🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش استخراج رمزارزآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

آموزش استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی

با همه‌گیرتر شدن ارزهای دیجیتال، هر روز افراد بیشتری به این دنیای نوظهور و پر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری علاقه‌مند می‌شوند. بیشتر این افراد با هدف کسب درآمد دلاری به سمت بازار رمزارزها می‌آیند و اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید،‌ مقاله خوبی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. قرار است امروز در مورد استخراج ارز دیجیتال که یکی از راه‌های پول درآوردن از این بازار است،‌ صحبت کنیم.

در ادامه ابتدا در مورد مفهوم استخراج صحبت می‌کنیم و می‌بینیم که چه ارتباطی بین استخراج و ارزهای دیجیتال وجود دارد. سپس به سراغ آموزش استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر می‌رویم و چند رمزارز برتر بازار را که استخراج آن‌ها سودآوری بیشتری دارد، معرفی می‌کنیم.

بنابراین اگر هنوز با مفهوم استخراج رمزارزها آشنا نشده‌اید یا به این فکر می‌کنید که آیا هنوز هم در سال ۲۰۲۴ میلادی استخراج بیت کوین سودآوری دارد یا خیر، مقاله امروز را از دست ندهید زیرا قرار است به تمام سوالات شما پاسخ دهیم. لطفا همراه ما باشید.

استخراج ارز دیجیتال یعنی چه؟

به فرآیندی که در جریان آن تراکنش‌های شبکه بلاک چین تایید شده و رمزارزهای جدید تولید می‌شوند، استخراج ارز دیجیتال می‌گویند. این کار به کمک قدرت سخت افزاری رایانه‌ها و دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.

قبل از هر چیز باید ابتدا با مفهوم استخراج ارز دیجیتال آشنا شویم و ببینیم که استخراج رمزارز چه مفهومی دارد؟ مهم‌تر از همه اینکه چه نیازی به استخراج ارز دیجیتال داریم؟

استخراج ارز دیجیتال یا Crypto Mining به پروسه‌ای گفته می‌شود که در جریان آن یک کامپیوتر یا دستگاه دیجیتال، برای به دست آوردن مقداری رمزارز، برخی کارهای از پیش‌ تعیین‌شده همچون انجام محاسبات ریاضی را انجام می‌دهد. با این کار تراکنش‌های انجام شده در شبکه آن ارز دیجیتال تایید شده و به «بلاک چین» (Blockchain) اضافه می‌شوند.

همه افراد می‌توانند به استخراج ارز دیجیتال دلخواه خود بپردازند و در تایید تراکنش‌های شبکه نقش داشته باشند. در حقیقت، همین رایانه‌ها و دستگاه‌های مخصوص هستند که با همکاری یکدیگر تراکنش‌های انجام شده را تایید می‌کنند و برای همین نیازی به یک عامل میانجی مثل بانک برای پردازش تراکنش‌ها وجود ندارد.

این افراد برای تایید تراکنش‌ها، قدرت پردازشی رایانه یا دستگاه مخصوص خود را در اختیار شبکه آن ارز دیجیتال قرار می‌دهند و به‌عنوان پاداش مقداری از همان رمزارز را دریافت می‌کنند. بدین ترتیب چرخه‌ای به وجود می‌آید که هم باعث ادامه حیات آن رمزارز می‌شود و هم فرصت کسب درآمد را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

اما استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟ آیا شما هم می‌توانید با کامپیوتر یا لپ تاپ خود به استخراج رمزارزها بپردازید و از این راه کسب درآمد داشته باشید؟ استخراج ارز دیجیتال با لپ تاپ ممکن است؟ آیا درست است که با استخراج رمزارزها می‌توان بیت کوین رایگان دریافت کرد؟ بیایید در بخش بعدی با انواع استخراج ارز دیجیتال آشنا شویم و به همه این سوالات پاسخ دهیم.

 

انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴

در حالت کلی چهار روش برای استخراج رمزارز وجود دارد که عبارتند از: ۱. استخراج ابری؛ ۲. استخراج با پردازنده مرکزی؛ ۳. استخراج با کارت گرافیک؛ ۴. استخراج با دستگاه مخصوص ASIC.

برای استخراج ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳ راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از این روش‌ها دیگر سودآوری کافی را ندارند و برخی دیگر هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. در این بخش می‌خواهیم انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال را طبقه‌بندی کنیم و هرکدام را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم.

به‌طور کلی ۴ روش برای استخراج یک ارز دیجیتال وجود دارد که شامل استخراج ابری، استخراج با پردازنده مرکزی، استخراج با کارت گرافیک و استخراج با دستگاه مخصوص می‌شود.

روش های استخراج ارز دیجیتال

 

استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر به روش ابری

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد، استفاده از روش استخراج ابری یا «کلود ماینینگ» (Cloud Mining) است. در این روش لازم نیست خودتان سخت افزارهای قوی مورد نیاز برای استخراج را تهیه و اداره کنید. در عوض این کار توسط شرکت‌های مخصوصی که برای این کار تاسیس شده‌اند، انجام می‌شود و شما تنها هزینه قرارداد را به آن‌ها پرداخت می‌کنید.

روش کار برای استخراج ابری بیت کوین بدین ترتیب است که شما وارد سایت یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات استخراج ابری می‌شوید و از بین قراردادهای موجود یکی را انتخاب می‌کنید. در هرکدام از این قراردادها نوع رمزارز استخراجی، مدت استخراج، هزینه آن و سایر جزئیات مشخص شده است و شما قراردادی را که به نظرتان شرایط بهتری دارد، انتخاب کرده و هزینه آن را پرداخت می‌کنید.

بدین ترتیب تمام مراحل تامین سخت افزارهای استخراج و مدیریت آن توسط متخصصان این شرکت انجام می‌شود و در انتها نیز رمزارزهای استخراج‌شده به شما تعلق می‌گیرد. در این روش از آنجایی که کامپیوتر یا لپ تاپ شما وظیفه استخراج را برعهده ندارد و تنها از آن برای مراجعه به سایت شرکت‌های استخراج ابری استفاده شود، هیچ تهدیدی سلامت سخت افزار کامپیوترتان را تهدید نمی‌کند و نیازی هم به این ندارید که قطعات رایانه‌تان قدرتمند باشند.

 

استخراج رمزارز با کامپیوتر با پردازنده مرکزی

روش دومی که برای استخراج رمزارز با لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد، استخراج با کمک پردازنده مرکزی یا CPU است. همان‌طور که گفتیم در عملیات استخراج، کامپیوتر شما وظیفه انجام محاسبات سنگین ریاضی را برعهده دارد. در استخراج با CPU این وظیفه برعهده پردازنده مرکزی کامپیوتر شما قرار دارد و سایر اجزای آن همچون کارت گرافیک تاثیری در روند استخراج ندارند.

استخراج ارز دیجیتال با CPU در گذشته عملکرد قابل‌قبولی داشت اما با گذشت زمان و افزایش سختی استخراج در بیشتر رمزارزها، دیگر استخراج با پردازنده مرکزی سودآوری لازم را ندارد و افراد بسیار کمی از آن استفاده می‌کنند.

بنابراین با اینکه هنوز هم با کمک CPU می‌توان برخی از رمزارزها را استخراج کرد اما این کار نه‌تنها سودی برای شما نخواهد داشت، بلکه به‌خاطر هزینه برق و سایر پیش‌نیازها، شما را متحمل ضرر نیز خواهد کرد.

 

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

استخراج رمزارز با کارت گرافیک که به آن استخراج با GPU نیز گفته می‌شود، محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. در این روش مسئولیت انجام محاسبات ریاضی سنگین برعهده کارت گرافیک است و سایر اجرای کامپیوتر مانند پردازنده مرکزی نقشی در آن ندارند.

استخراج با کارت گرافیک ممکن است به دو روش انجام شود. اولین روش استفاده از کامپیوتر شخصی است که یک کارت گرافیک قدرتمند دارد. برای مثال اگر یک کامپیوتر گیمینگ جمع کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از قدرت کارت گرافیک آن به استخراج بپردازید.

در روش دوم که متداول‌ترین روش استخراج رمزارز با کارت گرافیک است، چند کارت گرافیک قدرتمند در کنار هم قرار می‌گیرند و با کمک یکدیگر به استخراج بیت کوین یا رمزارزهای دیگر می‌پردازند. به این روش استخراج با «ریگ ماینینگ» (Mining Rig) نیز گفته می‌شود.

یک ریگ ماینینگ معمولا یک چارچوب چوبی یا فلزی است که درون آن یک پردازنده مرکزی معمولی، یک مادربرد، وسایل خنک‌کننده و دو یا چند کارت گرافیک قرار دارند. هر چه تعداد کارت گرافیک‌های استفاده شده و قدرت آن‌ها بیشتر باشد، سودآوری استخراج نیز بیشتر خواهد بود. البته به همان نسبت قیمت کلی ریگ ماینینگ نیز افزایش می‌یابد.

 

استخراج رمزارز با دستگاه مخصوص استخراج

یکی دیگر از راه‌های استخراج ارز دیجیتال استفاده از دستگاه‌های مخصوصی است که برای این کار طراحی و ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها که به آن‌ها دستگاه «ای سیک» (ASIC) یا دستگاه مخصوص استخراج نیز گفته می‌شود، تنها یک کاربرد دارند و آن، استخراج یک رمزارز مشخص است.

برای مثال یک دستگاه ای سیک که برای استخراج بیت کوین و رمزارزهای مشابه آن طراحی و ساخته شده است، نمی‌تواند رمزارز دیگری را استخراج کند. شرکت‌های مختلفی در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌های مخصوص استخراج فعالیت می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «بیت مین» (Bitmain) اشاره کرد.

 

برای استخراج ارز دیجیتال به چه چیزهایی نیاز است؟

برای استخراج یک ارز دیجیتال به سه مولفه نیاز است که در کنار هم پروسه استخراج را ممکن می‌کنند. این اجزا عبارتند از: ۱. کیف پول دیجیتال؛ ۲. سخت افزار استخراج؛ ۳. نرم افزار استخراج.

 

کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال، نرم افزاری است که وظیفه نگه‌داری ارزهای دیجیتال و تعامل با بلاک چین را برعهده دارد. هدف شما از استخراج ارز دیجیتال دریافت مقداری از آن به‌عنوان پاداش است. برای همین باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید تا پاداش‌های شما به آدرس آن ارسال شوند.

کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند که امن‌ترین آن‌ها کیف پول‌های سخت افزاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کیف پول دیجیتال و انواع آن خواندن مقاله «کیف پول دیجیتال چیست؟» را توصیه می‌کنیم.

 

سخت افزار استخراج

مولفه دوم در استخراج ارز دیجیتال سخت افزاری است که بتواند قدرت پردازشی مورد نیاز برای انجام محاسبات ریاضی را داشته باشد. سخت افزار استخراج همان دستگاه مخصوص استخراج (ASIC)، کامپیوتر و اجزای داخلی آن همچون کارت گرافیک و پردازنده مرکزی است. هرچقدر سخت افزاری که برای استخراج استفاده می‌شود، قدرت بیشتری داشته باشد، پاداش دریافتی نیز بیشتر خواهد بود.

در این مورد نیز خواندن دو مقاله «ریگ استخراج چیست؟» و «اسیک ماینر چیست؟» خالی از لطف نخواهد بود.

 

نرم افزار استخراج

وظیفه انجام محاسبات و عملیات استخراج توسط نرم افزار مخصوصی اجرا و مدیریت می‌شود که به آن نرم افزار استخراج می‌گوییم. این نرم افزار به شکل یک برنامه کامپیوتری قابل دانلود و نصب است و معمولا به صورت رایگان عرضه می‌شود.

هر ارز دیجیتال نرم افزار استخراج مخصوص خود را دارد. ضمن اینکه نرم افزارهای مختلفی نیز برای این کار طراحی و توسعه داده شده است. برای مثال یکی از نرم افزارهای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین CGMiner نام دارد که هم با ریگ‌های ماینینگ کار می‌کند و هم می‌توان روی دستگاه‌های ایسیک آن را اجرا کرد.

 

مراحل استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر شخصی

مراحل استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر شامل دانلود و نصب کیف پول دیجیتال، دانلود و نصب نرم افزار استخراج، ملحق شدن به استخر استخراج، تنظیم نرم افزار استخراج و شروع استخراج می‌شود.

برای شروع استخراج ارز دیجیتال در کامپیوتر باید مراحلی را طی کنید که در این بخش می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. این آموزش با استفاده از رمزارز بیت کوین توضیح داده می‌شود ولی اصول کلی برای بیشتر ارزهای دیجیتالی که از مکانیزم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work) استفاده می‌کنند، یکسان است.

مراحل استخراج ارز دیجیتال

 

مرحله اول: دانلود و نصب کیف پول

در اولین قدم باید یک کیف پول دیجیتال بیت کوین ایجاد کنید. اگر رمزارز استخراجی شما بیت کوین نیست و برای مثال می‌خواهید رمزارز دیگری همچون «دوج کوین» (Dogecoin) را استخراج کنید، باید کیف پولی را انتخاب کنید که از رمزارز انتخابی شما پشتیبانی می‌کند. می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری مطرح بازار همچون «کوینومی» (Coinomi) استفاده کنید یا به سراغ کیف پول‌های سخت افزاری بروید که امنیت بیشتری دارند.

 

مرحله دوم: دانلود و نصب نرم افزار استخراج

در مرحله دوم استخراج رمزارز با PC نوبت به دانلود و نصب نرم افزار استخراج می‌رسد. هر ارز دیجیتال نرم افزار استخراج مخصوص خود را دارد که باید متناسب با رمزارز مورد نظر خود آن را دانلود و در کامپیوتر خود نصب کنید. این نرم افزار مسئولیت انجام محاسبات و مدیریت استخراج را برعهده دارد. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم یکی از بهترین نرم افزارهای استخراج بیت کوین CGMiner نام دارد که به رایگان عرضه شده است.

 

مرحله سوم: ملحق شدن به یک استخر استخراج

مرحله سوم، ملحق شدن به یک استخر استخراج یا «ماینینگ پول» (Mining Pool) است. منظور از استخر استخراج در واقع شبکه‌ای از کامپیوترهایی است که به‌کمک اینترنت، قدرت سخت‌ افزاری خود را با یکدیگر به‌اشتراک می‌گذارند و در کنار هم به استخراج یک رمزارز می‌پردازند. این کار باعث می‌شود تا شانس موفقیت در استخراج بیشتر شود. در انتها نیز پاداش به دست آمده از استخراج، متناسب با قدرت سخت افزاری ارائه‌شده توسط هر فرد، بین شرکت‌کنندگان تقسیم می‌شود.

در گذشته نیازی به ملحق شدن به استخر استخراج وجود نداشت و هر کسی می‌توانست به تنهایی بیت کوین استخراج کند. با این حال این روزها دیگر استخراج تک نفره یا Solo Mining سودآوری ندارد و حتما باید عضو یک استخر استخراج شوید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد استخر استخراج کسب کنید، خواندن مقاله «استخر ماینینگ چیست؟» را پیشنهاد می‌کنیم.

 

مرحله چهارم: تنظیم نرم افزار استخراج

اکنون همه چیز تقریبا آماده است و در این مرحله باید نرم افزار استخراج را تنظیم کنید. برای مثال باید آدرس کیف پول بیت کوین خود را در این نرم افزار وارد کنید تا پاداش استخراج به این آدرس ارسال شود. همچنین باید آدرس سرور و مشخصات استخر استخراجی که به آن ملحق شده‌اید را در نرم افزار استخراج وارد کنید.

 

مرحله پنجم: شروع استخراج

بعد از تنظیم نرم افزار استخراج و مهیا کردن تمام شرایط، نوبت به شروع عملیات استخراج می‌رسد. برای این کار تنها کافی است از نرم افزار استخراج خود گزینه مربوط به شروع استخراج را انتخاب کنید تا مراحل شروع شود. بدین ترتیب نرم افزار استخراج از قدرت سخت افزاری کامپیوتر شما استفاده می‌کند تا محاسبات سنگین ریاضی را انجام دهد.

با این کار تراکنش‌های شبکه بیت کوین یا رمزارز انتخابی شما تایید می‌شود و در جریان آن نیز بیت کوین‌های جدید تولید می‌شوند. پاداش شما نیز هرچقدر که باشد به آدرس کیف پولی که در مرحله تنظیم نرم افزار استخراج وارد کردید،‌ واریز می‌شود.

اگر می‌خواهید به‌صورت تخصصی با استخراج ارز دیجیتال آشنا شوید و بدانید که در جریان آن چه اتفاقاتی می‌افتد، می‌توانید مقاله «استخراج ارز دیجیتال چیست؟» را مطالعه کنید که قبلا در سایت منتشر کرده‌ایم.

 

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج با کامپیوتر

از بهترین ارزهای دیجیتالی که می‌توان با استخراج آن‌ها کسب درآمد کرد می‌توان به بیت کوین، دوج کوین، لایت کوین، اتریوم کلاسیک و ریون کوین اشاره کرد.

زمانی که از استخراج ارز دیجیتال صحبت می‌شود ناخودآگاه ذهن همه به سمت استخراج بیت کوین می‌رود. هرچه باشد بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار و پادشاه رمزارزهاست که بیش از هر ارز دیجیتال دیگر قدمت و محبوبیت دارد. با این حال جالب است بدانید که رمزارزهای بسیاری برای استخراج وجود دارند که شاید استخراج آن‌ها به نسبت استخراج بیت کوین سودآوری بیشتری داشته باشد.

به جز بیت کوین و دوج کوین که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید رمزارزهای دیگری همچون «لایت کوین» (Litecoin)، «اتریوم کلاسیک» (Ethereum Classic)، «ریون کوین» (Ravencoin)، «زی کش» (Zcash) و «مونرو» (Monero) را نیز استخراج کنید.

علاوه بر این، استخراج برخی از ارزهای دیجیتال نیازی به کارت گرافیک قوی ندارد و در عوض از سخت افزارهای دیگری برای این کار استفاده می‌کند. برای مثال در ارز دیجیتال «فایل کوین» (Filecoin) به فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید و می‌توانید با به اشتراک گذاشتن هارد کامپیوتر خود کسب درآمد کنید.

در کل انتخاب بهترین رمزارز برای استخراج با کامپیوتر به عوامل مختلفی همچون درجه سختی استخراج، قدرت کارت گرافیک رایانه شما، هزینه‌های جانبی و… بستگی دارد و نمی‌توان یک انتخاب قاطع داشت. بهترین کار این است که از یک ماشین حساب استخراج استفاده کنید و تنها در صورتی عملیات استخراج با کامپیوتر را شروع کنید که مطمئن شدید استخراج با کارت گرافیک کامپیوتر شما سودآوری دارد.

منظور از ماشین حساب استخراج برنامه یا سایت اینترنتی است که میزان سودآوری استخراج رمزارزهای مختلف را محاسبه می‌کند. به کمک چنین پلتفرم‌هایی می‌توانید قبل از شروع عملیات استخراج، ببینید که آیا استخراج رمزارز مورد نظر شما با سخت افزاری که در اختیار دارید، سودآور است یا به دلیل هزینه‌های جانبی موجود، شما را متحمل ضرر خواهد کرد.

 

سخن پایانی

یکی از راه‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال استخراج با استفاده از کامپیوتر است که به کمک آن می‌توانید درآمد دلاری داشته باشید. چندین روش برای استخراج بیت کوین یا سایر رمزارزها وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استخراج با ریگ‌های ماینینگ و دستگاه‌های مخصوص استخراج (ASIC) اشاره کرد.

با این حال سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا با استفاده از کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ هم می‌توان رمزارز استخراج کرد یا خیر؟ موضوعی که در طول مقاله امروز به‌طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم و آموزش استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر شخصی را ارائه دادیم. همچنین در مورد مولفه‌های عملیات استخراج نیز صحبت کردیم و گفتیم که برای این کار باید کیف پول دیجیتال داشته باشید، سخت افزار مورد نیاز را آماده کنید و در نهایت نرم افزار استخراج را روی آن نصب کنید.

اگر شما هم تجربه استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را داشته‌اید یا سوالی در این رابطه دارید، خوشحال می‌شویم از طریق قسمت نظرات همین مقاله آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا