دوره پرایس اکشن ict
واژه‌نامه و اصطلاحات

منظور از پامپ و دامپ (Pump and Dump) چیست؟

دوره حضوری منتور شیپ

اگر با بازارهای مالی آشنایی داشته باشید، قطعا می‌دانید که در بیشتر موارد قانون عرضه و تقاضا تاثیر قابل توجهی بر روند صعودی و نزولی قیمت‌ها دارد. استراتژی پامپ و دامپ یکی از راهکارهایی است که سهام‌داران بزرگ و مطرح به کمک آن میزان سود دریافتی خود را افزایش می‌دهند. در حقیقت این افراد با ارائه‌ اظهارات غلط، گمراه‌کننده و اغراق‌آمیز از جایگاه و مقبولیت خود در بین کاربران سوء استفاده می‌کنند.

آن‌ها با بهره‌گیری از روش‌های مختلف تبلیغاتی افراد را متقاعد می‌کنند که مبلغ زیادی را در یک پروژه‌ خاص سرمایه‌گذاری کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه‌ عملکرد استراتژی پامپ و دامپ بیشتر آشنا ‌کنیم. با ما همراه باشید چرا که شما هم به‌راحتی می‌توانید با افزایش میزان آگاهی و در نظر گرفتن فاکتورهای تاثیرگذار از هرگونه ضرر احتمالی جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

استراتژی پامپ و دامپ چیست؟

در استراتژی «پامپ و دامپ» (Pump and Dump) سهام‌داران شرکت‌های بزرگ از جایگاه و تاثیری که بر روی جامعه‌ کاربران دارند، سوء استفاده می‌کنند. این افراد در یک دوره‌ زمانی کوتاه مدت سرمایه‌ مشخصی را صرف تبلیغات می‌کنند. تبلیغات هوشمندانه و زیرکانه‌ این پروژه‌ها به منظور تحریک کاربران طراحی شده‌ است، بنابراین میزان تقاضا در این دوره تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

متاسفانه در بیشتر موارد کاربران گول وعده‌های توخالی و دروغین را می‌خورند و سرمایه‌ خود را صرف خرید سهام مورد نظر می‌کنند. جالب است که بخش زیادی از سهام شرکت از همان ابتدا در اختیار طراحان استراتژی پامپ و دامپ قرار دارد. در حقیقت آن‌ها با به‌کارگیری این روش و همچنین بهره‌گیری از قانون عرضه و تقاضا شرایط را به نفع خودشان پیش می‌برند. همان‌طورکه می‌دانید میزان تقاضا با ارزش یک سهام رابطه‌ مستقیم دارد. پس افزایش میزان تقاضا به دلیل تبلیغات گسترده‌ سهام‌داران، افزایش قیمت را با خود به همراه خواهد داشت.

طراحان اصلی استراتژی پامپ و دامپ به‌محض مشاهده‌ روند دلخواه، سهام خود را در بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند. چنین تغییری شرایط بازار را به کلی عوض می‌کند، بسیاری از کاربران با مشاهده‌ روند نزولی قیمت احساس خطر می‌کنند و سریعا تمام سرمایه‌ خود را می‌فروشند. در نهایت کاهش ناگهانی میزان تقاضا موجب ریزش قیمت می‌شود.

آن دسته از کاربران که به هر دلیلی نمی‌توانند سرمایه‌ خود را به فروش برسانند، با ضررهای قابل توجهی مواجه خواهند شد. در برخی از موارد افراد به اجبار سهام خریداری‌شده را نگه می‌دارند به این امید که روند بازار در آینده تغییر کند و ضرر به‌وجود‌آمده به نحوی جبران شود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

در آخر این نکته را هم به خاطر داشته باشید که بیشتر شرکت‌های استارت آپی و کوچک از استراتژی پامپ و دامپ برای افزایش میزان تقاضا استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که اجرایی کردن چنین طرحی غیرقانونی است و مقامات حکومتی برای جلوگیری و پیش‌گیری از بروز چنین مشکلاتی جریمه‌های سنگینی را برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌اند.

 

استراتژی پامپ و دامپ در دنیای ارزهای دیجیتال

حتما تا‌به‌حال اخبار بازار داغ ارزهای دیجیتال را شنیده‌اید. نکته‌ قابل توجه این است که روز به روز شاهد معرفی ارزهای دیجیتال جدید به کاربران هستیم. همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد استراتژی پامپ و دامپ غالبا در پروژه‌های استارتاپی و کوچک پیاده‌سازی می‌شود. پس توانایی شناخت و پیش‌بینی آن برای کسانی که در حوزه‌ ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، لازم و ضروری است.

در گذشته روش‌های تبلیغاتی در مقایسه با دنیای امروز متفاوت بود و بیشتر بازاریابی‌ها از طریق تماس‌های تلفنی صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر اینترنت تبلیغات را تا حد زیادی برای شرکت‌ها آسان‌تر کرده. سهام‌داران پروژه‌‌ ارزهای دیجیتال با پیام‌های تبلیغاتی و تحریک‌کننده در شبکه‌های اجتماعی، کاربران سراسر جهان را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر اینترنت، زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن استراتژی پامپ و دامپ را بیش از پیش فراهم کرده است.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

اما استراتژی پامپ و دامپ در بازار ارزهای دیجیتال غالبا به چه صورت انجام می‌شود؟ طبق تحقیقات صورت‌گرفته افراد معمولا از طریق گروه‌های تلگرامی میزان تقاضا برای ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهند. لینک این گروه‌ها در سایت‌های مختلف قرار دارد و کاربران می‌توانند به‌صورت رایگان در آن‌ها عضو شوند.

هرچه تعداد کاربران گروه بیشتر باشد، دستکاری قیمت و میزان عرضه و تقاضا راحت‌تر خواهد بود. نکته‌ دیگر اینکه ادمین گروه معمولا اعضا را به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته‌ اول افرادی هستند که به ازای پرداخت مبلغ مشخصی سیگنال‌ها را زودتر از بقیه‌ی اعضا دریافت می‌کنند. پس این دسته در مقایسه با سایر افراد سود بیشتری به دست می‌آورند.

گروه‌های پامپ و دامپ قوانین خاص خودشان را دارند برای مثال تصمیم‌گیرنده‌ اصلی همیشه ادمین‌ها هستند. فقط در برخی از موارد برای تعیین زمان دقیق خرید و فروش بین سایر اعضا نظرسنجی انجام می‌شود. مشارکت گروهی از سرمایه‌گذاران، به آن‌ها این قدرت را می‌دهد که روند صعودی و نزولی قیمت را کنترل کنند.

پس نتیجه می‌گیریم که پیشرفت تکنولوژی مسیر را برای اجرایی کردن استراتژی‌های پامپ و دامپ در دنیای امروز آسان‌تر کرده است. البته برخی از وب‌سایت‌های اینترنتی با تحلیل شرایط و انتشار اخبار به‌روز، شناسایی پروژه‌هایی که از استراتژی پامپ و دامپ استفاده می‌کنند را نیز امکان‌پذیر کرده‌اند. در این بین معامله‌گرانی هستند که با پیش‌بینی و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در این پروژه‌ها سودهای میلیونی به جیب می‌زنند. اگر شما هم با اصول ابتدایی تحلیل فاندامنتال آشنایی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید استراتژی پامپ و دامپ را شناسایی کنید و فرصت‌های این چنینی را به نفع خودتان پیش ببرید.

 

نکاتی که باید قبل از مشارکت در پروژه‌های پامپ و دامپ بازار ارزهای دیجیتال بدانید

حتما تا به اینجا متوجه شده‌اید که پیش‌بینی و آگاهی به شرایط بازار در مواقعی که پامپ و دامپ اتفاق می‌افتد، می‌تواند سود زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. اما لازم است که قبل از مشارکت در طرح‌های این چنینی نکات زیر را در نظر بگیرید.

در درجه‌ اول این موضوع را به خاطر داشته باشید که در بسیاری از کشورها مشارکت در پروژه‌های پامپ و دامپ غیر قانونی است. پس احتمال اعمال جریمه‌های سنگین از جانب مقامات مسئول وجود دارد.

علاوه بر آن روز‌به‌روز بر تعداد افرادی که فعالیت خودشان را در بازار ارزهای دیجیتال شروع می‌کنند، افزوده می‌شود. بنابراین اطلاعات و سطح آگاهی عموم مردم درباره‌  طرح‌های مختلف از قبیل پروژه‌های پامپ و دامپ نسبت به قبل بیشتر است. پس می‌توان گفت که افراد کمتر گول چنین دام‌‌هایی را می‌خورند.

فراگیری ارزهای دیجیتال و فعالیت بسیاری از تحلیل‌گران در این بازار باعث شده تا این قبیل پروژه‌ها سریعا توسط کارشناسان شناسایی و به دنبال‌کنندگان آن‌ها معرفی شوند؛ پس برای کسب سود در چنین شرایطی لازم است که بسیار سریع و دقیق عمل کنید.

جالب است بدانید که رویکرد کاربران فعال در حوزه‌‌ ارزهای دیجیتال در مقایسه با گذشته به کلی تغییر پیدا کرده است. آن‌ها در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی هستند که قصد اجرایی کردن ایده‌های تازه و تأثیر‌گذار در جوامع جهانی را داشته باشند. پس دیگر بدون توجه به وایت پیپر و در نظر گرفتن نکاتی که گفته شد، در پروژه‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

 

عوامل موثر در شناسایی و پیش‌بینی استراتژی پامپ و دامپ

همان‌طور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، آشنایی با تحلیل فاندامنتال شناسایی پروژه‌‌های پامپ و دامپ را ساده‌تر می‌کند. اگر روند قیمت سهام شرکت‌هایی که این استراتژی بر روی آن‌ها پیاده‌سازی شده را بر روی نمودار مشاهده کنید، اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد شباهت آن‌ها به یکدیگر است.

تمام این شرکت‌ها بعد از یک افزایش ناگهانی با ریزش قیمت مواجه می‌شوند. پس می‌توان گفت که شناسایی این پروژه‌ها بر روی نمودار حتی برای افراد تازه‌کار هم ساده است. جالب است بدانید که حجم معاملات در این پروژه‌ها غالبا قبل از افزایش قیمت، طی یک بازه‌ زمانی طولانی بسیار کم است و ناگهان با افزایش مواجه می‌شود.

یک معامله‌گر موفق باید تمام جوانب را با دقت بررسی کند و اطلاعاتی که دارد را درست مانند تکه‌های یک پازل کنار یکدیگر قرار دهد تا در نهایت بتواند به دید درست و قابل قبول از شرایط برسد. به‌طور‌کلی بسیاری از تحلیل‌گران از این روش برای پیش‌بینی روند قیمت در بازارهای مالی استفاده می‌کنند.

 

چگونه می‌توان از ضرر احتمالی حاصل از استراتژی پامپ و دامپ جلوگیری کرد؟

امروزه بیشتر شرکت‌ها از طریق فضای مجازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند. برای مثال در بسیاری از موارد کاربران ادعا می‌کنند که پیام‌های تبلیغاتی به‌صورت یک پیام به ایمیل آن‌ها ارسال شده است. از آنجایی که هدف اصلی این‌گونه تبلیغات تحریک مخاطب و جذب سرمایه است، به هیچ عنوان از ریسک و ضررهای احتمالی صحبتی به میان نمی‌آید.

همه‌چیز به‌صورت اغراق‌آمیز بیان شده و تشخیص این موضوع اصلا کار سختی نیست. بنابراین لازم است که شما قبل از هر چیز سابقه و روند یک شرکت را از زمان تأسیس تا به امروز بررسی کرده و به دنبال نشانه باشید. علاوه بر آن اطلاعات مربوط به بنیان‌گذاران شرکت و سابقه‌ کاری آن‌ها هم تا حد زیادی به تشخیص موقعیت و آینده‌ پروژه کمک می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید اخبار تأثیری مستقیم بر روی ارزش سهام بازارها می‌گذارند، پس یک سرچ ساده در گوگل و خواندن توییت‌های مربوط به پروژه‌ مورد نظر دست کلاه‌بردارن را رو می‌کند. در آخر می‌توان گفت که بهره‌گیری از شاخص‌های تحلیل فاندامنتال و بررسی میزان حجم معاملات می‌تواند تأثیر بسزایی در حفظ سرمایه‌ شما داشته باشد.

 

سخن پایانی

حتما تا به اینجا متوجه شده‌اید که استراتژی‌های غلط و غیرقانونی جذب سرمایه که از جانب افرادِ مطرح بازار‌های مالی به سایر کاربران تحمیل می‌شوند تا چه حد روند بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

ما سعی کردیم تا با ارائه‌ یک تعریف درست و کاربردی از استراتژی پامپ و دامپ به آگاه‌سازی بیشتر شما در این زمینه کمک کنیم چرا که عدم آشنایی و اطلاعات کم از ساختار کلی بازارهای مالی ضررهای غیر قابل جبرانی را برای کاربران به همراه دارد.

پس کافیست برای افزایش آگاهی، برای مطالعه و به‌روز‌رسانی اطلاعات خود در حوزه بازارهای مالی وقت بگذارید. تنها در این صورت است که می‌توانید سرمایه‌ی خود را چندین برابر کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا