دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در خودروواژه‌نامه و اصطلاحات

اصطلاحات بازار خودرو | ۱۰ اصطلاح رایج در بازار خودرو

صنعت خودرو که همواره با پیشرفت تکنولوژی گره خورده، اصطلاحاتی دارد که با ورود خودروهای به روز و جدید بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ممکن است این اصطلاحات برای افرادیکه زیاد با این بازار سرو کار ندارند، نا آشنا باشد. اما، هر فردی با قصد خرید خودرو حتما با برخی از این واژگان مواجه خواهد شد. سرمایه‌گذاری در بازار خودرو یکی از راه‌های پرسود سرمایه‌گذاری است. دانستن این اصطلاحات می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در این بازار مفید باشد.

آشنایی با این اصطلاحات در زمان معامله خودرو یا بروز نقص و مشکل برای اتومبیل‌تان می‌تواند کار شما را ساده‌تر کند. در این نوشتار سعی داریم متداول‌ترین و کاربردی‌ترین اصطلاحات خودرویی را معرفی کنیم.

اصطلاحات بازار خودرو

 

اصطلاحات فنی خودرو

برخی از قابلیت‌های خودرو به صورت مخفف یا با اصطلاحات خاصی معرفی می‌شوند که اگر از پیش با آن‌ها آشنا نشده باشید در وهله اول برای شما نامفهوم خواهند بود. در این قسمت برخی از این واژه‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم.

 

اسب بخار (Horsepower)

معمولا اصطلاح «اسب بخار» (Horsepower) با نماد hp را برای نشان دادن میزان قدرت، سرعت و توان موتور ماشین استفاده می‌کنند. هر چه این مقدار بزرگتر باشد، نشانه توان بیشتر موتور و در نهایت سرعت و قدرت بیشتر است. اغلب میزان توان موتور خودرو در دور بالای موتور با یک عدد در دفترچه آن ذکر می‌شود.

 

حجم موتور

«حجم موتور» فضای داخل سیلندر برای ترکیب هوا و سوخت را نشان می‌دهد که هرچه این حجم بیشتر باشد در نتیجه توان تولیدی موتور هم بیشتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که مقدار آن را بر حسب لیتر اندازه‌گیری می‌کنند.

 

سقف پانورامیک (Panoramic)

سقف «پانورامیک» (Panoramic) یا شیشه‌ای از مدل‌هایی‌ست که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و در بسیاری از ماشین‌های جدید دیده می‌شود. این سقف به اتومبیل زیبایی بیشتری می‌دهد و فضای داخل کابین را روشن‌تر می‌کند.

برخی از خودرو‌ها که به سانروف مجهز هستند، این قابلیت را دارند که هر زمان سرنشین تمایل به استفاده از نور بیرون را ندارد آن فضا را با سقف متحرک بپوشاند.

 

سیستم نایت ویژن (Night Vision)

سیستم «نایت ویژن» (Night Vision) یا دید در شب در برخی از خودروهای جدید ایجاد شده تا به کمک یک دوربین مادون قرمز تصویر روشن‌تری در شب برای راننده فراهم کند. البته در ماشین‌های خیلی مجهز و مدل بالا این سیستم به کمک سنسورهای حرارتی و رادارها فعال می‌شود. با این ویژگی، راننده می‌تواند اشیا زنده و غیر زنده در اطراف خودرو را هنگام شب تشخیص دهد.

 

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم «ترمز ضد قفل» (ABS) نوعی از ترمز است که با قطع و وصل کردن ترمزها از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند در شرایطی که ترمز بگیرند، چرخ‌هایشان قفل می‌شود، سر می‌خورند و منحرف خواهند شد.

 

سیستم ای‌بی‌دی(EBD)

سیستم «ای‌بی‌دی (EBD)» روی ترمز ABS نصب می‌شود و کار آن توزیع نیروی الکترونیکی ترمز بین چهار چرخ خودرو است. ماشینی که ترمز  ABS داشته باشد به این سیستم نیز مجهز شده است.

 

کوروز کنترل (Cruise Control)

سیستم ثابت کننده سرعت یا «کوروز کنترل» (Cruise Control) در بسیاری از اتومبیل‌های داخلی و خارجی وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد در مسیرهایی که نیاز به تغییر سرعت وجود ندارد، مانند اتوبان‌های بین‌شهری، سرعت را روی یک عدد ثابت تنظیم کنند؛ در این صورت دیگر نیازی به تعویض دنده نیست. البته در صورت استفاده از کوروز کنترل باید حواستان را جمع کنید و هرجا لازم بود کنترل را از ماشین پس بگیرید.

 

جعبه دنده تیپ ترونیک

گریبکس یا «جعبه دنده تیپ ترونیک» نوع کامل‌تری از گریبکس اتوماتیک است که امکان تعویض دنده دستی هم فراهم کرده است. در خودروهایی که به این نوع جعبه دنده تجهیز شده‌اند، در صورتیکه تمایلی به استفاده از دنده به صورت اتوماتیک نداشته باشید، می‌توانید به صورت دستی دنده را عوض کنید.

 

دیفرانسیل با لغزش محدود شده (LSD)

گاهی اوقات به دلیل فشار نامتعادل بین دو چرخ بر روی محور دیفرانسیل، در جاده‌های لغزنده برفی و گلی یک چرخ سریع‌تر از دیگری حرکت می‌کند و ماشین نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند.

حال اینکه خودرویی که به دیفرانسیل با لغزش محدود کننده تجهیز شده، با ایجاد یک ساختار مستحکم برای انتقال قدرت به صورت مساوی بین دو چرخ دیگر لیز نمی‌خورد و هر دو چرخ با یک سرعت حرکت خواهند کرد.

 

بازدارنده تکمیلی (SRS)

«بازدارنده تکمیلی» (SRS) یک قطعه حیاتی برای اتومبیل به شمار می‌آید. این سیستم همان ایربگ یا کیسه هواست که با گاز نیتروژن و گاهی نیترات پتاسیم پر شده است؛ در صورت برخورد خودرو با مانع به سرعت باز شده و مقدار آسیب دیدن دو نفر جلو در ماشین را کاهش می‌دهد.

کیسه‌های هوای جدید قابلیت بررسی مقدار ضربه وارد شده را دارند و متناسب با آن به مقداری که به سرنشین آسیبی نرسد باز می‌شوند. این کیسه‌ها به هنگام تصادف در کسری از ثانیه عمل می‌کنند.

 

اصطلاحات کاربردی در مورد انواع خودرو

انتخاب خودرو یک تصمیم مهم است؛ چراکه برای خرید خودرو باید مبلغ زیادی از سرمایه خود را صرف کنید. پس هنگامیکه برای خرید به بازار خودرو می‌روید لازم است که با اصطلاحات به خوبی آشنا باشید تا بتوانید نظر خود را در مورد اتومبیل مد نظر خود انتقال دهید و تصمیم درستی بگیرید. در اینجا چند مورد از واژگانی که برای مدل خودرو به کار می‌روند را توضیح می‌دهیم تا کار شما را راحت‌تر کنیم.

 

کوپه (Coupe)

ماشین «کوپه» از جذاب‌ترین انواع خودروها در دنیاست که در میان جوانان محبوبیت زیادی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که تمام خودروهای کوپه دو درب دارند. با این وجود، برخی از خودروهای کوپه به صندلی عقب هم مجهز هستند و تا چهار سرنشین را در خود جای می‌دهند. واژه کوپه از کلمه فرانسوی Coupe به معنای کالسکه‌ای که اسب‌ها را می‌کشد گرفته شده است.

خودروهای کوپه معمولا سقف بازشونده ندارند؛ آن دسته از خودروهای کوپه که سقف آن‌ها باز می‌شود از نوع اسپرت هستند. بهتر است بدانید که فضای کابین عقب در خودروهای کوپه خیلی محدود است.

 

سدان (Sedan)

انواع خودروهای چهار سرنشینه با صندوق عقب مجزا را خودروی «سدان» (Sedan) می‌نامند. سدان از متداول‌ترین انواع خودروست که طرفداران زیادی دارد. این نوع خودرو برای راحتی سرنشین چهار درب دارد. خودروی سدان به دلیل ارتفاع مناسب از سطح زمین و تعادلی که دارند نسبت به انواع دیگر اتومبیل‌، از جمله خودروهای امن محسوب می‌شوند.

 

ماسل کار (Muscle car)

«خودروی عضلانی» یا ماسل‌کار نوعی از اتومبیل‌های پرکاربرد آمریکایی هستند که در دهه‌ ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴به دلیل استقبال خریداران تنوع فراوانی پیدا کردند.

این خودروها معمولا سایز متوسط و دو درب دارند. چرخ‌های عقب آن‌ها متحرکند و موتور آن‌ها هشت سیلندر است. لازم به ذکر است که علاوه بر آمریکا، کشورهای دیگر مانند استرالیا، آفریقای جنوبی و انگلستان نیز ماسل‌کار تولید می‌کنند.

 

گرند تورینگ (GT)

واژه «گرند تورینگ» از کلمه فرانسوی (grand tourer) گرفته شده است و به ماشین‌های خیلی پرسرعت و لوکس اطلاق می‌شود. اغلب جوان‌هایی که به دنبال سرعت و زیبایی هستند،

خودروی خود را آنقدر اسپرت و لوکس می‌سازند تا تبدیل به یک اتومبیل جی‌تی (GT) برای مسافرت آخر هفته‌ها شود. حتی قدرت موتور را افزایش می‌دهند تا هیچ ماشین دیگری به گردشان نرسد. این خودروها معمولا کوپه دو نفره یا چهار نفره هستند.

 

اسپرت (Sport)

ماشین اسپرت یا ورزشی به آن دسته از ماشین‌هایی می‌گویند که اساس یا فرم کوپه را دارند؛ با این تفاوت که وزن آن‌ها کمتر و شتاب‌‌شان بیشتر است. این نوع اتومبیل طرفداران زیادی دارد. اما، به دلیل قیمت بالا تولید آن کم است. این ماشین‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست از ماشین‌های مسابقات اتومبیل‌رانی الگوبرداری شده‌اند.

 

سخن پایانی

بازار خودرو پر است از اصطلاحاتی که با ورود مدل‌های جدید روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. برخی از این واژگان در اثر تکرار در میان عموم مردم جای خود را پیدا کرده و متداول به نظر می‌رسند.

اما بسیاری از آن‌ها جدید هستند و شاید برای افرادیکه قصد خرید اتومبیل دارند و برای اولین‌بار است که وارد بازار خودرو می‌شوند، نامفهوم باشد. برای اینکه انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید، بهتر است پیش از خرید خودرو با این اصطلاحات آشنا شوید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا