دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش اندیکاتور آرون در تحلیل تکنیکال

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای موفقیت در بازارهای مالی از روش‌های مختلف برای تحلیل روند بازار استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های بررسی و پیش‌بینی روندهای قیمتی به‌شمار می‌رود که برای انجام اینکار یادگیری اندیکاتورهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

«اندیکاتور آرون» (Aroon indicator) یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال بوده که به تشخیص روند قیمت و تعیین قدرت آن روند کمک شایانی می‌‍‌‌کند.

این اندیکاتور دارای دو خط است که نحوه تلاقی این دو خط با یکدیگر سیگنال‌هایی در رابطه با زمان ورود و خروج از بازارهای معاملاتی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. ما در این مقاله به معرفی اندیکاتور آرون و نحوه تحلیل آن پرداخته‌ایم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اندیکاتور آرون چیست؟

اندیکاتور آرون اسیلاتوری است با اندازه‌گیری سقف‌ها و کف‌های قیمتی و نقش موثری در تشخیص روند و تعیین قدرت روند قیمت یک دارایی دارد.

اندیکاتور آرون از جمله اندیکاتورهای رایج در تحلیل تکنیکال است که توسط فردی به نام «توشر چانده» در سال ۱۹۹۵ به بازار معرفی شد. این اندیکاتور ضمن تشخیص روند قیمت یک دارایی در تعیین قدرت آن روند نیز نقش بسزایی دارد.

در واقع این اندیکاتور سقف‌ها و کف‌های قیمتی را در یک بازه زمانی اندازه‌گیری می‌کند. فلسفه ایجاد اندیکاتور آرون بر این مبنا است که در یک روند صعودی، سقف کندل‌ها همواره شاهد قیمت بالای جدید خواهند بود و در یک روند نزولی کف کندل‌ها، پیوسته با کاهش‌های جدید روبرو هستند.

دو خط یا نوسان‌نما در اندیکاتور آرون با نام‌های «آرون بالا» (Aroon up) و «آرون پایین» (Aroon down) وجود دارد که جایگاه این خطوط نسبت به یکدیگر سیگنال‌های مهمی در رابطه با صعودی یا نزولی بودن روند قیمت یک دارایی می‌دهد. در واقع آرون بالا قدرت روند صعودی را اندازه‌گیری می‌کند و آرون پایین برای اندازه‌گیری قدرت روند نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور آرون

 

نحوه تحلیل اندیکاتور آرون

تلاقی دو خط اندیکاتور آرون نشانگر تغییرات روند است. برای مثال زمانی که آرون بالایی، خط آرون پایینی را قطع می‌کند، به معنی شروع یک روند صعودی جدید است.

همانطور که گفتیم اندیکاتور آرون با در نظر گرفتن جایگاه خطوط آرون بالا و آرون پایین نسبت به یکدیگر، سیگنال‌هایی را به معامله‌گران در رابطه با زمان خرید یا فروش می‌دهد.

محدوده نوسان این خطوط بین بازه صفر تا صد در بازه زمانی ۲۵ روزه تنظیم شده است. در نتیجه اندیکاتور آرون به تشخیص روند و تعیین قدرت روند کمک بسیاری می‌کند که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

 

تشخیص روند

معامله‌گران برای تعیین روند حرکت قیمت باید به جایگاه خطوط اندیکاتور آرون و نحوه تلاقی آن‌ها با یکدیگر توجه نمایند که معمولا به سه شکل زیر بر روی نمودار نمایان می‌گردد:

  • هنگامی که خط آرون بالا، بالاتر از خط آرون پایین باشد، نشان‌دهنده روند صعودی است. برعکس این مورد هم صدق می‌کند. یعنی زمانی که آرون پایین بالاتر از آرون بالا قرار بگیرد، یعنی بازار روند نزولی دارد.
  • همچنین تلاقی این دو خط با یکدیگر بیانگر تغییر رفتارهای قیمتی در بازار است و خبر از شروع یک تغییر روند را می‌دهد. برای مثال زمانی که خط آرون بالایی، خط آرون پایینی را به سمت بالا قطع می‌کند، به معنی آغاز یک روند صعودی جدید است و نشان‌دهنده بازار گاوی است. همچنین اگر خط آرون پایینی، خط آرون بالایی را به سمت پایین قطع ‌کند، نشان از شروع روند نزولی است و حتی بازار خرسی خواهد بود.
  • در زمانی که دو خط آرون بالایی و پایینی به‌صورت موازی با یکدیگر قرار بگیرند، یعنی بازار در شرایط خنثی قرار دارد و سهم در دوره تثبیت خود به سر می‌برد. در چنین شرایطی بهتر است معامله‌گران تغییری در وضعیت معاملات خود ایجاد نکنند.

 

تعیین قدرت روند

به‌طور کلی، آرون بالا قدرت تقاضا در روندهای صعودی و آرون پایین قدرت عرضه در روندهای نزولی را نشان می‌دهد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم خطوط اندیکاتور آرون بین بازه ۰  تا ۱۰۰ در نوسان هستند که این بازه نشان‌دهنده قدرت روندهای بازار است. یعنی مقادیر نزدیک به ۱۰۰ نشان‌دهنده یک روند قوی و مقادیر نزدیک به صفر نشان‌دهنده یک روند ضعیف هستند. هر چه خط آرون بالا، پایین‌تر باشد، روند صعودی ضعیف‌تر و روند نزولی قوی‌تر است.

زمانی که آرون بالا از مرز ۷۰ بالاتر برود، نشان از یک روند صعودی قوی است. همچنین زمانی که آرون پایین بالاتر از مرز ۷۰ قرار بگیرد، یعنی یک روند نزولی قوی رخ داده است. علاوه بر این، در صورتی که خط آرون بالا و آرون پایین زیر مرز ۵۰ باشد، یعنی بازار در شرایط تثبیت قیمت قرار دارد و کف‌ها و سقف‌های جدید قیمتی ایجاد نشده است. در نتیجه، معامله‌گران باید به دنبال تقاطع بعدی خطوط آرون باشند تا نشان دهند که قیمت به کدام سمت می‌رود.

 

محدودیت‌های اندیکاتور آرون

اندیکاتور آرون نیز همانند سایر اندیکاتورها با محدودیت‌هایی همراه است. در زمان‌های نوسان شدید قیمتی ممکن است این اندیکاتور سیگنال خرید یا فروش را با تاخیر ارسال نماید، زیرا اندیکاتور آرون فقط رفتار قیمت را بر اساس گذشته نشان می‌دهد و یک اندیکاتور پیش‌بینی کننده نیست.

همچنین تقاطع بین دو خط اندیکاتور آرون لزوما بیانگر حرکت‌های شدید قیمتی نیست، زیرا این اندیکاتور گپ‌های قیمتی را لحاظ نمی‌کند.

گپ قیمتی معمولا در زمان بسته شدن یک کندل و نوسان شدید قبل از باز شدن کندل بعدی رخ می‌دهد که این موضوع باعث تلاقی خطوط اندیکاتور می‌شود. در صورتی که این نوسان موقتی باشد، سیگنال خرید و فروشی که به معامله‌گران می‌دهد اشتباه خواهد بود.

مزایا و معایب اندیکاتور آرون

 

تفاوت اندیکاتور آرون با اندیکاتور DMI

اندیکاتور آرون بسیار مشابه اندیکاتور شاخص حرکت جهت‌دار یا DMI است. هر دو این اندیکاتورها از خطوط بالا و پایین برای نمایش جهت حرکت یک روند استفاده می‌کنند. تنها تفاوت اصلی این دو اندیکاتور در نحوه محاسباتی آن‌ها است.

اندیکاتور آرون بر روی مدت زمان بین سقف و کف‌های کندل‌ها تمرکز دارد. در صورتی که اندیکاتور DMI به زمان توجهی ندارد و اختلاف قیمت بین سقف‌ها و کف‌های فعلی با قبلی را اندازه‌گیری می‌کند.

 

سخن پایانی

اندیکاتور آرون یکی از ابزارهای کمکی برای به سود رسیدن در بازارهای مالی است که دو خط تشکیل‌دهنده این اندیکاتور ابزار مناسبی برای تشخیص روند قیمت یک دارایی و تعیین قدرت آن روند هستند. همچنین نحوه تلاقی این خطوط سیگنال‌هایی در رابطه با تغییر رفتارهای قیمتی می‌دهد که بیانگر زمان ورود و خروج معامله‌گران از بازارهای مالی است.

همچنین سرمایه‌گذاران نباید تنها با اتکا به اندیکاتور آرون تصمیمات معاملاتی خود را اتخاذ نمایند، زیرا این اندیکاتور نیز همانند سایر اندیکاتورها محدودیت‌هایی دارد و ممکن است دارای خطاهایی در زمان ورود و خروج باشد. بنابراین بهتر است از این اندیکاتور در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده نمایید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا