دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

۳ قانون اصلی امواج الیوت را بشناسید

دوره حضوری منتور شیپ

امروزه هزاران نفر در سراسر جهان به دنبال ورود به بازارهای مالی هستند و می‌خواهند با پیش‌بینی درست جهت حرکت بازار به سودهای قابل توجهی دست یابند. نظریه امواج الیوت از جمله ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال بوده که توسط فردی به نام «رالف نلسون الیوت» (Ralph Nelson Elliott) در سال ۱۹۳۰ میلادی مطرح شد.

در حقیقت آقای الیوت معتقد بود که بازارهای مالی طبق یکسری الگوهای موجی تکرارشونده پیش‌ می‌روند که معامله‌گران با تشخیص درست این امواج بر روی نمودار قیمت می‌توانند روند بعدی بازار را بدرستی تشخیص دهند و با حرکت در روند بازار از آن سود ببرند.

لازم به ذکر است که امواج الیوت از یکسری قوانین پیروی می‌کنند که سرمایه‌گذاران با درک صحیح این قوانین می‌توانند این امواج را به‌درستی بر روی نمودار تشخیص دهند و از بروز ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری کنند.

امواج الیوت چیست؟

امواج الیوت یک نظریه در تحلیل تکنیکال است که طبق این نظریه قیمت یک دارایی در قالب الگوهای مشخص و تکرارشونده بر روی نمودار قیمت حرکت می‌کند.

تئوری امواج الیوت در تحلیل تکنیکال، تغییرات قیمت در بازارهای مالی را توصیف می‌کند. آقای الیوت این نظریه را با مشاهده الگوها و موج‌های تکرارشونده در حرکات قیمت یک دارایی مطرح کرده است و معتقد بود که ساختار نمودار قیمت بسیار ساده‌تر از آن است که سایر سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند.

طبق نظریه امواج الیوت، قیمت یک دارایی در بازارهای مالی در قالب یکسری الگوهای مشخص و تکرار شونده حرکت می‌کند که به آن‌ها موج می‌گویند. هر یک از این امواج نیز از دو موج با نام‌های امواج انگیزشی یا «ایمپالسیو» (Impulsive) و امواج اصلاحی یا «کورکتیو» (Corrective) تشکیل شده‌اند.

درحقیقت قیمت یک دارایی مسیری با ۵ موج ایجاد می‌کند که موج‌های اول، سوم و پنجم از نوع امواج ایمپالسیو بوده و موج دوم و چهارم از جمله امواج اصلاحی هستند. امواج ایمپالسیو در جهت روند کلی بازار حرکت کرده، در حالی که امواج اصلاحی یا کورکتیو در خلاف جهت روند حرکت می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران با شناسایی صحیح این الگوها بر روی نمودار قیمت می‌توانند تا حدودی حرکت بعدی قیمت را شناسایی کنند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

 

سه قانون اصلی امواج الیوت

کلید استفاده از امواج الیوت در یک معامله، شناسایی درست این امواج بر روی نمودار قیمت و درک صحیح قوانین امواج الیوت است.

مهم‌ترین اصل در تئوری امواج الیوت این است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بتوانند این امواج را به‌درستی بر روی نمودار شناسایی کنند. در نتیجه تحلیل‌گران با تشخیص اینکه بازار در چه موجی قرار دارد، می‌توانند متوجه شوند که معامله خود را در کدام جهت بازار انجام دهند.

قوانین امواج الیوت

سه قانون اصلی در نحوه نام‌گذاری امواج الیوت وجود دارد که تغییر ناپذیر هستند. بنابراین معامله‌گران باید پیش از استفاده از این نظریه برای انجام معاملات خود، اطمینان حاصل کنند که این امواج را به‌درستی شناسایی و قوانین آن را به خوبی درک کرده‌اند. گفتنی است که در صورت تشخیص نادرست این امواج، ممکن است معاملات شما با ضررهای جبران ناپذیری همراه شوند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.
  • قانون شماره ۱: کوتاه‌ترین موج ایمپالسیو نباید موج سوم باشد.

این احتمال وجود دارد که موج سوم بلندترین موج ایمپالسیو باشد، اما هرگز نمی‌تواند کوتاه‌ترین باشد. یعنی موج سوم همیشه از دو موج ایمپالسیو دیگر بزرگ‌تر است.

قانون امواج الیوت

  • قانون شماره ۲: موج دوم هیچگاه نمی‌تواند بیشتر از نقطه شروع موج اول اصلاح شود.

موج دوم یک موج اصلاحی برای موج اول است. اما این موج نباید به اندازه صد درصد موج اول اصلاح شود و به نقطه شروع موج اول برسد.

قانون امواج الیوت

  • قانون شماره ۳: موج چهارم هرگز از محدوده قیمتی موج اول عبور نمی‌کند.

موج چهارم یک موج اصلاحی دیگر است و هرگز نباید وارد محدوده قیمتی موج اول شود. اگر عکس این قانون رخ دهد، یعنی در نحوه مشاهده امواج مشکلی وجود دارد و احتمالا در محاسبات خود اشتباه کرده‌اید.

قانون امواج الیوت

همچنین موارد دیگری نیز هستند که به شما در شناسایی درست امواج الیوت کمک می‌کنند. این موارد برخلاف سه قانون اصلی ممکن است گاهی نقض شوند، اما در اکثر مواقع صحت دارند.

  • در برخی مواقع موج پنجم نمی‌تواند فراتر از موج سوم برود، به این اتفاق کوتاه‌شدگی امواج می‌گویند.
  • موج پنجم اغلب از خط روند موج سوم و موازی با خط روندی که شروع امواج سوم و پنجم را به‌هم وصل می‌کند، فراتر می‌رود یا از آن عبور می‌کند.
  • موج سوم بسیار بلند و پرشیب است که معمولا کندل‌های بزرگ یا گپ‌های قیمت در این موج ظاهر می‌گردد.
  • امواج دوم و چهارم اغلب مجدد به سطوح اصلاحی فیبوناچی برمی‌گردند.

در حقیقت نسبت‌های فیبوناچی برای اندازه‌گیری طول نهایی موج در ساختار امواج الیوت مفید بوده و امواج مختلف در ساختار امواج الیوت با نسبت‌های فیبوناچی به یکدیگر مرتبط می‌شوند:

  • موج دوم اغلب موج اول را در تراز ۵۰٪، ۶۱.۸٪، ۷۶.۴٪ یا ۸۵.۴٪ اصلاح می‌کند.
  • موج سوم معمولا در تراز ۱۶۱.۸٪ از موج اول قرار دارد.
  • موج چهارم اغلب موج سوم را در تراز ۱۴.۶٪، ۲۳.۶٪ و ۳۸.۲٪ اصلاح می‌کند.

در نهایت معامله‌گران با آگاهی و تطبیق این قوانین با یکدیگر به‌راحتی می‌توانند معاملات خود را انجام دهند و به هدف نهایی قیمت یک دارایی در انتهای امواج الیوت دست یابند.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

سخن پایانی

تئوری امواج الیوت برای توصیف حرکات قیمت در بازارهای مالی توسط آقای رالف نلسون الیوت مطرح شد. در واقع طبق این نظریه قیمت تمام دارایی‌ها به شکل امواج تکرارشونده به‌صورت مداوم در حال بالا و پایین شدن هستند، به همین دلیل افراد می‌توانند با استفاده از آن‌ها جهت حرکت بازار را شناسایی کنند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با شناخت درست این امواج بر روی نمودار و درک صحیح قوانین آن، به راحتی می‌توانند متوجه شوند که معاملات خود را در کدام جهت بازار انجام دهند. البته لازم به ذکر است تنها با مطالعه این قوانین نمی‌توانید به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید و باید تمرین کافی داشته باشید.

ما در این مقاله سه قانون اصلی نظریه امواج الیوت را مطرح کردیم. اگر شما هم تجربه استفاده از امواج الیوت در انجام معاملات را دارید، تجارب خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا