🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

باورهای غلط عموم مردم درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ به‌صورت رسمی به جوامع جهانی وارد شد. ساختار متفاوت بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت‌های جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

در حقیقت بیت کوین یک سیستم مالی غیرمتمرکز است که تراکنش‌های کاربران را بدون نظارت و کنترل سازمان‌های دولتی یا خصوصی به ثبت می‌رساند، اما همچنان افرادی هستند که تصور غلطی نسبت به قابلیت‌های بیت کوین دارند و همین موضوع مانع سرمایه‌گذاری آن‌ها در حوزه‌ پرسود ارزهای دیجیتال شده است.

بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله ۵ باور غلط رایج را درباره‌ بیت کوین مورد نقد و بررسی قرار دهیم و شما را با ساختار این سیستم مالی بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

بیت کوین تنها برای مجرمین کاربرد دارد!

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌ بیت کوین تحت کنترل سازمان و نهاد خاصی قرار ندارد. بسیاری از افراد دید مثبتی نسبت به این ویژگی ندارند و گمان می‌کنند که کاربرد بیت کوین درست همانند دارک وب‌ است، اما در حقیقت مسائلی از قبیل فساد و کلاه‌برداری در سیستم‌های مالی سنتی که تحت نظارت نهاد‌های دولتی و خصوصی قرار دارند هم دیده می‌شود.

بنیان‌گذاران ارزهای دیجیتال معتقدند تکنولوژی بلاک چین بستری را برای کاربران فراهم کرده است که تراکنش‌های خود را بدون محدودیت و نظارت شخص ثالث به ثبت برسانند.

البته نمی‌توان قابلیت ارزهای دیجیتال را برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی نادیده گرفت. سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز به‌قدری بالا است که روزبه‌روز با مفاهیم و قابلیت‌های جدید آشنا می‌شویم، اما در نهایت خود ما هستیم که تصمیم می‌گیریم از تجهیزات موجود چگونه استفاده کنیم؛ چه مثبت چه منفی.

بسیاری از کاربران تنها به دلیل مشاهده‌ پیشرفت بی‌سابقه‌ بیت کوین و آینده‌ روشنی که برای آن پیش‌بینی شده است، در حوزه‌ ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. به‌طور کلی برخی از افراد تمایل ندارند که اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و معملات شخصی خود را در اختیار شخص ثالث قرار بدهند و این موضوع به تنهایی نمی‌تواند دلیل خوبی برای انجام کارهای غیرقانونی و مجرم بودن آن‌ها باشد.

از سوی دیگر فعالیت‌های غیرقانونی یک مفهوم ذهنی است. به بیان ساده‌تر، تعریف افراد از خوب و بد کاملا متفاوت است. برای مثال ممکن است کاربری در جامعه‌ بیت کوین فعالیتی را انجام بدهد که از نظر عده‌ای مجرمانه محسوب شود، اما از دید سایر کاربران کاملا معمولی و عادی به نظر برسد.

البته این موضوع در رابطه با مباحثی که همیشه خلاف قوانین هستند مانند دزدی و کلاهبرداری صادق نیست. بیت کوین بستری را فراهم کرده است که در آن جوامع جهانی مختلف با یکدیگر متحد شوند. بنابراین اگر رویکرد جهانی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در نظر بگیرید، به این نتیجه می‌رسید که هر کشور قانون‌های خاص خودش را دارد، برای مثال می‌توان به کارهایی اشاره کرد که در برخی کشورها غیرقانونی هستند، اما در سایر کشور‌ها بدون هیچ منعی انجام می‌شوند.

بسیاری از تحلیل‌گران بیت کوین را به‌عنوان یک سیستم بانکداری نوین می‌شناسند و معتقدند که قابلیت بالا و منحصر‌به‌فرد آن می‌تواند در آینده کمک بزرگی برای مردم کشورهایی باشد که با تورم‌های بالا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

بانک‌ها و موسسات مالی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کنترل دارایی شما را به دست می‌گیرند و اطلاعات مربوط به تمام تراکنش‌ها را ذخیره می‌کنند. همه‌ی ما می‌دانیم که ضعف‌ها و کمبودهای زیادی در سیستم مالی سنتی وجود دارد. شاید بیت کوین راه حلی باشد که سال‌ها به دنبال آن می‌گشتیم و بتواند با ایجاد تغییر و تحولات اساسی به ارتقاء خدمات سیستم‌های مالی سراسر جهان کمک کند.

 

بیت کوین یک طرح پانزی است!

بیشتر کاربران حداقل یک بار با این انتقاد مواجه شده‌اند که بیت کوین یک طرح پانزی است. آن‌ها معتقدند که بیت کوین از هیچ ارزش حقیقی برخوردار نیست و تنها با هدف ثروتمند کردن ساتوشی ناکاموتو طراحی و ساخته شده است. حالا منظور ما از طرح پانزی چیست؟ به طور کلی هر پروژه‌‌ هرمی یک طرح پانزی محسوب می‌شود.

استراتژی شرکت‌های ‌هرمی برای جذب سرمایه، دادن وعده‌های دروغین به سرمایه‌گذاران است. در حقیقت، این‌گونه شرکت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به ازای دریافت سرمایه‌، مبلغی را به عنوان سود به شما پرداخت می‌کنند. علاوه بر آن اگر شما افراد دیگر را به مشارکت با آن‌ها ترغیب کنید، سود بیشتری به دست می‌آورید.

در حقیقت طرح پانزی هیچ استراتژی خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارد و سودی که به شما پرداخت می‌شود، بخشی از سرمایه‌ی افرادی است که به آن‌ها معرفی کردید. این روند تا جایی ادامه دارد که تعداد سرمایه‌گذاران جدیدی که به مجموعه وارد می‌شوند به صفر برسد. در نهایت همین موضوع دست شرکت‌های هرمی را رو می‌کند و دیگر سودی به سرمایه‌گذاران پرداخت نمی‌شود.

تحلیل‌گران با ارائه‌ دو دلیل ادعای هرمی بودن شبکه‌ بیت کوین را رد می‌کنند:

  • جامعه‌ی کاربران هر زمان که بخواهند، می‌توانند بیت کوین را به پول تبدیل کنند و از آن استفاده ‌کنند؛
  • حتی اگر دیگر کسی به شبکه‌ بیت کوین ورود پیدا نکند، لطمه‌ای به عملکرد و ارزش بیت کوین وارد نمی‌شود.

از سوی دیگر این نکته را هم در نظر بگیرید که تعداد بیت کوین‌ها محدود است و زمانی خواهد رسید که دیگر بیت کوینی برای استخراج وجود نداشته باشد؛ بنابراین بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که حتی بعد از گذراندن این مرحله عملکرد و قابلیت خود را از دست ندهد.

 

مشکلات و ضعف‌‌های سیستم امنیتی شبکه‌ بیت کوین!

بیشتر افراد برای مدیریت و حفظ سرمایه‌ خود از خدمات بانکی استفاده می‌کنند، اما ساختار ارزهای دیجیتال متفاوت است. در شبکه‌ بیت کوین بر خلاف سیستم‌های مالی سنتی، مسئولیت مدیریت و کنترل سرمایه تماما بر عهده‌ شما است. همین موضوع احساس ترس را در وجود کاربران زنده می‌کند، چرا که از نظر آن‌ها هک کردن شبکه کار سختی نیست و این امکان وجود دارد که سرمایه‌ خود را به کلی از دست بدهند. اگر شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید، می‌بینید که افراد زیادی هستند که ادعا می‌کنند سرمایه‌ خود را در این راه از دست داده‌اند.

شبکه‌ بیت کوین فقط یک بار در سال ۲۰۱۰ مورد حمله‌ سایبری قرار گرفت و میلیون‌ها بیت کوین تقلبی در این ماجرا ساخته شد. جالب است بدانید که مشکل به وجود آمده تنها بعد از گذشت ۵ ساعت به طور کلی رفع شد. البته بیت کوین در آن دوره طرفداران زیادی نداشت و با قیمت بسیار کمی به کاربران فروخته می‌شد.

طبق تحقیقات صورت‌گرفته هک شبکه هیچ ضرری به سرمایه‌ کاربران وارد نکرد و تا به امروز دیگر شاهد مشکلات این چنینی نبوده‌ایم. بیت کوین به عنوان یک شبکه‌ آزاد شناخته می‌شود که روز به روز در حال تغییر است. به بیان ساده‌تر هر چند وقت یک بار تغییراتی به منظور بهبود عملکرد در شبکه اعمال می‌شود و ناگفته نماند که توسعه‌دهندگان بیت کوین هم با پرداخت پاداش به کاربرانی که ایرادات موجود در شبکه را اعلام می‌کنند، تأثیر بسزایی در پیشرفت پروژه دارند.

بسیاری از کاربران اهمیت محافظت از رمز‌های خصوصی خود را جدی نمی‌گیرند و رمز شخصی حساب کاربری خود را در اختیار دیگران یا صرافی‌ها قرار می‌دهند. هک‌هایی که گزارش می‌شوند غالبا به همین دلیل اتفاق می‌افتند. البته ناگفته نماند که سیستم امنیت صرافی‌ها در مقایسه با گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.

از سوی دیگر شبکه‌ لایتنینگ این امکان را برای شما فراهم کرده است که بدون استفاده از خدمات صرافی‌ها تراکنش‌های خود را به ثبت برسانید. تراکنش‌های شبکه‌ بیت کوین برگشت‌ناپذیر هستند. به بیان ساده‌تر هنگامی که مبادله‌ای بین شما و شخصی دیگر صورت می‌گیرد، لغو تراکنش غیرممکن است. از سوی دیگر این نکته را هم در نظر بگیرید که سیستم‌های مالی سنتی به‌‌راحتی می‌توانند اموال شما را مسدود یا مصادره کنند اما شبکه‌ بیت کوین آزادی بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفته شد، سیستم امنیتی بیت کوین همواره در حال تغییر و بهتر شدن است. طراحی کیف پول‌های سخت‌افزاری که به عنوان کیف پول‌های سرد هم شناخته می‌شوند، به همین منظور طراحی و ساخته شده‌اند. بسیاری از تحلیل‌گران دلیل پیشرفت بی‌سابقه‌ بیت کوین در سال‌های اخیر را ساختار منحصر به فرد آن می‌دانند.

 

بیت کوین ارزش حقیقی ندارد!

از آنجایی که ارزهای دیجیتال به تازگی به جوامع مختلف معرفی شده‌اند، بسیاری از کاربران ارزش حقیقی آن را باور نداشتند. قطعا شما هم وقتی برای اولین بار با بیت کوین آشنا شدید، چنین فکری کردید. در حقیقت این برداشت برای کسانی که اطلاعات درستی از پروژه‌ بیت کوین ندارند، کاملا طبیعی است.

اما روند باور نکردنی پیشرفت بیت کوین و ترویج آن در جوامع مختلف باعث شده است تا تعداد فروشگاه‌های مجهز به دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین روز به روز افزایش پیدا کند. این موضوع به تنهایی ارزش بالای بیت کوین را نشان می‌دهد.

البته اگر به طلا، دلار و سایر گزینه‌های موجود در بازار فکر کنید، می‌بینید که ارزش حقیقی هم یک مفهوم ذهنی است و در اصل محرک‌ها و عوامل بیرونی هستند که بر آن تأثیر می‌گذارند. برای مثال طلا برای کسی که تنها در یک صحرا زندگی می‌کند، ارزش چندانی ندارد.

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفته شد، ساختار منحصر به فرد بیت کوین توانسته تا نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند و می‌توان یکی از قابلیت‌های اصلی آن را جدایی سیاست از سیستم مالی دانست. همین موضوع توانسته تا ارزش بیت کوین را چندین برابر کند.

روزانه هزاران نفر در سراسر جهان تراکنش‌ها و مبادلات خود را در شبکه‌ بیت کوین به ثبت می‌رسانند و می‌توان ترویج بیت کوین را گواهی بر آینده‌ روشن و ارزش بالای آن در نظر گرفت. بنابراین با در نظر گرفتن تمام شواهد موجود متوجه خواهید شد که بیت کوین در این زمینه سیاست خاص خودش را دارد و نگرانی کاربران بی‌جا است.

 

غیرقانونی شدن بیت کوین توسط سازمان‌های حکومتی!

معمولا خود مسئولان سازمان‌های مالی و دولتی هستند که از غیرقانونی شدن بیت کوین حرف می‌زنند. تحقیقات نشان داده که آن‌ها با هدف ترساندن سرمایه‌گذاران این کار را انجام می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید بیت کوین از همان ابتدا با هدف تشکیل سیستم مالی مجزا بنیان‌گذاری شد. بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند تنها بیت کوین را به دلیل ساختار متفاوتی که دارد، غیرقانونی اعلام کند و خدمات آن را تحت پوشش قرار ندهد.

از آنجا که شبکه‌ بیت کوین توسط هیچ شخص و نهادی کنترل نمی‌شود، پس هیچ‌کس نمی‌تواند در این بین تغییر نظر بدهد و پروژه‌ بیت کوین را رها کند. اگر شما هم درباره‌ بیت کوین و قابلیت‌های مختلف آن مطالعه کرده باشید، می‌دانید که این ارز دیجیتال با به‌کارگیری تکنولوژی بلاک چین یک سیستم مالی کاملا مستقل و غیرمتمرکز به وجود آورده و به جایگاهی رسیده که هیچ یک از سازمان‌ها جلودار آن نیستند.

 

سخن پایانی

روند پیشرفت بیت کوین در سال‌های گذشته منتقدان زیادی را غافلگیر کرده است. به طور کلی تجربه ثابت کرده که بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال برای کسانی سودآور است که اطلاعات بیشتری دارند و محتاطانه عمل می‌کنند، در این مقاله هم سعی داشتیم تا به آگاه‌سازی بیشتر شما کمک کنیم.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات لازم را انجام دهید و تمام جوانب را به درستی بسنجید چرا که در غیر این صورت ضررهای غیرقابل جبرانی را متحمل خواهید شد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا