🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسب است؟

شاید بیشترین سوالی که از فعالان حوزه‌ کریپتو پرسیده می‌شود و کاربرهای زیادی به دنبال جواب آن می‌گردند این باشد که چطور بهترین زمان خرید ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟ چطور می‌توانیم در کف قیمت وارد بازار شویم و در سقف خارج شویم؟

خیلی‌ها برای ورود، بیش از حد منتظر می‌مانند تا قیمت بازار پایین‌تر برود و سود‌های این مدت را از دست می‌دهند؛ در طرف مقابل عده‌ای هم که وارد بازار شده‌ و به سود رسیده‌اند، برای کسب سود بیشتر، نمی‌توانند به موقع خارج شوند و بخش زیادی از سود‌‌های فعلی را از دست می‌دهند. پس روش مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال چیست؟ آیا روشی وجود دارد که به ما بیشترین سود ممکن را بدهد؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد چند نکته‌ مهم که به ما کمک می‌کنند در بهترین زمان خرید ارز دیجیتال وارد بازار شویم، صحبت کنیم. البته فعالیت در بازارهای مالی همیشه با ریسک همراه است و توصیه می‌شود علاوه بر نکات گفته شده در این مقاله، اطلاعات خود را در مورد دیگر فاکتورهای مؤثر در این بازار افزایش دهید.

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال

تمام بازارهای مالی به داشتن فراز و نشیب‌های زیاد معروف هستند و وقتی نوبت به بازار «ارزهای دیجیتال» (Cryptocurrencies) می‌رسد، نوسان‌های جنجالی این بازار همیشه تیتر خبرها بوده و شاهد سودها و ضررهای چندصد درصدی سرمایه‌گذارها در این حوزه هستیم. هر چه این حوزه بیشتر توسعه می‌یابد،‌ عده‌ بیشتری با آن آشنا می‌شوند و این سوال ذهنشان را درگیر می‌کند که باید در کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری کنند یا نه؟ افرادی که می‌خواهند این ریسک را بپذیرند، یک مرحله پیشرفت می‌کنند و تازه می‌رسند به اول ماجرا، یعنی تلاش برای فهمیدن اینکه بهترین زمان خرید ارز دیجیتال چه زمانی است.

بگذارید همین ابتدای کار، یک نکته‌ مهم را یادآور شویم. هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که پاسخ دقیق این سوال را می‌داند. تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال یک موضوع فنی و تجربی است؛ یعنی فاکتورهای مختلفی وجود دارند که بدون بررسی آن‌ها هرگز نباید وارد یک بازار شد و معامله کرد. در عین حال دانستن و اجرای این فاکتورها ضمانتی بر موفقیت حتمی نیست و همیشه احتمال وقوع حوادث مختلف و سقوط بازار وجود دارد. پس همیشه باید از یک طرف، نسبت به ریسک‌های این بازار آگاه باشیم و از طرف دیگر مدام با آموزش و مطالعه بتوانیم به مرور سرمایه‌ خود را افزایش دهیم.

توجه داشته باشید که این مطلب بیشتر مناسب افرادی است که تصمیم به سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در ارزهای دیجیتال دارند و می‌خواهند به درک بالاتری از بهترین زمان خرید ارز دیجیتال برسند. افرادی که «تریدر» هستند یعنی شغل آن‌ها خرید و فروش ارزهای دیجیتال است، باید آموزش‌های بسیار بیشتر و حرفه‌تری را ببینند. آن‌ها روزانه چندین ساعت جلوی مانیتورها می‌نشینند و ممکن است در یک ساعت چندین معامله انجام دهند. برای آشنایی بیشتر با فعالیت تریدرها می‌توانید مقاله‌ «انواع ترید ارزهای دیجیتال» را مطالعه کنید.

یکی از نکات اولیه در خرید ارزهای دیجیتال این است که ماهیت پرنوسان این نوع دارایی‌ها را بپذیریم. همه دوست دارند وقتی قیمت در کف است بخرند و در سقف بفروشند، اما چه تعداد موفق به انجام این کار می‌شوند؟ پایین بودن درصد افراد موفق نسبت به ناموفق‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها یا استراتژی خرید و فروش نداشته‌اند، یا در تشخیص وضعیت و روند بازار اشتباه کرده‌اند، بهترین زمان خرید در کف را نمی‌دانند و یا در کل، بدون دانش لازم وارد این حوزه شده‌اند. پس بهتر است در رابطه با این موارد کمی بیشتر صحبت کنیم.

 

داشتن استراتژی خرید

استراتژی به معنی داشتن نقشه و برنامه‌ریزی مشخص برای انجام کارهاست. سرمایه‌گذاری بدون داشتن استراتژی مشخص، به احتمال زیاد به نتیجه نخواهد رسید. به همین خاطر باید از ابتدا مشخص کنیم که چه مقدار سرمایه را به خرید ارز دیجیتال اختصاص خواهیم داد،‌ برای چه مدت زمانی قرار است فعالیت کنیم و از مهم‌تر، حاضریم چه مقدار ریسک را پذیریم؟

یکی از استراتژی‌های قدیمی و مؤثر، مخصوصا در بازار ارزهای دیجیتال، استراتژی «خریدن و نگه داشتن» (Buying and Holding) است. این استراتژی مخصوص سرمایه‌گذاری بلندمدت (مثلا برای ۵ سال) است. این روش می‌گوید اگر به چیزی که خریده‌اید ایمان دارید، بدون توجه به نوسان قیمت، تا چند سال آن را اصطلاحا «هودل» (HODL) یا HOLD کنید. (HODL‌ یک غلط مصطلح و رایج است که به نگهداری بلندمدت ارزهای دیجیتال اشاره دارد.) این روش بسیار ساده است ولی درعین‌حال امکان دارد روند بازار به گونه‌ای پیش برود که پایبند بودن به آن سخت شود.

افرادی که در اوایل سال ۲۰۱۷ بیت کوین خریده بودند،‌ در انتهای همان سال شاهد افزایش ۲۰ برابری سرمایه‌شان بودند. یک هودلر بلند مدت ۵ ساله، توجهی به این نوسان‌ها نمی‌کند. در ادامه و در طول سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، بیت کوین یک روند نزولی خسته‌کننده را طی کرد و تا ۶۰ الی ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داد.

یک هودلر در طول این زمان‌ها هم به بیت کوین‌هایش دست نمی‌زند و باز هم منتظر می‌ماند. تا اینکه در نوامبر ۲۰۲۰، حرکت صعودی بعدی بیت کوین آغاز شد و قیمت آن تا آوریل ۲۰۲۱ از ۶۰ هزار دلار نیز عبور کرد. افرادی که استراتژی هودل را انتخاب کرده‌اند، حتی اکنون نیز بیت کوین‌های خود را نمی‌فروشند و به همین دلیل است که این روش بیشترین سود را البته در بلندمدت نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.

استراتژی دیگری که مخصوص کاربرهای نه چندان حرفه‌ای است،‌ «میانگین قیمت دلاری» نام دارد که در انتهای این مقاله مفصل راجع به آن صحبت کرده‌ایم. استراتژی‌ها بسیار متنوع هستند و این‌ها فقط اشاره‌ای به چند مورد ساده بود که توسط همه قابل اجرا هستند و نیاز به مهارت تکنیکال خاصی ندارد. از دیگر استراتژی‌های تکنیکالی پرطرفدار نیز می‌توانیم به «واگرایی شاخص مقاومت نسبی» (RSI Divergence) و «Golden/Death Cross» اشاره کنیم.

 

تشخیص وضعیت کلی و روند بازار

قیمت دارایی‌ها در همه‌ بازارهای مالی از روند‌های خاصی پیروی می‌کند. به طور مثال اگر چارت قیمت یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین را بررسی کنیم، الگوهایی را می‌بینیم که بارها و بارها تکرار شده‌اند و جالب اینجاست که این نوع الگو‌ها، در چارت قیمت دارایی‌های بسیار متفاوتی مثل طلا، نفت و… هم به چشم می‌خورند.

بسیاری از اتفاقاتی که در چارت قیمت رخ می‌دهد، در اثر وضعیت روانی و تفکر غالب بیشتر سرمایه‌گذارها در بازار است. به همین خاطر است که اصولا یک روند صعودی در ابتدا با یک شیب ملایم شروع و در ادامه وقتی عده‌ بیشتری متوجه آن می‌شوند، با خرید‌های خود باعث افزایش شیب نمودار شده و در هر مرحله هم عده‌ای تصمیم به خارج کردن مقداری از سودهای خود می‌گیرند که باعث می‌شود نمودار از حالت خطی خارج شود.

در آخر هم عده‌ای که به «جامانده‌ها» معروفند، وارد بازار شده و خرید می‌کنند و آخرین موج صعودی را تشکیل می‌دهند. این عده در اکثر مواقع متضرر می‌شوند، چرا که بازار مدت کوتاهی بعد از خریدشان، وارد اصلاح می‌شود و آن‌ها دچار ترس شده و حاضر می‌شوند با ضرر از بازار خارج شوند.

پس برای تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال، باید روند کلی بازار را بدانیم. منظور از روند کلی، بررسی نمودار در تایم‌فریم‌های بالا، مثل روزانه و هفتگی است. اگر روند بازار را درست تشخیص دهید، حتی اگر در اوج هم خرید کرده باشید، باز هم در هفته‌ها و ماه‌های آینده به سود می‌رسید؛ اما اگر سرمایه‌گذاری شما در خلاف روند اصلی باشد، حتی اگر در کوتاه‌مدت به سود برسید، در بلندمدت متضرر خواهید شد و این مورد به ضرر افرادی است که به فکر سرمایه‌گذاری بلند مدت ( مثلا ۶ ماهه و ۱ ساله) هستند.

 

بهترین زمان خرید در کف قیمت

یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای خرید ارزهای دیجیتال، زمانی است که یک «کف» (Bottom) در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که قیمت آن ارز برای مدتی مثلا چند روز نزولی و رو به کاهش بوده و مدام خبرهای منفی در مورد قیمت آن به گوش می‌رسد. افراد کم تجربه در چنین مواقعی ناامید می‌شوند و فکر می‌کنند که همیشه باید به سراغ ارزی بروند که نمودار آن رو به رشد است. اما افراد با تجربه و آن‌هایی که ماهیت نوسانی این بازار را درک کرده‌اند، می‌دانند هر کاهش قیمت، می‌تواند به معنی یک فرصت خریدِ ارزان‌تر باشد و آن را از دست نمی‌دهند.

وقتی نمودار یک ارز دیجیتال نزولی می‌شود، الزامأ به معنی افت پروژه و یا پایین آمدن کیفیت آن نیست، بلکه این کاملا طبیعی است که در روند‌های صعودی، عده‌ای بعد از اینکه سرمایه‌شان چندبرابر رشد کرد، تمایل دارند تمام یا بخشی از سود خود را از بازار خارج کنند که باعث افزایش فشار فروش و پایین آمدن قیمت می‌شود.

شاید هم بیت کوین مقداری ریزش داشته و روی کل بازار تأثیر منفی گذاشته است. همان‌طور که می‌دانید بیش از نیمی از حجم بازار کریپتو در اختیار بیت کوین است و یک وابستگی قیمتی بین بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وجود دارد. به‌طور کلی اگر در یک پروژه‌ خوب و رو به رشد سرمایه‌گذاری کرده‌اید، پس به احتمال زیاد قیمت در آینده به سقف‌های قبلی خواهد رسید. اگر هم پروژه‌ مد نظرتان در چنین کف قیمتی قرار بگیرد، می‌تواند بهترین زمان خرید ارز دیجیتال در نظر گرفته شود.

 

روش میانگین قیمت دلاری

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال، «میانگین قیمت دلاری» (Dollar Cost Averaging)‌ است. این روش دردسرهای پیدا کردن بهترین زمان خرید ارز دیجیتال را کاهش می‌دهد و به درد افرادی می‌خورد که دانش فنی زیادی از این حوزه ندارند، ولی درعین‌حال ثابت شده که سود بسیارخوبی در بلندمدت نصیب سرمایه‌گذار می‌کند.

در روش میانگین قیمت دلاری، سرمایه‌گذار بدون توجه به قیمت فعلی، در بازه‌های زمانی ثابت مثلا هر هفته یا هر ماه، مقدار ثابتی دلار (مثلا ۱۰۰ دلار یا ۵۰۰ دلار) ارز دیجیتال مورد نظر را می‌خرد و این روند را برای یک بازه‌ بلندمدت یک یا چند ساله انجام می‌دهد. این کار باعث می‌شود شیب سرمایه‌ واردشده به طور خطی حفظ شود و با توجه به صعودی بودن روند کلی قیمت، سود قابل توجهی به دست آید.

به این مثال در مورد سرمایه‌گذاری در بیت کوین به روش میانگین قیمت دلاری توجه کنید. یک سرمایه‌گذار در سال ۲۰۱۷ تصمیم می‌گیرد هر هفته به ارزش ۱۰۰ دلار بیت کوین بخرد. قیمت بیت کوین هر مقداری باشد مهم نیست او هر هفته این مقدار را خریداری می‌کند. می‌دانیم که قیمت بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۷ در حباب شدیدی قرار داشت و در سال ۲۰۱۸ نیز یک روند نزولی بلندمدت را طی کرد.

بسیاری از تریدرهای کوتاه‌مدت در آن بازه‌ زمانی متضرر شدند، ولی سرمایه‌گذارِ مثالِ ما، طبق روش میانگین قیمت دلاری همچنان هر هفته به اندازه ۱۰۰ دلار بیت کوین خریده است. اکنون که در ماه آوریل ۲۰۲۱ هستیم (زمان نگارش این مقاله)، مقدار سرمایه‌ وارد شده توسط شخص ۲۲.۵۰۰ هزار دلار و ارزش بیت کوین‌هایش حدود ۲۷۰ هزار دلار است و این یعنی حدود ۱۱۰۰ درصد سود در مدت ۴ سال. برای محاسبه مقدار سود سرمایه‌گذاری به روش میانگین قیمت دلاری می‌توانید از وبسایت Bitcoindollarcostaverage استفاده کنید.

 

سخن پایانی

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق در بازارهای مالی مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال، باید با روش‌های تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال آشنا باشیم. برای اینکه به چنین دانشی برسیم، باید ابتدا یک یا چند استراتژی مشخص برای خود تعیین کنیم و سپس بتوانیم روند کلی بازار را تشخیص دهیم. هرچه دانش تحلیل بیشتری داشته باشیم می‌توانیم نمودار قیمت را بهتر بررسی کرده و نقاط کف قیمت را به عنوان بهترین زمان خرید ارز دیجیتال شناسایی کنیم.

امیدواریم تمام کاربرهایی قدیمی ارزهای دیجیتال و همچنین افراد جدیدی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند، آگاهی کافی را نسبت به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این بازار داشته و با پیشرفت دنیای بلاک چین و کریپتوکارنسی‌ها به سود‌های شیرینی دست پیدا کنند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا