دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

تحلیل‌گران تکنیکال روند بازار را با استفاده از الگوها و سیگنال‌های معاملاتی مختلف تجزیه و تحلیل کرده و از این طریق سود کسب می‌کنند. اگرچه دقت برخی از اندیکاتورهای تکنیکال قابل بحث است، اما بسیاری از این الگوها از قابلیت اطمینان بالایی برای سنجش رفتار بازار و شناسایی نقاط ورود و خروج از بازارهای مالی برخوردار هستند.

الگوی پروانه از جمله الگوهای هارمونیک قدرتمند در تحلیل تکنیکال است که از ترکیب نسبت‌های فیبوناچی و اشکال هندسی به وجود می‌آید. این الگو از پنج نقطه و چهار موج تشکیل شده است و مانند اغلب الگوهای هارمونیک به دو نوع پروانه صعودی و پروانه نزولی تقسیم می‌شود. برای آشنایی بیشتر با الگوی هارمونیک پروانه و انجام معامله با استفاده از آن، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

الگوی پروانه

الگوی پروانه از جمله الگوهای هارمونیک بازگشتی است که از پنج نقطه تشکیل شده است. بسیاری از معامله‌گران با استفاده از این الگو می‌توانند پایان یک روند حرکتی و شروع یک اصلاح قیمت را شناسایی کنند.

«الگوی پروانه» (Butterfly Pattern) یک الگوی بازگشتی پنج نقطه‌ای است که توسط بسیاری از معامله‌گران و تحلیل‌گران تکنیکال برای شناسایی نقاط عطف بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این الگو از جمله الگوهای هارمونیک بوده که از نظر ظاهری شبیه به دو الگوی هارمونیک «گارتلی» (Gartley Pattern) و «خفاش» (Bat Pattern) است، اما از نظر نسبت‌های فیبوناچی با آن‌ها تفاوت‌هایی دارد. دلیل نامگذاری الگوی پروانه به این علت است که با شکل‌گیری کامل این الگو بر روی نمودار قیمت، شکلی شبیه به یک پروانه چوبی بر روی نمودار ظاهر می‌گردد.

در واقع الگوی هارمونیک پروانه از چهار موج با نام‌های XA، AB، BC و CD تشکیل شده است که معمولا در انتهای یک روند صعودی یا نزولی شکل می‌گیرند.

به همین دلیل به دو دسته الگوی پروانه صعودی و الگوی پروانه نزولی تقسیم می‌شوند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این الگو پایان یک روند حرکتی و شروع یک حرکت اصلاحی جدید را به‌آسانی تشخیص دهند و در نتیجه با ورود و خروج در زمان مناسب از معاملات خود کسب سود کنند.

 

الگوی پروانه صعودی

الگوی پروانه صعودی در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و به معامله‌گران هشدار تغییر روند به روند صعودی را می‌دهد.

الگوی پروانه صعودی یا گاوی در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و ظاهری شبیه به حرف M انگلیسی بر روی نمودار قیمت دارد. در این الگو اولین حرکت با رشد قیمت از نقطه X به نقطه A آغاز شده و موجب شکل‌گیری موج XA می‌شود. در ادامه شاهد یک حرکت اصلاحی از نقطه A به نقطه B هستیم که این اصلاح دقیقا به اندازه ۰.۷۸۶ موج XA است.

الگوی پروانه

بعد از این اصلاح، قیمت مجدد وارد کانال صعودی شده و از نقطه B‌ به نقطه C‌ حرکت می‌کند. در واقع موج BC‌ یک موج صعودی است که نقطه C در این موج در سطوح اصلاحی ۰.۳۸۲ تا ۰.۸۸۶ موج AB قرار می‌گیرد.

این الگو با حرکت نزولی از نقطه C به نقطه D تکمیل شده که نقطه D‌ در سطوح اصلاحی ۱.۶۱۸ تا ۲.۶۱۸ موج BC و سطح ۱.۲۷۲ موج XA شکل می‌گیرد. در این شرایط قیمت از نقطه D به سمت بالا حرکت می‌کند و فرصت باز کردن معامله خرید برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود.

 

نحوه انجام معامله با استفاده از الگوی پروانه صعودی

پس از شکل‌گیری کامل این الگو بر روی نمودار و مشاهده نقطه D، انتظار می‌رود تا قیمت از این نقطه به سمت بالا حرکت کند. معامله‌گران با مشاهده الگوی پروانه صعودی بر روی نمودار قیمت، در صورتی که قیمت در نقطه D واکنش نشان دهد، می‌توانند در یکی از نقاط زیر وارد معامله خرید شوند:

  • موج BC در سطح ۰.۳۸۲ موج AB واکنش نشان دهد و موج CD یک کف قیمتی در سطح ۱.۶۱۸ موج ‌BC ایجاد کند.
  • موج BC در سطح ۰.۸۸۶ موج AB واکنش نشان دهد و موج CD یک کف قیمتی در سطح ۲.۶۱۸ موج BC ایجاد کند.

لازم به ذکر است که بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا بعد از شروع حرکت صعودی وارد فرآیند معامله شوند. در این صورت حد ضرر معاملات نیز در زیر کف قیمتی نقطه D قرار داده می‌شود. حد سود یا هدف‌های قیمتی برای خروج از معامله نیز بر اساس نسبت‌های فیبوناچی خط AD تعیین می‌شود.

 

الگوی پروانه نزولی

الگوی پروانه نزولی بر خلاف الگوی پروانه صعودی، در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و هشدار تغییر روند به روند صعودی را می‌دهد.

الگوی پروانه نزولی یا خرسی برخلاف الگوی پروانه صعودی، در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود و شکلی شبیه به حرف W انگلیسی بر روی نمودار دارد. اولین حرکت الگوی پروانه نزولی با یک افت قیمت از نقطه X به نقطه A شروع می‌شود. سپس قیمت وارد فاز اصلاح می‌شود و طی یک حرکت صعودی از نقطه A به نقطه B حرکت می‌کند. موج AB در سطح ۰.۷۸۶ موج XA قرار دارد.

الگوی پروانه

حرکت بعدی این الگو، افت قیمت به اندازه موج BC خواهد بود که در این موج نقطه C در سطوح اصلاحی ۰.۳۸۲ تا ۰.۸۸۶ موج AB قرار می‌گیرد. در نهایت موج صعودی دیگری با نام CD تشکیل می‌شود که به اندازه ۱.۶۱۸ تا ۲.۶۱۸ موج BC اصلاح می‌کند. همچنین نقطه D باید نزدیک سطوح اصلاحی ۱.۲۷۲ تا ۱.۶۱۸ موج XA نیز باشد. نقطه D مهم‌ترین بخش الگوی پروانه نزولی و نقطه شروع افت شدید قیمت است.

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از الگوی پروانه نزولی در بازارهای دوطرفه نیز از افت قیمت سود کسب کنند. در واقع آن‌ها پس از شناسایی الگوی پروانه نزولی بر روی نمودار می‌توانند در ابتدا سفارش فروش خود را ارسال کنند و سپس در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به ارسال سفارش خرید نمایند.

 

نحوه انجام معامله با استفاده از الگوی پروانه نزولی

معامله‌گران برای انجام معامله با استفاده از الگوی پروانه نزولی باید در ابتدا منتظر باشند تا این الگو بر روی نمودار قیمت تکمیل شود و سپس سفارش فروش خود را در نقطه D قرار دهند. در واقع پس از تکمیل الگو، در صورتی که قیمت در نقطه D واکنش نشان دهد، سرمایه‌گذاران می‌توانند در نقاط زیر وارد فرآیند معامله فروش شوند:

  • موج BC در سطح ۰.۳۸۲ موج AB واکنش نشان داده و موج CD یک قله قیمتی در سطح ۱.۶۱۸ موج BC‌ ایجاد کند.
  • موج BC در سطح ۰.۸۸۶ موج AB واکنش نشان داده و موج CD یک قله قیمتی در سطح ۲.۶۱۸ موج BC‌ ایجاد کند.

در این شرایط حد ضرر را می‌توان کمی بالاتر از نقطه D‌ قرار داد. حد سود یا هدف‌های معاملاتی برای خروج از معاملات نیز بر اساس نسبت‌های فیبوناچی موج AD‌ تنظیم می‌شود.

 

مزایا و معایب الگوی پروانه

از آنجایی که الگوی هارمونیک پروانه شکل و ساختاری مشابه به سایر الگوهای هارمونیک دارد، به همین دلیل مزایا و معایب مشابهی نیز با آن‌ها دارد. دقت بالای الگوی پروانه در ارائه سیگنال‌های معاملاتی به تحلیل‌گران و همچنین پیش‌بینی روند حرکت قیمت، میزان زمان صرف شده برای شناسایی و تشخیص این الگو بر روی نمودار قیمت را توجیه می‌کند.

همچنین معامله‌گران باید برای پیش‌بینی نقاط ورود و خروج از معاملات باید از این الگو در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال نظیر اندیکاتو فیبوناچی استفاده کنند. در ادامه لیستی از مزایا و معایب الگوی پروانه را آورده‌ایم.

مزایا و معایب الگوی پروانه

 

سخن پایانی

الگوی پروانه یکی از ابزارهای کاربردی و قابل اعتماد در تحلیل تکنیکال برای تحلیل بازارهای مالی بوده که معمولا در انتهای یک روند شکل گرفته و نشان‌دهنده بازگشت روند است. این الگو نیز همانند سایر الگوهای هارمونیک به دو صورت صعودی و نزولی بر روی نمودار قیمت نمایان می‌شود و بهترین گزینه برای معامله‌گرانی است که با سطوح اصلاحی فیبوناچی آشنایی کامل دارند.

سرمایه‌گذاران با شناسایی الگوی پروانه بر روی نمودار قیمت می‌توانند در خصوص ورود یا عدم ورود به بازارهای مالی تصمیم بگیرند. با این حال، این الگو نیز همانند سایر الگوهای هارمونیک با محدودیت‌هایی همراه است که معامله‌گران همواره باید به آن‌ها توجه کنند.

اگر شما تجربه معامله‌گری با استفاده از الگوی هارمونیک پروانه را دارید، تجارب خود را در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا