دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

انواع تریدر را بشناسید | چه نوع تریدی مناسب من است؟

مانند هر فعالیت دیگری که هر کس ممکن است در طول زندگی خود به انجام آن بپردازد، نحوه‌ی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هم به سلیقه و خصوصیات اخلاقی سرمایه‌گذار بستگی دارد و می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.

بعضی‌ها زمان کافی برای تحلیل و معامله‌ی به صورت روزانه را ندارند و ترجیح می‌دهند به صورت بلندمدت روی دارایی مورد نظر خود حساب باز کنند. در طرف دیگر برخی دیگر هم هستند که طاقت ندارند و می‌خواهند با استفاده از استراتژی‌های خاص در عرض چند روز به سوددهی برسند.

در این مقاله می‌خواهیم چنین افرادی را که در بازارهای مالی مختلف اعم از بورس، بازار تبادل ارزهای خارجی و ارزهای دیجیتال فعال هستند، طبقه‌بندی کنیم و ببینیم انواع تریدر کدام‌ها هستند و چه سبک‌هایی دارند.

این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی فعلی خود را بهتر بشناسید و از مزایا و معایب آن باخبر شوید. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که نوع ترید خود را تغییر داده و احتمال موفقیت خود را افزایش دهید.

 

تریدر به چه کسی گفته می‌شود؟

در بازارهای مالی واژه‌ی «تریدر» (Trader) به کسانی گفته می‌شود که یک سهم، جفت ارز، ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگر را خریدوفروش می‌کنند.

در زبان فارسی می‌توانیم معادل‌های معامله‌گر یا معامله‌کننده را هم به تریدرها بدهیم که برای راحتی کار در ادامه تنها از واژه‌ی تریدر استفاده خواهیم کرد.

البته بهتر است همین ابتدای کار یک تفاوت مهم بین تریدرها و سرمایه‌گذارها مشخص کنیم. با اینکه در خیلی از جاها این دو واژه به صورت مترادف و هم‌معنی استفاده می‌شوند ولی در حقیقت یک تفاوت ظریف بین آن‌ها وجود دارد.

به عبارت دیگر، سرمایه‌گذار (Investor) معمولاً به کسی گفته می‌شود که با هدف طولانی مدت یک دارایی را خریداری کرده و تا مدت‌ها قصد فروش آن را ندارد. در طرف دیگر تریدرها بیشتر با هدف کسب سود از اختلاف قیمت یک دارایی در زمان کوتاه اقدام به خریدوفروش آن می‌کنند.

به عنوان مثال بازار ارزهای دیجیتال را در نظر بگیرید. اگر کسی مقداری بیت کوین خریداری کند و تا چندین سال به آن دست نزند در واقع روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است ولی اگر همین فرد بعد از خرید بیت کوین و بعد از گذشت مدت نسبتاً کوتاهی در قیمت بالاتر آن را بفروشد و بعد از پایین آمدن قیمت دوباره مقداری دیگر بخرد در واقع باید او را یک تریدر قلمداد کنیم.

 

انواع تریدر کدام‌ها هستند؟

اگرچه پاسخ به سوال تریدر موفق کیست، بسیار سخت است و به جوانب زیادی بستگی دارد اما همان‌طور که گفتیم تریدرها یا معامله‌گردان انواع مختلفی دارند که عوامل مختلفی در طبقه‌بندی آن‌ها تأثیر دارد و پاسخ به سوال تریدر موفق کیست  این طبقه‌بندی‌ها می‌توانند در بازارهای مالی مختلف، متفاوت از هم باشند ولی معمولاً در حالت کلی تریدرها را به چند نوع تقسیم می‌کنند که در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام صحبت می‌کنیم. لازم به ذکر است که به موارد پیش رو استراتژی‌های ترید هم گفته می‌شود.

انواع تریدر

 

خرید و نگهداری

تریدری که به استراتژی خرید و نگهداری که به آن Buy and Hold هم می‌گویند، اعتقاد دارد بعد از خرید یک دارایی تا مدت‌ها کاری با آن ندارد.

به عنوان مثال افراد زیادی هستند که در همان اوایل محبوبیت بیت کوین مقدار زیادی از این رمزارز را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری کردند و حتی در رشد قیمتی شدیدی که اخیراً بیت کوین آن را تجربه کرد دست به آن نزدند. این افراد اجازه نمی‌دهند که شرایط بازار، بالا و پایین شدن قیمت‌ها و اخبار منفی تأثیری روی تصمیم‌شان بگذارد.

ایده‌ی اصلی پشت این نوع ترید در این است که با گذشت زمان زیاد برای مثال چند سال دیگر قیمت ورودی چندان اهمیت نخواهد داشت زیرا به احتمال زیاد ارزش آن دارایی چندین برابر شده است.

این نوع تریدرها معمولاً دارایی مورد نظر خود را بر اساس تحلیل فاندامنتال انتخاب می‌کنند و چندان کاری با تحلیل تکنیکال و ارزیابی نمودارهای قیمتی ندارند. از مزایای چنین تریدری بودن این است که لازم نیست هر روز زمان و انرژی زیادی صرف مدیریت سبد سرمایه‌گذاری خود کنید.

همچنین این نوع تریدر را می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذار هم در نظر گرفت.

 

تریدر روندی

تریدر روندی (Trend) که به آن تریدر موقعیتی (Position) هم می‌گویند به تریدری گفته می‌شود که موقعیت‌های معاملاتی باز خود را به صورت میان‌مدت، مثلاً چند ماه، باز نگه می‌دارد. همان‌طور که از اسم این نوع تریدرها برمی‌آید، تریدرهای روندی سعی می‌کنند از تغییر روند بازار کسب سود کنند.

به عبارت دیگر یک تریدر روندی ممکن است در یک بازار صعودی موقعیت خرید یا لانگ (Long) باز کند و در یک بازار نزولی به سراغ موقعیت فروش یا شورت (Short) برود.

این نوع تریدرها هم بیشتر از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید رویدادهای فاندامنتال به زمان زیادی برای نشان دادن تأثیر خود نیاز دارند که تریدرهای روندی هم روی همین موضوع حساب باز می‌کنند.

فراموش نکنید که هر روندی در هر بازار مالی هر لحظه ممکن است تغییر کند. بنابراین تریدرهای روندی هم مجبور هستند از برخی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی این تغییر روند استفاده کنند.

بخشی از تریدرهای روندی را معمولاً افراد کم‌تجربه و تازه‌وارد تشکیل می‌دهند که مدیریت صحیح سرمایه و داشتن دانش کافی می‌تواند باعث موفقیت آن‌ها شود.

 

تریدر نوسان‌گیر

تریدر نوسان‌گیر (Swing Trader) تریدری است که معمولاً فاصله‌ی زمانی بین خرید و فروش دارایی‌اش از یک روز بیشتر و از یک ماه کمتر است.

در واقع تریدر نوسان‌گیر ممکن است سهام یک شرکت یا یک ارز دیجیتال را خریداری کند و بعد از یکی دو هفته که قیمت آن افزایش یافت آن را بفروشد. سپس دوباره چند روز یا هفته منتظر بماند و در موقعیت خرید خوب دیگر وارد معامله شود.

این نوع تریدرها معمولاً با هدف کسب سود از موج‌های مختلف نوسانی که چند روز یا چند هفته ادامه می‌یابند، وارد معامله می‌شوند. تریدرهای نوسان‌گیر از ترکیبی از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای تریدهای خود استفاده می‌کنند.

شاید بتوان گفت تریدرهای نوسان‌گیر بهترین نوع تریدرها برای تازه‌واردها باشد. دلیل این ادعا هم این است که زمان کافی در اختیار آن‌ها برای تصمیم‌گیری وجود دارد و در عین حال آنقدر کوتاه هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را پیگیری و مدیریت کرد.

 

تریدر روزانه

تریدر روزانه (Day Trader) شناخته‌شده‌ترین نوع تریدر است. یک تریدر روزانه در عرض یک روز وارد معامله شده و در زمان مناسب هم از آن خارج می‌شود.

به عبارت دیگر تریدرهای روزانه سعی می‌کنند از تغییرات قیمتی یک دارایی در همان روز کسب سود کنند. برای مثال قیمت یک دارایی مثل سهام یک شرکت در بازار بورس می‌تواند صبح یک قیمت و بعد از‌ ظهر یک قیمت دیگر داشته باشد.

البته توجه داشته باشید که در بازاری مثل بازار ارزهای دیجیتال که خبری از تعطیلی نیست و صرافی‌ها ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز هستند کمی مفهوم تریدر روزانه دچار تغییر می‌شود.

در واقع در بازار ارزهای دیجیتال یک تریدر روزانه خریدوفروش‌های خود را در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌دهد و این یعنی ممکن است خرید او در یک روز و فروشش روز بعد باشد. مسئله‌ای که در بازارهای سنتی صدق نمی‌کند و یک تریدر روزانه در این بازارها  معامله‌‌هایش را قبل از بسته‌شدن ساعات کاری می‌بندد.

تریدرهای روزانه بیش از تریدرهای دیگر از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که علی‌رغم پتانسیل سوددهی بالایی که این تریدرها دارند، مجبور هستند استرس و فشار زیادی تحمل کنند و زمان و انرژی زیادی در طول روز برای این کار بگذارند. تریدرهای روزانه معمولاً تریدرهایی هستند که مدت‌هاست در بازارهای مالی فعالیت داشته و حرفه‌ای شده‌اند.

 

اسکالپر یا تریدر ریزه‌خوار

تریدر اسکالپر (Scalper) یا ریزه‌خوار به تریدری گفته می‌شود که ممکن است در طول روز چندین بار وارد یک معامله شده و از آن خارج شود. این تریدرها کاری با تغییرات قیمتی بزرگ یا روندها ندارند و سعی می‌کنند از تغییرات قیمتی کوچک ولی با دفعات زیاد کسب سود کنند.

تریدرهای اسکالپر تمایلی به نگهداری موقعیت‌های معاملاتی خود برای مدت طولانی ندارند و حتی ممکن است در عرض چند ثانیه دارایی مورد نظر را خریداری و سپس بفروشند. یک تریدر اسکالپر حرفه‌ای در صورتی که بتواند یک نقطه‌ی ضعف در بازار مالی مدنظر خود مثل بازار ارزهای دیجیتال پیدا کند، می‌تواند سودهای کلانی به جیب بزند.

درست است که در هر معامله مقدار سود دریافتی آن‌ها کم است ولی به خاطر تعدد بالای خریدوفروش، این سودها روی هم جمع شده و در نهایت مبلغ قابل‌توجهی نصیب آن‌ها می‌شود. به خاطر همین است که به این نوع تریدرها اسکالپر یا ریزه‌خوار می‌گویند.

تریدرهای ریزه‌خوار معمولاً در بازارهایی فعالیت می‌کنند که نقدینگی آن‌ها بالا باشد. بدین ترتیب ورود و خروج به موقعیت‌های معاملاتی بدون تأخیر و آنی انجام می‌شود و مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید.

این نوع استراتژی یکی از روش‌های پیشرفته‌ی کسب درآمد از بازارهای مالی است که به تازه‌واردها پیشنهاد نمی‌شود. برای موفقیت در این نوع از ترید باید درک عمیقی از نحوه‌ی فعالیت بازار داشته باشید.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که تریدرهای اسکالپر معمولاً کسانی هستند که با ارقام سنگین وارد معامله می‌شوند. برای مثال کسی که ۱۰ بیت کوین در اختیار داشته باشد با افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت هر بیت کوین که ممکن است در عرض چند ثانیه اتفاق بیفتد، مبلغ قابل توجه ۱۰۰۰ دلار نصیب آن‌ها می‌شود.

 

انواع دیگر تریدرها

به جز موارد اشاره شده که کلی‌ترین طبقه‌بندی تریدرها بود، برخی از سایت‌ها و منابع فعال در حوزه‌ی بازارهای مالی انواع دیگری هم برای تریدرها در نظر گرفته‌اند که به صورت خلاصه در این قسمت در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم. البته توجه داشته باشید تریدرهایی که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم با تریدرهایی که قبلاً آن‌ها را طبقه‌بندی کردیم ممکن است هم‌پوشانی داشته باشند.

به عبارت دیگر می‌توان یک تریدر را هم در دسته‌ای که قبلاً در مورد آن‌ها صحبت کردیم قرار داد و در عین حال آن را جزو یکی از دسته‌هایی که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم، دانست.

برخی از تریدرها هستند که تنها از روی حرکت قیمت یک دارایی تصمیم به خرید یا فروش آن می‌کنند. به این تریدرها تریدرهای پرایس اکشن (Price Action) می‌گویند که می‌توانیم عنوان تریدرهای حرکت قیمتی هم به آن‌ها بدهیم.

نوع دیگر تریدرها تریدرهای تکنیکال نام دارند که همان‌طور که از اسمشان پیداست تصمیمات خود را از روی تحلیل‌های تکنیکالی که انجام می‌دهند، می‌گیرند. به همین ترتیب تریدرهای فاندامنتال را داریم که تمرکز خود را روی اخبار فاندانتال می‌گذارند و بیشتر از روی این نوع تحلیل به معاملات خود ورود و خروج می‌کنند.

تریدرهایی هم وجود دارند که زرنگی را دوست دارند و تلاش می‌کنند از اختلاف قیمت به وجود آمده‌ی یک دارایی در دو یا چند بازار مختلف سود کسب کنند.

برای مثال تریدری که از نوسانات شدید بازار رمزارز استفاده کرده و بیت کوین را از یک صرافی به قیمت ۳۵ هزار دلار می‌خرد و بلافاصله آن را در در یک صرافی دیگر با قیمت بالاتر می‌فروشد، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد که به آن‌ها تریدرهای آربیتراژ (Arbitrage) می‌گویند.

به همین ترتیب می‌توان انواع مختلفی دیگری هم برای تریدرها در نظر گرفت. برای مثال تریدری که علاقه‌مند به بازارهای آتی یا فیوچرز (Futures) یا قراردادهای اختیار معامله است می‌تواند تریدر بازار آتی یا تریدر اختیار معامله نام بگیرد.

 

چه نوع سبک تریدری مناسب من است؟

اینکه شما چه نوع تریدری باشید کاملاً بستگی به شرایط فعلی و خصوصیات اخلاقی‌تان دارد. برای اینکه بخواهید شما هم یک استراتژی ترید داشته باشید و برای مثال خود را یک تریدر روزانه یا اسکالپر مطرح کنید باید ببینید که کدام یک با خصوصیات اخلاقی و شرایط شما سازگارتر هستند.

به عبارت دیگر سه موضوع مهم در تعیین نوع ترید شما نقش اساسی دارند. این سه موضوع عبارتند از شخصیت شما، زمانی که می‌توانید به ترید کردن اختصاص دهید و میزان دانش شما از بازارهای مالی.

اگر فرد صبوری هستید و به اندازه‌ی کافی تحلیل فاندامنتال بلدید و قصد هم ندارید که زمان زیادی را صرف آموزش و خواندن نمودارهای قیمتی بکنید می‌توانید یک تریدر روندی باشید یا حتی دارایی‌های مدنظر خود را بخرید و آن‌ها را نگه دارید.

در طرف دیگر اگر فکر می‌کنید کمی عجول هستید و بعد از باز کردن یک موقعیت معاملاتی سر هر دقیقه نمودار را چک می‌کنید و می‌خواهید هرچه سریع‌تر نتیجه‌ی معامله‌ی خود را بدانید، پس بهتر است یک تریدر اسکالپر شوید.

بنابراین اگر هنوز هم نمی‌دانید که شما چه نوع تریدری هستید یا بهتر است به سراغ کدام استراتژی بروید بهترین کار این است که مزایا و معایب هر نوع تریدر را بشناسید و متناسب با شرایط فعلی خود یکی را انتخاب کنید.

اگر هم در حال حاضر خود را جزو یکی از این انواع تریدرها می‌دانید و قصد دارید استراتژی خود را تغییر دهید باید بگوییم که بهتر است ابتدا در استراتژی فعلی خود حرفه‌ای شوید و سپس به تغییر نوع تریدهای خود فکر کنید.

این موضوع بیش از همه برای تریدرهای تازه‌وارد اهمیت دارد که ممکن است با یک بر شکست در استراتژی انتخابی خود تصمیم بگیرند نوع ترید خود را تغییر دهند که این تغییر مداوم استراتژی باعث ضرر بیشتر آن‌ها خواهد شد.

 

سخن پایانی

هر تریدری که وارد بازارهای مالی می‌شود سعی می‌کند با روشی جلو برود که با سلایق و شرایط او بیشترین هم‌خوانی را داشته باشد. از همین رو فعالان این بازارها برای انواع مختلف تریدرها یک طبقه‌بندی انجام داده‌اند که در این مقاله تلاش کردیم جامع‌ترین آن را برایتان معرفی کنیم. بدین ترتیب می‌توانید خودتان را هم به یکی از این گروه‌ها ارتباط داده و سعی کنید از تجربیات دیگر هم‌گروه‌های خود استفاده کنید.

علاوه بر طبقه‌بندی جامع، تریدرها را می‌تواند در گروه‌های دیگر هم قرار داد که در بخش‌های انتهایی در مورد آن‌ها هم صحبت کردیم. در پایان نیز در مورد بهترین نوع تریدر بحث کردیم و گفتیم که انتخاب بهترین استراتژی برای ترید کاملاً بستگی به خصوصیات اخلاقی و شرایط زندگی هر فرد دارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

    1. سلام وقتتون بخیر
      ممنون از نظرتون و خوشحال هستیم که مقاله ما کمک کرده که به اطلاعات شما اضافه بشه
      موفق باشید

  1. ممنون واقعا خوب بود فقط اگ ریشه تو مقالات بعدی‌شان جامع تر صحبت کنید چون مثل من آدمای زیادی تازه وارد وا اطلاعات جامع تر و کارآمد تر هم میخوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا