دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوی ابر سیاه (Dark Cloud) در تحلیل تکنیکال

الگوهای نموداری از جمله ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که اطلاعات زیادی در مورد روند قیمت یک دارایی مالی در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. این الگوها با توجه به شکلی که بر روی نمودار می‌سازند، سیگنال‌های متفاوتی می‌دهند که تریدرها با به‌کارگیری آن‌ها نقاط مناسب را برای ورود به معامله و خروج از آن انتخاب می‌کنند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای اینکه بتوانند معاملات حساب‌شده داشته باشند، باید با این الگوها آشنا شوند. یکی از این الگوهای نموداری، الگوی ابرسیاه است که در این مقاله به توضیح چگونگی شکل‌گیری آن بر روی نمودار و نحوه ترید با آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

الگوی ابر سیاه (Dark Cloud)

الگوی «پوشاننده ابر سیاه» (Dark Cloud Cover) توسط بسیاری از معامله‌گران برای شناسایی روندهای معکوس (ریورسال) در بازار و دستیابی به نسبت ریسک به سود مطلوب، استفاده می‌شود.

الگوی ابر سیاه، یک الگوی بازگشتی است که در آن، کندل نزولی (معمولا به رنگ قرمز یا مشکی) در بالای کلوز کندل قبلی باز و در زیر میانه کندل بالایی، بسته می‌شود. غالبا این الگو در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد.

الگوی کندل ابر سیاه به دلیل اینکه تغییری در مومنتوم قیمت از حالت صعودی به نزولی نشان می‌دهد، مورد توجه قرار می‌گیرد. این الگو با یک کندل نزولی که به دنبال یک کندل صعودی شکل می‌گیرد، ایجاد می‌شود. تریدرها منتظر افت بیشتر قیمت تا سه کندل بعدی می‌مانند و به این روش، از تشخیص صحیح الگوی ابر سیاه اطمینان حاصل می‌کنند.

در این الگو، هر دو کندل بزرگ هستند که نشان از حضور قوی تریدرها و سرمایه‌گذاران است. به طور معمول، زمانی که این الگو با کندل‌های کوچک ظاهر شود، اهمیت کمتری پیدا می‌کند.

الگوی ابر سیاه

معمولا تریدرها با دیدن یک کندل نزولی،‌ افت قیمت را در کندل بعدی نیز مشاهده می‌کنند. افت قیمتی که به دنبال یک کندل نزولی اتفاق می‌افتد به عنوان تاییدیه این الگو در نظر گرفته می‌شود.

توجه داشته باشید که این الگو را با الگوی «اینگالفینگ» یا همان پوشا (Engulfing) اشتباه نگیرید. هر دوی این الگوها خبر از بازگشت روند می‌دهند، با این تفاوت که ابر سیاه به دلیل بسته شدن کندل بالاتر از کندل نزولی، نقاط ورود جذاب‌تری را ارائه می‌دهد.

نمایان شدن الگوی ابر سیاه بر روی نمودار حاکی از آن است که خریداران کنترل بازار را از دست داده‌اند و فروشندگان در حال تسلط پیدا کردن بر بازار هستند. این حالت یک سطح مقاومتی ایجاد می‌کند که خریداران قادر به شکستن آن نخواهند بود.

صرف نظر از بازه زمانی، این الگو را می‌توان در هر یک از بازارهای مالی مانند سهام، ارزهای دیجیتال، صندوق‌های ETF، شاخص‌ها و فارکس مشاهده کرد.

 

تشخیص الگوی ابر سیاه

در الگوی ابر سیاه، کندل اول صعودی و سبزرنگ بوده و قیمت در آن از میانگین کندل‌های قبلی بالاتر است. کندل بعدی، قیمت باز شدن بالاتری داشته، اما افت می‌کند و پایین‌تر از میانه کندل اول بسته می‌شود. پس از این دو کندل، قیمت به سرعت کاهش می‌یابد.

برای شناسایی الگوی ابر سیاه ابتدا باید از صعودی بودن روند مطمئن شوید. به دنبال سیگنالی از کند شدن حرکت روند یا بازگشت آن باشید؛ می‌توانید از «اسیلاتورهای استوکستیک» (Stochastic Oscillators)، تلاقی میانگین متحرک نزولی یا شکل‌گیری کندل نزولی استفاده کنید.

کندل ابر سیاه پوشاننده

اطمینان حاصل کنید که کندل نزولی، پایین‌تر از نقطه میانی کندل صعودی قبلی بسته شود. همچنین، به دنبال تایید روند نزولی جدید باشید.

معمولا این الگو پس از یک روند صعودی طولانی مدت ظاهر می‌شود؛ هر چه روند صعودی طولانی‌تر باشد، سیگنال قابل اعتمادتر است.

اولین کندل در الگوی ابر سیاه باید بلند و صعودی باشد که کنترل بازار را توسط خریداران نشان می‌دهد. کندل دوم در الگو باید بلند و نزولی بوده و زیر نقطه‌ی وسط اولین کندل ابر سیاه، بسته شود. همچنین، توجه داشته باشید که قیمت اوپن کندل دوم باید بالاتر از قیمت اوپن کندل اول باشد. بعلاوه، بدنه کندل دوم باید حداقل نیمی از بدنه کندل اول را بپوشاند.

اگر این شرایط برآورده شود، تریدرها می‌توانند یک ستاپ معاملاتی مناسب را در نمودار شناسایی کنند.

توجه به این نکته ضروری است که معامله‌گران برای انجام معامله هرگز از این الگو به تنهایی استفاده نمی‌کنند و آن را در کنار سایر ابزارهای تکنیکال در نظر می‌گیرند.

 

معامله با الگوی ابر سیاه

برای اینکه از الگوی ابر سیاه در معاملات خود استفاده کنید، نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

در بازارهای رونددار، معامله‌گران به دنبال یک روند صعودی می‌گردند و تشخیص می‌دهند که آیا نشانه‌هایی از کند یا ضعیف شدن روند وجود دارد یا خیر. سپس منتظر یک گپ، میان کندل نزولی قرمز و کندل سبز قبلی می‌مانند؛ این کندل اغلب در همان سطح کلوز کندل قبلی باز می‌شود.

  • کندل نزولی باید به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کند و زیر نقطه میانی کندل صعودی بسته شود که این حالت نشان می‌دهد قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر است.

معامله با الگوی ابر سیاه

  • این تئوری حاکی از آن است که معامله‌گران سفارش فروش را در باز شدن کندل بعدی، پس از شکل‌گیری ستاپ و با توقف ضرر بالاتر از نوسان اخیر، تنظیم می‌کنند. معامله‌گران هدف اولیه خود را در سطوح کلیدی یا منطقه حمایت‌ قرار می‌دهند.
  • به خاطر داشته باشید که مشاهده الگوی ابر سیاه در کنار فاکتورهای تکنیکال دیگری مانند، روند و سطوح بازگشتی، موقعیت مناسبی برای خروج (پایین‌تر از کف قیمت (Low) کندل دوم) از معامله فراهم می‌کند.
  • در الگوی ابر سیاه، بهتر است حد ضرر را در میانه کندل دوم (قرمز) در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که با فعال شدن این حد ضرر، الگوی دیگر فاقد اعتبار خواهد بود. معمولا بیشترین قیمت در کندل دوم، به‌عنوان مقاومت درنظر گرفته می‌‌شود.
  • هر چه فاصله بین قیمت کلوز کندل اول و اوپن کندل دوم بیشتر باشد، قدرت برگشت قیمت بیشتر خواهد بود.

 

سخن پایانی

الگوی ابر سیاه یکی از الگوهای بازگشتی کندل استیک است که به دلیل نمایش تغییر مومنتوم قیمت بر روی نمودار، از الگوهای مهم به شمار می‌آید. استفاده از این الگو در کنار سایر ابزار تکنیکال می‌تواند سیگنال خوبی برای ترید در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

با تشخیص صحیح این الگو می‌توان نقطه ورود،‌ حد سود و حد ضرر را پیش از آغاز معامله، تعیین کرد. در این الگو، هر چه طول کندل‌ها بیشتر باشد، از اعتبار بیشتری برخوردار است. برای اینکه بتوانید این الگو را در معاملات خود تشخیص دهید، لازم است که نقطه اوپن و کلوز دو کندل را در انتهای روند صعودی و آغاز روند نزولی در نظر بگیرید. در این مقاله جزئیات بیشتر را برای شناسایی الگوی ابر سایه برایتان شرح دادیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا