دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در خودرو

سرمایه گذاری در بازار خودرو | بهترین راه های سرمایه گذاری در خودرو

سرمایه‌گذاری در دنیای پر تنش و غیرقابل پیش‌بینی امروز به یکی از نیازهای انسان تبدیل شده است. در حال حاضر، بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به عنوان یک منبع برای کسب درآمد و سود روی آورده‌اند. زمانیکه نام سرمایه‌گذاری به گوش می‌خورد، فکر افراد به سمت کالاهای با ارزش مانند: سهام، اوراق بهادار، ارزهای مختلف، مسکن و خودرو می‌رود. سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی مانند بازار فارکس و ارز دیجیتال پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، درحالیکه بازار مسکن و خودرو از جمله بازارهایی هستند که برای تحلیل آن‌ها نیاز به استفاده از ابزارهای پیچیده نیست.

صنعت بین‌المللی خودرو، مدت‌هاست که وسعت گسترده‌ای پیدا کرده و فرصت‌های زیادی برای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری در بازار خودرو، یکی از روش‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌رود. با سرمایه‌گذاری در بازار خودرو علاوه بر اینکه یک دارایی به دارایی‌های خود اضافه کرده‌اید، می‌توانید با گذشت زمان از فروش آن نیز سود کسب کنید.

با این حال، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و خودرو از جمله سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک در جوامع ضعیف به شمار می‌آید. این نوع سرمایه‌گذاری‌ در اقتصادهایی که تورم رو به رشد دارند، بیشترین بازدهی را دارد. از این رو، سرمایه‌گذاری در بازار خودرو در ایران طرفداران زیادی دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش‌های سرمایه گذاری در بازار خودرو و چالش‌های آن آشنا کنیم.

بهترین روش سرمایه گذاری در خودرو

ورود به حوزه سرمایه‌گذاری خودرو به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. از راه‌های سرمایه‌گذاری در این بازار می‌توان به خرید و فروش، مشارکت در تولید، خرید سهام خودرو و پیش خرید آن اشاره کرد.

سرمایه گذاری در بازار خودرو

سرمایه‌گذاری در بخش خودرو از روش‌های سرمایه‌گذاری بسیار ساده و پر سود است که در کشور ما محبوبیت زیادی دارد. در حال حاضر، با شرایط فعلی کشور که قیمت خودرو افزایش چشمگیری پیدا کرده، خودرو دیگر یک وسیله نقلیه نیست، بلکه سرمایه است.

افراد زیادی به منظور سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو اقدام می‌کنند. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار ماشین، مشارکت در تولید آن است. معمولا این روش در کشور ما به صورت پیش خرید و ثبت‌نام در سایت شرکت‌های خودروسازی انجام می‌شود.

به این صورت که شرکت‌های خودروسازی لیستی از خودروها را اعلام می‌کنند و افرادیکه شرایط تعیین شده را دارند، پس از ثبت نام، در قرعه کشی شرکت داده می‌شوند. فردی که در این قرعه کشی برنده شود، باید به واریز مقداری از هزینه خودرو اقدام کرده تا طبق زمان‌بندی خودروی خود را دریافت کند. این زمان ممکن است یک ماه تا یک سال طول بکشد.

شرکت‌های لیزینگی نیز شرایط خرید خودرو به صورت اقساط را فراهم می‌کنند. در این روش، فرد متقاضی تمام مبلغ خودرو  را به اضافه سود آن طی اقساط پرداخت می‌کند و ماشین را ظرف یک هفته تا ده روز پس از ثبت نام تحویل می‌گیرد. اما، سند خودرو تا پایان اقساط به نام مشتری در نخواهد آمد.

از دیگر انواع سرمایه‌گذاری در بازار خودرو، می‌توان به خرید سهام خودرو از بورس کالا اشاره کرد. سهام برخی از خودروها در بورس کالا لیست می‌شوند. به دلیل شفافیتی که در قیمت خرید و فروش در این روش وجود دارد سرمایه‌گذارانی که به دنبال اطمینان خاطر بیشتر هستند، خرید سهام خودرو را ترجیح می‌دهند. در این نوع سرمایه گذاری هم سود خوبی نصیب شرکت‌های خودروسازی می‌شود، هم خریداران سود معناداری کسب خواهند کرد.

فرد سرمایه‌گذار با توجه به بودجه‌ای که برای سرمایه‌گذاری خود در نظر دارد و بررسی شرایط بازار می‌تواند در مورد نوع سرمایه‌گذاری خود تصمیم بگیرد.

 

خرید خودروی نو یا کهنه

برای اینکه پول خود را در بازار خودرو سرمایه‌گذاری و سود خوب کسب کنید، می‌توانید ماشین نو یا کهنه بخرید.

از آنجا که قیمت خودرو در کشور همواره در حال رشد است، با خرید هر نوع خودروی نو یا کهنه و فروش آن سود خواهید کرد. در بسیاری از رویدادها شرکت‌های اتومبیل‌سازی طرحی‌هایی برای پیش فروش خودرو برگزار می‌کنند. در این طرح‌ها متقاضیان قادر خواهند بود با پرداخت هزینه‌ها با شرایط خاص، خودروی نو را با قیمت کارخانه خریداری کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران از خرید و فروش این خودروها سودهای آنی و کلان خواهند برد.

اما به این نکته توجه داشته باشید که باید سرمایه‌ای به اندازه پول یک خودرو را در زمان مشخص پرداخت کنید تا بتوانید خودروی خود را تحویل بگیرید. ریسک سرمایه‌گذاری در این روش صفر است. زیرا شما سرمایه خود را به یک شرکت خودروسازی معتبر می‌دهید و در موعد مقرر خودرو در اختیار شما خواهد بود.

در صورتیکه قصد دارید برای خودروی مد نظر هزینه کمتری بپردازید، می‌توانید اقدام به خرید مدل قدیمی‌تر از آن خودرو کنید که در بازار موجود است. در این روش نیز امکان کسب وجود وجود دارد. اما،‌ ممکن است میزان سود دریافتی کمتر از روش خرید خودرو از کارخانه باشد.

 

مزایا و معایب سرمایه گذاری در خودرو

برخلاف کشورهای توسعه یافته، در ایران خودرو یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌آید. ورود به این بازار با چالش‌های بسیار زودی روبروست.

سود سرمایه‌گذاری در بازار خودرو قابل مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیست. در روش پیش خرید خودرو، سودهایی که پرداخت می‌شود از سود بانکی بیشتر است. به همین خاطر، این بازار طرفداران زیادی در میان سرمایه‌گذاران دارد. البته که برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو به یک سرمایه قابل توجه نیاز است.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را دارید باید بدانید که برای ورود به این بازار نمی‌توان با سرمایه اندک شروع کرد؛ حداقل باید سرمایه‌ای برابر با قیمت یک خودرو را داشته باشید. با این وجود،‌ میزان بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار خودرو یکی از مزایای این نوع سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

از دیگر مزیت‌های بازار خودرو، نقدشوندگی آن است. درست است که مدت زمان لازم برای نقد شدن سرمایه در بازار خودرو نسبت به بازارهای مالی بیشتر است. اما، این زمان نسبت به بازار ملک و زمین کمتر است. متقاضیان زیادی برای خرید خودرو وجود دارند؛ زیرا هدف از خرید خودرو نه تنها برای استفاده شخصی بلکه برای سرمایه‌گذاری هم گزینه مناسبی است.

ریسک سرمایه‌گذاری در بازار خودرو بسیار کمتر از بازارهای مالی است. دلیل این امر می‌تواند تقاضای همیشگی برای خرید خودرو  باشد. در طول تاریخ همواره قیمت خودرو افزایشی بوده و هرگز به عقب بازنگشته؛ از این رو، می‌توان روی سود سرمایه‌گذاری در خودرو حساب کرد. شما با خرید خودرو یک دارایی برای خود خریداری کردید که همیشه در تملک شما خواهد بود و از فروش آن سود خواهید کرد. البته، ریسک کلاهبرداری در زمان خرید و فروش وجود دارد که اگر کمی تخصص داشته باشید،‌ درصد آن بسیار ضعیف است. تنها باید کمی با تحلیل‌های این بازار آشنایی داشته باشید و اصول قیمت‌گذاری، معامله و نقل و انتقال صحیح را بدانید.

به طور کلی،‌ بازار خودرو از بازارهای پر سود برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید، اما باید جوانب آن را نیز در نظر گرفت. برای خرید خودرو باید به نوع خودرو، زمان خرید و فروش و مقدار سرمایه دقت کرد.

 

فاکتورهای تآثیر گذار بر قیمت خودرو

از جمله فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت خودرو؛ نرخ دلار به ریال،‌ قیمت مواد اولیه مصرفی در ساخت خودرو و میزان تقاضا هستند.

از آنجا که قیمت خودرو به عوامل مختلف داخلی و خارجی بستگی دارد،‌ پیش‎بینی قیمت خودرو کار بسیار دشواری است. اما می‎توان برخی فاکتورها را در قیمت خودرو دخیل دانست و آن‌ها را تحت نظر داشت. قیمت ارز در بازار نقش مهمی در تعیین قیمت خودرو دارد. باید به این نکته توجه داشته باشید که در زمان تعیین قیمت برای خودرو، نرخ ارز در بازار در نظر گرفته می‌شود. بنابراین،‌ در زمان خرید و فروش نرخ دلار به ریال را حتما بررسی کنید.

بعلاوه،‌ قیمت مواد اولیه که برای ساخت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند از پارامترهای مهم برای تعیین قیمت خودرو به شمار می‌آید. این مواد اولیه ممکن است ساخت داخل و یا وارداتی باشند که در آن صورت باز هم قیمت آن‌ها به نرخ دلار بر می‌گردد.

از دیگر عوامل مهم و تعیین کننده قیمت خودرو می‌توان به میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد؛ هر چه میزان این دو به یکدیگر نزدیک‌تر باشد، قیمت‌ها ثبات بیشتری خواهند داشت. اما،‌ زمانیکه میزان عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد قیمت خودرو کاهش می‌یابد و یا بالعکس؛ در صورتیکه میزان تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شود، ‌قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.

 

سخن پایانی

معمولاْ سرمایه‌گذاری با هدف کسب درآمد و سود انجام می‌شود که یکی از روش‌های آن خرید و فروش خودرو به شکل‌های مختلف است. راه‌های متفاوتی برای شرکت در بازار خودرو وجود دارد که از این میان می‌‌توان، خرید و فروش خودروهای نو و کهنه،‌ پیش خرید، خرید سهام خودرو و مشارکت در تولید آن را نام برد. بازار خودرو مانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری ریسک‌ها و مزایای خاص خود را دارد که در این مقاله به تفسیر آن‌ها پرداختیم.

در صورتیکه قصد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را دارید، باید تا حدودی با تحلیل‌های این بازار آشنایی داشته باشید و روش‌های معامله، قیمت‌گذاری و نقل و انتقال را بلد باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سرمایه گذاری در خودرو بعد از سرمایه گذاری در مسکن (املاک) یکی از پر سودترین نوع های سرمایه گذاری هست که میتونید انجام بدید باید بدونید که بهترین سرمایه گذاری در حال حاضر در ایران خودرو هست پس از سرمایه گذاری در اون اصلا بهش شک نکنید من اگر برگردم به عقب حتما سرمایه گذاری در ماشین رو انتخاب میکنم کار عالی و سود بالا

    1. سلام وقت شما بخیر
      ممنون برای اطلاعات خوبی که با مخاطبین ما در میون گذاشتید
      موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا