام به فروش آن می‌کنید. سپس در روزهای بعد و با افت قیمت بیت کوین (طبق پیش‌بینی شما)، اقدام به خرید بیت کوین در قیمتی پایین‌تر کرده و علاوه بر پرداخت قرض خود به صرافی، سود مطلوبی را نیز کسب خواهید کرد. در این حالت نیز به‌اصطلاح به معاملاتی که در این شرایطی انجام می‌شود، در بازارهای دوطرفه، معاملات شورت (Short) یا فروش (Sell) گفته می‌شود.

اما حتما برای شما سؤال پیش آمده است که منظور از بازارهای دوطرفه دقیقا چیست؟

 

بازارهای دوطرفه

در بازارهای دوطرفه برای تریدر اهمیتی ندارد که قیمت یک رمز ارز افزایش پیدا می‌کند یا کاهش و نکته حائز اهمیت درواقع پیش‌بینی صحیح روند حرکتی قیمت آن رمز ارز خواهد بود.

اساسا به بازارهایی که قابلیت کسب سود از افزایش و کاهش قیمت یک رمز ارز در آن‌ها فراهم است، بازارهای دوطرفه گفته می‌شود. در حقیقت در این بازارها برای تریدر مهم نیست که قیمت یک ارز دیجیتال بیشتر خواهد شد یا کمتر و مهم این است که فرد تریدر بتواند روند حرکتی قیمت آن رمز ارز را به‌صورت صحیح پیش‌بینی کند. دقت داشته باشید که در بازارهای سنتی مثل بازار فارکس هم این قابلیت وجود دارد، ولی مثلا بازار بورس تهران، بازاری یک طرفه است که تنها با پیش‌بینی افزایش قیمت یک سهام می‌توان از آن کسب سود کرد.

علاوه بر این، دقت داشته باشید که معاملات آتی که در بازارهای دوطرفه انجام می‌گیرند، در قالب یک قرارداد هستند. این بدین معنی است که شما به‌عنوان یک تریدر، قراردادی را تنظیم کرده و در آن قرارداد، اگر پیش‌بینی شما درست باشد، کسب سود خواهید کرد.

این بدین معنی است که در این معاملات، وقتی‌که شما پیش‌بینی می‌کنید که مثلا قیمت اتریوم روندی نزولی را پیش خواهد گرفت، هر مقداری که می‌خواهید، از صرافی اتریوم قرض گرفته و آن را در قیمت فعلی اتریوم فروخته و سپس (با فرض درست بودن پیش‌بینی شما)، زمانی که قیمت کاهش پیدا کرد، هم اتریوم های قرض گرفته‌شده خود را پرداخت می‌کنید و هم سود مطلوبی نصیب شما خواهد شد.

اما استفاده از معاملات آتی، تنها در جهت کسب سود نیست و تریدرها در راستای اهداف دیگری نیز از این معاملات استفاده می‌کنند.

 

دلایل استفاده تریدرها از معاملات آتی

تریدرها جدا از بحث کسب سود، به دلایلی دیگر نیز از معاملات آتی استفاده می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • مدیریت ریسک (علتی که برای تریدرهای حرفه‌ای، از کسب سود نیز مهم‌تر است).
  • موقعیت‌های Short (به‌وسیله این قابلیت، تریدرها بدون داشتن دارایی، می‌توانند عملکرد آن دارایی را پیش‌بینی کرده و کسب سود کنند).
  • اهرم (تریدرها قادر هستند تا با سرمایه‌ای بیشتر از سرمایه اصلی خود وارد معامله شوند. مثلا معاملات آتی بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال «بایننس» (Binance) با اهرم تا ۱۲۵ برابر قابل انجام شدن است).

 

صرافی‌های معاملات آتی

از میان صرافی‌هایی که امکان انجام معاملات آتی را ارائه می‌دهند، صرافی بیتفینکس، بایننس و بیتمکس جزء معتبرترین‌ها به‌حساب می‌آیند.

از میان تمامی صرافی‌های ارز دیجیتالی که انجام معاملات آتی یا مارجین را به کاربران خود ارائه می‌دهند، صرافی «بیتفینکس» (Bitfinex)، قدیمی‌ترین و ازجمله معتبرترین صرافی‌ها به‌شمار می‌رود، ولی در حال حاضر مشهورترین صرافی دیجیتالی که بیشترین حجم معاملات آتی بیت کوین را از آن خود کرده است، صرافی «بیتمکس» (BitMEX) است. همچنین صرافی ارز دیجیتال شناخته‌شده «بایننس» (Binance) نیز چندی است که امکان انجام این معاملات را فراهم کرده تا به این شکل از رقبای خود در این عرصه عقب نماند.

نکته حائز اهمیت دراین‌بین این است که جهت انجام معاملات آتی در صرافی بیتمکس، بایستی در حساب خود بیت کوین داشته باشید. این بدین معنی است که در ابتدا بایستی مقداری بیت کوین به‌حساب کیف پول خود در بیتمکس واریز کرده و سپس قادر خواهید بود تا این معاملات را انجام دهید. به بیانی دیگر، رمز ارز پایه و مبنای صرافی بیتمکس برای این معاملات، بیت کوین است.

از طرفی در پلتفرم فیوچرز بایننس، روند به شکلی متفاوت دنبال می‌شود و رمز ارز مبنا و پایه برای انجام معاملات آتی، تتر (USDT) است. ازاین‌رو جهت این‌که بتوانید کار خود را در این پلتفرم شروع کنید، ضروری است تا در حساب کیف پول خود در بایننس، تتر داشته باشید و به‌وسیله این استیبل کوین قراردادهای شورت و لانگ بیت کوین را خریدوفروش کنید.

اما ببینیم که موقعیت شورت و لانگ اساسا به چه مفاهیمی اطلاق می‌گردد.

 

موقعیت Short و Long

به‌وسیله پوزیشن یا موقعیت Short و Long در بازار رمز ارزها می‌توان از طریق کاهش و افزایش قیمت سود کرد.

به‌صورت کلی در بازارهای مالی، پوزیشن شورت و لانگ به قابلیتی اطلاق می‌گردد که طی آن تریدرها می‌توانند در اثر کاهش و افزایش قیمت سود کنند. حتما اطلاع دارید که زمانی که یک تریدر اقدام به خرید یک رمز ارز می‌کند، هدف از خرید وی، افزایش قیمت دارایی در آینده و کسب سود از این طریق است.

در حقیقت تریدر انتظار دارد تا از طریق رمز ارز خریداری‌شده، در آینده کسب سود کند. از طرفی زمانی که تریدر یک رمز ارز را می‌فروشد، انتظار کاهش قیمت آن دارایی را داشته و درواقع این پیش‌بینی است که باعث شده تا وی اقدام به فروش کند. اما این شکل از ترید کردن، دارای ریسک‌هایی است که پیش از استفاده از آن، حتما بایستی از خطرات آن‌ها اطلاع داشته باشید.

 

ریسک‌های استفاده از پوزیشن short و long

به‌طور کلی ریسک خطر در باز کردن پوزیشن short بیشتر از پوزیشن long است، چراکه در این حالت، این امکان وجود دارد که بعد از فروش رمز ارز، قیمت به شکلی ناگهانی افزایش پیدا کنند. ازاین‌رو اگر قصد دارید تا در این بازارها ترید کنید، به معامله ضروری است تا در قدم نخست، تحلیل‌گر ماهری باشید و بتوانید کلیه اتفاقات بازار را تا حد زیادی به‌درستی پیش‌بینی کنید. از طرفی در قدم بعدی بایستی فردی ریسک‌پذیر باشد و خطر سود و زیان چنین موقعیت‌هایی را به جان بخرید.

در بالا به مفهومی به نام اهرم یا لورج اشاره داشتیم و حال قصد داریم ببینیم که این مفهوم رایج درترید رمز ارزها، چه ارتباطی با موقعیت‌های شورت و لانگ دارد.

 

پوزیشن‌های شورت و لانگ و ارتباط آن با معاملات حاشیه‌ای (Margin Trading)

در معاملات مارجین، تریدرهایی که سرمایه‌ای اندک ولی توانایی بالایی در تریدینگ دارند، به‌وسیله اهرم‌ها می‌توانند تا مبلغی را از صرافی قرض گرفته و سرمایه خود را برای یک‌ترید چندین برابر کنند.

اساسا اهرم یا لورج (Leverage) به معنی قرض گرفتن یک رمز ارز از صرافی در راستای دست‌یابی به سود بیشتر در یک‌ترید است و در معاملات مارجین نیز، اهرم‌ها به تریدرهایی که سرمایه‌ای اندک دارند، ولی توانایی تریدینگ آن‌ها بسیار خوب است، این قابلیت را می‌دهد تا مبلغی را از صرافی قرض گرفته و سرمایه خود را در یک‌ترید چندین برابر کنند. درنتیجه با این کار، فرد تریدر با سرمایه اندکی که دارد، می‌توانند سود قابل‌توجهی را کسب کند. در حقیقت با استفاده از معاملات حاشیه‌ای، می‌توان سود پوزیشن‌های long و short را به شکل چشم‌گیری افزایش داد.

اما دقت داشته باشید که معاملات مارجین و استفاده از موقعیت های شورت و لانگ در این معاملات، دارای ریسک‌های مخصوص به خود نیز است. درواقع زمانی یک تریدر از این معاملات استفاده می‌کند که اعتقاد داشته باشد که اگر سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشد، قادر خواهد بود تا سود بسیار بیشتری کسب کند. درنتیجه همین ریسک کردن باعث خواهد شد تا در صورت تحلیل و پیش‌بینی اشتباه، سرمایه اصلی وی و مبلغی که از صرافی قرض گرفته است، تواما درخطر از دست رفتن قرار بگیرند و جدا از اینکه فرد سرمایه اصلی خود را از دست داده است، مبلغی را نیز به صرافی بدهکار شود.

حال ببینیم که چه زمان‌هایی باید اقدام به باز کردن پوزیشن های شورت و لانگ کنیم؟

 

چه زمانی باید موقعیت شورت (Short Position) باز شود؟

در پوزیشن شورت، تریدر امیدوار است تا قیمت رمز ارز کاهش پیداکرده، تا دارایی فروخته‌شده خود را در قیمتی کمتر، خریداری کند.

اساسا زمانی که تریدر انتظار دارد تا قیمت کاهش پیدا کند، بایستی یک پوزیشن Short باز کند. مثلا تریدرها، وقتی پوزیشن‌های Short باز می‌کنند که بازار در حالت اشباع خرید قرار داشته باشد و این بدین معنی است که رمز ارز مدنظر آن‌ها، زمان زیادی را در روندی صعودی گذرانده باشد و حال وقت آن رسیده که یک اصلاح قیمت را تجربه کند. به‌طور معمول تریدرها وقتی اقدام به باز کردن چنین موقعیتی می‌کنند که ارز دیجیتال مدنظر آن‌ها، در شکستن سطوح مقاومت بعدی ناتوان باشد و به‌احتمال‌زیاد، شاهد ریزش قیمت آن خواهیم بود.

 

چه زمانی باید موقعیت لانگ (Long Position) باز شود؟

زمانی که تریدری در پوزیشن Long قرار می‌گیرد، اقدام به خرید رمز ارز مدنظر خود کرده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار دارد تا قیمت افزایش پیداکرده و سپس با فروش آن رمز ارز، کسب سود کند.

به‌طور کلی تریدرها وقتی باید در پوزیشن Long قرار بگیرند که پیش‌بینی کنند که قیمت ارز دیجیتال مدنظرشان، افزایش پیدا خواهد کرد. اگر به‌عنوان یک تریدر احساس کردید که قیمت ارز دیجیتالی قرار است افزایش پیدا کند، می‌توانید اقدام به خرید آن کرده و جهت این کار نیز می‌توانید به‌وسیله بازار اسپات (Spot) یا باز کردن یک موقعیت Long در بازار معاملات آتی یا دیگر بازارهای مشتقه رمز ارزها اقدام کنید.

اما نکته‌ای که در این میان بدیهی است، این است که بایستی بر اساس تحلیل‌ تکنیکال یا بنیادی روند قیمتی را پیش‌بینی کنید. مثلا اگر پیش‌بینی کردید که یک پروژه ارز دیجیتال با شریک تجاری معتبری قرارداد بسته و اعتبار آن تضمین‌شده خواهد بود، یا اینکه رویدادی مهم پیش روی یک رمز ارز است، می‌توانید از این پوزیشن استفاده کنید.

 

سخن پایانی

معاملات دوطرفه در صرافی‌های ارز دیجیتال معتبری مثل بیتمکس، بیتفینکس یا بایننس این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا در بازارهای نزولی نیز بتوانند کسب سود کرده و جدا از این، به‌وسیله اهرم‌هایی که این صرافی‌ها در اختیار تریدرها قرار می‌دهند و با رعایت یک حد ریسک مطلوب، حتی با سرمایه‌ای اندکی نیز سودهای قابل‌توجهی کسب کنند.

ولی بایستی افراد این موضوع را نیز در نظر داشته باشند که اگر بدون دانش کافی دست به این معاملات بزنند، با قرار دادن اهرم‌هایی بالا در معاملات خود، این امکان وجود خواهد داشت تا تمامی دارایی آن‌ها در یک معامله از بین برود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا