دوره پرایس اکشن ict
آموزش فارکس

آموزش ساخت پرتفوی فارکس و اهمیت پرتفوی در بازار فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

اولین قدم برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری به صورت حرفه‌ای در بازار فارکس،‌ ساخت یک پرتفوی خوب است. هدف هر سرمایه‌گذار رسیدن به یک سود قابل توجه با یک سرمایه‌گذاری کم ریسک است. برای اینکه سود و ضرر خود را تا حد ممکن بهینه کنید، باید به سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع ببخشید. این بدان معناست که همه سرمایه خود را در یک دارایی خاص سرمایه‌گذاری نکنید.

ایجاد یک پرتفوی متنوع کمک می‌کند تا خطر کمتری متوجه دارایی‌تان باشد. فاکتورهای زیادی در چیدن پرتفو می‌توانند دخیل باشند که در این مقاله برخی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای در بازار فارکس قدم بردارید، با ما همراه شوید.

پرتفوی یا پرتفولیو (Portfolio) چیست؟

«پرتفوی» یا «پرتفولیو» (Portfolio) همان سبد خرید داریی‌های شما در بازارهای سرمایه‌گذاری است که هدف از ایجاد آن می‌تواند کسب سود در آینده باشد.

پورتفولیو مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی است که توسط یک سرمایه‌گذار خریداری و نگهداری می‌شود؛ می‌تواند شامل سهام، اوراق قرضه، کالاها، قراردادهای اختیار معامله و همچنین سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سپرده در بورس باشد. داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع کار بسیارعاقلانه‌ای است؛ زیرا با توزیع سرمایه در چند کالا ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهید.

به عنوان مثال، فرض کنید که تصمیم دارید با استفاده از ابزارهای مالی در بازار فارکس، یک سبد سرمایه‌گذاری ایجاد کنید؛ در ابتدا باید در مورد مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در نظر دارید و سودی که می‌خواهید کسب کنید، تصمیم بگیرید. سپس،‌ خیلی با احتیاط دارایی‌هایی که پتانسیل رشد بیشتر را دارند و از پیش در مورد آ‌ن‌ها مطالعه کردید را انتخاب می‌کنید. به این نکته توجه داشته باشید که سود حاصل از این روش، ممکن است به آرامی افزایش پیدا کند. اما،‌ با محدود نکردن سرمایه به یک دارایی، به طور قطع جلوی از دست رفتن ناگهانی سرمایه خود را خواهید گرفت.

به این نکته دقت داشته باشید که حتما تعادلی میان دارایی‌های پرنوسان و کم‌نوسان در سبد خود برقرار کنید. در بازار ارزها،‌ مانند بازار فارکس و ارزهای دیجیتال از آنجا که قیمت‌ها خیلی نوسان نشان می‌دهند، ‌احتمال اینکه یک پرتفوی با ریسک و سودهای زیاد درست کنید، وجود دارد.

چیدن پرتفوی نسبت به میزان سرمایه و شخصیت فرد می‌تواند متفاوت انجام شود، چرا که هر شخص ترجیحات خود را دارد. با این وجود، لازم است بسیاری از فاکتورها، مانند عملکرد بورس و یا اطلاعات مربوط به شرکت‌ها که ممکن است جالب باشد، در نظر گرفته شود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

پس از آن، باید همگرایی و واگرایی (رابطه قیمت دو ارز نسبت به یکدیگر) را بین دارایی‌های انتخابی در نظر گرفت؛ از این جهت، خرید دو ارزی که تقریبا در یک جهت معامله می‌شوند، ممکن است خطرناک و غیرعاقلانه باشد، زیرا اگر شروع به ریزش کنند، ممکن است ضرر شما دو برابر شود.

از سوی دیگر، خرید دو ارزی که در جهت‌های مختلف حرکت می‌کنند ممکن است ریسک زیادی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، در اغلب موارد جفت ارزهای یورو/دلار (EUR/USD) و پوند/دلار (GBP/USD) در یک جهت حرکت می‌کنند. بنابراین، اگر آن‌ها را به یک اندازه بخرید، هر دو جفت به طور همزمان یا سودآور یا زیان‌ده خواهند بود. در این راستا، باز کردن موقعیت در این ابزارها در جهات مختلف ایده خوبی نیست، زیرا سود دریافتی از یکی از جفت‌ها تنها زیان وارده از طرف دیگر را جبران می‌کند.

همانطور که می‌دانید بازار فارکس محلی برای تبادل ‌ارزهای خارجی در مقابل یکدیگر است. انواع مختلفی از جفت ارز در این بازار خریدوفروش می‌شوند که بر اساس اهمیت در دسته‌های جفت‌ارزهای ماژور (Major)، مینور (Minor) و اگزاتیک (Exotic) تقسیم‌بندی می‌شوند. برای اینکه به پرتفوی فارکس تنوع ببخشید، می‌توانید جفت‌ارزهای مختلف را به لیست دارایی‌های خود اضافه کنید.

روی هم رفته، تجزیه و تحلیل ابزارهای معاملاتی که می‌خواهید به سبد سهام خود اضافه کنید، کار مهمی خواهد بود.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

اهمیت پرتفوی فارکس

تنوع پرتفولیو مهم است زیرا احتمال تاثیر منفی یک دارایی نامطلوب بر کل سبد سهام شما را کاهش می‌دهد.

فارکس پورتفولیو

طبیعی است که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک ارز، به دلیل پتانسیل بازده بالای آن تمایل داشته باشند همه دارایی خود را در آن قرار دهند. اما، باید هوشیار باشید که با این کار در صورتی که دارایی روند نزولی پیدا کند، تمام سرمایه خود را در خطر ضرر قرار می‌دهید. به عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذاری روی یکی از ارزهای دیجیتال، مانند بیت‌کوین، سرمایه‌گذاری کند؛ به احتمال زیاد، زمانی که قیمت بالا می‌رود، سود زیادی کسب خواهد کرد. در مقابل، در صورتی که عکس این اتفاق رخ دهد، سرمایه او بر باد خواهد رفت. برای جلوگیری از این اتفاق،‌ تنوع بخشیدن به پرتفوی اهمیت پیدا می‌کند.

با چیدن پرتفوی فارکس، معاملات مختلف کنار هم قرار می‌گیرند، گاهی ممکن است ضرر از یک معامله با سود معاملات دیگر پوشش داده شود و این به لحاظ روحی برای سرمایه‌گذار رضایت بخش خواهد بود.

ساخت پرتفوی سرمایه‌گذاری نه تنها برای معامله‌گران بازار فارکس بلکه برای هر تریدر و سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی لازم و ضروری است. دلیل اصلی برای ساخت پورتفوی فارکس، کنترل ریسک و مدیریت بهتر دارایی است. کنترل صحیح ریسک در بازار فارکس یا سایر بازارهای سرمایه‌گذاری می‌تواند بین یک تریدر موفق و ناموفق تفاوت ایجاد کند.

به طور کلی، می‌توان دلیل اصلی برای ایجاد پرتفوی در بازارهای مالی را کاهش معاملات زیان‌ده و رشد اصولی سرمایه دانست.

 

نحوه ساخت یک پرتفوی متنوع برای معاملات فارکس

برای ساخت یک پرتفوی فارکس متنوع باید مجموعه ای از جفت‌ارزهایی که پتانسیل رشد دارند را کنار هم قرار دهیم و از میان آن‌‌ها چند مورد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم.

هدف اصلی از ایجاد یک پرتفوی متنوع، کنترل ریسک ضرر و زیان و همچنین افزایش بازده یا سود معاملات است. از این رو، لازم است که در ابتدا هدف سرمایه‌گذاری‌تان را مشخص کنید و با توجه به نوع معاملاتی که بر آن‌ها مسلط هستید، ‌ارزهای مورد علاقه خود را با در نظرگرفتن مقدار نوسانی که از خود نشان می‌دهند، در سبد سرمایه‌گذاری خود بگنجانید.

طراحی یک پرتفوی بهینه و کارآمد کار آسانی نیست. این که تا چه اندازه ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز هستید، می‌تواند فاکتور مهمی برای ساخت یک پرتفوی متنوع باشد. علاوه بر این‌ها،‌ پیش از اینکه سرمایه خود را در دارایی‌های مختلف قرار دهید، تحقیق در مورد بازارهای هدف می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

پیش از ورود به بازارهای مالی و فعالیت در آن، ابتدا باید استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید. این استراتژی معاملاتی باید متناسب با هدف و میزان ریسک‌پذیری شما مشخص شود. لازم به ذکر است که تنوع دادن به سبد سرمایه‌گذاری یک اصل کلیدی در مدیریت معاملات و سرمایه به شمار می‌آید.

 

مزایای ساخت یک پرتفوی متنوع

ایجاد یک پرتفوی متنوع می‌تواند مزایا زیادی برای یک سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.
  • بهره‌گیری از انواع ابزارهای مالی برای سرمایه‌گذاری
  • دستیابی به اهداف بلندمدت سرمایه‌گذاری
  • محافظت از دارایی در برابر ضرر و زیان‌های کلان
  • جذب سود مرکب
  • کاهش میزان تاثیرگذاری نوسانات بازار
  • صرفه‌جویی در زمان پیگیری بازار
  • ایجاد احساس مثبت در فرد سرمایه‌گذار با کاهش ریسک ضررهای کلان

 

سخن پایانی

چیدن یک پرتفوی متنوع اگر به درستی انجام شود، می‌تواند بین سود و ضرر شما تعادل برقرار کند و اجازه ندهد که در معاملات مالی متحمل ضررهای کلان شوید. اما،‌ به خاطر داشته باشید که سود شما را صد درصد تضمین نمی‌کند. به عنوان یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای بهتر است که به هنگام تصمیم‌گیری و اختصاص سرمایه خود، آگاهانه و خیلی با احتیاط عمل کنید.

بسیاری از معامله گران فارکس برای اینکه با اطمینان بیشتری در این بازار فعالیت کنند، ترجیح می‌دهند پرتفوی متنوعی برای خود بسازند. یک سبد سرمایه‌گذاری فارکس خوب می‌تواند از چند جفت‌ارز خوب با پتانسیل رشد زیاد تشکیل شده باشد. تنوع به معنی انتخاب جفت‌ارزهای مختلف بر اساس اهداف ریسک و بازده است.

روش‌های زیادی برای متنوع‌سازی پرتفولیو وجود دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. برای اینکه مدیریت سرمایه خود را به دست بگیرید، می‌توانید از نکاتی که ذکر شد استفاده کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا