دوره پرایس اکشن ict
آموزش فارکس

تاثیرات نرخ بهره کشورها در بازار فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

اگر مدتی می‌شود که وارد بازار فارکس شده‌اید حتما متوجه شده‌اید که رابطه قدرتمندی بین نرخ بهره کشورها و فارکس وجود دارد. ارزش ارز یک کشور تحت تاثیر عوامل مختلفی بالا و پایین می‌شود که در این بین نرخ بهره به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل آن به حساب می‌آید.

همین موضوع باعث می‌شود تا آشنایی با مفهوم نرخ بهره و تاثیر آن روی قیمت جفت ارزهای مختلف، به یکی از اولین قدم‌های یادگیری بازار فارکس تبدیل شود. از همین رو مقاله امروز حسینی فایننس را به بررسی تاثیرات نرخ بهره کشورها در بازار فارکس اختصاص داده‌ایم و می‌خواهیم در مورد رابطه این دو صحبت کنیم.

لطفا تا انتها همراه ما باشید تا اول از همه نرخ بهره را تعریف کنیم و سپس ببینیم که افزایش و کاهش نرخ بهره چگونه روی بازار فارکس تاثیر می‌گذارد.

نرخ بهره چیست؟

نرخ بهره مفهومی در بازار فارکس است که پاداش سپرده‌گذاری و هزینه وام‌گرفتن را مشخص می‌کند. این نرخ روی قیمت جفت ارزهای فارکس تاثیرگذار است.

نرخ بهره یا «اینترست ریت» (Interest Rate) به میزان هزینه اضافه‌ای که وام‌دهنده از وام‌گیرنده دریافت می‌کند، گفته می‌شود. این نرخ نه‌تنها هزینه وام‌گرفتن را مشخص می‌کند بلکه نشان‌دهنده پاداش سپرده‌گذاری نیز است.

به عنوان یک وام‌گیرنده، نرخ بهره میزان کارمزد و هزینه دریافت وام را نشان می‌دهد که معمولا به صورت درصدی از مبلغ کل وام نمایش داده می‌شود. اگر این درصد زیاد باشد، باید پول بیشتری را بازپرداخت کنید.

اما از نظر یک وام‌دهنده یا کسی که سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کند، نرخ بهره میزان سودی که شما از سپرده‌گذاری خود دریافت خواهید کرد را نشان می‌دهد. در این حالت نیز نرخ بهره به صورت درصدی از مبلغ کل سپرده‌گذاری مشخص می‌شود و هر چه سرمایه شما بیشتر باشد، سود دریافتی شما نیز بیشتر خواهد بود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

نرخ بهره معمولا با افزایش و کاهش مواجه می‌شود و تاثیر زیادی روی وام‌دهندگان و سپرده‌گذاران دارد.

البته باید به این نکته توجه داشت که مفهوم نرخ بهره را در شرایط مختلف می‌توان به شکل‌های مختلفی تفسیر کرد. اما در مقاله امروز زمانی که از نرخ بهره صحبت می‌کنیم منظور همان نرخ سودی است که توسط بانک مرکزی کشورهای مختلف تعیین می‌شود و شرایط وام‌دهی و سپرده‌گذاری را مشخص می‌کند. این نرخ تاثیر زیادی روی قیمت جفت ارزها در بازار فارکس دارد که در بخش‌های بعدی بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

 

چرا نرخ بهره برای معامله‌گران فارکس مهم است؟

معامله‌گران فارکس باید با تمام عواملی که روی قیمت جفت ارزهای فارکس تاثیر می‌گذارند، آشنا باشند. نرخ بهره نیز یکی از همین عوامل است که تاثیر زیادی در نوسان قیمت‌های فارکس دارد.

میزان نرخ بهره از آنجایی برای سرمایه‌گذاران بازار فارکس اهمیت دارد که هرگونه تغییر در نرخ بهره یک کشور، تاثیر زیادی روی ارز آن کشور می‌گذارد. بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف ابزارهای مختلفی برای تبیین سیاست‌های پولی دارند که با استفاده از آن‌ها روی نرخ بهره تاثیر می‌گذارند. دو ابزار مهم این بانک‌ها برای این کار عبارتند از:

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.
  • فعالیت در بازار آزاد: خرید و فروش اوراق بهادار در بازار آزاد با هدف تاثیرگذاری روی نرخ بهره؛
  • نرخ تخفیف: نرخی که از بانک‌های تجاری و سایر موسسات سپرده‌گذاری روی وامی که از تسهیلات وام‌دهی بانک مرکزی گرفته می‌شود، دریافت می‌شود.

علاوه بر این، بانک مرکزی هر کشور دو وظیفه مهم دیگر دارد: مدیریت تورم و ایجاد ثبات و پایداری برای نرخ تبادل ارز کشور خود. چنین بانک‌هایی این دو وظیفه خود را با تغییر نرخ بهره و مدیریت موجودی پول کشور خود انجام می‌دهند.

زمانی که تورم در حال افزایش است و از هدف مشخص شده خود فراتر می‌رود، بانک مرکزی کشور مورد نظر، نرخ وام‌دهی را با استفاده از ابزارهای خود افزایش می‌دهد. این کار باعث محدود شدن اقتصاد آن کشور و برگشت نرخ تورم به منطقه امن خود می‌شود.

 

تغییرات نرخ بهره چه تاثیری روی ارزهای فارکس می‌گذارد؟

معامله‌گران فارکس معمولا پیش‌بینی و انتظار خاصی از نرخ بهره دارند که در دوره‌های زمانی خاص توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. برای همین افزایش، کاهش یا ثابت باقی ماندن آن باعث عکس‌المعل متقابل معامله‌گران می‌شود و نوسان قیمت‌ها را به دنبال دارد.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که نرخ بهره کشورها چه تاثیری روی بازار فارکس و جفت ارزهای مورد معامله در آن می‌گذارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تصمیم بانک‌های مرکزی کشورها برای تغییر نرخ بهره از آنجایی برای معامله‌گران فارکس حائز اهمیت است که با این کار انتظارات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران فارکس نیز بعد از اعلام خبر تغییر نرخ بهره، تغییر می‌کند. موضوعی که در نهایت منجر به ایجاد تغییر در تقاضا برای آن ارز شده و نرخ تبادل آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای درک بهتر موضوع در جدول زیر سناریوهای مختلفی را که ممکن است بعد از اعلام خبر تغییر در نرخ بهره یک کشور ایجاد شود، مشخص کرده‌ایم:

تاثیر فارکس بر بازار جفت ارزهااما این تغییر چگونه روی معاملات معامله‌گران فارکس تاثیر می‌گذارد؟ بیایید یک مثال ملموس بزنیم.

فرض کنیم شما یک معامله‌گر فارکس در شهر لندن انگلستان هستید که می‌خواهید بخش زیادی از سرمایه خود را در یک دارایی کم‌ریسک مثل اوراق قرضه دولتی سرمایه‌گذاری کنید. همزمان نرخ بهره در آمریکا در حال افزایش است و برای همین شما تصمیم می‌گیرید با خرید دلار آمریکا، در اوراق قرضه دولتی این کشور سرمایه‌گذاری کنید.

بدون شک شما تنها کسی نیستید که با افزایش نرخ بهره آمریکا تصمیم به سرمایه‌گذاری در این کشور می‌گیرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر نیز ممکن است تصمیم به استفاده از این فرصت سرمایه‌گذاری بگیرند و بدین ترتیب تقاضا برای خرید دلار آمریکا افزایش یابد. این اتفاق باعث می‌شود ارزش دلار آمریکا در مقایسه با ارز سایر کشورها افزایش یابد و قیمت جفت ارزهای مختلف فارکس نوسان کند.

به عنوان مثالی دیگر سناریوی مقابل را در نظر بگیرید که در آن معامله‌گران فارکس روی ثابت باقی ماندن نرخ بهره استرالیا توسط بانک مرکزی این کشور اتفاق نظر داشتند و انتظارات خود را بر همین اساس چیده بودند. اما بانک مرکزی این کشور که اغلب با نام «بانک ذخایر استرالیا» (Reserve Bank of Australia) شناخته می‌شود، برخلاف انتظارها نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

در چنین شرایطی به نظر شما جفت ارزی مثل دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا (AUD/USD) چه تاثیری باید از این تصمیم بپذیرد؟ طبق جدول بالا زمانی که انتظار بازار روی ثابت باقی ماندن نرخ بهره است اما بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می‌دهد، جفت ارز مربوطه در فارکس که در این مثال AUD/USD است، باید با کاهش ارزش مواجه شود. کاهشی که طبق تصویر زیر شاهد اتفاق افتادن آن هستیم.

طبق این تصویر در اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی که بانک مرکزی استرالیا به‌صورت ناگهانی و برخلاف انتظار معامله‌گران بازار، نرخ بهره این کشور را از ۲ درصد به ۱.۷۵ درصد کاهش داد، معامله‌گران با فروش دلارهای استرالیایی خود ارزش جفت ارز AUD/USD را با کاهش مواجه کردند. این فروش برای جلوگیری از ضررهای احتمالی ناشی از تورم منفی صورت گرفت.

 

تفاوت نرخ بهره دو کشور و نقش آن در بازار فارکس

اختلاف نرخ بهره دو کشور که ارزهای آن‌ها به صورت جفت ارز در فارکس قابل‌معامله است، می‌تواند به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای فارکس از آن استفاده می‌کنند، بررسی و تحلیل نرخ بهره دو کشور و اختلاف بین آن‌ها است. در واقع در یک جفت ارز فارکس با ارز دو کشور مواجه هستیم که ممکن است طبق انتظارها نرخ بهره مربوط به یکی از آن‌ها افزایش و نرخ بهره دیگری کاهش یابد.

برای مثال فرض کنیم شما طبق تحلیل خود انتظار دارید نرخ بهره آمریکا افزایش یابد که این کار نشان می‌دهد شما به افزایش ارزش دلار آمریکا خوش‌بین هستید.

در چنین شرایطی برای اینکه شانس کسب سود خود را بیشتر کنید، می‌توانید در جفت ارز دلار آمریکا در مقابل ارز کشوری که انتظار دارید نرخ بهره آن کاهش یابد، یک معامله خرید یا «لانگ» (Long) باز کنید. با این کار شما در واقع از واگرایی پیش‌آمده در سیاست‌های پولی دو کشور استفاده می‌کنید و به سود می‌رسید.

بالا و پایین شدن اختلاف نرخ بهره دو کشور با افزایش و کاهش قیمت آن جفت ارز رابطه مستقیمی دارد. درک این موضوع با ذکر یک مثال و یک تصویر ساده‌تر خواهد شد:

نمودار شمعی زیر را در نظر بگیرید که جفت ارز دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا را نشان می‌دهد و این دو ارز را از نظر اوراق قرضه دولتی مقایسه می‌کند. در این تصویر اختلاف دوساله اوراق قرضه دولتی استرالیا و آمریکا نشان داده شده است. طبق این مقایسه با کاهش سود اوراق قرضه دولتی استرالیا در مقایسه با اوراق قرضه دولتی آمریکا، ارزش دلار استرالیا نیز در مقایسه با دلار آمریکا کاهش می‌یابد.

اختلاف قیمت نرخ بهره دو کشور باعث به وجود نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری در بین حرفه‌ای‌های بازار شده است که در جریان آن از کشوری که نرخ بهره پایینی دارد، وام‌گرفته می‌شود و همان وام در کشوری که نرخ بهره بالاتری دارد، سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

استراتژی معامله در فارکس با نرخ بهره

یکی از استراتژی‌های معاملاتی پرکاربرد در بازار فارکس معامله با استفاده از نرخ بهره است. برای مثال درست در هنگام اعلام نرخ بهره توسط بانک مرکزی می‌توان وارد معامله شد و از نوسان شکل‌گرفته استفاده کرد.

در بازار فارکس استراتژی‌های معاملاتی زیادی وجود دارد که معامله‌گران حرفه‌ای و تازه‌وارد از آن استفاده می‌کنند. یکی از این استراتژی‌ها معامله در زمان انتشار اخبار و داده‌های اقتصادی است که با استفاده از آن می‌توانید زمانی که نرخ بهره توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، نسبت به خرید یا فروش ارز مورد نظر اقدام کنید.

یکی از تکنیک‌هایی که معامله‌گران حرفه‌ای در استفاده از این روش به کار می‌برند، پیش‌بینی افزایش، کاهش یا ثابت ماندن نرخ بهره توسط بانک مرکزی است. این افراد با تحلیل متغیرهای مهم اقتصادی همچون تورم و موارد دیگر، قبل از انتشار اخبار مربوط به نرخ بهره معامله خود را باز می‌کنند.

از دیگر تکنیک‌های معامله در زمان انتشار تغییرات نرخ بهره که در فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، صبر و ورود به معامله در زمان عقب‌نشینی موقت قیمت است که به آن «پول بک» (Pullback) می‌گوییم. اگر نمی‌دانید پول بک چیست پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله «اصلاح قیمت یا پولبک» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

نرخ بهره یا Interest Rate یکی از مفاهیم مهم بازار فارکس است که آشنایی با آن می‌تواند فرصت‌های معامله‌گری پرسودی را نصیب شما کند. بانک مرکزی کشورهای مختلف برای مدیریت اقتصاد خود از ابزارهای مختلفی برای تبیین سیاست‌های مالی استفاده می‌کنند که نرخ بهره یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

از همین رو آشنایی با مفهوم نرخ بهره در بازار فارکس و تاثیرات نرخ بهره کشورها در فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی معامله‌گران حرفه‌ای با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی مختلف مثل معامله در زمان انتشار اخبار، در جفت ارز مورد نظر خود معامله باز می‌کنند و از نوسانات شکل‌گرفته به سود می‌رسند.

در مقاله امروز نقش نرخ بهره در قیمت جفت ارزهای فارکس بررسی شد و دیدیم که افزایش یا کاهش نرخ آن توسط بانک‌های مرکزی می‌تواند تاثیر مستقیمی روی قیمت جفت ارزهای فارکس بگذارد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
worldremitblueberrymarketsnasdaqig

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا