دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

چگونه ریپل بخریم؟ آموزش خرید ارز دیجیتال XRP

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری پرسود و نوپا، چند سالی می‌شود که در جهان رواج زیادی یافته و کشور ما نیز در همین جهت حرکت می‌کند. اگر شما کسی هستید که به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال علاقه دارید، حتما نام رمز ارزهای بیت کوین و اتریوم به گوش‌تان خورده است.

بد نیست بدانید که این‌ها تنها ارزهای دیجیتال محبوب در این بازار نیستند. «ریپل» (Ripple) با نماد XRP یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار است که توانسته محبوبیت خوبی برای خود دست‌و‌پا کند. البته ریپل هنوز فاصله‌ زیادی با بیت کوین و اتریوم دارد، ولی به‌خاطر قیمت کم آن، افراد بیشتری به خرید این ارز دیجیتال علاقه نشان می‌دهند.

هدف اصلی ریپل ساده کردن پرداخت‌های بین‌المللی برای موسسه‌ها و نهادهای بانکی و مالی به‌شمار می‌رود و یکی از راه‌های آن برای سهولت بخشیدن به این کار، ارز دیجیتال XRP است. ما در این مقاله نحوه‌ خرید ریپل را برای علاقه‌مندان به‌طور مفصل شرح خواهیم داد.

ارز دیجیتال ریپل

رمز ارز XRP متعلق به شرکت ریپل بوده که در سانفرانسیسکو واقع شده است. هدف از ایجاد این ارز دیجیتال غیرمتمرکزتر کردن و سرعت بخشیدن به انتقالات پول بین بانکی و بین المللی است.

اولین نکته‌ای که لازم است در رابطه با ارز دیجیتال ریپل بدانید، این است که ریپل فقط یک ارز دیجیتال نیست، بلکه نوعی پلتفرم هم به شمار می‌رود. این ارز دیجیتال عمدتا به‌خاطر شبکه‌ پرداخت دیجیتالی‌اش معروف شده، اما ارز دیجیتال مختص به خود را نیز دارد.

پلتفرم ریپل نوعی پروتکل متن‌باز به حساب می‌آید که هدف اصلی آن انجام تراکنش‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه‌ کم است. ریپل از سیستم ماینینگ بلاک چین استفاده نمی‌کند؛ بلکه نوعی مکانیزم اجماع را از طریق گروهی از سرورها برای تایید معاملات خود به کار می‌گیرد. برخلاف بیت کوین که زمان تایید تراکنش‌ها در آن بالاست و هزینه‌های بالایی را نیز شامل می‌شود، تراکنش‌های ریپل در طول چند ثانیه تایید شده و هزینه‌ بسیار کمی دارند.

هدف اصلی ریپل این است که بر تمام معاملات بین‌المللی در سرتاسر جهان کنترل داشته باشد. همان‌طور که گفته شد، این پلتفرم نه تنها ارز دیجیتال مختص به خود XRP را دارد، بلکه به تمام کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق پلتفرم، ارز دیجیتال خودشان را در RippleNet بسازند.

ریپل برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر راهی متفاوت برای خود انتخاب کرده و در این راه موفق نیز بوده است. برخلاف تمام ارزهای دیجیتال دیگر که سعی دارند مسیری برخلاف جهت سیستم بانکی کلاسیک را دنبال کنند، ریپل در تلاش است تا با آن‌ها همکاری داشته باشد. در راستای تحقق همین هدف، RippleLabs که سازمان پشت ریپل است، چندین فناوری به نام‌های xCurrent ،xRapid و xVia را معرفی کرد که این محصولات می‌توانند به واسطه‌ بانک‌ها برای پردازش مبادلات جهانی مورد استفاده قرار بگیرند.

این شرکت در سانفرانسیسکو واقع شده و در سال ۲۰۰۴ یعنی ۴ سال پیش از پیدایش بیت کوین، توسط «رایان فوجر» (Ryan Fugger) بنا نهاده شد. ایده‌ اصلی پشت ریپل، ایجاد پروتکلی «همتا به همتا» (Peer to Peer) از یک شبکه‌ قابل اعتماد بود که بتوان با استفاده از آن به‌راحتی پول را از یک نقطه به نقطه‌ دیگری در جهان منتقل کرد و تمام کاربران اینترنت قادر به استفاده از آن باشند.

با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های این ارز دیجیتال، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید ریپل بخریم؟ اگر به دنبال جواب سؤال خود هستید، با ما همراه باشید.

 

چرا ریپل بخریم؟

امکان دادن و گرفتن سریع وام، عدم تورم (به این دلیل که تمامی توکن‌ها از ابتدا استخراج شده‌اند)، اتصال راحت به شبکه‌های پرداخت از ویژگی‌های جذاب ریپل است که سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز را جذاب می‌کند.

دلایل زیادی برای خرید ارز دیجیتال ریپل وجود دارد. در درجه‌ اول، یکی از بزرگ‌ترین مزایای ریپل ضد جعل بودن آن است. در دنیای ارزهای رمزگذاری‌شده این ویژگی بسیار مهمی به شمار می‌رود چون ارزهای دیجیتال شبیه به پول‌های فیزیکی نیستند که قابل پیگیری باشند و فقط در دنیای مجازی وجود دارند؛ به همین خاطر خطر جعل شدن آن‌ها بالاست.

ویژگی دومی که این ارز دیجیتال را از بقیه‌ متمایز می‌کند، سرعت بالای تأیید تراکنش‌های آن است. بسیاری از افراد به دلیل سرعت بالای تراکنش‌ها، به‌سمت ریپل کشیده می‌شوند. طولانی شدن فرآیند تأیید تراکنش‌ها می‌تواند برای اکثر افراد خسته‌کننده و خارج از حوصله‌ باشد. در ریپل به چنین مشکلی برنمی‌خورید چرا که تمام تراکنش‌های پلتفرم آن در عرض چند ثانیه تأیید می‌شود.

دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این رمز ارز شامل:

  • امکان دادن و گرفتن سریع وام
  • عدم تورم (به این دلیل که تمامی توکن‌ها از ابتدا استخراج شده‌اند)
  • اتصال راحت به شبکه‌های پرداخت
  • یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ریپل این است که در مرحله‌ نهایی خود به عنوان مترجم جهانی هر ارزی عمل می‌کند.

همان‌طور که گفته شد با توجه به نمودارهای قیمتی ریپل، می‌توان به جرأت ادعا کرد که این ارز دیجیتال ثبات قیمت خوبی دارد و همین ویژگی یکی از مهم‌ترین دلایل برای خرید آن است. درستی این ادعا را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید.

نمودار در این لینک است.

با در نظر گرفتن تمام این نکات مثبت و آینده‌ روشنی که انتظار ریپل را می‌کشد، خریدن و نخریدن این ارز دیجیتال به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری بستگی به شما دارد.

 

آیا خرید ریپل سودآور است؟

در این بخش قصد داریم دلایل اقتصادی سرمایه‌گذاری در ریپل را بررسی کنیم. در سال ۲۰۲۰ ریپل یک روش سرمایه‌گذاری عالی به شمار می‌رود چرا که مزایا و کاربردهای مثبت زیادی دارد که آن را به فرصتی کم‌نظیر برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

حتی اگر یک سرمایه‌گذار، طرفدار ارزهای دیجیتال نباشد هم ممکن است باز بخواهد برای سود بیشتر مقداری رمز ارز خریداری نماید. با اینکه بیت کوین پیشروی دنیای ارزهای دیجیتال است اما باز هم این ارز دیجیتال عیب و نقص‌های مختص به خودش را دارد. از این روی بسیاری از افراد به دنبال جایگزینی برای آن می‌گردند. ریپل یکی از این ارزهای دیجیتال محبوب و موفق است که به تازگی بسیاری از سرمایه‌گذاران به آن علاقه‌مند شده‌اند.

دلایل زیادی وجود دارد که ریپل را تبدیل به یک ارز دیجیتال سودده می‌کند. با اینکه این ارز دیجیتال از زمان پیدایش خود در سال ۲۰۱۲ افزایش قیمت چشمگیری نداشته است؛ اما این می‌تواند به معنای ثبات قیمت آن باشد که از نظر بعضی از افراد، ویژگی مثبتی به‌شمار می‌رود.

برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، ریپل برای فعالیت خود نیازی به الگوی «اثبات کار» (Proof of Work) ندارد. در نتیجه عملکرد آن در پردازش‌ تراکنش‌ها دچار مشکل نخواهد شد. در عوض این ارز دیجیتال از دفتر کل توزیع‌ شده استفاده می‌کند که همین امر باعث می‌شود، زمان انجام تراکنش‌ها ثابت بوده و نسبت به بیت کوین با مشکلات کمتری مواجه شود.

یکی دیگر از دلایل قابل توجه سوددهی بالای ریپل این است که تعداد زیادی از بانک‌ها از آن بهره می‌برند. ریپل فقط یک ارز دیجیتال نیست بلکه نوعی پروتکل معاملاتی به شمار می‌رود که کار انتقال وجوه را برای سیستم بانکداری راحت می‌کند. تمام این‌ها به این معناست که ریپل در دنیای واقعی نیز کاربرد دارد.

در آخر، برخلاف بیت کوین که رشد قیمت زیادی داشته، ریپل را می‌توان با چند دلار و حتی چند پنی خرید. با این حال، رشد قیمت ریپل اگرچه آهسته است اما طی یک دهه‌ آتی ادامه‌دار خواهد بود. این ارز دیجیتال پتانسیل بازدهی فوق‌العاده خوبی دارد و همین امر آن را تبدیل به روش خوبی برای سرمای‌گذاری کرده است. مثلا اگر رشد قیمت ریپل کند باشد و ارزش آن سالانه به اندازه‌ ۱۰۰ درصد افزایش یابد، این یعنی ارزش سبد سرمایه‌گذاری شما هر ساله دو برابر خواهد شد. پس اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با بودجه‌ کم و بازدهی بالا هستید، حتما سرمایه‌گذاری روی ریپل را در نظر بگیرید.

 

مراحل خرید ارز دیجیتال ریپل

خرید ارزهای دیجیتال دو مرحله‌ اصلی دارد. اول کیف پولی مطابق با نیازهای خود نصب نموده و سپس صرافی مناسبی پیدا کنید. توصیه‌ ما به شما این است که قبل از خریدن ریپل یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری، اول کیف پول آن را نصب کنید. اگر شما به اندازه‌ کافی در رابطه با این ارز دیجیتال تحقیق نموده و قصد خرید آن را دارید، باید صرافی مناسبی برای خرید آن نیز پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که این صرافی باید حتما ارز دیجیتال مورد نظر شما را پشتیبانی کند. بسیاری از سایت‌های صرافی، کیف پول مختص به خودشان را دارند ولی پیشنهاد حسینی فایننس به شما این است که به دلیل مسائل امنیتی، کیف پول شخصی خودتان را داشته باشید.

بعد از اینکه کیف پول و صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خود را پیدا کردید، به وب سایت صرافی (چه ایرانی و چه خارجی) بروید و مراحل خرید ارز دیجیتال ریپل را مطالعه نمایید. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور باید کیف پول و صرافی خود را انتخاب کنید.

 

نصب کیف پول ریپل

جالب است بدانید، برخلاف ارزهای محبوب دیگر در بازار، تعداد کیف پول‌هایی که از ریپل پشتیبانی می‌کنند زیاد نیست. همچنین نکته‌ قابل ذکر دیگر این است که برخلاف ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم، استفاده از کیف پول‌های مخصوص ریپل رایگان نیست و تمام کاربران مجبورند برای داشتن آدرس کیف پول ریپل، ۲۰ توکن XRP خریداری نموده و آن را در کیف پول نگه دارند. پس در انتخاب کیف پول خود دقت کنید تا مجبور به پرداخت چندباره‌ این مبلغ نشوید.

نحوه‌ نصب کردن تمام کیف پول‌ها از جمله کیف پول ریپل به نوع آن بستگی دارد. سایت‌هایی که کیف پول خود را از آن تهیه می‌کنید به طور کامل روش نصب کیف پول خود را در وب سایت اصلی‌شان،‌ برای شما توضیح می‌دهند. اهمیت نوع کیف پول به دلیل مسائل امنیتی بسیار بالاست، پس هیچ‌گاه آن را سرسری نگیرید. با کمی تحقیق و بررسی و خواندن نظرات کاربران در سایت‌های مرتبط با خرید ریپل، می‌توانید مناسب‌ترین کیف پول را برای خود انتخاب کنید.

 

انتخاب صرافی معتبر

همان‌طور که بالاتر گفته شد بعد از پیدا کردن کیف پول مناسب، به دنبال صرافی معتبری بگردید تا بتوانید ارز دیجیتال ریپل را خریداری کنید.

البته قبل از هرچیزی بسیار مهم است که از معتبر بودن صرافی به طور کامل مطمئن شوید. به دلیل محبوب شدن خرید و فروش ارزهای دیجیتال میان مردم، عده‌ زیادی هستند که با سواستفاده از این موضوع، قصد کلاه‌برداری و خالی کردن جیب شما را دارند. پس هیچ‌گاه بدون تحقیق و بررسی کامل اقدام نکنید. بعد از اینکه از اعتبار صرافی مطمئن شدید، سطح امنیتی آن را بررسی کنید. مهم‌ترین ویژگی که یک صرافی را از بقیه‌ آن‌ها متمایز می‌کند، توجه به نکات امنیتی است. اگر متوجه شدید که یک صرافی در گذشته در رابطه با مسائل امنیتی با مشکلات زیادی سروکار داشته است، پس این صرافی مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

حالا که با جنبه‌های مختلف انتخاب یک صرافی معتبر آشنا شدید، چند صرافی به شما معرفی می‌کنیم که در لیست بهترین‌های حسینی فایننس هستند. صرافی‌های BitStamp ،Kraken و Cex سه صرافی معتبر ارز دیجیتال هستند که از ریپل نیز پشتیبانی می‌کنند.

 

انجام پرداخت و خرید ارز دیجیتال ریپل

ریپل ارز دیجیتالی است که برای خرید آن نیازی به مراجعه‌ حضوری ندارید و به‌راحتی می‌توان آن را از طریق اینترنت خریداری کرد. اولین راه خرید ریپل از طریق فردی است که آن را در اختیار دارد. مزیت این روش این است که نیاز نیست بابت آن هیچ کارمزدی پرداخت کنید ولی میزان نقدینگی موجود در خرید بدون واسطه بسیار کم است. همچنین ریسک کلاه‌بردار بودن فروشنده نیز وجود دارد. توصیه‌ ما به شما این است که از خریدارانی که نمی‌شناسید ریپل نخرید.

راه دوم و مطمئن‌تری نیز برای خرید ریپل وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به صرافی‌های سطح یک ریپل خود را خریدارای نمایید. در این صرافی‌های سطح یک، به‌راحتی می‌توانید پول رایج (ریال) را تبدیل به ریپل کنید. بنابراین امکان خرید ریپل با کارت بانکی برای شما مقدور خواهد بود. فقط لازم است عبارت «خرید ریپل» یا «خرید ارز دیجیتال ریپل» را در گوگل سرچ کنید تا تعداد زیادی از صرافی‌هایی که ریپل می‌فروشند، در دسترس‌تان قرار بگیرد.

به یاد داشته باشید که هیچگاه نباید از اولین سایت صرافی که به آن برخوردید ریپل بخرید. اول قیمت‌های سایت‌ها را با هم مقایسه کرده و از معتبر بودن صرافی نیز مطمئن شوید. سپس می‌توانید ریال بدهید و به‌راحتی ارز دیجیتال خود را بخرید.

روش دیگری که می‌تواند خرید ارز دیجیتال ریپل را برای شما ساده کند این است که ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت کوین و اتریوم را از صرافی‌های داخلی تهیه کرده و در صرافی‌های سطح دو، آن را به ریپل تبدیل کنید. صرافی‌های سطح دو نوعی از صرافی هستند که به جای دریافت پول نقد، ارز دیجیتال شما را به ارز دیجیتال دیگری تبدیل می‌کنند.

اگر صرافی شما ریپل نداشت یا نقدینگی آن پایین بود، می‌توانید با استفاده از کارت بانکی از صرافی، بیت کوین، اتریوم یا هر ارز دیگری خریده، آن را به یک صرافی بین‌المللی برده و به ریپل تبدیل کنید. بهترین صرافی بین‌المللی که کاربران زیادی در ایران دارد، صرافی بایننس است. البته بهتر است ریپل خریداری شده را در صرافی نگه ندارید. به دلیل تحریم شدن ایران از طرف صرافی، ممکن است حساب شما بلوکه شود.

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید این ارز دیجیتال، کیف پول مخصوص ریپل را در گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی خود نصب کنید. کیف پول‌های نرم‌افزاری ریپل کاملا رایگان هستند اما امنیت آن‌ها در بالاترین سطح ممکن نیست. پس اگر به دنبال امنیت بالا هستید با پرداخت مبلغی، می‌توانید از کیف پول سخت‌افزاری نیز استفاده کنید. البته اکثر صرافی‌ها زمان خرید ارز دیجیتال به شما کیف پول ارائه می‌دهند ولی کیف پول شخصی باعث می‌شود، روی دارایی‌های خود کنترل کامل داشته باشید که این موضوع سطح امنیت و حریم خصوصی شما را افزایش می‌دهد.

 

چگونه در ایران ریپل بخریم؟

ریپل یکی از ارزهای دیجیتالی است که اکثر صرافی‌های بزرگ و معتبر آن را پشتیبانی می‌کنند. البته در ایران داستان به همین سادگی‌ها نیست. اگر قصد دارید با استفاده از پول نقد ریپل بخرید، باید از طریق سایت‌های آنلاین داخلی اقدام کنید ولی متاسفانه اکثر سایت‌های ایرانی در حال حاضر فقط بیت کوین و اتریوم می‌فروشند و سایت‌های کمی در ایران هستند که ریپل را به ارزهای دیجیتال موجود خود اضافه کرده‌اند. اگر وب سایتی پیدا کردید که ارز دیجیتال ریپل را به طور مستقیم می‌فروشد، بهتر است اول از اعتبار صرافی اطمینان حاصل کنید.

البته راه حل مطمئن‌تر و بهتری هم برای خرید این رمز ارز در ایران وجود دارد. همان‌طور که قبل‌تر ذکر شد شما باید از وب سایت‌های معتبر بیت کوین یا اتریوم خریداری نموده و آن را در یک صرافی بین المللی به ریپل تبدیل کنید. از آنجایی که تمام صرافی‌های داخلی اتریوم و بیت کوین را در لیست کوین‌های خود دارند، خرید این ارزهای دیجیتال اصلا پیچیده نیست. همچنین می‌توانید لیست تمام صرافی‌های بین‌المللی که از ریپل پشتیبانی می‌کنند را از سایت Coinmarketcap مشاهده کرده یا در گوگل عبارت best Ripple Exchanges را جستجو نمایید.

برای محاسبه‌ قیمت ریپل به ریال باید در ابتدا قیمت دلار را بدانید. به دلیل نوسانات قیمت دلار، قیمت ریپل و دیگر ارزهای دیجیتال نیز ممکن است هر روزه تغییر کند. البته این فرآیند پیچیدگی زیادی ندارد. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید قیمت دلار و ریپل را پیدا کنید. در زمان نوشته شدن این مقاله قیمت ریپل ۰.۲۵۵۳ دلار تخمین زده می‌شود که با توجه به قیمت دلار که ۲۹،۷۶۰ هزار تومان است حدود ۷،۵۹۷ تومان باید برای خرید هر ریپل بپردازید.

 

سخن پایانی

فناوری نقل و انتقالات قوی بانکی یکی از دلایلی است که ریپل را به یک گزینه‌ خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. با افزایش تقاضای مردم برای سیستم نقل و انتقال سریع‌تر پولی، انتظار می‌رود که فناوری ریپل به یک هش استاندارد در سیستم نقل و انتقالات بانکی تبدیل شود.

ریپل نیز مانند ارزهای دیجیتال دیگر نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است. بنابراین باید با احتیاط و مطالعه اقدام به خرید این ارز دیجیتال کنید و همیشه در نظر داشته باشید که احتمال وقوع فراز و نشیب‌های شدیدی در این ارزها وجود دارد. به همین دلیل قبل از انتخاب کیف پول و صرافی برای خرید ریپل باید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا