🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

گره های معاملاتی در فارکس و ستاپ ترید با آن

برای اینکه در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری بتوانید معاملات موفقیت‌آمیزی داشته باشید،‌ لازم است که اصطلاحات و برخی مفاهیم خاص این بازارها را بدانید.

بازار فارکس که یکی از پرطرفداراترین و بزرگ‌ترین بازارهای جهانی به شمار می‌آید، پر است از این اصطلاحات؛ یکی از مفاهیم مهمی که در معاملات فارکس ممکن است با آن مواجه شوید، «گره معاملاتی» است که به دلیل اهمیت آن سعی داریم در این مقاله به توضیح انواع آن بپردازیم.

گره معاملاتی در فارکس چیست؟

گره معاملاتی در معاملات فارکس نوعی حمایت و مقاومت است که قیمت زمان رسیدن به آن سطح واکنش نشان می‌دهد.

تحلیل‌گران تکنیکال که برای تحلیل بازار از نمودارهای قیمتی و ابزار تکنیکال استفاده می‌کنند، معمولا با الگوها و شرایط خاصی بر روی نمودار مواجه می‌شوند که هر یک تفسیر خاصی دارد.

گره معاملاتی یکی از این علائم است که با تشخیص آن‌ بر روی نمودار و شناخت انواع آن، احتمال پیش‌بینی دقیق‌تر قیمت و موفقیت در معاملات بیشتر خواهد شد. گره‌های معاملاتی در بازارهای مالی مختلف تعابیر متفاوتی دارند. در ادامه با گره‌های معاملاتی در بازار فارکس آشنا می‌شوید.

در حالت کلی، ‌در یک زمان بازار می‌تواند سه حالت مشخص صعودی، نزولی یا رنج (بدون تغییر در روند) داشته باشد. گره معاملاتی استراحت‌ها یا واکنش‌های قیمت به سطوح حمایت و مقاومت در میان یک روند صعودی یا نزولی است. به زبان ساده می‌توان گفت که گره معاملاتی حالتی است که قیمت بین سطوح حمایت و مقاومت روی بعضی اعداد با اختلاف کم برای مدتی نوسان می‌کند یا ثابت می‌ماند.

گره‌های معاملاتی می‌توانند ابتدای یک روند صعودی یا یک روند نزولی باشند. به بیان دیگر، ممکن است گره‌ها سیگنالی برای تغییر روند در نظر گرفته شوند.

گاهی اوقات، زمانی گره معاملاتی اتفاق می‌افتد که قیمت در یک روند صعودی یا نزولی قرار دارد و برای استراحت در یک سطح مقاومتی یا حمایتی رنج می‌زند.

در مواقعی دیگر، ممکن است زمانی ظاهر شود که جهت روند بازار در حال تغییر است. یعنی هنگامی که قیمت در حال ریزش و نزول است؛ به یک سطح حمایتی واکنش نشان می‌دهد و جهت خود را به حالت صعودی تغییر می‌دهد. یا بالعکس، هنگامی که در یک مسیر صعودی قرار دارد و با برخورد با یک سطح مقاومتی قوی، تغییر مسیر می‌دهد و حالت نزولی پیدا می‌کند.

 

انواع گره‌های معاملاتی

چهار نوع الگو برای گره‌های معاملاتی فارکس وجود دارد. الگوی رالی بیس رالی (RBR)، گره در میانه یک روند صعودی آشکار می‌شود. دراپ بیس دراپ (DBD)، گره در میانه یک روند نزولی ظاهر می‌شود.

گره معاملاتی

رالی بیس دراپ (RBD)، نیز الگوی دیگری برای گره معاملاتی فارکس به شمار می‌آید که گره میان یک حالت صعودی اتفاق می‌افتد و بعد از گره به روند نزولی می‌شود. علاوه بر این، دراپ بیس رالی (DBR) از دیگر الگوهای گره است که بعد از روند نزولی ایجاد شده و ادامه روند صعودی می‌شود.

گره معاملاتی

با این وجود، باید بدانید که در حالت کلی گره‌های معاملاتی در نمودارهای کندلی بر اساس شکلی که در نمودار ایجاد می‌کنند، انواع مختلف دارند که در ادامه به آ‌ن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

Long Shadow

در گره Long Shadow، یک سایه بلند (لانگ شدو) در بالای کندل ایجاد می‌شود که پس از ریزش قیمت، نیمی از این سایه دوباره با کندل‌های صعودی پوشش داده می‌شود. از طرفی دیگر، ممکن است پس از ریزش، کندل‌های صعودی تمام سایه را در بر نگیرند؛ که در این حالت، مجدد باید کندل بلند و سایه آن را در تایم فریم‌های کوچک‌تر بررسی کنیم.

گره معاملاتی در فارکس

 

Flag Limit

گره Flag Limit شکلی از گره معاملاتی است که قیمت در حالت نزولی یا صعودی پس از تشکیل یک کندل بلند بریش (Bearish) یا بولیش (Bullish)، به طور پیوسته نوسان نشان می‌دهد و سطوح حمایت و مقاومت می‌سازد. در چنین حالتی،‌ امکان ادامه روند به چند شکل وجود دارد.

  • ممکن است قیمت پس از برخورد به سطح حمایتی که چند بار آن را لمس کرده، مسیر خود را به سمت بالا ادامه دهد.
  • یا اینکه حمایت را شکست دهد و در قیمتی پایین‌تر حمایت شود تا دوباره به منطقه گره باز گردد.
  • در حالتی دیگر، قیمت بعد از اینکه خط حمایت را می‌شکند، به سمت پایین حرکت می‌کند.
  • یا پس از برخورد با مقاومت ثابتی به سمت پایین هدایت می‌شود.
  • به عنوان شکلی دیگر از این گره معاملاتی، قیمت می‌تواند پس از اینکه با سطح مقاومت ثابت برخورد کرد، آن را بشکند و یک جهش ایجاد کند.

گره معاملاتی در فارکس

 

Persian Gulf

زمانی که یک یا چند کندل در مسیر صعودی یا نزولی در حالت اصلاح قرار می‌گیرند؛ در نیمه راه به هنگام بازگشت واکنش نشان داده و حمایت می‌شود. در این شرایط، می‌توان اقدام به معامله کرد. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی، قیمت در نهایت به سمت پایین باز می‌گردد.

گره معاملاتی در فارکس

 

Hidden Gap

این نوع گره معاملاتی زمانی مشاهده می‌شود که کندل قبل و بعد از یک کندل بلند، قادر به پوشاندن ۵۰ درصد از آن کندل بلند نخواهند بود. در این حالت، گاهی یکی از مقاومت‌ها می‌تواند ۵۰ درصد از کندل بلند را پوشش دهد؛ که در چنین شرایطی، قیمت با ادامه روند ریزش پیدا می‌کند. در صورتیکه مقاومت نتواند کندل را پوشش دهد باید در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر قیمت را بررسی کنیم.

گره معاملاتی در فارکس

 

ستاپ ترید با گره معاملاتی

گره‌های معاملاتی را می‌توان به عنوان مقاومت و حمایت بسیار معتبر در نظر گرفت. به همین ترتیب، هر زمان که گره‌های مقاومتی و حمایتی شکسته شوند؛ شاهد جهش قیمت در روند صعودی یا نزولی خواهیم بود. پس نقطه‌ها یا محدوده‌های حمایتی و مقاومتی در گره‌های معاملاتی از اهمیت زیادی برخوردارند و شکست هر یک از آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

بعلاوه، گره معاملاتی یک نوع حمایت و مقاومت است و قیمت هنگام رسیدن به این سطوح به آن واکنش نشان می‌دهد. از این رو، باید بتوانیم تایم‌فریم گره‌های معاملاتی را مشخص کنیم؛ زیرا بر اساس تایم‌فریم ارزش آن‌ها مشخص خواهد شد.

بسیاری از معامله‌گران این گره‌ها را به عنوان سیگنالی برای پیش‌بینی ادامه روند قیمت در نظر می‌گیرند و با توجه به آن وارد معامله می‌شوند. یا معاملات خود را با توجه به آن تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال، در الگوی Flag Limit حد ضرر را باید بالای بالا ترین شدو FL (در روند صعودی؛ پایین ترین شدو)، با احتساب اسپرد و حد سود را گره بعدی (یه خط روند) پیش روی قیمت قرار می‌دهند.

به این نکته توجه داشته باشید که تایم فریم برای معامله با این گره، همان بازه‌ا‌ی‌ست که به طور کامل آن را مشاهده کنید و نیاز به تغییر تایم‌‌‌‌فریم نداشته باشید.

 

سخن پایانی

افرادی که در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری فعالیت دارند،‌ هر نشانه‌ای که در بازار ظاهر می‌شود را به عنوان یک سیگنال برای تنظیم معاملات خود در نظر می‌‌گیرند.

یکی از این علائم که بر روی چارت قیمت دارایی‌های فارکس ظاهر می‌شود،‌ گره‌ معاملاتی است. علاوه بر الگوهای نموداری که اطلاعات زیادی در اختیار تریدرها قرار می‌‌دهند، گره‌های معاملاتی نیز ممکن است اطلاعات زیادی از وضعیت بازار در آینده فراهم کنند.

شناسایی این گره‌های معاملاتی بر روی نمودار و تشخیص نوع آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به سرمایه‌گذار یا تریدر کند. در این مقاله ماهیت گره‌های معاملاتی و انواع آن‌ها را توضیح دادیم. سرمایه‌گذاران حرفه ای می‌توانند از اطلاعات این مقاله در معاملات خود استفاده کنند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      این مطالب از منابع مختلف و معتبر گردآوری شده و نویسنده‌های ما به هیچ‌عنوان کپی نمی‌کنن.
      منابع این مقاله هم متفاوت و معتبر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا