دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ ژورنال نویسی معاملاتی + مثال

زمانی که تصمیم به انجام کاری می‌گیرید، پیش از هر اقدامی یک برنامه‌ریزی در ذهن خود انجام دهید. ژورنال معاملاتی از جمله ابزارهایی است که به برنامه‌ریزی معاملات و چیدن آن‌ها در ذهنتان کمک می‌کند. نوشتن ژورنال معاملاتی به بهبود عملکرد شما در معاملاتتان کمک می‌کند.

ژورنال معاملاتی راهی برای طراحی پلن معاملاتی شما است تا بتوانید در آینده آن را بازنگری کرده و ایراداتش را برطرف کنید. همچنین، به شما کمک می‌کند تا از مسیر خود خارج نشوید و مهارت خود را برای عملکردی بهتر، ارتقا دهید. در مقاله حاضر قصد داریم شما را با نحوه صحیح ژورنال ‌نویسی برای معاملات آشنا کنیم. اگر قصد دارید ژورنال معاملاتی بنویسید، تا انتها با ما همراه باشید.

ژورنال معاملاتی (Trading Journal) چیست؟

«ژورنال معاملاتی» (Trading Journal) می‌تواند یک دفترچه یادداشت،‌ فایل اکسل یا گوگل شیت باشد که فرد تریدر معاملات روزانه،‌ هفتگی و ماهانه خود را در آن ثبت می‌کند.

معامله‌گران علاوه بر جزئیات معاملات خود مانند زمان، حجم و قیمت دارایی در زمان ورود به معامله و خروج از آن، می‌توانند استراتژی خود را نیز در ژورنال یادداشت کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا پیشرفت‌ها و اشتباهاتشان را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند.

ژورنال معاملاتی گزارشی مفید از معاملات است که با بررسی اطلاعات آن، نقاط ضعف و قوت تریدر در هر معامله، ‌مشخص می‌شود. معامله‌گران از ژورنال معاملاتی برای انعکاس معاملات قبلی استفاده می‌کنند تا عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

مثال ژورنال نویسی

نوشتن ژورنال معاملاتی روشی برای ردیابی عملکرد شما با ثبت معاملات است که می‌توانید در فرصت‌ مناسب آن را مرور کنید و با نکته‌برداری از معاملات موفق و نه چندان موفق، عملکرد خود را بهبود ببخشید. همچنین به شما کمک می‌کند تا به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید و توانایی خود را برای اجرای بهتر آن در آینده افزایش دهید.

علاوه بر این‌ها معامله‌گرانْ افکار، احساسات و مشاهدات خود را زمان تجزیه و تحلیل می‌نویسند. زمانی که فرصت کافی دارید، عملکرد خود را حین معامله تحلیل کنید، چرا که ممکن است در طول یک روز معاملاتی شلوغ، فرصت این کار را نداشته باشید.

بررسی عملکردتان به شما نشان می‌دهد فرد ریسک‌پذیری هستید یا خیر. شاید هم الگوی اشتباهی را تکرار می‌کنید که منجر به ضررهای مشابه می‌شود و…

می‌توانید بدون صرف هیچ هزینه‌ای یک ژورنال از معاملاتتان در بازارهی مختلفی مانند سهام، فارکس، ارز دیجیتال و اوراق بهادار داشته باشید تا به کمک آن افکار خود را حین معامله نظم دهید.

 

آموزش ژورنال نویسی برای معاملات

فاکتورهای مهمی که حتما باید در یک تریدینگ ژورنال یا همان ژورنال معاملاتی ذکر شوند شامل تاریخ آغاز معامله، دارایی مورد هدف، اندازه پوزیشن، حد سود و حد ضرر می‌شوند.

نکاتی که باید زمان ژورنال نویسی ذکر شوند

موارد دیگری که برای تریدر مهم هستند هم در تریدینگ ژورنال ذکر می‌شوند؛ هر آنچه را که حس می‌کنید لازم است در ژورنال خود ثبت کنید؛ برخی از معامله‌گران، احساس خود هنگام معامله را نیز اضافه می‌کنند.

ممکن است دلیل انجام معامله، تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی بازار یک دارایی یا ترکیبی از هر دو باشد. پس از چند معامله، سری به ژورنالتان بزنید تا ببینید دلایل شما برای شروع معامله منطقی بوده است یا خیر. همچنین می‌توانید بفهمید که کدام استراتژی برای شما بهتر عمل می‌کند.

همیشه جزئیات معامله را بلافاصله پس از از انجام آن ثبت کنید؛ در این صورت، مجبور نیستید هربار دلیل ورودتان به معاملات گذشته را به‌خاطر بیاورید. البته باید این کار را پس از قرار دادن حد ضرر و حد سود انجام دهید تا فرصت از دست نرود. در آخر، داده‌های معاملاتی خود را که ظرف چند ماه جمع‌آوری کرده‌اید، مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

 

فواید ژورنال‌ نویسی برای معاملات

با بررسی جزئیات هر معامله، دید بهتری نسبت به بازار و ‌عملکرد خود پیدا می‌کنید.

برخی از فواید ژورنال‌نویسی را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

فواید ژورنال نویسی

۱. ایجاد چارچوب دقیق برای استراتژی‌ها

جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با معاملات و استراتژی‌ها به شما کمک می‌کند دید بهتری نسبت به معاملات سودآورتان داشته باشید. به این ترتیب، استراتژی‌های موفق را شناسایی می‌کنید و آن‌ها را در معاملات دیگر خود به‌کار می‌گیرید.

۲. جلوگیری از دخیل کردن احساسات در معاملات

زمانی که بازار نوسان زیادی دارد، احتمال اینکه احساسی تصمیم بگیرید بسیار بیشتر است. اما اگر ژورنال معاملاتی داشته باشید و سوابق معاملات خود را مورد بررسی قرار دهید، تا حد زیادی از انجام معاملات احساسی، خودداری می‌کنید.

۳. نظم بخشیدن به معاملات

ثبت اطلاعات هر معامله، موجب افزایش نظم و در نتیجه سودآوری بیشتر می‌شود. زمانی که معاملات خود را به‌طور منظم یادداشت کنید، سرمایه و همچنین سود و ضرر خود را به نحو بهتری، مدیریت خواهید کرد.

۴. جمع‌آوری داده‌ها از بازار دارایی خاص

از نتایج معاملات خود به راحتی می‌توانید متوجه روند قیمت در یک بازار خاص بشوید و بدانید که نسبت به کدام بازار تسلط بیشتری دارید.

۵. یک پرتفولیوی مجازی

با ثبت معاملات خود، شما یک پرتفوی مجازی دارید و می‌دانید که سرمایه خود را در کدام دارایی‌ها قرار دادید و هر یک در چه وضعیتی هستند.

۶. مشخص شدن دارایی‌هایی که پتانسیل رشد دارند

زمانی که معاملات خود را به شکل طبقه‌بندی‌شده یادداشت کنید، بازارهای سودده مشخص می‌شوند. به این ترتیب،‌ می‌توانید سهم بیشتری از دارایی خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری کنید.

۷. مدیریت ریسک به طور موثرتر

ژورنال معاملاتی به شما نشان می‌دهد که کجا ممکن است با یک اشتباه سرمایه خود را به خطر بیاندازید. ریسک معاملات خود را می‌توانید با بررسی حد ضررهایی که قرار می‌دهید به حداقل برسانید.

۸.کمک به روانشناسی معاملات

یادداشت کردن معاملات، کمک می‌کند شناخت بهتری از خود در انجام معاملات پیدا کنید؛ اینکه تا چه حد فرد ریسک‌پذیری هستید یا چقدر از روی احساسات تصمیم می‌گیرید.

۹. ثبات بخشیدن به معاملات

زمانی که به‌طور مرتب عادت کنید معاملات خود را در جایی ثبت نمایید، معاملات شما یک ثبات و پیوستگی پیدا می‌کند و به یک عادت برای شما تبدیل می‌شود.

۱۰. مشخص شدن نقاط ضعف و قوت تریدر

با دنبال کردن سوابق معاملات خود در بازارهای مختلف، متوجه اشتباهات و نقاط قوت خود در معاملات خواهید شد؛ بنابراین از آن‌ها در معاملات آتی خود استفاده خواهید کرد.

 

سخن پایانی

یکی از رازهای ترید موفق، ژورنال نویسی است؛ زیرا با این کار، می‌توانید اشتباهات و نقاط قوت خود را در هر معامله مورد بررسی قرار دهید و دید بهتری نسبت به بازار هدف خود داشته باشید. زمانی که جزئیات را از هر معامله بر روی کاغذ بیاورید، خیلی راحت می‌توانید میزان سود و ضرر خود را محاسبه کرده و جلوی اشتباهاتی را بگیرید که منجر به ضررهای مشابه می‌شوند.

در این مقاله شیوه ژورنال نویسی را به زبانی ساده آموزش دادیم. اگر شما هم برای معاملات خود عادت به ژورنال‌نویسی دارید و آن را مفید می‌دانید، شیوه یادداشت‌برداری خود را با ما در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا