🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش استخراج رمزارز

آموزش استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash)

در دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال که پر از فرصت‌های پول‌ساز است، راه‌های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با خرید و نگهداری ارزها یا خریدوفروش مداوم آن‌ها سرمایه‌ خود را افزایش دهند. در این میان افرادی هم هستند که به این فرصت‌ها بسنده نمی‌کنند و به دنبال راه‌های بیشتری برای پولدار شدن هستند.

استخراج ارز دیجیتال یکی از این راه‌ها است که در صورت داشتن دانش کافی می‌تواند به یک منبع درآمد ثابت برای شما تبدیل شود. با‌این‌حال استخراج بیت کوین که اولین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال جهان است به نقطه‌ای رسیده که دیگر استخراج آن برای خیلی‌ها صرف نمی‌کند.

برای همین این افراد روی به استخراج ارزهای دیگر می‌آورند که ارز دیجیتال زی کش یکی از آن‌ها است. در همین راستا در این مقاله می‌خواهیم ضمن معرفی این رمزارز به روش‌های استخراج آن بپردازیم تا اگر با شرایط شما مطابقت داشت همین امروز از استخراج زی کش هم درآمد کسب کنید.

ارز دیجیتال زی کش چیست؟

ارز دیجیتال «زی کش» (Zcash) که امروزه آن را در بین بهترین ارزهای دیجیتال بازار می‌بینیم در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط یک مهندس نرم‌افزار به نام «زوکو ویلکاکس-اوهرن» (Zooko Wilcox-O’Hearn) توسعه داده شد. ایده‌ ساخت زی کش از روی بیت کوین به ذهن او خطور کرد.

با اینکه اوهرن از ایده‌ بیت کوین خوشش آمده بود ولی اینکه هرکسی توانایی دیدن تراکنش‌های شبکه‌ آن را داشت، چندان به مذاقش خوش نمی‌آمد. برای همین وی تصمیم گرفت که بلاک چینی ایجاد کند که تراکنش‌های آن به‌صورت ناشناس باشند.

با‌این‌حال انجام این ماموریت کار چندان راحتی نبود. کدهای زی کش در ابتدا از روی کدهای اصلی بیت کوین و با انجام تغییرات مختلف از جمله بهره‌گیری از یک فناوری حریم خصوصی جدید با نام «اثبات بدون دانش» (Zero-knowledge proofs) توسعه داده شد.

اکنون وقتی صحبت از ارز دیجیتال زی کش به میان می‌آید منظور همان ارزی است که با علامت اختصاری ZEC شناخته می‌شود. تعداد کل این کوین‌ها مانند بیت کوین ۲۱ میلیون ZEC است ولی سرعت پردازش تراکنش‌های آن بیشتر از بیت کوین است و قابلیت مقیاس‌پذیری هم دارد.

در کل زی کش یک بلاک چین و رمزارز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در یک بلاک چین عمومی تراکنش‌های ناشناس انجام دهند. به عبارت دیگر کاربران این توانایی را دارند که مشخص کنند چه کسی توانایی دیدن جزئیات تراکنش‌های انجام شده را دارد.

 

استخراج زی کش

اولین بلاک در بلاک چین زی کش در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی ایجاد شد. شبکه‌ این بلاک چین با الگوریتم استخراج «اثبات کار» (Proof of Work) کار می‌کند. این یعنی استخراج‌کنندگان زی کش که به آن‌ها «ماینر» (Miner) هم می‌گوییم با به‌کارگیری قدرت سخت‌افزاری رایانه‌های خود بر سر ساخت بلاک‌های جدید رقابت می‌کنند.

با این کار اولین شخصی که موفق به تولید بلاک شود مقداری زی کش به عنوان پاداش دریافت می‌کند. این مقدار که به آن پاداش بلاک هم می‌گویند در رمزارز زی کش برابر با ۳.۱۲۵ است که هر ۷۵ ثانیه به یک نفر داده می‌شود که موفق به تولید بلاک جدید شده است. این مقدار هر ۴ سال یکبار نصف می‌شود تا زمانی که کل ۲۱ میلیون واحد رمزارز زی کش استخراج شود.

اگر بخواهیم با جزئیات بیشتر در مورد استخراج زی کش صحبت کنیم باید بگوییم که در پروسه‌ استخراج رمزارزهایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند، علاقه‌مندان به استخراج باید از دستگاه‌های قدرتمند استفاده کنند تا یک مسئله‌ سخت ریاضی از پیش تعریف شده را حل کنند. برای استخراج زی کش این دستگاه‌ها می‌توانند رایانه‌هایی با کارت‌های گرافیک قدرتمند یا دستگاه‌های مخصوص استخراج یا همان «آسیک» (ASIC) باشند. با‌این‌حال روز به روز درجه‌ سختی استخراج زی کش بالا می‌رود و دیگر استخراج با کارت گرافیک به‌صرفه نیست. برای همین بسیاری از مردم برای استخراج این رمزارز از دستگاه‌های مخصوص استخراج که گفتیم به آن‌ها آسیک گفته می‌شود، استفاده می‌کنند.

 

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج زی کش

هر کس می‌تواند سخت‌افزارهای لازم برای استخراج زی کش را به تنهایی تهیه کند و به استخراج این رمزارز بپردازد. با‌این‌حال اگر حوصله‌ خرید و راه‌اندازی تجهیزات لازم برای استخراج را ندارید می‌توانید به استخراج ابری هم نگاهی بیندازید. در استخراج ابری درواقع شرکت‌های مختلف اقدام به تهیه‌ همه‌ سخت‌افزارهای ضروری برای استخراج کرده‌اند و به لطف اینترنت کاربران می‌توانند با عقد قراردادهایی این سخت‌افزارها را اجاره کنند.

به عبارت دیگر شما می‌توانید وارد سایت یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ استخراج ابری شوید و یکی از پلن‌های موجود را برای اجاره کردن انتخاب کنید. با این کار شما تنها پول قرارداد را می‌پردازید و همه‌ پروسه‌ استخراج از طریق اینترنت و در محل شرکت ارائه‌دهنده انجام شده و سود حاصل از آن در پایان قرارداد به شما تعلق می‌گیرد. اگر علاقه دارید در رابطه با استخراج ابری بیشتر مطالعه کنید مقاله «استخراج ابری ارز دیجیتال یا Cloud mining» را از دست ندهید.

با‌این‌حال اگر به استخراج انفرادی علاقه دارید و خودتان می‌خواهید مدیریت سخت‌افزارهای استخراج را برعهده داشته باشید، می‌توانید یک دستگاه آسیک تهیه کنید. البته هما‌ن‌طور که گفتیم استخراج انفرادی زی کش مانند بیت کوین و به دلیل افزایش درجه‌ سختی استخراج چندان توصیه نمی‌شود.

انتخاب دیگری که برای استخراج زی کش دارید ملحق شدن به استخرهای استخراج زی کش است. یک «استخر استخراج» (Mining Pool) معمولا یک سایت اینترنتی است که در آن کاربران مختلف به لطف اینترنت منابع سخت‌افزاری خود را به اشتراک می‌گذارند تا با بالارفتن قدرت سخت‌افزاری‌شان احتمال برنده شدن هم بیشتر شود. البته ناگفته نماند که در این صورت پاداش استخراج بین همه‌ شرکت‌کنندگان استخر و به همان نسبت قدرت سخت‌افزاری که به استخر ارائه می‌کنند، تقسیم می‌شود.

نکته‌ دیگری که باید بدان توجه داشته باشید این است که قبل از شروع باید یک کیف پول دیجیتال که از زی کش پشتیبانی می‌کند ایجاد کنید. زیرا پاداش استخراج شما (که همان کوین زی کش است) به آدرس کیف پول‌تان ارسال خواهد شد.

 

آیا استخراج زی کش سودآوری دارد؟

زی کش جزو ارزهای دیجیتال خوب بازار است که طرفداران خاص خود را هم دارد. شما می‌توانید زی کش‌های خود را که از راه استخراج به دست می‌آورید نگهداری کرده یا به راحتی آن را به دلار یا ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کنید. این رمزارز در اکثر صرافی‌های معتبر قابل خریدوفروش است و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.

نکته‌ دیگر این است که راه‌های گوناگونی برای ورود به حوزه‌ استخراج زی کش وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را که در بخش قبلی اشاره شد انتخاب کنید.

برای پاسخ به این سوال که استخراج زی کش می‌تواند ما را به سود بیشتر برساند یا خیر باید به چندین عامل توجه داشته باشیم. عواملی مثل قیمت تجهیزات استخراج و هزینه‌ برق مصرفی در منطقه‌ شما و اینکه دوست دارید به تنهایی استخراج کنید یا به یک استخر استخراج ملحق شوید همگی تاثیر مهمی در میزان سود دریافتی دارند.

امروزه سایت‌هایی به وجود آمده‌اند که می‌توانید با وارد کردن اطلاعات اشاره شده در آن‌ها مثل هزینه‌ برق و میزان قدرت سخت‌افزاری، میزان سود کسب شده در یک زمان مشخص را پیش‌بینی کنید. یکی از این سایت‌ها وات‌تو‌ماین است که به جز زی کش از رمزارزهای دیگر هم پشتیبانی می‌کند.

 

سخن پایانی

زی کش یکی از ارزهای دیجیتالی است که توجه ویژه‌ای به بحث حریم خصوصی کاربران دارد. شما با شرکت در فرایند استخراج این رمزارز علاوه بر کسب سود به بقای این بلاک چین هم کمک خواهید کرد و به نوعی حمایت خود از چنین بلاک چین‌های خصوصی را هم اعلام می‌کنید.

برای استخراج این رمزارز شناخته‌شده راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار داد که استخراج انفرادی، شرکت در استخرهای استخراج و استخراج ابری از جمله‌ این روش‌ها هستند. همچنین به دلیل زمان‌بر بودن عملیات استخراج بهتر است قبل از شروع، میزان سودآوری استخراج زی کش را به کمک سایت‌های معرفی شده بسنجید تا درصورت نامساعد بودن شرایط وارد ضرر نشوید.

اگر هم از نظر شما استخراج ارزهای دیجیتال به ویژه زی کش که موضوع بحث امروز ما بود، کار طاقت‌فرسا و پردردسری است شاید بهتر باشد تنها به خریدوفروش و سرمایه‌گذاری بلندمدت روی این رمزارز تمرکز کنید و اجازه دهید افراد دیگر که باحوصله‌تر هستند به استخراج زی کش بپردازند. به هر حال در این مقاله سعی کردیم شما را با روش‌های استخراج زی کش آشنا کنیم و امیدواریم که توانسته باشیم شما را در تصمیم‌گیری درست یاری کرده باشیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا