دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

پراپ تریدینگ چیست؟، مزایا و معایب + قوانین و شرکت‌ها

اگر در بازارهای مالی فعالیت داشته باشید، احتمالا نام «پراپ تریدینگ» (prop trading) به گوشتان آشناست. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این روش نوع خاصی از دادوستد دارایی‌ها یا ترید است؛ این روش ترید در انواع بازار مالی شامل فارکس، ارز دیجیتال، ‌بورس و سهام کارایی دارد.

در این روش حتی تریدرهایی که سرمایه کافی برای معامله در بازارهای مالی را ندارند، می‌توانند با استفاده از سرمایه‌ای اقدام به معامله کنند که برخی شرکت‌ها یا بروکرها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در مقاله حاضر،‌ روش پراپ تریدینگ و مزایای آن را به شما معرفی می‌کنیم.

پراپ تریدینگ چیست؟

اصطلاح «پراپ تریدینگ» (Prop Trading) کوتاه‌شده Proprietary Trading از امکانات یک شرکت یا صرافی است که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

پراپ تریدینگ نوعی روش معامله در بازارهای مالی است که در این مدل، تریدرهای حرفه‌ای به استخدام شرکت خاصی در می‌آیند و با سرمایه‌ای که در اختیارشان قرار می‌دهند به انجام معاملات مختلف در بازارهای مالی می‌پردازند؛ معمولا این افراد در حوزه ترید کردن دانش، تخصص و تجربه دارند.

برخی شرکت‌ها مقداری سرمایه در اختیار این افراد قرار می‌دهند و آن‌ها ترید کردن در بازارهای مالی مختلف را شروع می‌کنند. سود حاصل از این تریدها، مطابق با آنچه در قرارداد ذکر شده، بین شرکت و تریدر تقسیم می‌شود.

پراپ تریدینگ تکنیک جدیدی است که هم برای تریدرها و هم شرکت‌های پراپ فرم، سودآور است. بسیاری از تریدرها در صورت داشتن تخصص و مهارت در ترید حتی بدون سرمایه بعد از طی آزمون‌های لازم، در شرکت استخدام شده و با سرمایه این شرکت‌ها ترید می‌کنند تا برای خودشان نیز منبع درآمد خوبی داشته باشند.

موفقیت در پراپ تریدینگ به مهارت، دانش و توانایی یک معامله‌گر برای مدیریت موثر ریسک و سرمایه بستگی دارد. این معاملات یک فرصت برای افراد علاقه‌مند به معامله در بازارهای مالی است که به یک رویکرد منضبط و یادگیری مداوم نیاز دارد.

 

مزایای پراپ تریدینگ

پراپ تریدینگ مزایای زیادی برای شرکت پراپ و فرد تریدر به همراه دارد که عبارتند از: کسب سود از بازارهای مالی، شرکت دربازار مالی با ریسک کمتر، استفاده از اهرم‌های معاملاتی بزرگ و… .

از مزایای پراپ تریدینگ می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر تریدر در معاملات ضرر کند یا سودی از معاملاتش حاصل نشود، بدون اینکه از این ضرر آسیبی ببیند، تنها حساب کاربری‌ او غیرفعال خواهد شد. در واقع، فقط فرصت ادامه فعالیت در مجموعه و دریافت سرمایه را از دست می‌دهد و متحمل ضرر مالی نمی‌شود.

به این ترتیب، پراپ تریدینگ یکی از روش‌های معاملاتی کم‌ریسک به‌شمار می‌آید. در روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری، سرمایه موردنیاز برای ترید را خودتان تامین می‌کنید و در صورت شکست، احتمال دارد ضرر بزرگی را متحمل شوید.

در واقع، پراپ تریدینگ به معامله‌گران کمک می‌کند تا بدون اینکه سرمایه‌ای داشته باشند، مهارت‌های خود را برای رسیدن به سود تست کنند.

پراپ تریدینگ برای افراد علاقه‌مند به معاملات مالی یک گزینه سودآور به‌حساب می‌آید. معامله‌گران در شرکت‌های تجاری ممکن است این فرصت را داشته باشند که بر اساس عملکرد خود سودهای قابل توجهی کسب کنند.

شرکت‌ها به معامله‌گران خود دسترسی به فناوری معاملاتی پیشرفته و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها را می‌دهند که می‌تواند به آن‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات کمک کند. این امکانات به معامله‌گران مزیتی برای رقابت در بازار می‌دهد.

آشنایی با پراپ تریدینگ

 

ریسک معاملات پراپ

معاملات پراپ علاوه‌بر مزایایی که با خود به همراه دارند، شامل ریسک‌هایی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از ریسک‌های پراپ تریدینگ ضرر در معامله و از دست رفتن سرمایه است؛ در صورتی‌که فرد تریدر در معاملاتش با شکست مواجه شود، از آنجا که با سرمایه خود معامله نمی‌کند، ‌متضرر هم نمی‌شود؛ اما ممکن است کار خود را از دست بدهد.

شرکت پراپ برای ضرر در معاملات تریدر حدی تعیین می‌کند که اگر به آن برسد، حساب آن بسته می‌شود. این قانون از ضررهای کلان معامله‌گران جلوگیری می‌کند؛ در هر صورت تریدر زیاد متوجه ضرر نخواهد شد.

 

قوانین و شرایط پراپ تریدینگ

هر شرکت یا بروکر قوانین خاص خود را برای پراپ تریدینگ دارد که آن را با فرد تریدر به اشتراک می‌گذارد. این بدان معناست که اصول کار شرکت‌های پراپ متفاوت است؛ با این وجود یک طرح کلی را برای شما شرح می‌دهیم.

  • ابتدا تریدر برای یک دوره آزمایشی استخدام می‌شود که در طی آن یک مبلغ کمی را دریافت می‌کند. در صورتی‌که عملکرد خوبی از خود نشان دهد،‌ استخدام شده و مقدار مشخصی سرمایه برای ترید در بازار در اختیار او قرار می‌گیرد. البته برخی از شرکت‌ها هستند که در طول دوره آموزشی و آزمایشی دستمزد پرداخت نمی‌کنند.
  • حد و حدودی برای زیان در هر معامله و زیان روزانه توسط مدیران ریسک مشخص می‌شود.
  • برخی از شرکت‌ها دوره آموزشی دارند و برخی ندارند.
  • برخی از شرکت‌ها گذاشتن حد سود و حد ضرر را برای تریدر ضروری اعلام می‌کنند.
  • معامله‌گران ممکن است از راه دور یا در دفتر کار کنند، که این توافقی است.
  • برخی از شرکت‌ها نرم‌افزار پیشرفته در اختیار تریدرها قرار می‌دهند، در حالی‌که برخی دیگر فقط ابزارهای اولیه مانند Quik را ارائه می‌کنند.
  • معامله‌گران حرفه‌ای ممکن است شرایط خاصی را درخواست کنند.

 

ساختار شرکت‌های پراپ تریدینگ

همه شرکت‌هایی که امکان معاملات پراپ را دارند یک ساختار تقریبا مشابه دارند.

  • مدیران: چندین نفر که تصمیم می گیرند؛ به‌عنوان یک قاعده کلی، این‌ افراد تاجرانی هستند که این شرکت را تاسیس کردند.
  • معامله‌گران ارشد: منابع انسانی که با ترید کردن خودشان هم سود می‌برند.
  • مدیران ریسک: چندین نفر که قوانین مدیریت ریسک را تدوین کرده و عملکرد معامله‌گران را کنترل می‌کنند.
  • معامله‌گران مبتدی: آن‌ها از معامله‌گران ارشد یاد می‌گیرند. در ابتدا معاملات آن‌ها را شبیه‌سازی می‌کنند و سپس با حجم محدود شروع به معامله می‌کنند. این بخش جابجایی پرسنل زیادی دارد و متقاضی برای کار در این بخش زیاد است.

 

بهترین شرکت‌ها برای پراپ تریدینگ

شرکت‌های زیادی برای تراپ تریدینگ در داخل و خارج از کشور وجود دارند، اما بهترین شرکت‌ها آن‌هایی هستند که سابقه فعالیت و عملکرد خوبی دارند، از پشتوانه مالی خوبی برخوردار هستند،‌ نسبت معقولی برای دریافت سود تریدر و شرکت در نظر می‌گیرند و ابزارها و منابع مناسبی در اختیار تریدر می‌گذارند.

از میان شرکت‌های داخلی می‌توان به شرکت‌های پراپ فرم سرمایه‌گذار برتر، سایت پراپ ترند فاند و پراپ فرم پراپی اشاره کرد. برخی از شرکت‌های خارجی هم هستند که امکان پراپ تریدینگ برای ایرانیان را فراهم کرده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان شرکت‌های FTMO ،SurgeTrader ،Fidelcrest و The Funded Trader را نام برد.

 

پرداخت سود یا حقوق

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که درآمد فردی که پراپ تریدنگ انجام می‌دهد،‌ چگونه محاسبه می‌شود؟ درآمد در پراپ تریدینگ به دو صورت مختلف قابل پرداخت است؛ حقوق ثابت و پرداخت درصدی از سود معاملات.

  • حقوق ثابت: برخی از شرکت‌های پراپ تریدینگ به تریدرها حقوق ثابت پرداخت می‌کنند. در این شرکت‌ها، تریدر به عنوان یک کارمند، حقوق ماهیانه یا سالیانه مشخصی دریافت می‌کند. معمولا میزان این حقوق بر اساس تجربه، مهارت‌ها و نقش تریدر در شرکت تعیین می‌شود.
  • پرداخت درصدی از سود معاملات: روش دیگر بر اساس درصدی از سود حاصل از معاملات تریدر است. این روش شاید برای تریدرها ترغیب‌کننده‌تر باشد؛ زیرا اگر تریدر معاملات موفقی انجام دهد و سود بالا بگیرد، دریافتی‌اش نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، اگر تریدر معاملات ناموفق داشته باشد، سودی به او پرداخت نمی‌شود و درآمدش کاهش پیدا می‌کند.

معمولا برای میزان سود دریافتی معامله‌گر، بین تریدر و شرکت توافقی صورت می‌گیرد. اغلب درصدی که به تریدرها پرداخت می‌شود بین ۲۰ تا ۹۰ درصد متغیر است.

خاطرتان باشد که پیش از شروع به کار با یک شرکت پراپ تریدینگ، حتما شرایط و قوانین مربوط به پرداخت سود را بررسی کنید و مطمئن شوید که با شرایط ارائه شده توافق دارید.

 

چگونه بهترین پراپ را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین شرکت پراپ به نیازها و هدف‌های شما بستگی دارد. برای انتخاب مناسب‌ترین شرکت، موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱. ارزیابی شرکت‌ها: بررسی تاریخچه و عملکرد شرکت‌ها

۲. مطالعه نظرات کاربران: بررسی نظرات کاربران و معامله‌گران

۳. مطالعه قوانین و محدودیت‌ها: حداقل سرمایه آغازین، هزینه‌ها، شرایط برداشت سود و…

۴. انطباق با استراتژی معاملاتی: بررسی سازگاری شرایط و قوانین شرکت با استراتژی معاملاتی شما

۵. نیاز به پشتیبانی: اطمینان از پشتیبانی و پاسخگویی به مشکلات

۶. ریسک و پاداش: تعیین حداکثر سود و میزان حداقل ریسک

در نهایت، باید با دقت و مطالعه کافی، شرکت‌های مختلف پراپ تریدینگ را بررسی کنید و تصمیمی آگاهانه و مطابق با نیازها و مهارت‌های خود بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید که در طولانی مدت ممکن است نیازها و اهداف شما با یک شرکت خاص تطابق نداشته باشد و در آینده به دنبال تغییر آن شرکت باشید.

 

معیارهای شرکت برای انتخاب معامله‌گران

معمولا شرکت‌های پراپ برای انتخاب معامله‌گرانی که سرمایه خود را به‌دست آن‌ها بسپارند،‌ معیارهایی را در نظر می‌گیرند که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

۱. تجربه و مهارت: شرکت‌های پراپ تریدینگ ترجیح می‌دهند با معامله‌گران حرفه‌ای و با تجربه همکاری کنند.

۲. عملکرد و سوابق: شرکت‌ها حتما به تاریخچه معاملاتی شما و سوابق‌تان نگاه می‌کنند تا ببینند که عملکرد شما در گذشته چگونه بوده است.

۳. سرمایه: ممکن است برخی از شرکت‌ها سرمایه اولیه از معامله‌گران بخواهند یا محدودیت‌های مالی برای ورود به بازار تعیین کنند.

۴. شخصیت و روحیه معامله‌گر: برای برخی از شرکت‌ها مهم است که فرد تریدر روحیه قوی و هوش هیجانی مناسبی داشته باشد تا با شرایط مختلف بازار به خوبی مقابله کند.

۵. آزمون و مصاحبه: شرکت‌ها ممکن است آزمون‌های مختلفی از معامله‌گران داشته باشند و مصاحبه‌هایی انجام دهند تا از مهارت‌ها و دانش تریدر اطمینان حاصل کنند.

 

سخن پایانی

از آنجایی‌که بازارهای مالی طرفداران زیادی پیدا کرده‌، امکان حضور در این بازارها به شکل‌های مختلفی فراهم شده است؛ یکی از این راه‌ها پراپ تریدینگ است. فرد تریدر بدون اینکه سرمایه شخصی خود را وارد بازار کند، ‌با استفاده از سرمایه یک شرکت پراپ در بازارهای مالی می‌تواند به انجام معامله بپردازد.

شرکت‌های پراپ تریدینگ با در اختیار قرار دادن سرمایه خود از سود معاملات فرد تریدر سود می‌برند. فرد تریدر نیز طبق توافق با شرکت در این سود شریک خواهد شد. توضیحات بیشتر در این مقاله آورده شده است.

اگر مقاله ما به شما درخصوص آشنایی با پراپ تریدینگ کمک کرده‌ است،‌ نظر خود را با ما و همراهان حسینی فایننس به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتید و توضیح دادید که پراپ چیست حالا نکته ای که هست شما میتونید معتبر ترین پراپ تریدینگ رو معرفی کنیم بتونیم ازش سرمایه بگیریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا