🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

منظور از ناحیه پتانسیل بازگشتی چیست؟

گاهی اوقات در نمودار دارایی‌های مختلف با سطوحی مواجه می‌شویم که احتمال تغییر روند و بازگشت قیمت از آن نواحی بسیار بالاست. برای مثال اگر یک دارایی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) با حرکت صعودی خود به یکی از این نواحی برسد احتمال اینکه روند آن تغییر کرده و با کاهش قیمت مواجه شود، بیشتر خواهد بود. به چنین نواحی «ناحیه پتانسیل بازگشتی» (Potential Reversal Zone) یا به اختصار PRZ گفته می‌شود و قرار است در مقاله امروز به طور کامل در مورد آن صحبت کنیم.

ناحیه پتانسیل بازگشتی که البته شاید معادل صحیح‌تر فارسی آن ناحیه احتمالی بازگشت قیمت باشد، معمولا در الگوهای هارمونیک استفاده می‌شود اما خواهید دید که با استراتژی‌های دیگر نیز می‌توان این نواحی را پیدا کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید و با یادگیری صحیح ناحیه پتانسیل بازگشتی شما هم در معاملات خود از این سطوح پرسود و کاربردی استفاده کنید.

تعریف ناحیه پتانسیل بازگشتی (PRZ)

به ناحیه‌ای روی نمودار که احتمال بازگشت قیمت و تغییر روند در آن بسیار زیاد باشد ناحیه پتانسیل بازگشتی می‌گویند.

ناحیه پتانسیل بازگشتی یا Potential Reversal Zone که معمولا با عبارت اختصاری PRZ شناخته می‌شود، به ناحیه‌ای روی نمودار دارایی‌های مختلف اشاره دارد که احتمال بازگشت قیمت و تغییر روند در آن بسیار زیاد است. عوامل مختلفی می‌توانند منجر به این تغییر روند و بازگشت قیمت شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شکل‌گیری سطوح حمایتی و مقاومتی و همچنین ترکیب سطوح فیبوناچی مختلف با یکدیگر اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم معمولا زمانی که از PRZ صحبت می‌شود، منظور همان نقطه‌ای است که یکی از الگوهای هارمونیک تکمیل شده و تحلیل‌گر می‌تواند در آن ناحیه وارد معامله شود. اگر یادتان باشد قبلا در مقاله جداگانه‌ای با الگوهای هارمونیک آشنا شده و گفتیم که این الگوها جزو الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند و بعد از شکل‌گیری آن‌ها می‌توان انتظار تغییر روند داشت.

هر کدام از الگوهای هارمونیک نیز از چند گام حرکتی و چند نقطه خاص تشکیل می‌شوند که معمولا انتهای نقطه D با نام PRZ یا ناحیه احتمالی بازگشت قیمت شناخته می‌شود. دلیل آن هم این است که در این نقطه از اغلب الگوهای هارمونیک، چندین سطح فیبوناچی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و برای همین احتمال تجمع فروشندگان یا خریداران در این نواحی بسیار زیاد است. همین تجمع بالای معامله‌گران نیز باعث تغییر روند می‌شود.

اما ناحیه پتانسیل بازگشتی تنها محدود به الگوهای هارمونیک نمی‌شود و اگر با یک دید کلی به آن نگاه کنیم می‌توان به تمام نقاطی که احتمال بازگشت قیمت از آن‌ها زیاد است، PRZ یا ناحیه احتمالی بازگشت قیمت گفت. بیایید در ادامه استراتژی‌های دیگر پیدا کردن نواحی PRZ را با یکدیگر مرور کنیم.

 

راه‌حل‌های مختلف برای پیدا کردن نقاط پتانسیل بازگشتی

علاوه بر الگوهای هارمونیک، با استفاده از روش‌های دیگری مثل نسبت‌های فیبوناچی و امواج الیوت نیز می‌توان PRZ را پیدا کرد.

تحلیل تکنیکال بخش‌های مختلفی دارد که در تمام آن‌ها هدف اصلی پیش‌بینی روند حرکت بعدی دارایی مورد نظر است. این کار با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال برخی‌ها از الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال م‍ضثل الگوهای مثلث و پرچم استفاده می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند تمرکز خود را روی الگوهای کندل استیکی بگذارند.

در این بین برخی دیگر از معامله‌گران که حرفه‌ای‌تر هستند استفاده از الگوهای پیچیده تحلیل تکنیکال مثل الگوهای هارمونیک یا امواج الیوت را ترجیح می‌دهند.

در هر صورت شکل‌گیری هر کدام از این الگوها معمولا یا نشان‌دهنده ادامه روند فعلی است یا خبر از پایان روند فعلی و شروع روند جدید می‌دهد. برای همین از تمام این استراتژی‌ها می‌توان برای پیدا کردن نقاط احتمالی بازگشت قیمت یا PRZ استفاده کرد.

در بخش قبلی در مورد PRZ الگوهای هارمونیک صحبت کردیم و در ادامه می‌خواهیم در مورد شناسایی نواحی پتانسیل بازگشتی با استفاده از الگوها و روش‌های دیگر تحلیل تکنیکال حرف بزنیم.

روش‌های پیدا کردن ناحیه پتانسیل بازگشتی

 

شناسایی PRZ با سطوح حمایت و مقاومت

از ساده‌ترین و کم‌دردسرترین راه‌ها برای پیدا کردن PRZ که البته می‌توان به آن ناحیه بالقوه بازگشتی نیز گفت، استفاده از سطوح حمایتی و مقاومتی است. همان‌طور که می‌دانید حمایت یا Support به سطحی روی نمودار دارایی‌های مختلف گفته می‌شود که قیمت با رسیدن به آن حمایت شده و به سمت بالا حرکت می‌کند. به همین ترتیب مقاومت یا Resistance نیز به ناحیه‌ای گفته می‌شود که قیمت یک دارایی بعد از افزایش و رسیدن به آن با مقاومت روبه‌رو شده و کاهش می‌یابد.

بنابراین بعد از رسم خطوط روند و سطوح حمایت و مقاومت می‌توان ناحیه پتانسیل بازگشتی را پیدا کرد. برای این کار تنها کافی است نقطه‌ای که خط روند صعودی با سطح مقاومت تلاقی دارد را پیدا کنید. همچنین نقطه‌ای که خط روند نزولی با سطح حمایت برخورد می‌کند نیز یک سطح PRZ خواهد بود.

این یعنی انتظار می‌رود قیمت با برخورد به این سطوح با تغییر روند مواجه شود که در این صورت شما هم می‌توانید متناسب با آن وارد معامله خرید یا فروش شوید.

 

تعیین نقاط احتمالی بازگشتی با سطوح فیبوناچی

سطوح فیبوناچی به نواحی خاصی روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف گفته می‌شود که با استفاده از نسبت‌های خاص سری فیبوناچی روی نمودار ظاهر می‌شوند. زمانی که چند سطح فیبوناچی با یکدیگر همگرا شده و به یک نقطه خاص اشاره کنند، آن نقطه همان PRZ مورد نظر ما خواهد بود و احتمال تغییر روند در آن بسیار زیاد است.

البته توجه داشته باشید که حتما باید در این نواحی عوامل دیگر نیز در نظر گرفته شوند. برای مثال می‌توانید از الگوهای کندل استیکی شکل‌گرفته در این نواحی کمک بگیرید. اگر در ناحیه PRZ که خبر از تغییر روند به نزولی می‌دهد با الگوهای کندل استیکی نزولی مثل الگوی سقف دو قلو یا Double Top مواجه شویم، قدرت ناحیه پتانسیل بازگشتی شناسایی‌شده بیشتر خواهد بود. در این صورت می‌توان با اطمینان بیشتری وارد معامله شد.

 

پیدا کردن ناحیه پتانسیل بازگشتی با الگوهای کلاسیک

برای پیدا کردن PRZ‌ می‌توان از الگوهای کلاسیک بازگشتی نیز استفاده کرد. همان‌طور که قبلا در مقاله جداگانه‌ای با عنوان «آموزش معامله با الگوهای قیمتی بازگشتی» اشاره کردیم، به الگوهایی که شکل‌گیری آن‌ها خبر از احتمال بالای تغییر روند می‌دهد، الگوهای بازگشتی می‌گویند.

این الگوها از ترکیب چندین کندل استیک در بازه‌های زمانی مختلف تشکیل می‌شوند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به الگوهای «سر و شانه» (Head and Shoulders)، «سقف دو قلو» (Double Top)، «کف دو قلو» (Double Bottom)، الگوی «فنجان و دسته» (Cup and Handle) و الگوهای دیگر اشاره کرد.

هرکدام از این الگوهای کلاسیک بازگشتی قوانین معاملاتی خاص خود را دارند و با آشنایی بیشتر با آن‌ها می‌توانید نقاط پتانسیل بازگشتی را پیدا کنید. بدین ترتیب می‌توانید دقیقا سر پیچ و در ابتدای روند جدید وارد معامله شده و سودهای قابل‌توجهی را به دست آورید.

 

استفاده از امواج الیوت برای شناسایی PRZ

نظریه امواج الیوت یا Elliot Wave Theory یکی دیگر از استراتژی‌های نسبتا پیچیده در تحلیل تکنیکال است که با کمک آن نیز می‌توان نواحی احتمالی بازگشت قیمت را شناسایی کرد. براساس این نظریه قیمت تمام دارایی‌ها در هر بازار مالی که باشد براساس موج‌ها و الگوهای خاص و تکرارشونده حرکت می‌کنند که این امواج نشان‌دهنده رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است.

در نظریه امواج الیوت قیمت هر دارایی از چند موج در جهت روند فعلی و همچنین امواج دیگری که در خلاف جهت روند حرکت می‌کنند، تشکیل شده و برای همین می‌توان در انتهای این امواج انتظار تغییر روند را داشت. از همین رو این نواحی را نیز می‌توان یک ناحیه احتمالی بازگشت قیمت یا PRZ در نظر گرفت.

 

سخن پایانی

ناحیه پتانسیل بازگشتی یا ناحیه احتمالی بازگشت قیمت که معمولا با علامت اختصاری PRZ شناخته می‌شود، به ناحیه‌ای روی نمودار دارایی‌های مختلف گفته می‌شود که احتمال تغییر روند در آن بسیار زیاد است. عوامل مختلفی مثل تشکیل سطوح حمایتی و مقاومتی، ترکیب نسبت‌های فیبوناچی یا شکل‌گیری الگوهای کندل استیکی باعث تغییر روند در این نواحی می‌شود. برای همین در این نواحی می‌توان با اطمینان زیادی وارد معامله شد.

ناحیه PRZ در اصل با الگوهای هارمونیک عجین است و اگر با این الگوها کار کرده باشید حتما بارها اسم ناحیه پتانسیل بازگشتی به گوشتان خورده است. با این حال از استراتژی‌های دیگر تحلیل تکنیکال مثل سطوح حمایت و مقاومت، نسبت‌های فیبوناچی، امواج الیوت و الگوهای کندل استیکی نیز می‌توان برای شناسایی نواحی PRZ استفاده کرد که در طول مقاله امروز به آن‌ها اشاره کردیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا