دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکالآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

جفت ارز دیجیتال چیست؟ آموزش معاملات جفت ارز

دوره حضوری منتور شیپ

ترید کردن رمز ارزها از جهاتی با معامله‌ دیگر دارایی‌ها همچون کالا یا سهام شرکت‌ها، تفاوت‌هایی دارد. درواقع در برخی از اوقات فرد تریدر قصد تبدیل دارایی‌های دیجیتال خود را به ارزهای رایج مثل ریال یا دلار ندارد، اما از طرفی نگران نوسانات بازار است. در این زمان، این فرد به‌وسیله‌ معامله‌ جفت ارزها، ارز دیجیتال خود را به ارز دیجیتالی مطمئن تبدیل می‌کند و بدین‌ترتیب می‌تواند تا حدودی از نوسانات قیمتی بازار در امان باشد.

«جفت ارز» (Currency Pair) اصطلاحی رایج در بین خریداران و فروشندگان بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی همچون «فارکس» (Forex) است و تریدرها با معامله‌ این جفت ارزها قادرند، سود قابل‌توجهی به ‌دست آورند.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد مفهوم جفت ارز و علی‌الخصوص جفت ارز دیجیتال و کاربرد آن در معامله‌ ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها صحبت کنیم.

جفت ارز چیست؟

«جفت ارز» (Currency Pair) عبارت است از دو ارز متفاوت که در مقابل هم معامله‌شده و قیمت یک ارز در مقابل ارزی دیگر مشخص می‌گردد. نخستین ارز لیست‌شده از یک جفت ارز را «ارز پایه» (Base Currency) و ارز دوم را «ارز قیمت‌گذاری‌شده» (Quote Currency) می‌گویند.

از طرفی جفت ارزها جهت مقایسه‌ ارزش یک ارز به نسبت ارز دیگر کاربرد دارند. این بدین معنی است که قیمت یک جفت ارز، بیانگر این است که چه مقدار از ارز دوم یا همان Quote Currency جهت خرید یک واحد از ارز پایه نیاز است.

در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز جهت نشان دادن امکان تبدیل یک رمز ارز به رمز ارز دیگر از مفهومی به‌نام جفت ارز استفاده می‌کنند. در حقیقت یک جفت ارز در صرافی ارز دیجیتال به این شکل نمایش داده می‌شود: نماد اختصاری رمز ارز اول/ نماد اختصاری رمز ارز دوم. به‌عنوان نمونه، نماد اختصاری بیت کوین BTC و نماد اختصاری تتر USDT است و ازاین‌رو جفت ارز بیت‌کوین–تتر با نماد BTC/USDT نمایش داده می‌شود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

به‌عنوان مثال اگر قصد داشته باشید تا رمز ارز تتر داده و در ازای آن بیت کوین دریافت کنید یا بالعکس، باید به صفحه‌ جفت ارز بیت کوین–تتر (BTC/USDT) در صرافی مراجعه کرده و این کار را انجام دهید.

به‌صورت کلی ارزهای موجود در جفت ارزها، با کد ارزهای ISO شناسایی‌شده که ۳ حرف انگلیسی نماد آن ارز هستند. در حقیقت این نمادها در بازارهای مالی بین‌المللی جهت اشاره به رمز ارزهای گوناگون به‌کار برده می‌شوند. ازجمله برخی از مهم‌ترین نمادهای ارزها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • USD (دلار ایالات‌متحده آمریکا)؛
  • EUR (یورو)؛
  • GBP (پوند انگلستان)؛
  • JPY (ین ژاپن)؛
  • CHF (فرانک سوئیس)؛
  • AUD (دلار استرالیا)؛
  • CAD (دلار کانادا)؛
  • CNY (یوان چین)؛
  • NZD (دلار نیوزلند)؛
  • INR (روپیه هند)؛
  • BZR (رئال برزیل)؛
  • SEK (کرون سوئد)؛
  • ZAR (رند آفریقای جنوبی)؛
  • HKD (دلار هنگ‌کنگ) و… اشاره ‌کنیم.

در حقیقت مفهوم جفت ارز می‌تواند در تحلیل تکنیکال بازار رمز ارزها نیز به افراد کمک کند. به‌عنوان نمونه، اگر قصد داشته باشید تا دیگر رمز ارزها را با بیت کوین معامله کنید، روند منطقی این است که از نمودار جفت ارزها استفاده کنید. مثلا اگر قصد داشته باشید تا تغییرات قیمت ریپل (XRP) را به نسبت بیت کوین مشاهده کنید، باید از نمودار جفت ارز ریپل–بیت کوین (XRP/BTC) استفاده کنید.

حال ببینیم که به‌صورت کلی فرایند معامله یا تریدینگ ارزهای دیجیتال به‌وسیله‌ جفت ارزها به چه شکل است.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

 

فرایند معامله ارزهای دیجیتال به ‌وسیله جفت ارزها

پیش از اینکه وارد موضوع اصلی شویم، بد نیست تا نگاهی بیندازیم به فرایند ترید کردن یا معامله ارزهای دیجیتال. در نخستین مرحله از ورود به دنیای معاملات ارزهای دیجیتال باید ارز پایه خود را انتخاب کرد. در اینجا ما از بیت کوین به‌عنوان ارز پایه استفاده می‌کنیم، اما بد نیست بدانید که در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ رمز ارز مختلف در بازار وجود دارد که به‌وسیله‌ بیت کوین قابل خریداری بوده، ولی با ارزهای فیات نمی‌توان تمامی آن‌ها را خریداری کرد.

ازاین‌رو اکثرا بیت کوین به‌عنوان دروازه‌ ورود به عرصه‌ رمز ارزها در نظر گرفته می‌شود. البته که برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال امکان خرید تعدادی از رمز ارزهای دیگر همچون اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin) و… را نیز به کاربران خود می‌دهند. پس اگر تمایل دارید می‌توانید از اتریوم و لایت کوین نیز در کنار بیت کوین به‌عنوان ارز پایه خود استفاده کنید.

این نکته نیز قابل‌توجه است که برخی از تریدرها به علت اینکه زمان تأیید تراکنش‌های اتریوم و لایت کوین سریع‌تر و همچنین هزینه‌ تراکنش‌های آن‌ها نیز به نسبت بیت کوین کمتر است، این رمز ارزها را به بیت کوین ترجیح می‌دهند.

دقت کنید که اگر قصد خرید و نگهداری یک ارز دیجیتال را داشته باشید، در همین قدم اول کار شما به‌ پایان رسیده است، ولی اگر قصد خرید رمز ارزهای دیگری را نیز دارید، باید به قدم بعدی برویم.

در اینجا فرض می‌کنیم که پس از خرید یکی از رمز ارزهای موجود مثل بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین که در بالا به آن‌ها اشاره داشتیم، قصد دارید تا ارز دیجیتال دیگری را نیز خریداری کنید. در این قدم باید از یک صرافی دیجیتال استفاده کرد که امکان خرید رمز ارزهای گوناگون را به ما بدهد.

دقت کنید که صرافی‌های ارز دیجیتال در مرحله اول، تنها جهت خرید ارز دیجیتال پایه از طریق ارزهای فیات (ریال، دلار، یورو و…) بودند، ولی صرافی ارز دیجیتال که در این قدم از آن صحبت می‌کنیم، امکان خرید رمز ارزها به‌وسیله‌ ارزهای فیات را به ما نخواهند داد، بلکه باید از یک رمز ارز پایه که در قدم اول اقدام به خریداری آن کرده‌ایم جهت خرید دیگر آلت کوین‌ها استفاده کنیم. ضمنا در این صرافی‌های دیجیتال می‌توانیم ارز دیجیتال خود را با دیگر ارزهای دیجیتال معامله کنیم.

حال که با فرایند کلی تریدینگ ارزهای دیجیتال آشنا شدیم، بهتر است به موضوع اصلی این مطلب بپردازیم. بدون شک یکی از مواردی که با ورود به یک صرافی دیجیتال با آن مواجه خواهیم شد، جفت ارزهای دیجیتال است. در ادامه‌ی این مطلب تلاش خواهیم داشت تا شما را بیشتر با مفهوم جفت ارزها آشنا کنیم.

 

ترید جفت ارز دیجیتال

ترید جفت ارز دیجیتال به معامله‌ای گفته می‌شود که همزمان با فروش یک رمز ارز، رمز ارز دیگری را خریداری کنید. درواقع به بیانی ساده‌تر می‌شود گفت که در این شکل از ترید کردن، ۲ رمز ارز به‌صورت مستقیم با یکدیگر مبادله می‌شوند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

به‌عنوان مثال، در یک معامله‌ ارز به ارز که همان معامله‌ جفت ارز است، می‌توان بیت کوین خود را فروخته و بدون تبدیل آن به ریال یا دلار، در ازای آن تتر دریافت کرد. در حقیقت به‌وسیله‌ معامله‌ جفت ارز دیجیتال، می‌توان در بازه‌های زمانی گوناگون و با توجه به تحلیل روند بازار، سراغ ارزهای دیجیتال گوناگون رفت و به‌وسیله‌ تفاوت ارزش قیمتی آن‌ها، در معامله‌ خود سود کرد.

توجه کنید که در یک صرافی ارز دیجیتال، دارایی شما به‌صورت ارز پایه نمایش داده خواهد شد. مثلا تصور کنید که قیمت بیت کوین ۶۰،۰۰۰ دلار است، ولی شما قصد دارید تنها ۳۰،۰۰۰ دلار بیت کوین خریداری کنید. ازاین‌رو شما صاحب ۰.۵ بیت کوین خواهید شد.

حال اگر قیمت بیت کوین ۵۰٪ رشد کند و  ۱۲۰،۰۰۰ دلار شود، دارایی شما نیز ۵۰٪ رشد خواهد کرد. درواقع درست است که شما کماکان صاحب ۰.۵ بیت کوین هستید، ولی ۰.۵ بیت کوین حال حاضر شما ۶۰،۰۰۰ دلار ارزش خواهد داشت. همچنین اگر تمایل داشته باشید، قادر هستید تا دارایی خود را فروخته و سود خود را دریافت کنید. درواقع این ساده‌ترین روش کسب سود از طریق معامله‌ رمز ارزهاست، ولی کار به همین‌جا ختم نخواهد شد.

مرحله‌ بعد نیز پیچیده‌تر خواهد بود. در این قدم باید به نسبت جفت ارز معاملاتی خود که قصد دارید به کمک ارز پایه خود (بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و …) بخرید، دقت کنید. به‌عنوان مثال تصور کنید که قصد دارید تا با بیت کوین (BTC) خود، ارز دیجیتال مونرو (XMR) را خریداری کنید. در این حالت به جفت ارز معاملاتی شما (XMR/BTC) گفته می‌شود. ازاین‌رو هر جا که عبارت (XMR/BTC) را مشاهده کردید، منظور خرید مونرو به‌وسیله‌ بیت کوین است.

دقت کنید که در صرافی‌های ارز دیجیتال، ارزش هر مونرو بر اساس ارز پایه شما نمایش داده خواهد شد. مثلا اگر ارزش مونرو ۰.۰۲۵ باشد، این بدین معنی است که جهت خرید ۱ واحد مونرو باید ۰.۰۲۵ بیت کوین پرداخت کنید. در حقیقت قیمت مونرو بر اساس ارزش بیت کوین و نسبت آن با مونرو نمایش داده خواهد شد.

به صورت کلی می‌توان گفت در صرافی‌های دیجیتال، ارزش هر آلت کوین به نسبت یک ارز پایه محاسبه می‌گردد. ازاین‌رو در زمان‌ ترید کردن باید هم به قیمت ارز پایه دقت کرد و هم به قیمت رمز ارزی که قصد خرید آن را خواهیم داشت.

می‌توان گفت هدف اصلی از محاسبه‌ ارزش دارایی بر اساس ارز پایه (که معمولا بیت کوین است) افزایش تعداد توکن یا کوین‌های شماست. بر اساس مثال‌های فوق، اگر شما ۱ واحد مونر را با ۰.۰۲۵ بیت کوین خریداری کرده باشید و در آینده، قیمت مونرو یا نسبت (XMR/BTC) به ۰.۰۳ افزایش پیدا کند، یعنی دارایی شما رشد کرده است.

همچنین زمانی که از ۰.۰۲۵ در راستای خرید یک واحد مونرو استفاده کردید، به ارزش دلاری مونرو نیز توجه داشته باشید. درواقع محاسبه ارزش مونروی خریداری‌شده، به شما کمک خواهد کرد تا آسان‌تر سود یا زیان خود را محاسبه کنید. در حال حاضر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیاری جهت نشان دادن قیمت لحظه‌ای رمز ارزهای مختلف وجود دارند که ازجمله معتبرترین آن‌ها می‌توان به وب‌سایت CoinMarketCap اشاره ‌کرد.

 

سخن پایانی

با به‌صورت کلی با توجه به اینکه قیمت ارز دیجیتال تتر که یکی از استیبل کوین‌هاست، همواره ثابت بوده و بر اساس ارزش دلار آمریکا به نسبت ریال تغییر می‌­کند، در زمان‌هایی که بازار ارزهای دیجیتال دچار رکود می‌شود، می‌­توان بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را به تتر تبدیل کرده تا در صورت کاهش قیمت بیت کوین، دچار ضرر نشد.

در حقیقت خرید بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزها به‌وسیله‌ تتر یا همان استفاده از جفت ارز تتر-بیت کوین مقرون به صرفه‌تر است و به علت پایداری این استیبل کوین، ریسک کمتری خواهد داشت.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا