دوره منتور شیپ
معاملات و بازارهای مالی

تفاوت بازار فارکس با بیت کوین؛ کدامیک انتخاب بهتری است؟

در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در «بیت کوین» (Bitcoin) و بازار ارزهای دیجیتال رشد چشم‌گیری را تجربه کرده و درست مانند سال‌های دور که برای استخراج طلا تب‌وتاب خاصی وجود داشت، این روزها نیز برای سرمایه‌گذاری در این بازار نوظهور و خلاقانه چنین اتفاقی را شاهد هستیم. رشد سرمایه‌گذاری در رمزارزها به قدری زیاد بوده که در برهه‌ای از زمان، کل ارزش بازار آن تا ۳ تریلیون دلار نیز رسید.

همین موضوع باعث شده تا بیت کوین نظر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دیگر بازارهای مالی را نیز به خوب جلب کنند. سرمایه‌گذارانی که با دیدن عملکرد بیت کوین و سایر رمزارزها احساس می‌کنند از رشد‌های موجود در این بازار عقب مانده‌اند و می‌خواهند هرچه‌ زودتر سرمایه‌گذاری خود در این بازار را نیز شروع کنند.

یکی از این بازارها بازار فارکس یا بازار تبادل ارزهای خارجی است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد تفاوت‌های آن با سرمایه‌گذاری در بیت کوین صحبت کنیم و ببینیم که کدام یک انتخاب بهتری برای شماست.

بنابراین اگر شما هم در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اید و حالا می‌خواهید وارد  بازار فارکس شوید، یا برعکس اگر در بازار فارکس معامله‌ می‌کنید و هوس ورود به بازار بیت کوین به سرتان زده، ادامه‌ی اینمطلب را از دست ندهید.

 

بازار فارکس با بیت کوین چه تفاوتی دارد؟

فارکس با بیت کوین در پنج بخش نقدینگی، نوسان، ریسک، قانون‌مندی و دسترسی‌پذیری تفاوت دارد.

فارکس یا Forex که مخفف عبارت Foreign Exchange به معنای بازار تبادل ارزهای خارجی است، به عنوان بزرگترین بازار مالی جهان به حساب می‌آید.

در این بازار معمولاً ارزهای کشورهای مختلف در مقابل هم معامله می‌شوند. برای مثال جفت‌ارزهایی مثل یورو/دلار (EUR/USD) و دلار/ین (USD/JPY) دو مورد از محبوب‌ترین جفت‌ارزهای مورد معامله در فارکس هستند.

این در حالی است که بیت کوین تنها یک رمزارز از بین تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار است و معمولاً به شکل جفت‌ارز بیت کوین/دلار (BTC/USD) معامله می‌شود.

در ادامه، بازار فارکس را از پنج جهت نقدینگی، نوسان، ریسک، قانون‌مندی و دسترسی‌پذیری با بیت کوین مقایسه می‌کنیم تا تفاوت‌های این دو ابزار مالی را بهتر بشناسید.

تفاوت بازار بیت کوین و فارکس

 

نقدینگی (Liquidity)

منظور از نقدینگی این است که یک دارایی چقدر راحت قابل تبدیل به پول رایج کشورها است بدون آنکه تاثیری روی قیمت فعلی آن دارایی داشته باشد. در بازار فارکس نقدینگی به جفت‌ارز مورد معامله بستگی دارد. برخی از محبوب‌ترین جفت‌ارزها حجم معاملاتی روزانه‌ی بسیار زیادی دارند.

برای مثال با استناد به آماری که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شده، دلار آمریکا به صورت روزانه چیزی حدود ۲.۲ تریلیون دلار حجم معاملاتی دارد که این رقم برای یورو ۸۰۰ میلیون است.

اما بیت کوین به دلیل اینکه به اندازه فارکس مورد پذیرش عموم سرمایه‌گذاران قرار نگرفته نقدینگی بسیار کمتری دارد. شاید دلیل این موضوع این باشد که مردم عادی هنوز نمی‌توانند به همان راحتی استفاده از پول‌های رایج کشورها از بیت کوین برای خرید روزانه استفاده کنند.

در بازارهایی مثل بیت کوین که نقدینگی کمی دارند، ممکن است پیدا کردن خریدار یا فروشنده سخت‌تر باشد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم حتی این نقدینگی کم بیت کوین نیز در بین چند صرافی ارز دیجیتال تقسیم شده است.

 

نوسان (Volatility)

نوسان به پتانسیل قیمت یک دارایی برای تغییر گفته می‌شود. برای مثال اگر یک دارایی در مدت زمان کم دچار افزایش یا کاهش زیاد شود نشان می‌دهد که نوسان زیادی دارد.

در حالت کلی بیت کوین نوسان بسیار بیشتری نسبت به فارکس دارد. در بازار فارکس قیمت‌ها در یک محدوده‌ی باریک حرکت می‌کنند، ولی به دلیل نقدینگی بالا تعداد حرکت آن‌ها در این محدوده زیاد است.

اما بیت کوین دامنه نوسان نامحدودی دارد و ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت چندین هزار دلار کم و زیاد شود. یکی از بزرگترین دلایل نوسان زیاد بیت کوین و در حالت کلی بازار ارزهای دیجیتال این است که حجم زیادی از آن‌ها در اختیار تعداد محدودی از افراد قرار دارد.

برای همین زمانی که چنین فردی بخواهد بیت کوین‌های خود را بفروشد یا حجم زیادی از آن را خریداری کند، تاثیر زیادی روی قیمت بازار آن می‌گذارد. جالب است بدانید که در ادبیات بازار رمزارزها به این افراد «نهنگ» یا «وال» (Whale) گفته می‌شود.

 

ریسک (Risk)

بیت کوین بازاری نوظهور است و در مقایسه با فارکس عمر چندانی ندارد. برای همین تکنولوژی به کار رفته در آن که «بلاک چین» (Blockchain) نام دارد، هنوز نتوانسته بلوغ خود را نشان دهد. در نتیجه یکی دیگر از ریسک‌ها و خطرات سرمایه‌گذاری در بیت کوین این است که کسی نمی‌داند در طول سال‌های آینده چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد.

علاوه بر این، بیت کوین در یک کیف پول دیجیتال نگه‌داری می‌شود و اگر کلاه‌برداری بتواند به کلیدهای خصوصی مورد نیاز دست پیدا کند، می‌تواند رمزارزهای داخل آن را به سرقت ببرد. بنابراین کمبودهای بٌعد تکنولوژیک بیت کوین نیز به عنوان ریسک سرمایه‌گذاری در آن محسوب می‌شود.

این در حالی است که بزرگترین ریسک بازار فارکس از عواملی مثل تفاوت نرخ بهره بین دو ارز مورد معامله نشات می‌گیرد که روی قیمت جفت‌ارزها تاثیر می‌گذارند.

معمولاً هرچه نرخ بهره ارز یک کشور بالا باشد، ارزش آن ارز در بازار نیز بیشتر خواهد بود. دلیل این اتفاق این است که نرخ بهره‌ی بالا سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری را جذب اقتصاد یک کشور می‌کند که باعث بالا رفتن تقاضا برای ارز آن کشور و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود.

 

قانون‌مندی (Regulation)

بازار فارکس و بیت کوین هیچ‌کدام نهاد واحدی که روی تراکنش‌های انجام شده در این بازار نظارت داشته باشند، ندارند. اما از آنجایی که فارکس یک بازار فرابورسی یا OTC است، بانک‌های معامله‌کننده در آن کاملاً قانون‌مند هستند.

برای مثال در آمریکا نهادی به نام «فدرال رزرو» (Federal Reserve) مسئولیت تشخیص و بررسی دستکاری‌های بازار توسط بانک‌ها و موسسات را برعهده دارد. در انگلیس این مسئولیت برعهده‌ی نهادی به نام «ناظر امور مالی» (Financial Conduct Authority) است که در کنار بانک انگلستان روی دستکاری‌های احتمالی بازار نظارت دارند.

در بیت کوین تراکنش‌ها توسط افراد دیگر فعال در شبکه تایید می‌شوند و برای همین هیچ بانک مرکزی یا نهاد دولتی مسئول قانون‌مند کردن تراکنش‌های انجام شده نیست.

برای همین اگر بیت کوین‌های شخصی مورد سرقت قرار بگیرد معمولاً هیچ راهی برای برگرداندن آن وجود ندارد. این موضوع برخلاف بازار فارکس است که در آن نهادهای قانون‌گذاری از بانک‌ها خواسته‌اند تا راه‌کارهای مناسبی برای مشکلات این چنینی در نظر بگیرند.

 

دسترسی‌پذیری (Accessibility)

منظور از دسترسی‌پذیری سادگی استفاده‌ی عموم سرمایه‌گذاران از یک بازار است. در مورد بازار فارکس و بیت کوین می‌توان گفت دسترسی‌پذیری هر دو دارایی در یک اندازه است.

برای معامله در هر دو دارایی نیاز به افتتاح حساب در یک بروکر یا صرافی دارید. همچنین مانند فارکس که جفت‌ارزهای زیادی در آن قابل معامله هستند، به جز بیت کوین رمزارزهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

اما اگر بخواهیم نقدینگی را نیز در دسترسی‌پذیری این بازارها دخالت دهیم باید بگوییم که نقدینگی فارکس بیشتر از بیت کوین است و از این نظر بازار تبادل ارزهای خارجی یک پله جلوتر قرار می‌گیرد.

 

بازار فارکس بهتر است یا بیت کوین؟

هر دو بازار مناسب قشر خاصی از معامله‌گران هستند و می‌توان براساس خصوصیات اخلاقی هر فرد، در یکی از آن‌ها یا در هر دو معامله کرد.

بازار فارکس و بیت کوین با اینکه هر دو یک بازار مالی برای کسب درآمد از نوسانات ارزهای موجود هستند، ولی تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با یکدیگر دارند. در فارکس نقدینگی بسیار بیشتر از بیت کوین است و برای همین اشخاص یا سازمان‌های خاص نمی‌توانند قیمت‌ها را دستکاری کنند. همچنین فارکس قانون‌مندتر از بازار بیت کوین است و ریسک کمتری دارد.

در طرف دیگر بیت کوین با اینکه پرریسک‌تر است، ولی به همان نسبت نوسان بیشتری هم دارد و این می‌تواند سودهای بیشتری را نصیب معامله‌گران حرفه‌ای کند. از نظر دسترسی‌پذیری و سادگی شروع معامله نیز هر دو بازار را می‌توان در یک سطح در نظر گرفت.

شاید مزیت بزرگ بیت کوین نسبت به فارکس این باشد که برخلاف بازار فارکس، بیت کوین در تمام طول هفته برقرار بوده و هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود. در حالی که فارکس معمولاً آخر هفته‌ها فعالیتی ندارد.

بنابراین پاسخ به این سوال که بازار فارکس بهتر است یا بیت کوین و ارزهای دیجیتال، کاملاً به خصوصیات اخلاقی و شخصیت معاملاتی شما بستگی دارد.

کسانی که به دنبال ریسک کمتر و بازاری هستند که دستکاری در آن کمتر است فارکس را انتخاب خواهند کرد، ولی از نوسانات و احتمال سود زیاد بیت کوین نیز محروم خواهند بود. در طرف دیگر کسانی که ریسک‌پذیری بیشتری دارند و می‌خواهند در بازاری فعالیت کنند که احتمال رشد و نزول شدیدتری دارد، به سمت بیت کوین خواهند رفت.

برخی دیگر نیز در هر دو بازار معامله می‌کنند و ممکن است در زمان‌هایی که شرایط بازار بیت کوین نامساعد است در فارکس و زمانی که بیت کوین روی دور صعودی افتاد، در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنند.

 

سخن پایانی

بازار فارکس بازاری برای تبادل ارزهای مرسوم کشورهای مختلف با یکدیگر به حساب می‌آید، در حالی که بیت کوین تنها یک رمزارز از بین تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار است. در این دو بازار، معامله‌گرها از نوسانات شکل گرفته استفاده کرده و به کسب درآمد می‌پردازند.

با این حال، تفاوت‌های عمده‌ای بین فارکس و بیت کوین وجود دارد که به طور کلی می‌توان آن‌ها را از پنج منظر نقدینگی، نوسان، ریسک، قانون‌مندی و دسترسی‌پذیری مقایسه کرد.

مقایسه‌ای که در طول این مقاله با جزئیات کامل در مورد آن صحبت کردیم و گفتیم که انتخاب بهترین بازار معامله‌گری از بین فارکس و بیت کوین به شخصیت معاملاتی و خصوصیات اخلاقی خود فرد بستگی دارد. امیداریم از اطلاعاتی که در اختیارتان گذاشتیم نهایت استفاده را برده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. اینکه بازار فارکس نسبت به بیت کوین خیلی امن تر هست اصلا هیچ شکی توش نیست اما سوال اینجاست که آیا بازار فارکس در ایران قانونی است کسی مانع فعالیت ما نمیشه که بخوایم سرمایه گذاری کنیم من شنیدم کلی محدودیت و فیلترینگ رو باید دور بزنیم تا به بروکر ها وصل بشیم و بتونیم معامله باز کنیم

    1. سلام وقت شما بخیر
      ببینید هیچ قانونی وجود نداره که بگه بازار کریپتو در ایران قانونی هست و هیچ قانونی هم نیست که بگه غیرقانونی هستش فارکس هم به همین شکل. البته سخت‌گیری‌ها روی فارکس کمی بیشتر هست ولی خیلی‌ها دارن فعالیت میکنن
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا