دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در خودرو

خودروهای لوکس ارزش خرج کردن پول اضافه را دارند؟

در گذشته اغلب خانوارها تنها یک ماشین برای مصرف شخصی خریداری می‌کردند و تا زمانی که عمر مفید خودرو تمام نمی‌شد، تصمیم به تعویض آن نمی‌گرفتند. اما امروزه هر خانواده‌ بیش از یک خودرو دارد و به طور میانگین هر چهار تا پنج سال یکبار یک دستگاه خودرو جدید خریداری می‌کنند.

همچنین مدتی است که با توجه به افزایش قیمت دلار و ممنوعیت واردات، سرمایه‌گذاری در بازار خودرو و خرید خودروهای لوکس میان مردم بسیار محبوب شده است و به نوعی به یک روش سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. به همین دلیل دیگر نمی‌توانیم خودرو را تنها یک کالای مصرفی بدانیم. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا خودروهای لوکس ارزش خرج کردن پول اضافه را دارند یا خیر. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

وضعیت بازار خودرو در ایران

بازار خودروی ایران تنها بازار خودرو در جهان است که با توجه به رشد صعودی در چند سال اخیر، به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

بازار خودرو در ایران وضعیتی کاملا متفاوت از بازار خودروی جهان دارد؛ زیرا با توجه به رشد تورم، ما همواره شاهد افزایش دو تا سه برابری قیمت خودرو هستیم و به ندرت پیش آمده که در طی این سال‌ها بازار خودرو شرایط نزولی داشته باشد. بازار خودرو ایران تنها بازار خودرو در جهان است که شما می‌توانید چندین سال از خودروی خود استفاده کنید و آن را با قیمتی بالاتر از خرید به فروش برسانید.

این بازار یکی از ناشناخته‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است و به دلیل عدم وجود بستر مناسب و اطلاعات کافی و کامل در رابطه با آن، سرمایه‌گذاران کمتری به این بازار جذب می‌شوند. اما آمارها نشان داده که حتی کسانی که دانش کمی در رابطه با بازار خودرو دارند هم می‌توانند وارد این بازار شوند و آن را به عنوان یک کسب و کار انتخاب کنند و در کمتر از یکسال سرمایه خود را ۲ تا ۳ برابر کنند.

ورود به بازار سرمایه‌گذاری خودرو به روش‌های مختلفی نظیر خرید و فروش خودروی نو و کهنه، مشارکت در تولید خودرو، پیش خرید و خرید سهام خودرو امکانپذیر است. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید، سرمایه گذاری در بازار خودرو مانند سایر روش‌های سرمایه گذاری با چالش‌هایی نیز روبرو است و در صورت نداشتن دقت کافی ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

همچنین کسب سود و رشد قیمت در این بازار مانند دیگر بازارهای مالی نظیر بازار بورس، سکه و ارز دیجیتال نیست، پس بهتر است به جای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو به روش‌های سرمایه‌گذاری دیگری فکر کنید.

 

خرید خودروهای لوکس

قیمت خودروهای لوکس بسیار بالا بوده، در نتیجه روش سرمایه‌گذاری مناسبی نیستند. زیرا خودرو یک کالای مصرفی است و به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهد.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، خودروهای لوکس در ایران با توجه به رشد تورم و افزایش قیمت دلار با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند. همچنین اکثر ماشین‌های لوکس با توجه به تحریم‌ها مشخص نیست که به چه شکلی وارد بازار ایران می‌شوند، به همین دلیل نظارت درستی بر روی قیمت‌ آن‌ها نمی‌شود.

عاملی که باعث ترغیب افراد به خرید خودروهای لوکس می‌شود، نوعی احساس نسبت به آن برند است. همچنین این خودروها با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های بروز از امنیت بیشتری برخوردار هستند و در صورتی که فرد با وسواس بیشتری از خودروی خود نگهداری کند، عمر بیشتری خواهند داشت و ارزش آن‌ها در بیشتر موارد افزایش می‌یابد.

گرچه برخی ویژگی‌ها نظیر سیستم کنترل الکترونیکی پایداری و سیستم ABS در اکثر خودروها حتی خودروهای معمولی نیز وجود دارد، اما برخی ویژگی‌ها و آپشن‌های خاص و منحصر بفرد این خودروها است که آن‌ها را از سایر خودروها متمایز می‌کند. در نتیجه، هر فردی باید با در نظر گرفتن سلیقه و شرایط مالی خود انتخاب مناسب را انجام دهد. نکته مهم دیگری که در اینجا اهمیت دارد این است که آیا خودروهای لوکس ارزش خرج کردن پول اضافه را دارند یا خیر؟

برخی افراد اعتقاد دارند که خرید خودروهای لوکس بسیار پرهزینه بوده و روش سرمایه‌گذاری مناسبی نیست، زیرا به مرور زمان ارزش خودروی شما کاهش یافته و موجب افت ارزش سرمایه‌گذاری می‌شود. همچنین خودروهای لوکس در معرض آسیب، تصادف و سرقت قرار دارند و هزینه نگهداری آن‌ها بسیار بالا است.

بنابراین، سرمایه‌گذاری در بازار خودرو اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل رشد روز افزون قیمت خودرو به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری جذاب تبدیل شده است، اما روش ایمنی نبوده و بهتر است به جای صرف هزینه‌های گزاف برای خرید خودروهای لوکس، از روش‌های سرمایه‌گذاری دیگری استفاده نمایید. علاوه بر این، خودرو یک کالای مصرفی بوده و زمانی که در حال استفاده از آن هستید، نمی‌توانید به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنید.

بیشتر بدانید: چگونه از خرید و فروش در بازار خودرو به حداکثر درآمد برسیم؟

 

مزایا و معایب خرید خودروهای لوکس

بازار خودرو مانند سایر بازارهای مالی، در کنار مزایایی که دارد با چالش‌هایی نیز روبرو است. سرمایه‌گذاری و خرید خودروهای لوکس همانند سایر بازارهای مالی نیاز به دانش تخصصی خاصی ندارد، تنها باید در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشید تا خودروی سالم و بدون رنگ بخرید.

همچنین خودروهای لوکس هزینه‌های جانبی زیادی نظیر مالیات و هزینه نقل و انتقال را نیز ایجاد می‌کنند. از دیگر معایب آن می‌توان به محدودیت‌های قانونی، نحوه نگهداری و استهلاک اشاره کرد. اما در مورد مزایای خرید خودروهای لوکس می‌توان به امکان رشد در صورت رشد دلار و افزایش ممنوعیت‌های قانونی اشاره کنیم.

مزایا و معایب خرید خودروی لوکس

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان گفت، صرف هزینه برای خرید خودروهای لوکس در صورتی که قصد استفاده از آن را دارید و توان مالی لازم برای خرید آن را داشته باشید، گزینه مناسبی است. اما در صورتی که از حالت کالای مصرفی خارج شده و جنبه سرمایه‌گذاری پیدا کند به هیچ وجه از نظر اقتصادی و اجتماعی مطلوب نیست.

چرا که با سرمایه‌گذاری در بازار خودرو، در واقع ارزش سرمایه‌گذاری شما به مرور زمان کاهش می‌یابد و پس از گذشت چند سال مجبور می‌شوید، خودروی لوکس خود را با خودرو تولید روز دیگری عوض کنید و مجبور خواهید بود، هزینه بابت معاوضه نیز بپردازید. در نتیجه، بهتر است در هنگام سرمایه‌گذاری بر روی خودرو با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید، به روش‌های سرمایه‌گذاری دیگری نیز فکر کنید.

با این حال، مدتی است که خرید برخی کالاها نظیر خودروهای لوکس به دلیل رشد تورم و افزایش روز افزون قیمت دلار در ایران، به یکی از روش های سرمایه‌گذاری جذاب و امن تبدیل شده است که از این طریق ارزش پول آن‌ها حفظ خواهد شد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا