دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش بلاک چین

لیسک چیست؟ آشنایی با شبکه LISK و ارز دیجیتال LSK

با ظهور تکنولوژی بلاک چین به‌عنوان یک فناوری انقلابی و به تبعیت از آن پیدایش ارزهای دیجیتال مختلف که تکیه‌بر ویژگی‌هایی کلیدی این فناوری همچون متن‌باز بودن و تمرکززدایی دارند، توجه بسیاری از افراد به این تکنولوژی جلب شده است. بااین‌وجود می‌توان اذعان داشت که در ساختار بلاک چین‌های فعلی شاهد محدودیت‌هایی هستیم که دستیابی حداکثری به قابلیت‌های آن را غیرممکن ساخته است.

از طرفی با گذشت زمان شاهد پیدایش رمز ارزهایی هستیم که به دنبال حل مشکلات و نقاط ضعف بلاک چین‌های کنونی هستند و یکی از این ارزهای دیجیتال لیسک است. در ادامه مطلب قصد داریم تا به بررسی این ارز دیجیتال بپردازیم.

آلت کوین لیسک چیست؟

«لیسک» (Lisk) یک پلتفرم بلاک چین عمومی است که بر روی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کار می‌کند و توکن آن نیز با نماد LSK نمایش داده می‌شود. این پلتفرم در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی به‌وسیله‌ «مکس کوردک» (Max Kordek) و «اولیور بدوز» (Oliver Beddows) و به‌عنوان یکی از شاخه‌های فناوری رمزنگاری به بازار عرضه شد.

ارز دیجیتال لیسک به‌عنوان یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین و دیگر رمز ارزها، یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز و شبکه پرداختی دیجیتال را فراهم می‌کند. این پلتفرم برخلاف بیشتر رمز ارزها از الگوریتم «اثبات کار» (Proof of Work) یا «اثبات سهام» (Proof of Stake) استفاده نمی‌کند، بلکه از الگوریتم اجماع Delegated Proof of Stake یا DPoS بهره می‌گیرد. بد نیست بدانید که در حال حاضر این ارز دیجیتال در میان ارزهای دیجیتال برتر بازار از نظر ارزش قرار دارد.

نوشته های مشابه

پلتفرم لیسک قابلیت ایجاد و توسعه‌ انواع اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و کاربران می‌توانند با استفاده از بلاک چینی شخصی‌سازی‌شده، اپلیکیشن‌های خود را در پلتفرم لیسک ایجاد کنند. همچنین لیسک یک کیت توسعه‌ نرم‌افزاری مبتنی بر جاوا اسکریپت (SDK) ارائه می‌دهد که توسعه‌دهندگان با تکیه‌بر آن می‌توانند کدهای جاوا اسکریپت را جهت توسعه‌ اپلیکیشن مدنظر خود بنویسند.

همان‌طور که گوگل و اپل به توسعه‌دهندگان خود اجازه می‌دهند تا اپلیکیشن‌های خود را در پلی استور گوگل یا اپ استور اپل منتشر نمایند، لیسک نیز یک اپلیکیشن مشابه را که مبتنی بر بلاک چین است ارائه می‌دهد. ولی بزرگ‌ترین تفاوت لیسک با اپل و گوگل در این است که این دو شرکت، پلتفرم‌های خود را کنترل و مدیریت می‌کنند ولی از آنجایی که لیسک غیرمتمرکز است، مدیریتی بر اپلیکیشن‌های ساخته‌شده توسط توسعه‌دهندگان وجود ندارد.

 

تاریخچه ارز دیجیتال  LISK

لیسک به‌عنوان یک شاخه یا فورک از ارز دیجیتال Crypto و با تأمین بودجه از طریق «عرضه اولیه سکه» (ICO) شروع به کار کرد و با جذب نزدیک به ۶ میلیون دلار سرمایه پا به عرصه‌ کریپتوکارنسی‌ها گذاشت که این رقم در آن زمان موفق‌ترین ICO پس از اتریوم محسوب می‌شد.

در حقیقت در آن زمان ICO این ارز دیجیتال برابر بود با چیزی در حدود چهارده هزار بیت کوین که در وقت خود دومین سرمایه‌گذاری جمعی موفقیت‌آمیز در عرصه ارزهای دیجیتال بود. در سال ۲۰۱۶، لیسک جهت انجام مبادلات تجاری در صرافی‌های دیجیتال بزرگ، در دسترس عموم کاربران قرار گرفت و در آن زمان بعد از بیت کوین به دومین ارز دیجیتال محبوب دنیای رمز ارزها تبدیل شد.

 

نحوه کار الگوریتم اجماع شبکه‌ لیسک

در لیسک برخلاف اتریوم یا بیت کوین امکان ماینینگ وجود ندارد و مکانیزم تراکنش آن نیز متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال است. درواقع در شبکه‌ لیسک، به‌جای استفاده از الگوریتم اثبات کار یا اثبات سهام، جهت تأیید تراکنش‌های صحیح از Delegated Proof of Stake (DPoS) استفاده می‌شود. در این الگوریتم اجماع همه‌ کاربران لیسک ابتدا متقاضی شرکت در یک سیستم رأی‌دهی یا Delegate می‌شوند که ۱۰۱ نماینده یا Delegate از این مجموعه انتخاب و مسئول تأیید تراکنش‌ها می‌شوند.

DPoS تأثیرات منفی متمرکز بودن شبکه را از طریق استفاده از شاهدان (که نمایندگان نامیده می‌شوند) کاهش می‌دهد. DPoS دارای ضمانت‌هایی است تا اطمینان حاصل شود که کسانی که از طرف شبکه به‌عنوان نماینده بلوک‌ها را تأیید می‌کنند، به‌درستی و بدون تعصب عمل خواهند نمود. علاوه بر این، هر بلوک امضاشده باید تأیید کند که بلوک قبل از آن توسط یک گره قابل‌اعتماد امضا شده است. این کاهش نیاز به تأیید باعث افزایش سرعت معاملات می‌شود.

در مقابل، پاداش اضافه کردن هر بلوک، پنج توکن LSK است و برای جلوگیری از تورم، پس از یک سال (تقریبا هر سه میلیون بلوک) این پاداش یکی کم می‌شود. پس در سال اول این پاداش برای هر بلوک ۵ توکن است و در سال بعد ۴، تا جایی که این پاداش به ۱ توکن می‌رسد و در همان حال می‌ماند.

سهمی از این پاداش نمایندگان نصیب افرادی می‌شود که به آن‌ها رأی داده‌اند و به این صورت انگیزه‌ شرکت در سیستم رأی‌دهی برای کاربران و شرکت در سیستم تأیید تراکنش برای داوطلبان، به وجود می‌آید. پاداش به‌طور مساوی بین تمام نمایندگان فعال (صد و یک نفر) توزیع خواهد شد.

یکی از مزیت‌های انجام تراکنش‌های این ارز در سرعت انجام آن نسبت به بیت کوین است که حدود ده ثانیه به طول می‌انجامد و ازاین‌جهت نسبت به بیت کوین قابلیت بیشتری برای انجام معاملات عادی و روزمره را دارد.

 

امنیت شبکه ارز دیجیتال لیسک

اگرچه لیسک به‌صورت جاوا اسکریپت نوشته شده است و جاوا اسکریپت زبان ضعیفی است اما این به معنای ضعف امنیتی آن نیست. بله، زبان برنامه‌نویسی به کار گرفته شده نقش مهمی دارد اما درنهایت این وظیفه‌ توسعه‌دهندگان است که در ابتدای راه کدهای امنی بنویسند. زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری هم وجود دارند که می‌توانند مورداستفاده قرار بگیرند و به لطف ماهیت قوی خود اجازه‌ نوشتن کدهای ضعیف را به توسعه‌دهندگان نمی‌دهند.

البته این بدان معنا نیست که این زبان‌ها برای کارهای مهم دیگر کاربرد ندارند. تیم توسعه‌دهنده‌ لیسک ادعا می‌کنند که ما جاوا اسکریپت را برگزیدیم چون همه ‌جا کار می‌کند و محبوب و رایج است و شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت در حال کار بر روی سرعت و امنیت آن در دستگاه‌های متعدد هستند. بنابراین پایگاه توسعه‌ رو به رشد و دسترسی آسان آن نقش مهمی در این تصمیم ایفا کرد. ما با توجه به محدودیت‌های شناخته‌شده‌ جاوا اسکریپت و دقت عددی بیشتر از ۳۲ بیت، با استفاده ازBigNumber.js بر این محدودیت‌ها کار کردیم.

تیم توسعه‌دهنده‌ لیسک همچنین در مورد امنیت این ارز دیجیتال عنوان می‌کند که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بلاک چین توسط API ما محافظت می‌شوند و درصورتی‌که به آن نیاز داشته باشند می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین این محدودیت مشکل به‌ حساب نمی‌آید و از زمان آغاز لیسک هم برایمان مشکلی ایجاد نکرده است.

همچنین ما برای تقویت هرچه بیشتر پایگاه کد، در حال برنامه‌ریزی انتقال به تایپ اسکریپت (مجموعه‌ی قوی جاوا اسکریپت) هستیم که به‌محض اجرا مشکلات مربوط به کدهای هفتگی را به حداقل می‌رساند. ضمنا ما درحال‌توسعه‌ ویژگی‌های C++ هستیم تا سرعت و امنیت را به حداکثر برسانیم. ما در کل بر همه‌ گزینه‌های ممکن برای حل مشکلات مربوط به جاوا اسکریپت در پروژه‌ لیسک کار می‌کنیم.

 

مزایای ارز دیجیتال LISK

ارز دیجیتال لیسک دارای یک سری خصوصیات برجسته است که باعث شده تا به محبوبیت بالایی در میان کاربران بازار رمز ارزها دست پیدا کند. در ادامه باهم به بررسی این خصوصیات خواهیم پرداخت.

 

الگوریتم اجماع لیسک

الگوریتم اثبات سهام لیسک بهترین راه برای درآمدزایی از راه دور است و شما می‌توانید با در اختیار داشتن لیسک در کیف پول خود و با تکیه‌بر قابلیت‌های این الگوریتم اجماع، آن را چندین برابر کنید.

 

همکاری با کمپانی مایکروسافت

پلتفرم لیسک از نظر جذب سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۷ جزو ده ارز دیجیتال برتر قرار داشت و توانست با شرکت مایکروسافت قرارداد ببندد. این قرارداد باعث شد تا «آزور» (Azure)، فضایی برای ایجاد معماری رایانش ابری، فرایند توسعه‌ هر ۲ شرکت را بر عهده گیرد.

 

پشتیبانی فنی قدرتمند

کاربران ارز دیجیتال لیسک می‌توانند به‌سرعت از تیم پشتیبانی آن پاسخ‌های خود را دریافت کنند. درواقع کارشناسان این رمز ارز توانسته‌اند تا به خوبی تمامی کاستی‌های شبکه را برطرف کنند.

 

تفاوت لیسک با اتریوم و دیگر پلتفرم‌های بلاک چین

هم ارز دیجیتال لیسک و هم اتریوم دارای یک پلتفرم کلی هستند که اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را امکان‌پذیر ساخته است. ولی ازجمله تفاوت‌های میان این ۲ رمز ارز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زبان برنامه‌نویسی لیسک Javascript و اتریوم Solidity است.

  • لیسک داده‌ها را در یک «زنجیره جانبی» (Sidechain) و اتریوم داده‌ها را در همان زنجیره‌ اصلی خود ذخیره می‌کند.
  • اپلیکیشن‌های اتریوم بر روی یک «ماشین مجازی» (EVM) اجرا می‌شوند، ولی لیسک مجهز به این ماشین مجازی نیست.
  • لیسک از الگوریتم اجماع DPoS و اتریوم از PoW استفاده می‌کند.

 

خرید ارز دیجیتال لیسک

از آنجا که ارز دیجیتال Lisk یک رمز ارز نسبتا جدید در بازار به‌شمار می‌آید، پیدا کردن صرافی‌هایی که اقدام به فروش این ارز دیجیتال در قبال ارزهای فیات کنند کمی دشوار است. با این‌ وجود در حال حاضر نزدیک به بیست صرافی دیجیتال وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان ارز دیجیتال لیسک را با دیگر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم معاوضه کرد. ازجمله برترین این صرافی‌های دیجیتال می‌توانیم به Binance ،Bittrex ،HitBTC و Coinroom اشاره‌ کنیم.

 

بهترین کیف پول‌های لیسک

لیسک یک ارز دیجیتال است که با ایده‌ خود جهت توسعه‌ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و ایجاد زنجیره‌های جانبی بسیار محبوب شده است. اگر شما نیز از جمله طرفداران این ارز دیجیتال باشید، مسلما جهت نگهداری آن به کیف پول‌هایی ایمن و مطمئن نیاز خواهید داشت. در ادامه‌ این مطلب قصد داریم تا به معرفی برترین کیف پول‌های دیجیتال بپردازیم که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند.

 

کیف پول سخت ‌افزاری ترزور

کیف پول «ترزور» (Trezor) یکی از کامل‌ترین و ایمن‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است که اخیرا در نسخه‌ جدید خود قابلیت پشتیبانی از توکن LSK را نیز اضافه کرده است.

 

کیف پول دسکتاپ لیسک‌ نانو

کیف پول دسکتاپ «لیسک نانو» (Lisk Nano) توسط توسعه‌دهندگان لیسک طراحی شده و به کاربران اجازه می‌دهد که به‌صورت خودکار به «فول نود»های (Full Node) لیسک متصل شوند. ازاین‌رو دیگر نیازی به هیچ‌گونه همگام‌سازی برای استفاده از این کیف پول وجود ندارد. در کیف پول Lisk Nano امکان رأی دادن به نمایندگان نیز فراهم شده است. این کیف پول دسکتاپ در حال حاضر بر روی پلتفرم‌های لینوکس، ویندوز و مک قابل‌استفاده است.

 

کیف پول دسکتاپ لیسک ‌هاب

«لیسک هاب» (Lisk Hub) یکی از جدیدترین کیف‌پول‌های LSK است که قابلیت‌هایی فراتر از یک کیف پول دیجیتال را در اختیار کابران خود می‌گذارد. لیسک ‌هاب یک راه‌حل همه‌جانبه جهت مدیریت توکن‌های Lisk است که قابلیت دسترسی و ارسال این توکن‌ها را دارد.

هم‌اکنون لیسک هاب در نسخه‌های ویندوز و مک ارائه‌شده و به‌زودی «صرافی غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange) خود را راه‌اندازی می‌کند و امکانات فراوانی نظیر مرورگر بلاک چین لیسک، «سهام گذاری لیسک» (Forging or staking) و ثبت‌نام به‌عنوان نماینده را برای کاربران خود مهیا می‌سازد.

 

کیف پول دسکتاپ لیسک‌ کور

کیف پول دسکتاپ «لیسک کور» (Lisk core) نیز به‌وسیله‌ تیم توسعه‌دهنده‌ لیسک طراحی شده است، ولی برخلاف لیسک نانو و لیسک هاب، یک کیف پول فول نود محسوب می‌شود و برای استفاده از آن باید کل بلاک چین را در اختیار داشته باشید. کیف پول لیسک کور، اغلب توسط کاربران حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد و امکاناتی مشابه ولت Lisk Hub دارد.

 

کیف پول تحت وب کوین پیمنت

ولت «کوین پیمنت» (Coinpayment) یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های تحت وب است که تقریبا از تمام ارزهای دیجیتال معتبر پشتیبانی می‌کند. کوین پیمنت درواقع یک پلتفرم جامع را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به هیچ ابزار دیگری برای فعالیت در دنیای رمز ارزها نیاز نخواهند داشت.

 

سخن پایانی

پروژه‌ لیسک از زمانی که تنها تعدادی کد نویس بر روی آن مشغول به‌کار بودند، تا امروز که دارای تیم توسعه‌دهنده‌ای بزرگ است، مسیر زیادی را پیموده و باوجوداینکه بسیاری از افراد، این پروژه را به‌عنوان قاتل اتریوم می‌شناسند، با نگاهی دقیق‌تر به آن می‌توان دریافت که این پروژه جزو بازیکنان بزرگ و آینده‌دار عرصه‌ ارزهای دیجیتال خواهد بود.

در پایان نیز بد نیست تا این نکته را به شما گوشزد کنیم که اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی لیسک را دارید، تحلیل و بررسی مداوم این رمز ارز را فراموش نکنید تا در صورت نیاز بتوانید با تصمیم‌گیری‌های اصولی و به‌موقع، سود خود را به حداکثر رسانده و از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا