🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش بورس

شرکت تامین سرمایه چیست؟ + معرفی شرکت‌های تامین سرمایه

شرکت‌ها برای تامین سرمایه مورد نیاز خود به‌منظور اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، به پول‌های کلان نیاز دارند که این سرمایه را یا از طریق وام بانکی یا همکاری با یک شرکت تامین سرمایه به‌دست می‌آورند؛ راه دوم برای شرکت‌ها و موسسات جذاب‌تر است زیرا دیگر نیازی به پرداخت سود نیست و یک همکاری دوطرفه میان آن‌‌ها شکل می‌گیرد.

در بازارهای بین‌المللی، نهادهای مالی به انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌های مالی می‌پردازند که یکی از این فعالیت‌ها تامین سرمایه است. در ایران، خدمات تامین مالی توسط سه نهاد مالی یعنی بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه انجام می‌شود.

در حال حاضر، چندین شرکت تامین سرمایه در بازار مالی ایران فعال هستند که سهام آن‌ها معامله می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی شرکت‌های تامین سرمایه، خدمات آن‌ها و همچنین عملکردشان می‌پردازیم.

شرکت تامین سرمایه (Investment Bank) چیست؟

«شرکت تامین سرمایه» بومی شده واژه (Investment Bank) است که در سراسر دنیا وجود دارد. این شرکت‌ها به‌عنوان واسطه‌ای میان سرمایه‌گذاران (که پول برای سرمایه‌گذاری دارند.) و شرکت‌ها (برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌‌های خود به سرمایه نیاز دارند.) عمل می‌کنند.

یک شرکت تامین سرمایه نه یک بانک است و نه یک شرکت سرمایه‌گذاری، تنها یک واسطه مالی است که برای معامله‌گری، ‌بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری، ارزیابی ریسک مالی و… در بازار سرمایه حضور دارد.

شرکت‌های تامین سرمایه بخشی از سیستم بانکداری هستند که در ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت می‌کنند.

لازم به ذکر است که نقش اساسی شرکت‌های تامین سرمایه، به‌کارگیری ابزارهای مناسب برای کمک به شرکت‌ها در تامین سرمایه آن‌هاست تا پروژه‌ها و طرح‌هایشان را اجرایی کنند.

گفتنی است که اساس ایجاد این صنعت، انتخاب ابزارهای کارآمد برای تامین مالی و ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بوده است. به بیان دیگر، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌هایی هستند که در نقش نماینده شرکت‌ها و شهرداری‌ها یا پذیره‌نویس، اقدام به انتشار اوراق بهادار آن‌ها می‌کنند.

همچنین این شرکت‌ها مسئولیت کارگزار برای فرد معامله‌گر را برعهده دارند؛ یعنی برای اوراق بهادار منتشرشده، بازار فراهم می‌کنند و به سرمایه‌گذاران خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها در تسهیل فرآیند ادغام و تملیک شرکت‌ها، عرضه خصوصی اوراق بهادار و تجدید ساختار شرکت‌ها، نقش بسزایی دارند.

صنعت تامین سرمایه در ایران عمر زیادی ندارد. اولین تامین سرمایه ایران، شرکتی با نام سرمایه امین بود که در سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرد. اغلب شرکت‌های تامین سرمایه‌‌‌ در ایران، در حوزه انتشار اوراق بدهی فعالیت دارند.

 

تفاوت شرکت تامین سرمایه با بانک

شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که تفاوت شرکت‌های تامین سرمایه با بانک‌ها در چیست؟ در ادامه چند تفاوت شرکت‌‌های تامین سرمایه و بانک‌ها را مطرح می‌کنیم.

بانک‌ها همانطور که وجوه مردم را در قالب سپرده می‌پذیرند، علاوه بر شرکت‌ها به متقاضیان از افراد حقیقی و حقوقی وام می‌دهند؛ در صورتی‌که شرکت تامین سرمایه در عین حال که سپرده‌پذیر نیست، ‌تنها وظیفه تامین مالی شرکت‌ها و افراد حقوقی را می‌پذیرد.

فعالیت بانک‌ها به بازار پول و فعالیت شرکت تامین‌سرمایه به بازارهای مالی مربوط است. به بیان دیگر، فعالیت اصلی بانک‌ها با پول است، در حالی‌که شرکت‌‌های تامین سرمایه با انواع سرمایه سروکار دارند.

علاوه‌براین، منبع درآمد شرکت‌های تامین سرمایه با بانک متفاوت است؛ درآمد بانک‌ها از نرخ بهره، سود سپرده‌های دریافتی و وام‌های پرداختی فراهم می‌شود، در حالی‌که درآمد شرکت تامین سرمایه از کارمزد و درآمد حاصل‌از مشاوره یا امور دیگر به‌دست می‌آید.

می‌شود گفت بارزترین تفاوتشان این است که برای تامین سرمایه از شرکت‌‌های تامین سرمایه، نیازی به سرمایه اولیه نیست. درکنار تمام این تفاوت‌ها باید گفت که در حال حاضر شرکت‌های تامین سرمایه و بانک‌ها تحت نظارت جدی قرار دارند. بانک‌ها توسط شورای پول و اعتبار نظارت شده، درحالی‌که شرکت‌های تامین سرمایه تحت نظارت دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

 

خدمات شرکت تامین سرمایه

تامین مالی شرکت‌ها: شرکت تامین سرمایه، اوراق بهادارِشرکت‌هایی (سهام و اوراق بدهی)  را که نیاز به سرمایه دارند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌‌دهد و وجوه جمع‌آوری شده را به شرکت‌ها می‌رساند؛ همچنین به آن‌ها در جذب سرمایه کمک می‌کند.

پذیره‌نویسی و تعهد پذیره‌نویسی: پذیره‌نویسی فرآیندی‌ست که طی آن، اوراق بهادار از ناشر خریداری شده و پول آن به‌طور کامل پرداخت می‌شود. تعهد پذیره‌نویسی نیز به این معناست که یک شخص متعهد می‌شود در صورتی که اوراق در مهلت پذیره‌نویسی به‌فروش نرود، آن را خریداری کند. پذیره‌نویسی و تعهد پذیره‌نویسی از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه است.

مدیریت دارایی: یکی از خدمات اصلی شرکت‌های تامین سرمایه مدیریت دارایی و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری است. این صندوق‌ها با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و با ماهیت حقوقیِ مجزا، فعالیت می‌کنند.

صندوق‌ها با همراهی یک بانک به عنوان ضامن نقدشوندگی اصل سرمایه و همچنین به عنوان واسط، مبالغ را از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده و با توجه به استراتژی‌های مالی خود، درسبد متنوعی از دارایی‌ها و اوراق بهادار مختلف مثل سپرده بانکی، سهام شرکت‌ها، صکوک و… که سازمان بورس نسبت مشخص برای آنها تعیین کرده است، سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود حاصل را در دوره‌های زمانی مشخص به سرمایه‌گذاران می‌پردازند.

 

سرمایه شرکت‌‌های تامین سرمایه

شرکت‌های تامین سرمایه، خود برای آغاز کار باید سرمایه قابل‌قبولی داشته باشند؛ این سرمایه را می‌توانند به‌صورت فردی یا گروهی تامین کنند.

حداقل سرمایه برای تاسیس و راه‌اندازی یک شرکت تامین سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومان است. در صورتی‌که فرد یا افرادی این حجم از سرمایه را در اختیار داشته باشند، با رعایت اصول و قوانین و دریافت مجوز، اقدام به تاسیس چنین شرکتی خواهند کرد.

حجم قابل‌توجهی از درآمد شرکت‌های تامین سرمایه از چهار فعالیت اصلی آن‌ها یعنی پذیره‌نویسی، درآمد مربوط به خدمات بازارگردانی، درآمد مربوط به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده بانکی و درآمد حاصل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود. گفتنی است که کارمزد خدماتی که ارائه می‌‌دهند نیز برای آن‌ها نوعی منبع درآمد محسوب می‌شود.

مدیریت ثروت به صورت سنتی، از سوی نهادهای مالی در ایران شامل صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها انجام می‌شود. خدمات ارائه‌شده در زمینه مدیریت ثروت در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، بسیار محدود است و هنوز فرصت‌های خوبی برای توسعه این بخش در کشور وجود دارد؛ می‌توان گفت که صنعت تامین سرمایه کشور در روندی رو‌‌به‌‌رشد قرار دارد.

 

شرکت‌‌های تامین سرمایه ایرانی

کسب‌وکار تامین سرمایه در ایران در حال رشد است و بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند. به طور کلی، شرکت‌های تامین سرمایه زیادی در ایران وجود دارند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای ویژه‌ای هستند. برای انتخاب بهترین شرکت به‌منظور تامین سرمایه خود، بهتر است حتما با افرادی که متخصص این حوزه هستند مشورت کنید.

برخی از بهترین شرکت‌های تامین سرمایه ایرانی عبارت‌اند از:

  1. تامین سرمایه امید
  2. تامین سرمایه امین
  3. تامین سرمایه بانک مسکن
  4. تامین سرمایه بانک ملت
  5. تامین سرمایه تمدن
  6. تامین سرمایه سپهر
  7. تامین سرمایه کاردان
  8. تامین سرمایه لوتوس پارسیان
  9. تامین سرمایه نوین
  10. تامین سرمایه دماوند
  11. تامین سرمایه خلیج فارس

 

سخن پایانی

شرکت‌های تامین سرمایه یکی از نهادهای مالی تاثیرگذار در بازار سرمایه هر کشوری هستند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند. این شرکت‌ها وظیفه پذیره‌نویسی برای شرکت‌ها، خدمات مشاوره مالی، مدیریت دارایی، بازارگردانی و فعالیت‌هایی از این دست را برعهده دارند. شرکت‌های تامین سرمایه، خود نیاز به سرمایه دارند که از طریق کارمزد خدماتی که ارائه می‌‌دهند، به‌دست می‌آید.

در این مقاله به‌طور مفصل در خصوص شرکت‌های تامین سرمایه و وظایف آن‌ها صحبت کردیم. آیا مطالب این مقاله برای شما مفید بود؟ می‌توانید نظر خود را در قسمت کامنت با ما درمیان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا