🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش اتریوم

با مزایا و معایب اتریوم (Ethereum) آشنا شوید

اتریوم دومین ارز دیجیتال محبوب میان طرفداران بازار کریپتو است که توانسته با قراردادهای هوشمند خود سروصدای زیادی به‌پا کند. اتریوم به هدف رفع ایرادات شبکه‌ بیت کوین به وجود آمد، با‌این‌حال خود ارز دیجیتال اتریوم دارای مزایا و معایبی است که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

اتریوم چیست؟

«اتریوم» (Ethereum) بلاک چینی غیرمتمرکز و متن‌باز است که ارز دیجیتال خود به نام «اتر» (Ether) را دارد. این رمز ارز دومین ارز دیجیتال محبوب در جهان است. درواقع اتریوم برای از بین بردن برخی از مشکلات بیت کوین به ‌وجود آمد. یکی از این مشکلات نداشتن بستری برای ساخت دیگر اپلیکیشن‌ها و قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین بیت کوین بود.

اتریوم بستری را برای ساخت «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) فراهم می‌کند که محبوب‌ترین آن‌ها DeFi است. ما دیفای را به عنوان «امور مالی غیرمتمرکز» می‌شناسیم.

از آنجایی که بستر اتریوم غیرمتمرکز است‌، هر کسی می‌تواند هر فناوری را در این بستر ایجاد و راه‌اندازی کند. این موضوع نشان‌دهنده‌ ارزش تمرکززدایی است که باعث محبوبیت اتریوم می‌شود. در واقع اتریوم به کاربران این ارز دیجیتال اجازه می‌دهد در این بستر به ساخت فناوری‌های زیادی از قبیل ایجاد قراردادهای هوشمند، «برنامه‌های غیرمتمرکز» (DApps) و انواع توکن‌ها بپردازند.

حال در ادامه ببینیم که این شبکه چه مزایا و معایبی دارد.

 

مزایای اتریوم

اتریوم ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که باعث جذب علاقه‌مندان به این شبکه‌ محبوب و پرکاربرد شده است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توانیم به غیرمتمرکز بودن، جامعه‌ قوی توسعه‌دهندگان و قابلیت همکاری در این شبکه بپردازیم.

 

غیرمتمرکز بودن

اتریوم بعد از بیت کوین‌، دومین ارز دیجیتال غیرمتمرکز در جهان است. «غیرمتمرکز بودن» (Decentralized) به این معنی است که هیچ شخص یا سازمان ثالثی بر این شبکه نظارت و دسترسی ندارد و نمی‌تواند آن را مدیریت کند. اگرچه افراد و سازمان‌های خاصی مانند ویتالیک بوترین و ConsenSys وجود دارند که تاثیر زیادی بر روی این پروژه دارند‌، اما هیچ سازمان یا فردی، شبکه‌ اتریوم را کنترل نمی‌کند.

قراردادهای هوشمند اتریوم نیز از این ویژگی غیرمتمرکز بودن استفاده می‌کنند و کسی امکان کنترل آن‌ها را ندارد. البته قراردادهای هوشمند در شبکه‌های «نئو» (Neo) و «ترون» (Tron) متفاوت است. برای مثال در این دو شبکه احتمال بازگشت یک معامله یا مسدود شدن یک حساب وجود دارد.

 

جامعه‌ قوی توسعه دهندگان

اتریوم بزرگ‌ترین جامعه‌ توسعه‌دهندگان در جهان را دارد که حتی بیت کوین را نیز در این حوزه پشت سرگذاشته است. ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین یک فناوری جدید محسوب می‌شوند که هنوز امکان پیشرفت زیادی در حوزه‌ رمزنگاری و به وجود آوردن فناوری‌های جدید دارند. بزرگ بودن جامعه‌ کاربری به معنای پیشرفت بهتر و سریع‌تر این حوزه و رفع ایرادات آن است.

 

قابلیت همکاری

وقتی برنامه‌ای را روی اتریوم می‌سازید می‌توانید فورا آن را به صدها پروتکل دیگر که از قبل وجود دارند متصل کنید. در جامعه‌ اتریوم، این موضوع به عنوان «مانی لگو» (money legos) شناخته می‌شود.

اخیرا محصولات مالی‌ای به‌وجود آمده‌اند که در عرض چند هفته در اتریوم ساخته و راه‌اندازی شده‌اند. این موضوع به دلیل این است که پروتکل‌ها می‌توانند به زیرساخت‌های موجود متصل شوند‌.

معایب اتریوم

در ادامه به ۳ چالش بزرگی که اتریوم با آن‌ها رو‌به‌رو است اشاره خواهیم کرد تا به شما بگوییم که سیستم این ارز دیجیتال بی‌نقص نبوده و همانند رقیبان خود دارای مشکلاتی است. این مشکلات سرعت کم، امکان هک شدن و زبان برنامه‌نویسی آن است.

 

سرعت کم

همان‌‌‌طور که قبلا نیز ذکر کردیم پروتکل‌های اتریوم و بیت کوین غیرمتمرکز هستند. سرعت بیت کوین نزدیک به 7 TPS (تراکنش‌ها در هر ثانیه) است‌، درحالی‌که سرعت اتریوم 15 TPS است. سرعت اتریوم دو برابر سرعت بیت کوین است‌، اما هنوز در بین دیگر رقبای خود سرعت پایینی دارد.

اخیرا محبوبیت DeFi و به ویژه تولید محصول باعث شده است که شبکه‌ اتریوم به طور تعجب‌برانگیزی شلوغ شود و برای دوره‌های کوتاه مدت کارمزد معاملات تا ۱۰۰ برابر سطح نرمال یا بیشتر خود افزایش می‌یابند.

به عنوان مثال، یک معامله‌ ساده ممکن است ۵ دلار هزینه داشته باشد‌، درحالی‌که اجرای یک معامله کاملا پیچیده (شامل یک قرارداد هوشمند) ممکن است ۵۰ یا ۱۰۰ دلار کارمز داشته باشد.

اگر شبکه برای یک یا دو روز ترافیک بالایی داشته باشد، چنین مشکلی وجود نخواهد داشت. با‌این‌حال، از اکتبر سال ۲۰۲۰  اتریوم بیش از یک ماه است که ترافیک و هزینه‌های بالا را تجربه کرده است. هزینه‌ بالای این موضوع می‌تواند ادامه‌ استفاده از سیستم عامل را برای مردم غیرمنطقی کند.

 

امکان هک شدن

در سال ۲۰۱۶ یک هکر توانست از مشکلات قرارداد هوشمند MakerDAO سواستفاده و ۵۰ میلیون دلار اتریوم را به حساب خود واریز کند. اما امروزه به دلیل برطرف نمودن این مشکلات در شبکه‌ اتریوم، احتمال وقوع چنین اتفاقی به‌شدت پایین خواهد بود. با‌این‌حال، کم‌و‌بیش این مسئله‌ در ذهن همه زنده است.

 

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی

توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند برنامه‌ها و توکن‌ها را در شبکه‌ اتریوم ایجاد کنند‌، باید زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی را بدانند. سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی جدید است و تعداد کسانی که آن را می‌دانند به نسبت دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی کم است.

این به آن معنا است که توسعه‌دهندگان باید قراردادهای هوشمند را به زبان جدیدی رمزگذاری کنند که ممکن است با آن آشنا نباشند و از آنجا که نوشتن قراردادهای هوشمند نسبت مستقیمی با امنیت یا آسیب‌پذیری این برنامه‌ها دارد، این عدم آشنایی ممکن است امنیت یا کارکرد قراردادهای هوشمند را پایین بیاورد.

این در حالی است که سایر شبکه‌هایی که قرارداد هوشمند دارند از زبان‌های برنامه‌نویسی معمول‌تر استفاده می‌کنند که برای توسعه‌دهندگان طراحی شده‌اند. به عنوان مثال‌، کاردانو امیدوار است که زبان برنامه‌نویسی مارلو‌ی آن‌ها ایجاد قراردادهای هوشمند را آسان کند.

 

آینده اتریوم چگونه خواهد بود؟

تا به اینجا مزایا و معایب اتریوم را بررسی کردیم، حال باید ببینیم که آینده اتریوم به چه شکل خواهد بود. مهم‌ترین نکته در پیش‌بینی آینده‌ ارزهای دیجیتال عدم وابستگی آن به دولت‌ها است. از آنجا که نوسانات زیادی در قیمت ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، پیش‌بینی آینده‌ این رمز ارزها کار آسانی نیست. با این وجود نظرات مثبت و منفی درباره‌ این ارزدیجیتال برتر وجود داشته، و طبیعتا عده‌ای موافق و مخالف نیز دارد.

با همه‌ از آنجایی که خالق اتریوم، ویتالیک بوترین، سیاست‌های فکرشده‌ای را برای این ارز دیجیتال اتخاذ کرده، پس می‌توان اتریوم را ارزی موفق در عرصه‌ ارزهای دیجیتال دانست. تاکنون بیشتر سیاست‌های این ارز دیجیتال، موفق عمل کرده و توانسته نظر بیشتر افراد را به خود جلب نماید.

آینده‌ اتریوم بسیار مهیج است! کارهای زیادی در حال انجام هستند، هر هفته پروژه‌های جدید معرفی می‌شوند و پروژه‌های موجود جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، در تابستان سال ۲۰۲۰ معامله‌ بزرگی رخ داد که ارزش آن در DeFi به ۳ میلیارد دلار رسید.

تنها چند ماه بعد ارزش دیفای تقریبا به ۱۱میلیارد دلار رسید. این موضوع نشان‌دهنده‌ رشد بسیار خوب این پلتفرم است که به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت. اگرچه پیش‌بینی‌‌های متعدد و متفاوتی در رابطه با آینده‌‌ اتریوم وجود دارد اما اکثر افراد بر این باور هستند که اتریوم یک سرمایه‌ بلند مدت بوده و توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر مایکروسافت، IBM، آمازون و… نیز به آن جلب شده است.

 

سخن‌ پایانی

اتریوم یک ارزدیجیتال بسیار محبوب است که بعد از بیت‌کوین، از جهت محبوبیت و اندازه بازار، در جایگاه دوم قرار دارد و می‌توان از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد. اتریوم را می‌توان با خریدن یا ماین کردن نیز کسب کرد. مثل هر ارز دیجیتال دیگری اتریوم نیز دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله به آن اشاره شد،‌ اما قطعا معایب موجود در این ارزدیجیتال نمی‌تواند از محبوبیت آن بکاهد. نظر شما چیست؟

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا