دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

استیتمنت (Statement) چیست؟ بررسی استیتمنت معاملاتی فارکس

برای پیشرفت و ارتقای مهارت خود در هر کاری لازم است که برگردیم و عملکرد خود را بررسی کنیم. در بازار فارکس نیز این کار با گرفتن یک گزارش از معاملات امکان‌پذیر است. این گزارش معاملاتی را استیتمنت می‌نامند؛ با بررسی یک استیتمنت می‌توان متوجه شد که تریدر با چه استراتژی،‌ چه معاملاتی انجام داده و میزان سود و ضرر وی در هر معامله چقدر بوده است.

ما در این مقاله جزئیات یک استیتمنت و نحوه گزارش‌گیری را آموزش خواهیم داد. گرفتن استیتمنت معاملات به درد آن دسته از معامله‌گران تازه‌کاری می‌خورد که قصد دارند روش معاملاتی خود را مورد بررسی قرار دهند، همچنین معامله‌گران حرفه‌ای که می‌خواهند نقاط ضعف و قوت خود را بدانند.

استیتمنت (Statement) چیست؟

«استیتمنت» (Statement) یا کارنامه معاملاتی همان گزارشی از حساب معاملاتی است که تاریخچه معاملات تریدر و تغییرات حساب‌شان را نشان می‌دهد.

استیتمنت یک گزارش از معاملات تریدر فارکس است که مقدار سود و زیان وی و همچنین معاملاتی که انجام داده را نشان می‌دهد. این گزارش تمام مراحلی که تریدر در یک معامله طی کرده را همراه با درصد ریسک به سود و مقدار بازده و ضرر او در معاملات را نشان می‌دهد.

گرفتن استیتمنت از معاملات کار ساده‌ای‌ست که با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص انجام می‌شود.

 

اصطلاحات موجود در استیتمنت

  • وین ریت (Win Rate): به نسبت تعداد معاملات سودده شما گفته می‌شود. مثلا اگر شما ۱۰۰ معامله سودده داشته باشید و از میان این ۱۰۰ معامله ۶۰ معامله سودده و ۴۰ معامله با ضرر داشتید، نرخ برد شما در معامله ۶۰ خواهد شد.
  • عامل سود (Profit Factor): پرافیت فکتور به نسبت سودآوری یک حساب معاملاتی می‌گویند که از تقسیم سود ناخالص و ضرر ناخالص به دست می‌آید.
  • سود ناخالص (Gross Profit): به مجموع سودی که وارد حساب شما می‌شود، سود خالص می‌گویند و نشان‌گر این است که شما تا چه اندازه توانستید سود کسب کنید.
  • ضرر ناخالص (Gross Loss): به مجموع ضررهای حساب معاملاتی شما ضرر ناخالص گفته می‌شود که نشانه مجموع ضررهای وارده به حساب معاملاتی شما است.
  •  مجموع سود خالص (Total Net Profit): اختلاف بین سود ناخالص و ضرر ناخالص را Total Net Profit می‌گویند. بدیهی است که هر چه مقدار سود ناخالص از ضرر ناخالص بیشتر باشد، برآیند حساب شما مثبت‌تر و سود حاصله بیشتر خواهد بود ولی در مقابل، هر چه ضرر ناخالص از سود ناخالص بیش‌تر باشد، برآیند حساب منفی‌تر می‌شود.
  • درآمد مورد انتظار (Expected Payoff): به نسبت بین سود حساب به تعداد کل معاملات گفته می‌شود. این فاکتور نشان دهنده میانگین بازده معاملات است.
  •  افت سرمایه (Absolute Drawdown): به میزان افت سرمایه نسبت به سرمایه اولیه Absolute Drawdown گفته می‌شود.
  • افت حداکثری (Maximal Drawdown): این فاکتور حداکثر میزان ضرر یک حساب را نمایش می‌دهد و اینکه تا چه حد یک حساب از اوج سود خود فاصله گرفته است.
  • معاملات سودده (Profit Trades): به تعداد کل پوزیشن‌های سودده باز می‌گردد.
  • معاملات زیان‌ده (Loss trades): به تعداد کل پوزیشن های ضررده اشاره دارد.
  • زیان‌های متوالی (consecutive losses): تعداد زیان‌های متوالی در معاملات را نشان می‌دهد.
  • سودهای متوالی (consecutive wins):  تعداد سودهای متوالی در معاملات را نشان می‌دهد.
  • مجموع مبلغ سودهای متوالی (consecutive profit (count)): رقم مجموع سودهای متوالی در معاملات را مشخص می‌کند.
  • مجموع مبلغ ضررهای متوالی (consecutive loss (count)): رقم مجموع ضررهای متوالی در معاملات را نمایش می‌دهد.
  • مجموع معاملات (Total Trades): به مجموع معاملات Total Trades گفته می‌شود.
  • معاملات شورت (Short Positions): به تعداد کل پوزیشن‌های شورت (فروش به شرط افت قیمت) اشاره دارد.
  • معاملات لانگ (Long Positions):  به تعداد کل پوزیشن‌های لانگ (خرید به شرط افزایش قیمت) اشاره می‌کند.

 

نحوه استیتمنت گرفتن

گزارش معاملاتی (استیتمنت) شامل اطلاعات جزئی در مورد حساب معاملاتی می‌شود؛ اطلاعاتی مانند معاملات، کارمزدها،‌ اطلاعات مالی و تراکنش‌هایی که بر موجودی حساب معاملاتی یک تریدر تاثیر داشته‌اند.

استیتمنت‌ها به تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی و ارزش‌گذاری‌هایی که در طول این مدت در نظر داشته‌اند را بررسی کنند. گاهی نتیجه معاملات آن‌ها نشان می‌دهد که لازم است برخی از پیش‌بینی‌ها، استراتژی‌ها و ارزش‌گذاری‌های خود را اصلاح کند.

نحوه استیتمنت‌های معاملاتی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • کارنامه‌های اتوماتیک و نرم‌افزاری: دسته‌ای از کارنامه‌‌های اتوماتیک هستند که به‌صورت خودکار از نرم‌افزارهای معاملاتی مثل متاتریدرها گرفته می‌شوند.

شکل دیگر این کارنامه‌ها از سایت‌هایی مثل myfxbook و mql به تریدرهایی که حساب معاملاتی خود را به این سایت‌ها متصل کرده‌اند، ارائه می‌شود. این مدل از استیتمنت‌ها قابلیت دسترسی عمومی دارند و می‌توانند در معرض دید عموم نیز قرار بگیرند.

  • کارنامه‌های دستی: استیتمنت یا کارنامه معاملاتی دستی شکل دیگری از این گزارشات است که افراد خودشان به‌صورت دستی در یک صفحه اکسل می‌نویسند. این نوع کارنامه‌ها یک گزارش کامل از رفتار تریدرها در طول دوره معاملاتی آن‌ها است و می‌توان باتوجه ‌به نتایجی که به‌دست‌ می‌آورند، بخش‌هایی از این استراتژی را اضافه یا کم کرد.

قسمت بالای گزارش یا کارنامه دستی شامل نمادهایی است که در سبد معاملاتی فرد قرار دارند. در بخش دیگر می‌توان استراتژی یا اهداف فرد معامله‌گر را مشاهده کرد.

معمولا معامله‌گران از یک استراتژی مشخص استفاده می‌کنند، اما استفاده از اطلاعات کارنامه معاملاتی به آن‌ها کمک می‌کند تا بر اساس شرایط و ضوابط، ‌استراتژی‌های خود را تغییر دهند.

 

گرفتن استیتمنت از متاتریدر ۴

پلتفرم یا نرم افزار معاملاتی متاتریدر ۴ به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا گزارشی از تاریخچه معاملات خود را به شکل یک فایل اکسل یا HTML خروجی بگیرند. در ادامه مراحل گرفتن استیتمنت از نرم‌افزار متاتریدر ۴ را توضیح خواهیم داد.

۱. ابتدا وارد حساب متاتریدر خود شوید و بر روی گزینه (View) در بالای صفحه کلیلک کنید. از ابزارهایی که در این تب نمایش داده می‌شوند، گزینه Terminal ‌را انتخاب نمایید. در صورتی‌که تب Terminal را پیدا نکردید، می‌توانید کلیدهای “Ctrl+T” را با هم بفشارید.

گرفتن استیتمنت معاملاتی

۲. زمانی‌که پنجره گزارشات حساب و معاملات باز شد، می‌توانید با فشردن گزینه Save as Report یا Save as Detailed Report و مشخص کردن محل ذخیره، استیتمنت یا گزارش معاملاتی خود را ذخیره کنید.

استیتمنت گرفتن

 

ویژگی‌های یک استیتمنت حرفه‌ای

یک حساب معاملاتی حرفه‌ای و اید‌ئال دارای منحنی است که به سمت بالا می‌رود؛ ممکن است لحظات افت داشته باشد، اما این طبیعی است، هیچ کس برنده همه معاملات نیست. یک حساب موفق:

  • در کل مسیری صعودی و رو به بالا دارد.
  • در پایان اغلب هفته‌ها، معاملات با سود بسته می‌شوند.
  • در پایان اکثر ماه‌ها، معاملات در سود هستند.
  • در پایان سال نیز معاملات در اوج بسته می‌شوند.

در غیر این صورت، آن تریدر حرفه‌ای نیست و نمی‌تواند روی درآمد حاصل از معاملاتش حساب کند.

 

سخن پایانی

تریدرها برای اینکه عملکرد خود را در بازار در یک دوره مشخص بررسی کنند، نیاز به گزارشی دارند که تمام جزئیات حساب‌ و معاملات‌شان را به صورت یک‌جا در اختیار آن‌ها قرار دهد. استیتمنت یا گزارش معاملاتی همین کاررا انجام می‌دهد. با نشان دادن مقدار سود و زیان از معاملات و هزینه‌های تراکنش‌هایی که انجام شده و سایر اطلاعات حساب، عملکرد تریدر را به‌طور کامل نشان می‌دهد.

فرد معامله‌گر با استفاده از نرم‌افزار معاملاتی و مشخص کردن دوره مورد نظر خود می‌تواند استیتمنت حساب خود را در سیستم رایانه ذخیره کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. با این کار استراتژی بهتری برای معاملات خود می‌چیند و می‌تواند سفارشات خریدوفروش موفق‌تری در آینده داشته باشد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا