دوره منتور شیپ
واژه‌نامه و اصطلاحات

اوج قیمت (ATH) و کمترین قیمت (ATL) چیست؟

حتماً بارها شده که در خبرها و گشت‌وگذارهای اینترنتی خود با جملاتی مثل «بیت کوین ATH جدیدی ثبت کرد» یا «بیت کوین با ATH خود فاصله‌ی زیادی دارد» مواجه شوید. اگر چنین است باید بگوییم که این واژه یکی از پراستفاده‌ترین اصطلاحات رایج در ادبیات ارزهای دیجیتال است که روزانه افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با این اصطلاح پرکاربرد و همچنین ATL، می‌خواهیم در ادامه به طور مفصل و باجزئیات کامل در مورد آن‌ها صحبت کنیم و ببینیم که منظور از ATH و ATL چیست؟ مهم‌تر از آن می‌خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا می‌توان از این دو اصطلاح برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و آگاهانه‌تر در معاملات استفاده کرد؟ لطفاً همراه ما باشید.

 

اوج قیمت یا ATH یعنی چه؟

واژه‌ی ATH مخفف عبارت All Time High است که به بالاترین قیمت تاریخی یک دارایی مثل بیت کوین اشاره می‌کند.

اصطلاح ATH از کنار هم قرار دادن حروف اول عبارت All Time High به وجود آمده که از نظر لغوی به معنای «اوج قیمت» یا «بیشترین قیمت تاریخی» است.

همان‌طور که از اسم آن هم می‌توان حدس زد از این اصطلاح برای اشاره به بالاترین قیمتی که یک دارایی در طول تاریخ خود ثبت کرده و به آن رسیده است، استفاده می‌شود. حال این دارایی می‌تواند یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین باشد یا هر ابزار قابل معامله‌ی دیگر که البته در این مقاله تمرکز ما روی بازار ارزهای دیجیتال است.

بنابراین وقتی در خبرها گفته می‌شود که ATH بیت کوین چیزی حدود ۶۹ هزار دلار است؛ یعنی بالاترین قیمتی که این رمزارز پرنوسان در طول حیات سیزده ساله‌ی خود به آن دست یافته ۶۹ هزار دلار است.

نکته‌ی مهمی که در محاسبه‌ی اوج قیمت باید به آن توجه داشت این است که رمزارزها در صرافی‌های مختلفی خریدوفروش می‌شوند و ممکن است اوج قیمتی آن‌ها در یک صرافی با صرافی دیگر کمی متفاوت باشد.

البته برای حل این مشکل معمولاً از میانگین وزنی قیمت آن رمزارز در صرافی‌های مختلف استفاده می‌کنند و شاید بهترین کار استناد به داده‌های سایت آماری و معتبر «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) باشد.

 

کمترین قیمت یا ATL یعنی چه؟

واژه‌ی ATL مخفف عبارت All Time Low است که به پایین‌ترین قیمت تاریخی یک دارایی مثل بیت کوین اشاره می‌کند.

درست مانند ATH که اوج قیمت یک دارایی را نشان می‌دهد، از اصطلاح ATL نیز برای اشاره به پایین‌ترین قیمتی که آن دارایی تاکنون به آن رسیده استفاده می‌شود.

این واژه از کنار هم قرار دادن حروف ابتدایی عبارت All Time Low به دست آمده و در زبان فارسی می‌توان معادل‌ «کمترین قیمت» یا «پایین‌ترین حد تاریخی» را به آن نسبت داد.

به عنوان مثال اگر گفته می‌شود ATL یک رمزارز ۵۰ دلار است این یعنی پایین‌ترین قیمتی که این رمزارز در صرافی‌ها خریدوفروش شده ۵۰ دلار بوده و در طول تاریخ قیمت آن از این رقم پایین‌تر نرفته است.

البته اصطلاح ATL نسبت به ATH کمتر استفاده می‌شود و محاسبه‌ی دقیق آن هم به این راحتی‌ها نیست. برای مثال با اینکه در کوین مارکت کپ کمترین قیمت بیت کوین ۶۵ دلار ثبت شده ولی همه‌ی ما می‌دانیم که این رمزارز باسابقه در روزها و ماه‌های اولیه‌ی فعالیت خود کمتر از چند سنت ارزش داشت.

 

اوج قیمت و کمترین قیمت بیت کوین

براساس آمار سایت کوین مارکت کپ اوج قیمت بیت کوین حدود ۶۹ هزار دلار و کمترین قیمت آن ۶۵ دلار است.

اوج قیمت و کمترین قیمت بیت کوین

از آنجایی که بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال بازار شناخته می‌شود و نوسانات آن روی رمزارزهای دیگر هم تاثیر می‌گذارد، بررسی اوج قیمت و پایین‌ترین قیمت آن می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیارمان بگذارد.

در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی که هنوز بیت کوین به قیمت‌های پنج رقمی عادت نداشت، برای اولین بار قیمت این رمزارز به نزدیکی‌های ۲۰ هزار دلار رسید. قیمتی که برای چندین سال به عنوان ATH بیت کوین باقی ماند و تنها در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که بیت کوین توانست دوباره به این سقف برسد و حتی از آن فراتر برود.

در حال حاضر نیز، براساس داده‌های سایت معتبر کوین مارکت کپ اوج قیمت یا ATH بیت کوین ۶۸ هزار دلار و ۷۸۹ دلار است که در دهمین روز از ماه نوامبر ۲۰۲۱ به ثبت رسید. اوج قیمتی که هم‌اکنون بیت کوین نسبت به آن بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته است.

عملکرد بیت کوین از نظر کمترین قیمت یا ATL نیز قابل توجه است که اگر همان ۶۵ دلار ثبت شده در سایت کوین مارکت کپ را در نظر بگیریم، نسبت به قیمت فعلی آن رشدی فراتر از ۲۵ هزار درصد را نشان می‌دهد!

اما ATH و ATL تنها به بیت کوین محدود نمی‌شود و اوج قیمتی برخی از رمزارزهای دیگر بازار مثل «اتریوم» (Ethereum) نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

این رمزارز محبوب و پرطرفدار که دومین ارز دیجیتال برتر جهان از نظر ارزش بازار است، توانست تنها شش روز بعد از رسیدن بیت کوین به محدوده‌ی ۶۹ هزار دلاری، سقف قیمتی ۴ هزار و ۸۹۱ دلاری را به ثبت برساند. کمترین قیمت اتریوم نیز در کوین مارکت کپ ۰.۴۲۰۹ ثبت شده که نسبت به قیمت فعلی اتریوم بیش از ۳۰۰ هزار درصد بیشتر است!

اطلاعات قیمتی متعلق به تاریخ نوشته شدن مقاله است و ممکن است در ماه‌های آتی این اطلاعات متفاوت باشد.

 

اهمیت ATH در چیست؟

اوج قیمت یک دارایی معمولاً در نقش حمایت و مقاومت قوی ظاهر می‌شود. همچنین در بازارهای نزولی عملکرد یک دارایی را براساس اصلاح آن نسبت به ATH سنجش می‌کنند.

شاید از خود بپرسید که اهمیت اوج قیمت در چیست و اصلاً چرا باید به بالاترین قیمت یک دارایی توجه ویژه داشته باشیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که معامله‌گرها معمولاً تصمیمات خود را براساس روند حرکت گذشته‌ی یک رمزارز می‌گیرند.

برای همین زمانی که رمزارزی مثل بیت کوین به ATH قبلی خود می‌رسد، بسیاری از معامله‌گرها ترجیح می‌دهند رمزارزهای خود را بفروشند. دلیل آن هم این است که چون در گذشته قیمت از این رقم نتوانسته فراتر برود و با کاهش قیمت مواجه شده، احتمال برگشت دوباره‌ی آن از این محدوده وجود دارد.

از طرف دیگر اما برخی از معامله‌گرها نیز بر این باورند که چون قیمت یک دارایی بعد از مدت‌ها دوباره به نزدیکی‌های سقف تاریخی خود رسیده، احتمال اینکه آن را شکسته و ATH جدیدی را به ثبت برساند، وجود دارد. در این شرایط چون دیگر هیچ مقاومتی پیش روی رمزارز مورد نظر وجود ندارد، ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه اوج‌های قیمتی جدیدی ثبت شود.

علاوه بر این، در بازارهای نزولی که ارزهای دیجیتال با اصلاح قیمتی مواجه می‌شوند، معمولاً اصلاح آن‌ها با ATH مقایسه می‌شود. در چنین بازارهایی حتی انتظار می‌رود که قیمت بیت کوین تا ۷۰ درصد هم از اوج قیمتی خود پایین‌تر بیاید که هم‌اکنون نیز در چنین شرایطی هستیم.

این افت قیمت برای سایر ارزهای دیجیتال شدیدتر است و اصلاح قیمتی حتی به بالای ۹۰ درصد هم می‌رسد. نکته‌ی قابل تامل در این شرایط این است که بسیاری از این رمزارزها دیگر هیچ‌وقت نمی‌توانند به ATH قبلی خود برگشته و مدت‌ها با قیمت‌های پایین‌تر معامله می‌شوند.

بنابراین نباید در انتخاب یک رمزارز برای سرمایه‌گذاری ریزش بیشتر آن نسبت به ATH را معیار اصلی قرار داد. بعضاً دیده می‌شود که برخی از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و کم‌تجربه صرفاً از آنجایی که یک رمزارز نسبت به ATH خود ریزش بیشتری کرده، با خیال اینکه با برگشتن به اوج قیمتی قبلی خود سود بیشتری کسب خواهند کرد، در آن رمزارز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

غافل از اینکه سابقه نشان داده بسیاری از رمزارزها حتی با شروع روند صعودی بیت کوین نتوانسته‌اند به ATH قبلی خود برسند. شاید نمونه‌ی بارز این اتفاق رمزارز «ریپل» (XRP) باشد که در روند صعودی سال ۲۰۲۱ بیت کوین نتوانست به اوج قیمت قبلی خود در ۳.۸۴ دلار که در روند صعودی سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده بود، برسد.

 

سخن پایانی

اوج قیمت و کمترین قیمت دو مورد از شناخته‌شده‌ترین اصطلاح‌های به کار رفته در بازار ارزهای دیجیتال و البته سایر بازارهای مالی هستند که توجه به آن‌ها، می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار ما قرار دهد.

منظور از اوج قیمت یا ATH بالاترین قیمتی است که یک دارایی توانسته در طول حیات خود به آن دست یابد. به همین ترتیب ATL به کمترین قیمتی گفته می‌شود که قیمت یک دارایی در تاریخ خود به آن سطح رسیده است.

برای آشنایی با این دو اصطلاح، این مقاله را با تعریف ATH و ATL آغاز کردیم و به عنوان نمونه در مورد اوج قیمت و کمترین قیمت بیت کوین صحبت کردیم. امیدواریم در گشت‌وگذارهای بعدی خود در اینترنت، زمانی که صحبت از ATH‌ بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به میان آمد، به خوبی درک کنید که منظور از آن چیست.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ببینید به یک مورد توجه داشته باشید حتما که رخ دادن ATH برای هر دارایی امکان‌پذیر است. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد برخی فکر می‌کنند اوج قیمت خیلی زود تمام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا