دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

اندیکاتور MFI و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال | آموزش اندیکاتور MFI

ورود به هر بازاری نیاز به بررسی و مطالعه دارد. بازارهای مالی از بازارهایی هستند که امکان تحلیل و مطالعه پیش از ورود به آن‌ها وجود دارد. تحلیل بازارهای مالی به روش تکنیکال شیوه متداولی است که اغلب تریدرها یا سرمایه‌گذاران پیش از معامله از آن کمک می گیرند. البته این تحلیل نیاز به آموزش و ابزار دارد. اندیکاتورها از ابزارهای مهم قابل استفاده در این نوع تحلیل هستند.

به کمک اندیکاتورها می‌توان اطلاعاتی در مورد روند قیمت و حجم معاملات به دست آورد که پیش‌بینی قیمت را در آینده امکان‌پذیر می‌کند. اندیکاتور MFI یکی از ابزارهای تکنیکال است که روند جریان نقدینگی را بر روی نمودار قیمت نمایش می‌دهد. در مقاله حاضر به معرفی و نحوه استفاده از این ابزار خواهیم پرداخت.

اندیکاتور MFI

«شاخص جریان نقدینگی» (MFI) Money Flow Index در واقع یک اسیلاتور است که با اطلاعات قیمت و حجم معاملات پایین نمودار قیمت نمایان می‌شود.

این اندیکاتور مناطق «اشباع نقدینکی خرید» (oversold) و «اشباع نقدینگی فروش» (overbought) را بر روی نمودار مشخص می‌کند. همچنین می‌تواند با نمایش واگرایی از بازگشت روند خبر دهد.

شاخص جریان نقدینگی که به شکل اسیلاتور در پایین نمودار قیمت ظاهر می‌شود، در فاصله‌ای میان صفر تا صد می‌تواند نوسان نشان دهد که سطوح ۲۰ و ۸۰ از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به کمک این اندیکاتور تریدر تشخیص می‌دهد که چه زمان در بازار فشار فروش یا خرید وجود دارد.

علاوه بر این‌ها، در یک بازار رونددار برای شناسایی زمان اتمام یک پولبک از اندیکاتور MFI استفاده می‌شود. به‌طور کلی، این اندیکاتور نوعی شاخص حجمی است. برخی از شاخص‌های مشابه MFI عبارتند از: «حجم موجودی» (Balance Volume)، «انباشت/توزیع» (Accumulation/Distribution) و «حجم» (Volume).

برخلاف اسیلاتورهای معمول مانند شاخص قدرت نسبی RSI که تنها از داده‌های قیمت در گذشته استفاده می‌کند، اندیکاتور MFI داده‌های قیمت و حجم معاملات را در کنار در محاسبات خود به کار می‌برد؛ به همین دلیل، برخی از تحلیل‌گران آن را «RSI وزنی» نیز می‌‌‌‌نامند.

 

کاربرد اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی

کاربرد تمام اندیکاتورها در تحلیل بازار استخراج اطلاعات در مورد ادامه مسیر قیمت است. در مورد اندیکاتور یا نوسان‌ساز MFI نیز همین طور است. این اندیکاتور اطلاعات قیمت را در شکل‌های مختلف که نیاز به آموزش دارند در اختیار فرد تریدر قرار می‌دهد.

 

خط روند در اندیکاتور MFI

اندیکاتور MFI در کنار خط روند سیگنال خوبی برای ورود و خروج به معامله خواهد داد. زمانی که این اندیکاتور خط روند قیمت را قطع کند، سیگنال قوی برای ورود یا خروج داده می‌شود که فرد معامله‌گر باید نحوه استفاده از آن را آموزش دیده باشد. استفاده از این اندیکاتور در کنار ابزارهای تکنیکال دیگر توانایی شما را برای تصمیم‌گیری درست افزایش می‌‌دهد.

 

واگرایی در اندیکاتور MFI

یکی دیگر از کاربردهای شاخص‌ جریان نقدینگی نمایش واگرایی است. واگرایی در اندیکاتور MFI در مورد تغییر روند قیمت در آینده هشدار می‌دهند. مشاهده واگرایی در این اندیکاتور از تضعیف روند یا معکوس شدن آن خبر می‌دهد.

 

نحوه استفاده از شاخص جریان نقدینگی

از آنجا که اندیکاتور MFI عملکردی شبیه به RSI دارد نوسانات قیمت را در محدوده‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ در پایین نمودار قیمت نشان می‌دهد. سطوح ۲۰ و ۸۰ در این اندیکاتور اهمیت زیادی دارند. به این صورت که سطح ۸۰ اشباع ورود نقدینگی و زیر ۲۰ خروج نقدینگی را نشان می‌دهد.

برای تشخیص واگرایی در این اندیکاتور نیز باید آن را با روند قیمت در نمودار مقایسه کرد. هر زمان که خط این اندیکاتور معکوس خط روند باشد شاهد تغییر در روند قیمت خواهیم بود.

 

سیگنال‌های شاخص جریان نقدینگی

  • سیگنال خرید: فروش پیوسته یک دارایی موجب خروج نقدینگی و کاهش قیمت آن می‌شود. بسیاری از تریدرها با کاهش قیمت اقدام به خرید می‌کنند و شاهد ورود نقدینگی به بازار خواهیم بود.

به همین ترتیب، اندیکاتور MFI از سطح اشباع خروج نقدینگی کم کم به سمت بالا حرکت می‌کند. زمانی که سطح ۲۰ این اندیکاتور به بالا شکسته شود، به عنوان سیگنال خرید در نظر گرفته می‌شود. البته برخی از تریدرها آستانه سطح ۱۰ را در نظر می‌گیرند.

  • سیگنال فروش: زمانی که اندیکاتور MFI حالت صعودی به خود بگیرد و وارد منطقه ۸۰ شود، البته از دید برخی از تحلیل‌گران آستانه سطح ۹۰، نشان از اشباع ورود نقدینگی به بازار خواهد بود.

در این شرایط که نقدینگی زیادی وارد بازار شده است، قیمت‌ها به تدریج افزایش پیدا کرده و عرضه کننده دست به فروش حجم بیشتری از دارایی می‌زند. با این کار حجم زیادی از نقدینگی از بازار خارج می‌شود و قیمت به آهستگی روند نزولی پیدا خواهد کرد.

اگر بخواهید از خاصیت واگرایی این اندیکاتور استفاده کنید باید منتظر زمانی بمانید تا قیمت و اندیکاتور MFI در خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند. به‌عنوان مثال، فرض کنید یک ارز دیجیتال را با قیمت ۳ دلار خریداری کردید، پس از مدتی با مراجعه به نمودار قیمت متوجه روند نزولی قیمت و صعود MFI می‌شوید. همین امر کاهش بیشتر قیمت را در آینده تایید خواهد کرد.

 

محدودیت‌های MFI

این اندیکاتور مانند هر ابزار تکنیکال دیگر، ممکن است سیگنال کاذب نشان دهد. گاهی ممکن است این MFI سیگنال واگرایی نشان دهد، اما تغییری در قیمت اتفاق نیافتد. یا ممکن است بیش از اندازه در محدوده اشباع نقدینگی حاصل از خرید یا فروش باقی بماند و همین موجب دریافت سیگنال اشتباه شود.

همچنین، ممکن است در برخی مواقع این اندیکاتور سیگنال‌های مهم را نشان ندهد. به عنوان مثال، ممکن است واگرایی برای همه معکوس‌ها ظاهر نشود. بهتر است از این شاخص در کنار سایر اندیکاتورها استفاده شود تا بتوان تصمیم مطمئن‌تری گرفت.

محدودیت اندیکاتور mfi

 

تفاوت MFI و RSI

اندیکاتورهای MFI و RSI عملکرد نسبتا مشابهی دارند. همانطور که اندیکاتور RSI نقاط «اشباع خرید» (Overbought) و «اشباع فروش» (Oversold) را نشان می‌دهد، اندیکاتور MFI نیز نقاط اشباع نقدینگی فروش و اشباع نقدینگی خرید را نمایش می‌دهد.

تفاوت اصلی این دو اندیکاتور در این‌ است که شاخص جریان نقدینگی حجم معاملات را نیز در محاسبات خود در نظر می‌گیرد و با واگرایی که نسبت به خط روند ایجاد می‌کند، معکوس‌های احتمالی را به تصویر می‌کشد.

 

سخن پایانی

اندیکاتورها از ابزارهای فنی برای تحلیل تکنیکال به شمار می‌آیند که انواع مختلفی دارند. اندیکاتور MFI یا همان شاخص جریان نقدینگی از اسیلاتورهای حجمی است که به کمک اطلاعات از قیمت و حجم معاملات می‌تواند نقاط اشباع نقدینگی حاصل از خرید و فروش را در اختیار تریدر قرار دهد. در این اندیکاتور مانند اندیکاتور RSI دو سطح ۲۰ و ۸۰ اهمیت زیادی دارند.

این اندیکاتور نیز مانند سایر ابزارهای تکنیکال ممکن است درصدی خطا داشته باشد. شاخص جریان نقدینگی اگر در کنار سایر ابزارهای تکنیکال بر روی نمودار قیمت پیاده‌سازی شود، می‌تواند سیگنال‌های قوی برای ورود و خروج معاملات صادر کند.

استفاده از این اندیکاتور و نحوه تفسیر آن نیاز به یادگیری دارد. در این مقاله سعی کردیم شما را تا حدودی با اندیکاتور MFI آشنا کنیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا