دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتال

چگونه ارز دیجیتال خود را بسازیم؟

شاید وقتی «بیت کوین» (Bitcoin) برای اولین بار در ژانویه‌ی ۲۰۰۹ شروع به کار کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که ۱۳ سال بعد و در اولین ماه‌های ۲۰۲۲ تعداد ارزهای دیجیتال شناخته‌شده در بازار به بیش از ۲۰ هزار عدد برسد. این عدد را می‌توان با مراجعه به سایت آماری «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) مشاهده کرد که همین چند وقت پیش موفق به ثبت آن شد.

نکته‌ی جالب‌تر این است که روز به روز به این تعداد افزوده می‌شود و در هر هفته ده‌ها رمزارز جدید وارد لیست کوین مارکت کپ می‌شود. و این تازه تعداد رمزارزهایی است که موفق به ورود به این لیست می‌شوند و شاید چندین برابر این رقم رمزارز لیست نشده وجود داشته باشد.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که علت رشد عجیب تعداد رمزارزها چیست؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است.

در واقع ساخت یک ارز دیجیتال اصلاً کار سختی نیست و خود شما هم می‌توانید در یک بعد از ظهر و به عنوان تفریح ارز دیجیتال مخصوص خود را بسازید و اسم دلخواه خود را روی آن بگذارید!

موضوعی که می‌خواهیم در این مقاله به طور کلی در مورد آن صحبت کنیم تا اگر علاقه‌مند به این کار بودید، بتوانید قدم‌های بعدی را بردارید. با ما همراه باشید.

 

تعریف ارز دیجیتال

ارز دیجیتال نوعی پول مجازی است که از مفاهیم رمزنگاری برای تامین امنیت خود استفاده می‌کند و متکی به هیچ واسطه‌ای نیست.

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث ساخت یک ارز دیجیتال شویم، باید ابتدا کمی در مورد مفاهیم اولیه‌ی آن حرف بزنیم. یک ارز دیجیتال یا بهتر است بگوییم یک «رمزارز» (CryptoCurrency) به نوعی ارز کاملاً مجازی در فضای دیجیتال گفته می‌شود که از تکنیک‌های رمزنگاری و مفاهیم ریاضی برای مدیریت تراکنش‌ها و تامین امنیت خود استفاده می‌کند.

بنابراین وقتی از خرید بیت کوین یا هر رمزارز دیگر صحبت می‌شود، نباید انتظار دریافت ارز فیزیکی مثل اسکناس یا سکه را داشته باشید.

علاوه بر این، در پشت همه‌ی ارزهای دیجیتال فناوری دیگری به نام «بلاک چین» (Blockchain) قرار دارد که به زبان ساده می‌توان آن را پایگاه‌داده‌ای غیرمتمرکز و متشکل از بلاک‌هایی از داده در نظر گرفت.

این داده‌ها همان تراکنش‌های انجام شده در شبکه هستند که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین امکان تقلب و دستکاری در آن وجود ندارد.

نحوه کارکرد رمزارزها

اما در این مقاله نمی‌خواهیم در مورد این جزئیات صحبت کنیم و بهتر است اگر اطلاعاتتان در این زمینه کافی نیست، ابتدا دو مقاله‌ی «بلاک چین چیست» و «همه‌ چیز در مورد بیت کوین» را بخوانید و سپس به ادامه‌ی این مقاله برسید. در هر صورت تنها کافی است بدانید که یک رمزارز نوعی پول دیجیتال است که می‌توان آن را بین دو آدرس جابه‌جا کرد، آن را با انتقال به صرافی به پول‌های مرسوم مثل دلار و ریال تبدیل کرد یا به امید سود گرفتن از نوسانات اقدام به خریدوفروش آن کرد.

 

تفاوت کوین و توکن

ارز دیجیتالی که بلاک چین اختصاصی خود را دارد یک کوین و ارز دیجیتالی که از بلاک چین پروژه‌های دیگر استفاده می‌کند یک توکن است.

موضوع دیگری که قبل از شروع فرایند ساخت یک رمزارز باید به آن توجه داشت، این است که تفاوت بین «کوین» (Coin) و «توکن» (Token) را بدانیم. در واقع هر ارز دیجیتال یا جزو دسته‌ی کوین‌ها قرار می‌گیرد یا یک توکن است. تفاوت این دو هم بسیار ساده است.

هر ارز دیجیتالی که بلاک چین مخصوص خود را داشته باشد یک کوین است، مثل بیت کوین یا «اتریوم» (Ethereum). در حالی که توکن‌ها با استفاده از بلاک چین‌های دیگر ساخته می‌شوند و خودشان بلاک چین مخصوص خود را ندارند.

برای مثال اگر «بلاک چین بایننس» (Binance Smart Chain) را در نظر بگیریم که البته اخیراً اسم خود را به BNB Chain تغییر داد، ارز دیجیتال BNB که رمزارز محلی این بلاک چین است یک کوین خواهد بود در حالی که ارز دیجیتال CAKE که رمزارز محلی یکی از پروژه‌های ساخته شده روی بلاک چین بایننس است یک، توکن به حساب می‌آید.

بنابراین کسی که می‌خواهد یک ارز دیجیتال بسازد، دو انتخاب خواهد داشت: ساخت کوین یا ساخت توکن. همان‌طور که می‌توان حدس زد ساخت توکن بسیار راحت‌تر از ساخت کوین است؛ زیرا لازم نیست نگران توسعه و مدیریت بلاک چین پشتوانه‌ی آن باشید.

تفاوت ساخت کوین و توکن

 

ساخت کوین

ساخت یک ارز دیجیتال از نوع کوین به یک بلاک چین نیاز دارد که هم می‌توان این بلاک چین را از صفر توسعه داد و هم می‌توان از کدهای اصلی یکی از بلاک چین‌های موجود استفاده کرد.

این کار در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال کاری مرسوم بوده و همان‌طور که می‌دانید ارز دیجیتال «لایت کوین» (Litecoin) هم با کپی کردن کدهای بیت کوین و اعمال تغییرات در آن به وجود آمده است.

با این که استفاده از کدهای بلاک چین‌های دیگر عملیات ساخت کوین را سریع‌تر می‌کند ولی هنوز هم نیاز به درک کافی از برنامه‌نویسی و مسائل فنی پیرامون بلاک چین دارید. علاوه بر این؛ موفقیت رمزارز جدید شما به مشارکت کاربران بستگی خواهد داشت که جذب این افراد خودش یک چالش جداگانه است.

 

ساخت توکن

برای ساخت یک ارز دیجیتال از نوع توکن مرحله‌ی توسعه و مدیریت بلاک چین به کلی حذف می‌شود و می‌توانید به راحتی رمزارز جدید خود را روی یک بلاک چین شناخته‌شده راه‌اندازی کنید.

در این صورت به اندازه‌ی ساخت کوین روی رمزارز خود کنترل نخواهید داشت ولی باز هم به اندازه‌ای انتخاب دارید که می‌توانید رمزارز دلخواه خود را با مشخصات مدنظر خود بسازید.

برای همین است که بسیاری از ارزهای دیجیتالی که هر روز شاهد ظهور ده‌ها مورد از آن‌ها هستیم به شکل یک توکن و با استفاده از بلاک چین‌های مطرحی مثل اتریوم، بایننس، «سولانا» (Solana) و «پالیگان» (Polygon) ساخته می‌شوند.

 

بهترین پلتفرم‌‌ها برای ساخت ارز دیجیتال

بلاک چین‌هایی مثل اتریوم، بایننس، سولانا و ایاس از جمله گزینه‌های خوب برای ایجاد رمزارز هستند.

اگر می‌خواهید یک کوین بسازید به احتمال زیاد مجبور هستید یک تیم برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی بلاک چین استخدام کنید.

حتی بعد از راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی خود هم، کار تمام نمی‌شود و باید با استفاده از روش‌های مختلف کاربران را ترغیب به شرکت در فرایند تایید تراکنش‌های بلاک چین خود کنید. درست مثل کسانی که با کامپیوترها و دستگاه‌های مخصوص خود به استخراج بیت کوین می‌پردازند، بلاک چین جدید شما هم به وجود چنین افرادی نیاز خواهد داشت.

برای همین حتی بسیاری از پروژه‌های رمزارزی بزرگ بازار مثل متاورس «سند باکس» (The Sandbox) یا رمزارز «شیبا اینو» (Shiba Inu) هم ترجیح داده‌اند از بلاک چین دیگری استفاده کرده و دردسرهای ایجاد بلاک چین جدید را به تن نخرند.

بنابراین شاید بهترین انتخاب برای شما هم ساخت یک رمزارز از نوع توکن باشد که در این صورت انتخاب‌های مختلفی در اختیارتان خواهد بود.

بلاک چین‌هایی مثل اتریوم، بایننس، سولانا، «ایاس» (EOS) و غیره از جمله بهترین پلتفرم‌های ساخت رمزارز هستند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

هر کدام از این بلاک چین‌ها استاندارد‌های از پیش‌ تعیین ‌شده‌ای دارند که رمزارز شما با تبعیت از قوانین آن‌ها ساخته خواهد شد. شاید تاکنون چند بار شنیده باشید که گفته می‌شود فلان رمزارز از نوع ERC-20 است. این همان استانداردی است که توکن‌های ساخته شده در بلاک چین اتریوم از آن استفاده می‌کنند.

این استانداردها هر کدام در بلاک چین خود اسم متفاوتی دارند و برای مثال توکنی که با استفاده از بلاک چین بایننس ایجاد می‌شود از استاندارد BEP-20 تبعیت می‌کند. استفاده از این استانداردها باعث می‌شود که رمزارز جدید شما قابل انتقال به همه‌ی کیف پول‌های دیجیتال که از بلاک چین مادر آن پشتیبانی می‌کنند، باشد.

 

نکات ضروری قبل از شروع

قبل از ایجاد یک رمزارز باید در مورد کاربرد و مشخصات آن نیز تصمیم‌گیری شود.

علاوه بر انتخاب بین ساخت کوین یا توکن و همچنین انتخاب بلاک چینی که می‌خواهید رمزارز جدید خود را روی آن پیاده‌سازی کنید، نکات مهم دیگری هم هستند که باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید.

شاید اولین و مهم‌ترین مورد این باشد که اصلاً رمزارز جدید شما چه کاربردی دارد و هدف از ساخت آن چیست؟ این روزها هر رمزارز کاربرد خاص خود را دارد. برخی از رمزارزها به عنوان کلیدی برای دسترسی به یک سری خدمات و پلتفرم‌ها استفاده می‌شوند در حالی که برخی دیگر تداعی‌کننده‌ی دارایی‌های مالی دیگر مثل دلار هستند.

بنابراین حتماً باید قبل از شروع ساخت رمزارز کاربرد و هدف از ساخت آن را مشخص کنید. البته حتماً هم لازم نیست که با هدف حل یک مشکل بزرگ در دنیای ارزهای دیجیتال شروع به ساخت یک رمزارز کنید. می‌توانید به عنوان سرگرمی یا آشنایی بیشتر با مفاهیم این حوزه نیز رمزارز دلخواه خود را بسازید.

موضوع دیگر این است که باید مشخصات، تعداد و در حالت کلی اقتصاد رمزارز خود را مشخص کنید. برای مثال باید بدانید که حداکثر موجودی رمزارزتان چقدر خواهد بود، رمزارزهای جدید با چه استراتژی منتشر خواهند شد یا قیمت عرضه‌ی آن چقدر خواهد بود.

حتی اگر ایده‌ی بسیار خوبی هم داشته باشید ولی نتوانید مشخصات رمزارز خود را به درستی تعیین کنید، محکوم به شکست هستید.

علاوه بر این باید حواستان به مسائل حقوقی هم باشد. اگر شما رمزارزی را ساخته‌اید که افراد دیگر در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در ادامه به هر دلیلی پروژه با شکست مواجه شده، ممکن است درگیر دادگاه و شکایت شوید.

 

۷ قدم برای ایجاد رمزارزها

برای ساخت یک رمزارز ۷ قدم اساسی برداشته می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان انتخاب بلاک چین، انتخاب مکانیزم اجماع، طراحی معماری بلاک چین و غیره اشاره کرد.

با توجه به مسائل گفته شده در این مقاله ساخت ارز دیجیتال را می‌توان در ۷ قدم خلاصه کرد:

۱. انتخاب بلاک چین مناسب: برای ساخت توکن باید یکی از بلاک چین‌های موجود مثل اتریوم یا بایننس را انتخاب کنید. اگر رمزارز شما از نوع کوین است باید بلاک چین اختصاصی خود را توسعه دهید.

۲. انتخاب مکانیزم اجماع: اگر به فکر ساخت بلاک چین خود هستید، باید مکانیزم اجماع آن را انتخاب کنید. مکانیزم اجماع به روشی گفته می‌شود که کامپیوترهای شرکت‌کننده در شبکه براساس آن روی درستی حالت فعلی بلاک چین اتفاق نظر پیدا می‌کنند. مکانیزم اجماع می‌تواند مثل بیت کوین از نوع «اثبات کار» (Proof of Work) بوده و نیازمند قدرت سخت‌افزاری کامپیوترها باشد یا می‌تواند مثل «کاردانو» (Cardano) از نوع «اثبات سهام» (Proof of Stake) باشد که در این صورت کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری مقدار مشخصی از همان رمزارز به تایید تراکنش‌ها بپردازند. همچنین اگر رمزارز شما از نوع توکن است، باید به مکانیزم اجماع بلاک چینی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، توجه داشته باشید.

۳. طراحی معماری بلاک چین اختصاصی: این مرحله تنها مختص ساخت کوین است. شما می‌توانید بلاک چین خود را به گونه‌ای ایجاد کنید که عمومی باشد و هر کس بتواند با داشتن شرایط مورد نیاز به تایید تراکنش‌ها بپردازد یا می‌توانید آن را کاملاً به حالت خصوصی در بیاورید. مثلاً اگر برای یک شرکت خصوصی رمزارز می‌سازید بهتر است معماری بلاک چین شما از نوع خصوصی باشد و افراد خارجی امکان شرکت در آن را نداشته باشند.

۴. شروع توسعه‌ی بلاک چین: در این مرحله، بعد از برنامه‌ریزی‌های اولیه مراحل کدنویسی و توسعه‌ی بلاک چین آغاز می‌شود. اگر خودتان برنامه‌نویس نباشید، به افراد متخصص دیگر نیاز خواهید داشت تا بتوانند بلاک چین شما را راه‌اندازی کنند.

۵. ممیزی کدهای برنامه‌نویسی: شرکت‌هایی وجود دارند که وظیفه‌شان بررسی و آزمایش کدهای برنامه‌نویسی بلاک چین و رمزارز شماست. این شرکت‌ها با دریافت پول به بررسی کدها و حصول اطمینان از درست عمل کردن آن‌ها پرداخته و یک گزارش کامل در مورد آن منتشر می‌کنند.

۶. بررسی مسائل حقوقی: اگر رمزارز شما قرار است در اختیار افراد دیگری قرار بگیرد بهتر است مسائل حقوقی پیرامون آن را نیز در نظر داشته باشید تا بعداً درگیر دادگاه و شکایت نشوید.

۷. انتشار رمزارز: آخرین مرحله از ساخت توکن یا کوین زمانی است که بالاخره رمزارزهای خود را ایجاد می‌کنید. این مرحله بسته به نوع توکن یا کوین شما دارد و ممکن است کل موجودی رمزارز در همان لحظه ایجاد شود یا مثل بیت کوین با گذشت زمان و براساس یک الگوریتم از پیش‌تعیین‌شده، رمزارزهای جدید به صورت مقطعی تولید شوند.

 

آموزش عملی ساخت رمزارز با استفاده از بلاک چین اتریوم

برای ساخت یک رمزارز از نوع توکن می‌توان از پلتفرم ریمیکس سایت رسمی اتریوم استفاده کرد.

تا به این جای مقاله، تنها در مورد مقدمات و تئوری‌ها صحبت کردیم ولی همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که درک واقعی یک موضوع تنها از راه عملی حاصل می‌شود. پس بیایید به صورت قدم به قدم روش ساخت یک ارز دیجیتال را آموزش ببینیم.

برای راحتی کار، رمزارز ما از نوع توکن خواهد بود و نیازی نیست نگران توسعه‌ی بلاک چین و مدیریت آن باشیم. توکن جدید ما روی بلاک چین اتریوم ایجاد خواهد شد و برای همین از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کند.

همچنین توجه داشته باشید که در ساخت این توکن از افزونه‌ی کیف پول «متامسک» (MetaMask) استفاده می‌شود. علاوه بر این برای اینکه مجبور نشویم کارمزد تراکنش‌ها را پرداخت کنیم از شبکه‌ی آزمایشی اتریوم یعنی «راپستن» (Ropsten Test Network) استفاده خواهیم کرد ولی شما می‌توانید از شبکه‌ی اصلی اتریوم استفاده کنید که در این صورت باید چند دلاری برای تایید تراکنش‌ها کنار بگذارید.

 

نصب متامسک و انتخاب شبکه‌ تستی اتریوم

در مرورگر خود که پیشنهاد می‌کنیم مرورگر کروم باشد به صفحه‌ی نصب افزونه‌ها رفته و متامسک را دانلود کنید.

نصب متامسک و انتخاب شبکه‌ تستی اتریوم

سپس با کلیک روی Create a Wallet یک حساب جدید ایجاد کنید.

نصب متامسک و انتخاب شبکه‌ تستی اتریوم

سپس از قسمت انتخاب‌ شبکه‌ها، شبکه‌ی تستی اتریوم یعنی راپستن را انتخاب کنید. همان‌طور که گفتیم اگر واقعاً قصد دارید رمزارز خود را به صورت رسمی ایجاد کنید، باید شبکه‌ی اصلی اتریوم را انتخاب کرده و مقداری اتریوم در حساب خود واریز کنید. این اتریوم برای پرداخت تراکنش‌های انجام شده در هنگام ساخت رمزارز، ضروری است.

نصب متامسک و انتخاب شبکه‌ تستی اتریوم

 

توجه داشته باشید که در شبکه‌ی تستی راپستن هم نیاز به مقداری اتریوم مخصوص دارید که «اتریوم راپستنی» یا RopstenETH نام دارد.

این اتریوم برخلاف اتریوم اصلی قابل خرید و فروش نیست و با استفاده از سایت‌هایی مثل سایت خود متامسک می‌توان مقداری از آن را به رایگان دریافت کرد.

بعد از انجام مراحل بالا، حساب متامسک شما باید مانند تصویر زیر مقداری اتریوم راپستنی در خود داشته و شبکه‌ی انتخابی هم شبکه‌ی تستی راپستن باشد.

نصب متامسک و انتخاب شبکه‌ تستی اتریوم

اکنون به مراحل اصلی ساخت رمزارز دلخواه خود می‌رسیم.

 

شروع برنامه‌ نویسی

خود سایت اتریوم پلتفرمی آنلاین برای کدنویسی فراهم کرده است که می‌خواهیم کدهای مربوط به ساخت رمزارزِ خود را در داخل آن بنویسیم. تنها کافی است وارد بخش Remix در سایت اتریوم شوید که در آدرس remix.ethereum.org قابل دسترسی است.

شروع برنامه نویسی

در صفحه‌ی باز شده در سمت چپ روی پوشه‌ی contracts راست کلیک کرده و روی New File کلیک کنید. سپس یک اسم برای فایل خود انتخاب کنید که ما اسم HoseiniFinance را وارد می‌کنیم.

بدین ترتیب فایل جدیدی به همین نام ایجاد می‌شود که باید کدهای خود را در داخل آن بنویسیم. خوشبختانه از آنجایی که همه رمزارزها از یک استاندارد خاص پیروی می‌کنند، می‌توانیم از کدهای آماده‌ای که در اینترنت وجود دارد استفاده کرده و تنها بخش‌هایی از آن را به دلخواه خود تغییر دهیم.

برای همین با یک جستجو در اینترنت می‌توان نمونه‌ی کد ساخت یک رمزارز از نوع ERC-20 را پیدا و کدهای آن را در فایل HoseiniFinance که ایجاد کردیم وارد کنیم. برای مثال ما از این آدرس، کدها را برمی‌داریم که نویسنده‌ی آن این کدها را به رایگان برای استفاده عموم منتشر کرده است.

 

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

اگر مراحل قبلی را به درستی انجام داده باشید با صفحه‌ای شبیه تصویر زیر مواجه می‌شوید.

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

در این قسمت روی آیکنی که در تصویر بالا با عدد ۱ مشخص شده کلیک کرده و گزینه‌ی Compile HoseiniFinance.sol را انتخاب می‌کنیم. دقت کنید که اگر اسم فایل شما چیز دیگری باشد این گزینه هم از ترکیب Compile با اسم فایل شما تشکیل خواهد شد.

با کلیک روی این گزینه عملیات پردازش کدهای ما به اتمام می‌رسد و اکنون باید روی آیکنی که در تصویر بالا با عدد ۲ مشخص شده کلیک کنیم.

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

با این کار منوی جدیدی باز می‌شود که ابتدا باید از بخش Environment گزینه‌ی Injected Web3 انتخاب شده و با کلیک روی گزینه‌ی Connect در متامسک این دو پلتفرم را به هم متصل کرد.

سپس از بخش Contract گزینه‌ی آخر یعنی Token – contracts/HoseiniFinance.sol انتخاب می‌شود. باز هم تاکید می‌کنیم اگر اسم انتخابی شما چیز دیگری باشد، این گزینه برای شما با اسم انتخابی خودتان نمایش داده خواهد شد.

در آخر روی فلش رو به پایین که در تصویر بالا مشخص است کلیک کرده و مشخصات اصلی رمزارز خود را وارد می‌کنیم.

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

در قسمت Name اسم رمزارز خود را وارد می‌کنیم که ما همان HoseiniFinance را انتخاب کرده‌ایم. در قسمت Symbol نماد معاملاتی دلخواه خود را وارد می‌کنیم که معادل BTC در رمزارز بیت کوین است. در قسمت Decimals تعداد رقم‌های اعشاری مجاز رمزارز خود را وارد می‌کنیم که این عدد در بیشتر رمزارزها ۱۸ است و برای همین ما نیز عدد ۱۸ را وارد می‌کنیم.

در نهایت در بخش InitialSupply تعداد کل رمزارزهای خود را مشخص می‌کنیم. این گزینه از آنجایی که با واحد uint256 وارد می‌شود باید علاوه بر عدد انتخابی ما به تعداد رقم‌های اعشاری مجاز، در جلوی خود صفر داشته باشد.

این یعنی اگر می‌خواهیم تعداد کل موجودی رمزارز ما ۱ میلیون واحد باشد، باید عدد ۱ میلیون را در این کادر وارد کرده و ۱۸ صفر دیگر در جلوی آن قرار دهیم که در تصویر بالا هم انجام این کار مشخص است.

بعد از وارد کردن این اعداد روی Transact کلیک کنید تا تراکنش مربوط به پیاده‌سازی آن در بلاک چین در متامسک نمایش داده شود. این همان مرحله‌ای است که نیاز به پرداخت کارمزد دارد و اگر از بلاک چین آزمایشی راپستن استفاده نکرده بودیم، باید چند دلار کارمزد تراکنش را پرداخت می‌کردیم.

با تایید تراکنش در متامسک و بعد از چند ثانیه که تراکنش در بلاک چین نهایی شد، رمزارز ما به صورت رسمی در بلاک چین ثبت می‌شود و آماده‌ی استفاده است.

 

مشاهده‌ رمزارز ساخته شده

بعد از کلیک روی Transact و تایید تراکنش در متامسک رمزارز ما ایجاد شده و در بلاک چین قرار داده می‌شود. اکنون برای اینکه بتوانیم رمزارز جدید خود را در متامسک ببینیم، باید آن را به متامسک معرفی کنیم. این کار با وارد کردنِ آدرسِ قراردادِ هوشمندِ رمزارزِ جدید در متامسک انجام می‌شود.

برای این کار کافی است در زیر همان گزینه‌ی Transact روی آیکن کپی کلیک کنیم که در تصویر زیر نیز مشخص شده است.

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

سپس متامسک خود را باز کرده و طبق تصویر زیر روی Import tokens کلیک می‌کنیم.

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

سپس در صفحه‌ی باز شده در قسمت Token Contract Address آدرس توکنی که چند مرحله قبل کپی کردیم را پیست می‌کنیم. بقیه کادرها به صورت خودکار پر می‌شوند و می‌بینیم که نماد HF انتخابی ما نمایش داده می‌شود. در نهایت روی Add Custom Token و سپس Import Token کلیک می‌کنیم.

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

بدین ترتیب رمزارز HoseiniFinance با نماد HF به کیف پول متامسک ما اضافه می‌شود و می‌بینیم که تمام ۱ میلیون واحد آن نیز در اختیار خودمان قرار گرفته است.

انتخاب مشخصات رمزارز جدید

تبریک می‌گوییم! شما اکنون رمزارز دلخواه خود را ساخته‌اید و می‌توانید آن را به دوستان و آشنایان خود ارسال کرده یا به کیف پول‌های دیگر خود انتقال دهید.

البته یک قدم دیگر وجود دارد و آن انتشار کدهای رمزارز در کاوش‌گر‌هایی مثل «اتر اسکن» (EtherScan) است تا کاربران بتوانند قبل از خرید رمزارز شما، از محتویات کدهای آن باخبر شوند.

این کار به خاطر افزایش شفافیت و جلب اعتماد کاربران و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن آموزش از توضیح مراحل این کار صرف نظر می‌کنیم.

شما می‌توانید با مراجعه به این لینک آدرس رمزارز جدید ایجاد شده را در کاوش‌گر بلاک چین مخصوص شبکه‌ی آزمایشی راپستن ببینید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید ساخت یک رمزارز از نوع توکن کار بسیار ساده‌ای است و در عرض چند دقیقه می‌توان با کپی و پیست کردن کدهای آماده و پرداخت مبلغ کوچکی به عنوان کارمزد یک رمزارز با اسم و نماد دلخواه ایجاد کرد.

حتی لازم نیست اسم و نماد رمزارز شما منحصر به فرد باشد و می‌توانید رمزارزی به نام Ethereum و نماد ETH بسازید! برای همین است که بسیاری از کلاه‌برداران از این ترفند استفاده کرده و با ایجاد توکن‌های هم‌نام با توکن‌های دیگر از کاربران کلاه‌برداری می‌کنند.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که به فروش رساندن یک رمزارز خودش روند مجزایی دارد و اگر مراحل آن را طی نکنید، هیچ‌کس نمی‌تواند رمزارز شما را بخرد. مگر اینکه خودتان به صورت دستی از شخصی رمزارز دیگری گرفته و به دلخواه خود مقداری از رمزارز جدیدتان را به آدرسش ارسال کنید.

در هر صورت در این مقاله با انواع رمزارزها آشنا شدیم و دیدیم که یک رمزارز می‌تواند از نوع توکن یا کوین باشد. ساخت یک رمزارز از نوع کوین چندان راحت نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری و تلاش است در حالی که ساخت یک توکن را می‌توان در عرض چند دقیقه به پایان رساند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. هزینه ساخت ارز دیجیتال چطوریه و کجا ها باید سرمایه گذاری کنیم؟ و اینکه آیا ساخت ارز دیجیتال رایگان امکان پذیر هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا